Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Turbo orginalt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Du finner mange Saab med turbo, tross alt de som introduserte turbo til privatbil markedet :)

Det er da helt feil, Saab kom faktisk ikke med turbo før en del år etter de første..

 

"Saab 99 turbo regnes for å verdens første serieproduserte personbil med turbo."

 

&

"Saab var vel de første som kom med en Turbo som hold lengre en ett år.

derfor regner mange Saab som de første med en turbo som fungerte og holdt."

 

Så i utgangspungtet har han delvis rett.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1962: General Motors manufactured the first turbocharged production cars with the Turbo Jetfireengine used in the Oldsmobile Jetfire

1977: Saab released the Saab 99 model with a turbocharged engine.

 

Det er noen år forskjell mellom GM sin første turbomata bil og Saab sin.

Som eg skrev ovenfor, lage ein fungerene turbo som varer lengre enn et år.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Saab 99 turbo regnes for å verdens første serieproduserte personbil med turbo."

 

&

"Saab var vel de første som kom med en Turbo som hold lengre en ett år.

derfor regner mange Saab som de første med en turbo som fungerte og holdt."

 

Så i utgangspungtet har han delvis rett.

Hvilken kilde mener at den er første serieproduserte bil med turbo?

og dette andre sitatet ditt, hvor er det hentet fra?

 

Jeg kan ellers avkrefte det siste, all den tid jeg kjenner godt til en Corvair Monza med turbomotoren som fortsatt går som ei klokke etter mer enn 200k miles.

Det er ikke gjort noen større jobber på bilen, og turboen er nok den samme som satt i da den forlot fabrikken i 1962.

 

1962: General Motors manufactured the first turbocharged production cars with the Turbo Jetfireengine used in the Oldsmobile Jetfire

1977: Saab released the Saab 99 model with a turbocharged engine.

 

Det er noen år forskjell mellom GM sin første turbomata bil og Saab sin.

Ja, og enda noen uker før Oldsmobile Jetfire ble Chevrolet Corvair Monza (Både coupe og cabriolet) tilgjengelig med turbomotor som en option.

 

 

Som eg skrev ovenfor, lage ein fungerene turbo som varer lengre enn et år.

Du har neppe hold for en slik uttalelse, særlig interessant er det at du ikke viser til noen kilde.

 

Min førstehåndserfaring med tidlige turbobiler er en annen enn du her skisserer.

Lenke til kommentar

 

Ja, og enda noen uker før Oldsmobile Jetfire ble Chevrolet Corvair Monza (Både coupe og cabriolet) tilgjengelig med turbomotor som en option.

I følge wikipedia, og kildene jeg fant på den, siden var Oldsmobilen først ute.

 

Det har vært en del diskusjoner rundt det gjennom årene, men de fleste er nå enige om at Corvair var først :)

Lenke til kommentar

Da husker du feil, Corvair Monza med turbomotor var den første bilen som ble serieprodusert med turbomotor.

I 1958 kan det godt hende det har vært noen prototyper, men ingen serieproduksjon.

 

Det var vel først i 1979 Saab kom med turbo i sin andre modell?

Oldsmobile og Chevrolet kan man på mange måter si at er samme greia (det er to markedsføringsnavn under samme paraply)

 

Det er også to forskjellige motorer som er brukt i de to aktuelle bilene, Corvair hadde boxer, mens Jetfire hadde V8.

Endret av Snylter
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Beklager, her har du selvsagt rett, jeg forstår ikke hvordan jeg fikk meg til å skrive feil!

Det er selvsagt en 215 kubikks V8, svært lik den motoren som Rover og gjengen har brukt siden 60-tallet.

2150cc?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...