Gå til innhold

Hvor bra er egentlig 16 GB 1600 MHz


Juggel

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ram har lite i si i spill, i de fleste tilfeller klarer man seg med 8 GB 1333 mhz brikker uten problemer.

Siden det kun hjelper minimalt med lastetider, men man må uansett innom harddisken eller SSD disken som er størst flaskehals.

 

Skulle det først ha noe å si for lastetider, måtte man ha GDDR5 ram noe som antakelig tilsvarer DDR6 eller noe slik, men nå har kun skjermkort GDDR5 som riktignok er en gammel standard.

 

fx-9370 og R9 290x er vel helt ok, du om du har vannkjøling og overklokker, kan du nok klare forhånvis høy framrate, er særlig om sommeren fx-9370 blir veldig varm, så i prinsippet kan ytelsen falle om prosessoren er særlig over 65-70 grader.

Lenke til kommentar

Har latt være å kjøpe nytt ram til den nye pc'n da jeg har 16 GB 1600 mhz i den gamle som jeg muligens kan bruke. Det er av denne typen https://www.komplett.no/corsair-vengeance-ddr3-1600mhz-16gb-cl9/641128

 

Er dette tilstrekkelig for for spilling på høy settings? Kjører det evt sammen med Asus Formula V, fx-9370 og R9 290x.

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1514887&p=20783473

 

http://www.corsair.com/en-us/blog/2013/october/battlefield-4-loves-high-speed-memory

 

Det kommer ann på hvilke spill man spiller.

 

Noen spill krever mye cpu OG GPU kraft, mes noen spill krever mest cpu og omvent.

 

Skal du spille spilll som krever mye cpukraft, så ligger AMD cpuen langt nede på listen desverre. Synn men sant.

Endret av Nizzen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har planer om å overklokke med vannkjøling ja.

 

Nizzen: Det er jeg klar over, grunnen til at jeg ikke gikk for Intel (som jeg alltid har gjort før), er fordi jeg selv vil prøve ut amd. Nå er det noen år siden jeg sist var oppdatert på dette her, men det jeg har lest og hørt er i alle fall at amd har tatt igjen noe på ytelsen i årenes løp. Dette kommer helt sikkert an på hvilke tester og tall man legger til grunn, men nå får jeg i alle fall sjekka selv :)

 

Angående minne blir jeg stående med det jeg har foreløpig.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spilte FSX i dag som stoppa pga for lite ram. Jeg har 8GB. Jeg kan kjøpe mer eller endre innstillingene i spillet(dårligere grafikk). Jeg skriver dette for å illustrere at for noen spill så kan man trenge mer enn 8GB ram.

 

Vil tørre å påstå at det skyldes:

 

1. dårlig optimalisering

2. elendig optimalisering

 

edit: med andre ord at det hører til unntakene å trenge > 8GB til spill.

Endret av Sampson
Lenke til kommentar

 

Spilte FSX i dag som stoppa pga for lite ram. Jeg har 8GB. Jeg kan kjøpe mer eller endre innstillingene i spillet(dårligere grafikk). Jeg skriver dette for å illustrere at for noen spill så kan man trenge mer enn 8GB ram.

 

Vil tørre å påstå at det skyldes:

 

1. dårlig optimalisering

2. elendig optimalisering

 

edit: med andre ord at det hører til unntakene å trenge > 8GB til spill.

 

Det var den meldinga jeg fikk. Uansett, hva skal jeg optimatisere for å ikke gå tom for ram når jeg spiller FSX?

Lenke til kommentar

 

 

Spilte FSX i dag som stoppa pga for lite ram. Jeg har 8GB. Jeg kan kjøpe mer eller endre innstillingene i spillet(dårligere grafikk). Jeg skriver dette for å illustrere at for noen spill så kan man trenge mer enn 8GB ram.

 

Vil tørre å påstå at det skyldes:

 

1. dårlig optimalisering

2. elendig optimalisering

 

edit: med andre ord at det hører til unntakene å trenge > 8GB til spill.

 

Det var den meldinga jeg fikk. Uansett, hva skal jeg optimatisere for å ikke gå tom for ram når jeg spiller FSX?

 

 

Mange spill kommer ut relativt dårlig optimalisert, da er det ofte spillerne selv som må trå til og fikse litt, nå vet ikke jeg hvordan det er med FSX, men mange spill har store modding- samfunn der du garantert finner noe, enten det kun er små endringer i spillfilene, eller store omgjøringer.

 

 

Kan nesten garantere at hvis du googler "FSX out of ram" så kommer det opp mye tråder med fiks og triks!

Lenke til kommentar

 

 

 

Spilte FSX i dag som stoppa pga for lite ram. Jeg har 8GB. Jeg kan kjøpe mer eller endre innstillingene i spillet(dårligere grafikk). Jeg skriver dette for å illustrere at for noen spill så kan man trenge mer enn 8GB ram.

 

Vil tørre å påstå at det skyldes:

 

1. dårlig optimalisering

2. elendig optimalisering

 

edit: med andre ord at det hører til unntakene å trenge > 8GB til spill.

 

Det var den meldinga jeg fikk. Uansett, hva skal jeg optimatisere for å ikke gå tom for ram når jeg spiller FSX?

 

 

Mange spill kommer ut relativt dårlig optimalisert, da er det ofte spillerne selv som må trå til og fikse litt, nå vet ikke jeg hvordan det er med FSX, men mange spill har store modding- samfunn der du garantert finner noe, enten det kun er små endringer i spillfilene, eller store omgjøringer.

 

 

Kan nesten garantere at hvis du googler "FSX out of ram" så kommer det opp mye tråder med fiks og triks!

 

Jeg tror jeg velger latmannsmetoden og kjøper mer ram :) .

Lenke til kommentar

Spilte FSX i dag som stoppa pga for lite ram. Jeg har 8GB. Jeg kan kjøpe mer eller endre innstillingene i spillet(dårligere grafikk). Jeg skriver dette for å illustrere at for noen spill så kan man trenge mer enn 8GB ram.

 

Det vil ikkje si at spillet bruker så mye ram, men at man har mye faenskap i bakgrunnen i windows :)

 

Sjekk hvor mye selve spillet bruker i taskmanager.

Lenke til kommentar

 

Spilte FSX i dag som stoppa pga for lite ram. Jeg har 8GB. Jeg kan kjøpe mer eller endre innstillingene i spillet(dårligere grafikk). Jeg skriver dette for å illustrere at for noen spill så kan man trenge mer enn 8GB ram.

 

Det vil ikkje si at spillet bruker så mye ram, men at man har mye faenskap i bakgrunnen i windows :)

 

Sjekk hvor mye selve spillet bruker i taskmanager.

 

Takk for tipset, skal sjekke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...