Gå til innhold

Bygge kropp med 4 øvelser?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Jeg må si meg mildt uenig. Det mangler dra-øvelse for øvre rygg, a la pullups, eller en form for roing.

Markløft? Å ha 130 kg hengende i armene kan jo ikke gjøre annet enn å trene øvre brystrygg? Klart, det er jo statisk belastning, men allikevel.

 

 

Nja, det er ganske sekundært. Poenget mitt er at siden man har benkpress som trener primært bryst og triceps, så burde man ha en balansert mot-øvelse for øvre rygg og biceps for å unngå ryggplager i lengden.

Endret av Aleks855
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Jeg må si meg mildt uenig. Det mangler dra-øvelse for øvre rygg, a la pullups, eller en form for roing.

Markløft? Å ha 130 kg hengende i armene kan jo ikke gjøre annet enn å trene øvre brystrygg? Klart, det er jo statisk belastning, men allikevel.

Nja, det er ganske sekundært. Poenget mitt er at siden man har benkpress som trener primært bryst og triceps, så burde man ha en balansert mot-øvelse for øvre rygg og biceps for å unngå ryggplager i lengden.

100% enig! Med mindre man går inn for å få en dårlig framskutt kroppsholdning så burde man ha ro/draøvelser
Lenke til kommentar

Du MÅ ha med ei trekkøvelse, markløft kan i liten grad regnes som trekkøvelse da det er en haug med muskler på baksiden av ryggen og rundt skuldrene som trenes i liten grad ved mark. Du trenger på ingen måter militærpress, benkpress trener i hovedsak de samme musklene, men med hvem av dem som er mest aktive er litt annerledes.

 

Om du virkelig skulle kjørt et funksjonelt program med mindre skaderisiko og like stort bygge\styrkeutbytte ville jeg valgt:

Markløft (sumo og hex-bar er fine for de som sliter med ryggen)

Knebøy eller frontbøy

Armhevinger med vekt på ryggen, benkpress trener mange muskler rundt skuldrene og ryggen i mindre grad enn armhevinger

Kroppshevinger (helt varier mellom under-, hammer- eller overhåndsgrep) :)

Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte uenig i at det er en god idé å ha med trekkøvelser. Det var mer uttalelsen at markløft "i liten grad" trener rygg og skuldre, da jeg vel ikke kan forestille meg én eneste øvelse hvor belastningen på nettopp rygg og skuldre er større - muligens med unntak av knebøy (og da kun rygg).

 

Fordelen med trekkøvelser er vel at arbeidet er dynamisk, ikke at belastningen er større?

Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte uenig i at det er en god idé å ha med trekkøvelser. Det var mer uttalelsen at markløft "i liten grad" trener rygg og skuldre, da jeg vel ikke kan forestille meg én eneste øvelse hvor belastningen på nettopp rygg og skuldre er større - muligens med unntak av knebøy (og da kun rygg).

 

Fordelen med trekkøvelser er vel at arbeidet er dynamisk, ikke at belastningen er større?

 

Du trener ikke øvre rygg ved å bare ha vekta hengende etter armene. Du trener øvre rygg ved å trekke albuene bakover. Tilsvarende for skuldre, bare oppover.

 

Belastningen på øvre rygg og skuldre under markløft er tilstede, det har du rett i, men belastningen stimulerer ikke muskelvekst. Det er bra for senene og skjelettet, og derfor regnes markløft som en helkroppsøvelse. Dette skal ikke tolkes som at markløft er en erstatning for dra-øvelser som er spesielt myntet på øvre rygg, eller press-øvelser myntet på skuldre.

Lenke til kommentar

Jeg er på ingen måte uenig i at det er en god idé å ha med trekkøvelser. Det var mer uttalelsen at markløft "i liten grad" trener rygg og skuldre, da jeg vel ikke kan forestille meg én eneste øvelse hvor belastningen på nettopp rygg og skuldre er større - muligens med unntak av knebøy (og da kun rygg).

 

Fordelen med trekkøvelser er vel at arbeidet er dynamisk, ikke at belastningen er større?

Jeg tror ikke noen her har sagt at markløft i liten grad trener rygg ;) Totalt sett så aktiveres i bakre skulderkompleks og rotatorcuffmusklene i liten grad av markløft selv om de definitivt får litt trening, biceps brukes også i liten grad, det blir litt som brystmusklene under militærpress, de er med å bidrar, men ingen vil kunne si at det er ei fullverdig øvelse for brystmusklene :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...