Gå til innhold

Lagermedarbeider


Anbefalte innlegg

Jeg prøver å se på mulighetene for jobb som lagermedarbeider. Forstår det slik at det er stor konkurranse om disse jobbene, derfor vil jeg sette meg inn i jobben på forhånd for å vite hva som egentlig gjøres på en vanlig lagerjobb.

 

Noen lagermedarbeidere her som kan fortelle mer detaljert hva arbeidsoppgavene går ut på og hvilke spesifikke dataverktøy man må kunne håndtere?

 

Hvis jeg kan lese meg opp på/prøver forskjellige dataverktøy så kan jeg stille litt sterkere når jeg søker jobb.

Har foreløbig ikke trucksertifikat, men skriver i søknaden at jeg er villig til å ta det om det er ønskelig. Får ikke trucksertifikat fra nav før jeg er garantert jobb og har ikke selv råd til å ta trucksertifikatet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jobb som lagermedarbeider handler om å:

1. Flytte varer raskt uten å skade varene

2. Gjøre andre oppgaver, feks. mottak, lasting, sjauing, hjelpe til andre steder ++ Man har ikke "fri" selv om det er ingenting å flytte.

3. Jobbe trygt. Man kjører, løfter og flytter ting med stort skadepotensiale

4. Jobbe litt i datasystemer (Lagerbeholding og lakasjoner). Disse er ofte så enkle at det er lite å øve på, dog viktig å ikke gjøre mye feil. Er man litt strukturert så ligger man godt ann.

 

Som du ser så er hovedoppgavene praktisk arbeid. Burde ha litt fysikk til å løfte på paller og ta i et tak når det trengs. Truckkjøring er noe som kan høres lett ut, men som krever en del erfaring for balansere trygg og rask jobbing uten å skade varer.

 

Mitt inntrykk er at det er vanskelig å få lagerjobber like ved store byer. Litt utenfor der "alle" bor så kan det være muligheter hvis det holder til litt større bedrifter. Du stiller dog veldig svakt uten truckførerbevis, du skal være veldig heldig for å gå deg på en arbeidsgiver som sponser truckbeviset uten tidligere erfaring. Selv med bevis så er det vanskelig å få truckjobb uten jobberfaring med truck. Det blir litt som å låne bort bilen til en som nettopp har fått lappen, mindre risiko å velge en svenske/annen med truckerfaring.

 

Mest sannsynlig så er det enkleste å være frempå og se etter stillinger/vikariater hos aktuelle bedrifter som ikke krever truckførerbevis. Da får du en fot innenfor og kan ta/få truckførerbevis etter du har vist at du gjør en god og stabil jobb. Jeg fikk mitt bevis gratis gjennom Forsvaret, så du konkurrerer med en del som har bevis fra før.

 

Generelt sett så er det mye skiftarbeid på lager. 8-4 jobb er unntaket snarere enn regelen. Gjør man en god jobb, får litt erfaring og får mer ansvar så øker lønnen hos bedriftene deretter. Jeg har snitt på rundt 250,- timen på sommerjobben nå med en 3-skiftsordning.

Lenke til kommentar

Kommer jo helt ann på hvilket lager og hvilken jobb.

 

Ta feks der jeg har sommerjobb:

 

Plukker, kjører traller og får ordre via headset.

 

Trucksjåfør, følger pc skjerm og flytter ting fra A til B rundtom.

 

Varemottak / utgående, mer papirarbeid og logistikk.

 

Så har du de som bestiller og styrer med administrasjon og kunder, som jeg har fått med meg er det ikke særlig høye krav for slike jobber heller.

 

Så har du også forskjellige soner du kan jobbe, Tørrområde, kjøl, og frys feks.

 

Nå er det ganske mange som har truckbevis, og de er også veldig glade i unge folk som jobber mindre enn 100% på slike steder. Så hvis du vil kjøre truck anbefaler jeg at du ordner det på en måte, eventuelt kan du skaffe deg jobb på et annet område og satse på overgang ved senere tid.

Lenke til kommentar

Om jeg var deg ville jeg satset på å lære meg mer om generell IT, ERP & WM systemer og komme deg inn på den siden heller. De manuelle oppgavene på lager blir faset ut fremover. Klart du kan nok kjøre truck resten av livet på små lager rundt om, men på større lager vil det manuelle arbeidet bli faset ut mer og mer fremover.

Lenke til kommentar

Om jeg var deg ville jeg satset på å lære meg mer om generell IT, ERP & WM systemer og komme deg inn på den siden heller. De manuelle oppgavene på lager blir faset ut fremover. Klart du kan nok kjøre truck resten av livet på små lager rundt om, men på større lager vil det manuelle arbeidet bli faset ut mer og mer fremover.

 

Yep, dette har allerede skjedd på de største i Norge.

Lenke til kommentar

 

Om jeg var deg ville jeg satset på å lære meg mer om generell IT, ERP & WM systemer og komme deg inn på den siden heller. De manuelle oppgavene på lager blir faset ut fremover. Klart du kan nok kjøre truck resten av livet på små lager rundt om, men på større lager vil det manuelle arbeidet bli faset ut mer og mer fremover.

 

Yep, dette har allerede skjedd på de største i Norge.

 

 

Yes, det er en utvikling som ikke vil stoppe. Så om man setter seg inn i det som ligger bak i dag har man gode muligheter til å komme langt i logistikk bransjen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...