Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Renovering av motor, evt. tips til undersøkelse?


Anbefalte innlegg

Hei!

Er det noen her som vet om noen som renoverer motorer i Norge? Eller evt. selger renoverte motorer? Har funnet noen sider, men de er stort sett svenske/tyske.

Jeg kjører en VW Golf GT 1.4 TSI 170 hk, motorkode BLG.

 

Mitt problem er at under kjøring, ved økende turtall har turtallet stoppet ved ca. 3000 omdreininger (innimellom, ikke hele tiden), og «frosset» der en liten stund. Det kom også ulyder fra motoren og den humpet litt. Det kom også kraftig eksos ut bak da dette skjedde (det holder på i ca 3-5 sekunder) så går den normalt igjen.

 

Etter at jeg stoppen bilen, for så å skulle starte den igjen 3 timer senere, hoppet motoren noe enormt, og slet med å starte skikkelig, men startet. Tok tenningen av, for så å prøve å starte igjen. Motoren gikk ektremt lett rundt, men tente ikke i det hele tatt.

 

Har selv prøvd å koble av batteriet, for så å koble det på igjen. Har prøvd å bytte camshaft sensor (til høyre for bilens 4 sylindre), og han som hentet bilen gjennom Falck anbefalte å nullstille feilmeldinger for å se om det fikk bilen til å starte, det gjorde den ikke.

Han så også at det er en rift i en slange rett under oljelokket, det er tilgriset olje i området og skal være greit å se med lommelykt.

 

Feilmeldinger registrert:

 

P3008 AUDI/WW: CAMSHAFT POSITION (CMP) SENSOR – SIGNAL LIMIT EXCEEDED

P2293 GENERIC: FUEL PRESSURE REGULATOR 2 PERFORMANCE

P2293 GENERIC: FUEL PRESSURE REGULATOR 2 PERFORMANCE (Ja, 2 feilmeldingen er registrert to ganger ved samme undersøkelse)

P0300 GENERIC: RANDOM/MULTIPLE CYLINDER MISFIRE DETECTED

P0303 GENERIC: CYLINDER 3 MISFIRE DETECTED

P0641 GENERIC: SENSOR REFERENCE VOLTAGE A CIRCUIT / OPEN

P00BE GENERIC: DTC DEFINITON NOT FOUND! PLEASE REFER TO VEHICLE SERVICE MANUAL

P0301 GENERIC: CYLINDER 1 MISFIRE DETECTED

 

Møller har feilsøkt i to dager, uten å finne ut noe, og anbefaler bytte av motor.

 

Hvis noen kan anbefale noe mer som kan prøves ut er jo det også helt kanon!

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor gammel / langt kjørt er denne?

 

I mitt hode høres det helt absurd ut at et merkeverksted ikke klarer å finne ut en dr.. etter 2 dager med feilsøk. Fallitterklæring!

Den er gått 203.000 km, 2007 modell. Hvis jeg forsto rett kjente de ikke min motorkode godt nok, og at de hadde feilsøkt på alt rundt motoren men ikke inne i selve motoren, da dette ville bli temmelig dyrt og de ikke kunne garantere noe.

Lenke til kommentar

OK. Huff, det var tidlig for en motor å kollapse så grundig. Det kan jo virke som det er nokså alvorlig, men du burde fått helt konkrete svar fra diverse testing; som kompresjon, drivstofftrykk, at reg-reimen står der den skal, m.m.

Håper du slapp å betale for 2 dagers arbeid!

Jeg vil tro du får et mer presist svar inne på forumet til VAG-klubben . Flere dyktige folk der som bør vite litt om den maskinen din.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Når ble registerkjedet byttet på denne motoren sist?

Det ble byttet på ca 110.000 km, så den er gått 90.000 på dette kjedet. I serviceboken står det at de skal byttes hver 150.000 km. Det ble byttet tidlig første gang i forhold til en garanti-reparasjon.

 

Takk for det fikse! Han sa diagnosen kommer på ca 3.000, så må nok betale for det ja, men må nesten høre nermere med de om svar fra testingen ja :) skal se på det forumet også!

Endret av kris898
Lenke til kommentar

Et lite skudd i blinde ..

 

Har ikke denne bilen hydrauliske ventilstillere, og kan ikke "effekten" av hydauliske stillere/løftere som "låser seg i posisjon" bli omtrent som beskrevet ?

 

Hvis så:

 

Av med toppdeksel. Sjekk at registerrem er hel slik at denne er eleminert som feil.

 

Ventilestillere/løfere må så renses eller skiftes ut eventuelt vaskes i diesel eller parafin.

 

Om det er relaert til ventiler eller kamaksling/drivrem det skulle da ellers være mulig å finne ut av ved hjelp av en kompresjonstest.

 

Dette skulle vel være noe av det første å sjekke ut, og her bør vel utskriften fra kompresjonstesten være inkludert i de 3.000 ?!

Endret av arne22
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ble byttet på ca 110.000 km, så den er gått 90.000 på dette kjedet. I serviceboken står det at de skal byttes hver 150.000 km. Det ble byttet tidlig første gang i forhold til en garanti-reparasjon.

 

Registerkjedet strekker seg på disse motorene. Det er sikkert på tide å bytte igjen.

Lenke til kommentar

Her er tilbakemelding fra Møller:

 

MEK SUT: SKUBBET INN BIL, INGEN KOMPRESJON PÅ BIL, KONTROLLERTE
KAMAKSEL INNSTILLINGENE, DE BLE LÅST LIKT, MEN STEMPELET STEMTE
IKKE OVERENS.. TURNET MOTOR LITT TILBAKE SÅ HOPPER DEN HELE
VEIEN, KJEDE HAR STREKT SEG OG TATT MOTOREN. KJENNER AT STEMPLENE
STOPPER OPP. SKIFT MOTOR.

 

- Er det mulig å reparere/renovere motoren, eller det det billigere å kjøpe ny? Ser renoverte motorer ligger fra 25.000 kr.

 

 

Såpass. Vet du hvor mye du må betale for denne undersøkelsen?

Det kom på 3357,09,-

Endret av kris898
Lenke til kommentar

Synes ikke prisen var helt rimelig. Det å konstantere at motoren er uten kopresjon og at kamakslingen ikke kjører riktig, det skulle en middels god mekaniker finne ut av i løpet av en time eller maks to.

 

Å måle kompresjonen skulle da være noe av det aller første og da ville man umiddeelbart se at det er noe galt med posjoneringen av kamakslingen.

 

Jeg ville forsøkt å forhandle denne verstedsregningen ned til en time, ettersom det er den tiden som må kunne sies å være rimelig i forhold til feilsøkingens vanskelighetsgrad.

 

Tilbakemeldingen fra Møller inneholder jo ikke noe mer enn det som skulle vært gjort i løpet av den første halve timen av feilsøkingen.

 

 

Edit:

 

Forsøkte å sjekke med "golf motor" hos "hugger" og der ser det ut til å lige på 5-10.000.-

 

Hvis man setter inn hos "ikke merkeverksted" så er man kanskje "oppe og kjører" for en overkommelig pris. (Men det er jo ingen garanti for at det blir suksess.)

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Her er tilbakemelding fra Møller:

 

MEK SUT: SKUBBET INN BIL, INGEN KOMPRESJON PÅ BIL, KONTROLLERTE

KAMAKSEL INNSTILLINGENE, DE BLE LÅST LIKT, MEN STEMPELET STEMTE

IKKE OVERENS.. TURNET MOTOR LITT TILBAKE SÅ HOPPER DEN HELE

VEIEN, KJEDE HAR STREKT SEG OG TATT MOTOREN. KJENNER AT STEMPLENE

STOPPER OPP. SKIFT MOTOR.

 

- Er det mulig å reparere/renovere motoren, eller det det billigere å kjøpe ny? Ser renoverte motorer ligger fra 25.000 kr.

 

 

Såpass. Vet du hvor mye du må betale for denne undersøkelsen?

Det kom på 3357,09,-

Det var litt drøyt...

Lenke til kommentar

Hvis noen lurer er dette problemet "ganske vanlig". Men likevel er det vel vanskelig å få noe gjort etter garanti tiden. For interesserte går det ann å lese litt her, det er en kar som har gjort research:

 

www.adamlewin.co.uk/vw-mk5-golf-tsi-engine-timing-chain-problem/

 

For min del står det mellom renovert motor til 25.000+ eller å få denne renovert for forhåpentligvis rundt 20.000. Reparasjon skjer tydeligvis ikke i Norge, så må enten sendes til Sverige, Tyskland eller England. Og så må noen gjøre jobben med å få ut den gamle og inn den nye/renoverte.

Lenke til kommentar

Det spørs om det ikke ved bruktkjøp kan medføre litt problemer med de fleste bilmerker hvis man handler "liten motor med masser av hester".

 

Hvis man kjøper "Toyota Corolla kjørt av bestefar" da gjør man nok vanligvis et godt og sikkert kjøp.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...