Gå til innhold

[Løst] Har fått .no domene - now what?


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte mitt eget domene gjennom Domeneshop.no.

 

En stor fordel med dette er visst å kunne ha samme e-post resten av livet, og ingen Google/Microsoft/Yahoo som snoker eller endrer på tjenesten. Er det noe spesielt jeg må gjøre for å ordne dette? Pr. dags dato har jeg opprettet en webmail e-postkonto i innstillingene på domeneshop.no. Er dette tilstrekkelig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tilstrekkelig i forhold til hva? Regner med at eposten da skal fungere.

 

Nå er det domeneshop som kan lese eposten din :)

 

Et mulig alternativ er å leie/kjøpe en egen server og drifte din egen epost på dette domenet, men det krever litt tid, kunnskap og penger. Dette er ikke praktisk å ha hjemme med mindre du har en statisk IP addresse fra din leverandør.

Endret av process
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tilstrekkelig i forhold til hva? Regner med at eposten da skal fungere.

 

Nå er det domeneshop som kan lese eposten din :)

 

Et mulig alternativ er å leie/kjøpe en egen server og drifte din egen epost på dette domenet, men det krever litt tid, kunnskap og penger. Dette er ikke praktisk å ha hjemme med mindre du har en statisk IP addresse fra din leverandør.

OK, det du beskriver er langt mer enn hva jeg orker å holde på med.

 

Hvor lenge varer egentlig et kjøp av domenenavn? Kan Domeneshop si meg opp? Hva om de går konkurs?

 

Jeg er interessert i langvarighet.. :)

Lenke til kommentar

Domenet eies av deg, og du betaler Domeneshop for å forvalte det for deg overfor Norid. Domeneshop kan ikke si opp domenet, men kan trolig avslutte kundeforholdet. Du kan fint flytte domenet til en annen registrar dersom du ønsker det. Eventuelle tvister i forhold til domenet behandles normalt av Domeneklagenemnda.

 

Angående snoking, er det verdt å nevne at e-post i utgangspunktet bør regnes som helt åpent (viser til den velkjente postkort-metaforen). Ønsker du privatliv, bør du vurdere PGP/GPG og/eller sikrere alternativer til e-post (f.eks. OTR).

 

 

 

 

 

Endret av Horrorbyte
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Til info: Sist jeg sjekket så gikk det fremdeles an å bruke outlook.com som eposttjeneste for eget epostdomene. Dvs. at man bruker outlook.com for å sende og motta epost til (fiktivt) [email protected]

 

Se "How To: Use Outlook.com as a free custom domain email host" http://betanews.com/2013/08/26/how-to-use-outlook-com-as-a-free-custom-domain-email-host/

 

og "Why I use Outlook.com for my custom email accounts (and how you can too)" http://www.zdnet.com/why-i-use-outlook-com-for-my-custom-email-accounts-and-how-you-can-too-7000015546/

 

There's no such thing as a free lunch og det er noen ting å tenke på ved å bruke outlook.com for ens eget domene. Men sammenlignet med mange andre tilsvarende tjenester kan den være verdt å vurdere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...