Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Xanor helseskadelig på noe vis?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har gått på Xanor 4mg pr dag siden Februar å lurer rett og slett på om det har noen negative effekter på min helse? Har slitt med panikk angst i 12-13 år nå, før jeg fikk prøve Xanor. Ikke hatt et eneste angst anfall siden jeg startet på de å livskvaliteten min har økt drastisk. Har energi jeg ikke hadde før, tørr å snakke med fremmede uten å svette som en gris å føler en lykke som jeg ikke har opplevd på mange år. Har blitt litt mere helsebevisst i det siste å lurer rett og slett på om det har noen negative effekter på min helse?



Anonymous poster hash: 8d0e1...c9d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Hyggelig å høre at livet ditt har blitt helt OK med riktig medisiner! ALLE medisiner har bivirkninger og alt må måles opp mot dette - men som det tyder på nå har du fått et liv som fungere perfekt og da er det ingen grunn til å begynne å bekymre seg for andre ting. Regner med du har lest bivirkningene på felleskatalogen.no så du er klar over disse:

 

Bivirkninger:

Bivirkninger kan forekomme initialt og ved doseøkning, men forsvinner vanligvis etter noen dager eller ved dosereduksjon. Svært vanlige (≥1/10): Nevrologiske: Sedasjon/døsighet. Vanlige (≥1/100 til <1/10): Gastrointestinale: Forstoppelse, munntørrhet, kvalme. Lever/galle: Unormal leverfunksjon, gulsott. Nevrologiske: Hodepine, ørhet/svimmelhet, ataksi/koordinasjonsvansker, svekket hukommelse, konsentrasjonsproblemer, balanseforstyrrelse, utydelig tale, hypersomni, apati. Psykiske: Depresjon, desorientering, forvirring. Stoffskifte/ernæring: Anoreksi, økt eller nedsatt appetitt. Øye: Tåkesyn. Øvrige: Fatigue, irritabilitet. Mindre vanlige (≥1/1000 til <1/100): Endokrine: Hyperprolaktinemi. Gastrointestinale: Gastrointestinale symptomer. Hud: Dermatitt. Kjønnsorganer/bryst: Seksuell dysfunksjon, menstruasjonsforstyrrelser. Muskel-skjelettsystemet: Dystoni, muskulær svakhet. Nevrologiske: Tremor, endret stemningsleie, amnesi, intellektuell påvirkning, dystoni. Nyre/urinveier: Inkontinens, urinretensjon. Psykiske: Hypomani, mani, hallusinasjoner, sinne, aggressivitet, fiendtlighet, agitasjon, endring i libido, insomnia, unormal tankegang, psykomotorisk hyperaktivitet, nervøsitet/angst, stimulering. Undersøkelser: Vektforandringer, økt intraokulært trykk. Sjeldne (≥1/10 000 til <1/1000): Nevrologiske: Paradoksale reaksjoner (uro, agitasjon, irritabilitet, aggresjon, delusjon, raserianfall, mareritt om natten, hallusinasjoner, psykoser, upassende oppførsel og andre atferdsforandringer), uheldig påvirkning av atferd. Svært sjeldne (<1/10 000), ukjent: Hud: Angioødem, fotosensitivitetsreaksjon. Lever/galle: Hepatitt. Nevrologiske: Ubalanse i det autonome nervesystemet (munntørrhet, økt spyttsekresjon, tett nese og takykardi). Øvrige: Perifert ødem.

Rapportering av bivirkninger

Lenke til kommentar

All angst forsvinner på et blunk med Benzo preparater...

Haha, gid det var så vel.

 

Tenkte mest på langsiktig bruk å om det har noe negativ effekt på lever og nyrer.

 

Har alltid hvert skeptisk til medisiner, selv paracet som visstnok er rimelig ufarlig unngår jeg å ta.

Xanor bruker ikke å skade lever og nyrer. Problemet med slike medisiner er at de mister effekten over tid. Så problemet blir akkurat som før, selv om man tar medisinene. Om man imidlertid slutter blir problemet værre en det var før du startet på medisinene. Dette er den vanligste problematiske bivirkningen av Xanor.

 

Paracet er faktisk en av de styggere medisinene, tar du tre pakker kan du dø av det. De fleste medisiner er imidlertid trygge så lenge du følger dosen på pakken.

Lenke til kommentar

 

All angst forsvinner på et blunk med Benzo preparater...

Haha, gid det var så vel.

 

Tenkte mest på langsiktig bruk å om det har noe negativ effekt på lever og nyrer.

 

Har alltid hvert skeptisk til medisiner, selv paracet som visstnok er rimelig ufarlig unngår jeg å ta.

Xanor bruker ikke å skade lever og nyrer. Problemet med slike medisiner er at de mister effekten over tid. Så problemet blir akkurat som før, selv om man tar medisinene. Om man imidlertid slutter blir problemet værre en det var før du startet på medisinene. Dette er den vanligste problematiske bivirkningen av Xanor.

 

Paracet er faktisk en av de styggere medisinene, tar du tre pakker kan du dø av det. De fleste medisiner er imidlertid trygge så lenge du følger dosen på pakken.

Enig med Paracet, man skal ikke spise for mange av de, følg pakken.

 

Når d gjelder Benzodiapines og angst så snakker jeg for meg selv og flertallet, men det er sant at effekten minsker over lang tid. Selv har jeg bare forbigående akutt stress og angst og for det hjelper benzo...

Lenke til kommentar

Har prøvd ut det som er av angstdempende middler å det er kun Xanor som har klart å holde meg angst fri såpass lenge som det har gjort. Sobril fungerte det å, men fungerte bare i 4-6 timer før angst helvette startet igjen.

 

Håper for gudsskyld at jeg ikke må tilbake til angst perioden jeg hadde før jeg startet opp på Xanor, for da vet jeg ikke hva jeg gjør. Har prøvd Psykolog, angstgrupper å det som er føler jeg uten at det hjalp noe.



Anonymous poster hash: 8d0e1...c9d
Lenke til kommentar

Om det er helseskadelig eller ei er vel egentlig et tema du burde spurt legen om.

Men eftersom du spurte her, det blir vel på sett og vis et definisjonsspørsmål?
Alprazolam skal såvidt jeg forstår være ganske snilt mot kroppens systemer i normal doser og har normal lever- og nyrefunksjon.

Mange vil nok mene avhengighet som du svært trolig vil utvikle kan være et problem, men som neurofarmakolog David Nutt påpeker trenger ikke avhengighet i seg selv å være et problem så lenge man har tilgang til det man trenger. Folk med sukkersyke er avhengige av insulin uten at mange vil beskrive det som en negativ ting.

Dessverre er det nok mulig at det vil miste noe av effekten etter hvert, og om du på sikt bestemmer deg for å slutte, gjør dette i samråd med din lege og trapp ned. Dette er definitivt ikke noe å gå cold turkey på.

Uansett godt å høre at du har god nytte av medisinen! Kan ikke engang forestille meg hvordan det må være å leve med tung angst.



Anonymous poster hash: f0d51...d19
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd Sobril og Buspiron, men det som har hjulpet meg best er eksponering. Men så bra at du har funnet en medisin som har gjort livet ditt bedre. Jeg vet at livskvaliteten er viktig. Jeg har kroniske søvnvansker og når vi etter 10 år med prøving og feiling har vi endelig funnet en medisinering som ikke bruker B-preparater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...