Gå til innhold

"Vanlig" eller "hurtig" formatering?


ikjell

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker feil, så slettes bare FAT tabellen / NTFS Master File Table ved hurtig formatering, deretter lages en ny en. Ved vanlig (full) formatering, så slettes FAT/NTFS som ved hurtig, men i tillegg overskrives alle sektorer på partisjonen med 0, derfor tar det lang tid.

 

Men korriger meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Hurtig har du bruk for når du bare skal hive alt ut av HDen og legge inn ting på nytt. Vanlig har du bruk for når du vil at det skal være komplett umulig å finne ut hva som var på den fra før. 'Vanlig' formatering overskriver alle sektorer med 0, som noen nevnte over her.

 

Etter en hurtigformatering er det i teorien mulig å gjenopprette filer. Dette er helt umulig etter en vanlig formatering.

Lenke til kommentar
aschj Skrev:

Hurtig har du bruk for når du bare skal hive alt ut av HDen og legge inn ting på nytt. Vanlig har du bruk for når du vil at det skal være komplett umulig å finne ut hva som var på den fra før. 'Vanlig' formatering overskriver alle sektorer med 0, som noen nevnte over her.

 

Etter en hurtigformatering er det i teorien mulig å gjenopprette filer. Dette er helt umulig etter en vanlig formatering.

 

 

Trodde man kunne gjenopprette ved "Vanlig-format" & "Hurtig-format", men med "Low format" er gjenoppretting umulig!? :shrug: Er ikke helt sikker på denne uttalelsen, men mener det var sånn det var. Kanskje litt off-topic dette her, men jeg bare lurte....

Lenke til kommentar
Hurtig har du bruk for når du bare skal hive alt ut av HDen og legge inn ting på nytt. Vanlig har du bruk for når du vil at det skal være komplett umulig å finne ut hva som var på den fra før. 'Vanlig' formatering overskriver alle sektorer med 0, som noen nevnte over her.

 

Etter en hurtigformatering er det i teorien mulig å gjenopprette filer. Dette er helt umulig etter en vanlig formatering.

Feil ;)

Uten at jeg skal gå så nøye inn på det, så finnes det firmaer som kan gjenopprette formaterte data. Dessuten finnes det software som også gjør det. Det er ikke uten grunn at disker som har konfidensielt innhold blir destruert med smelting/vinkelsliper før de bli kastet.

Lenke til kommentar

Mye gode tips her.

 

Anbefaler deg å bruke vanlig formatering om du har tid til dette. Om du skal formatere en ny harddisk "MÅ" du for all del ikke formatere den hurtig. Formater med vanlig første gangen på hver partisjon.

 

Vanlig formatering er ikke bullet-proof om man ønsker å fjærne alle spor. Da må man til med low-level format, som jeg mener skal ta griselang tid.

 

-Chief-

Lenke til kommentar
Mye gode tips her.

 

Anbefaler deg å bruke vanlig formatering om du har tid til dette. Om du skal formatere en ny harddisk "MÅ" du for all del ikke formatere den hurtig. Formater med vanlig første gangen på hver partisjon.

-Chief-

 

det VAR mange gode tips helt til du kom. det du sier der er rett og slett tøv, det er null vits i å sitte i fire-fem timer og vente på at den disk skal formateres, når en operasjon som tar 4 sek gjør akkurat samme nytten.

Lenke til kommentar
Hurtig har du bruk for når du bare skal hive alt ut av HDen og legge inn ting på nytt. Vanlig har du bruk for når du vil at det skal være komplett umulig å finne ut hva som var på den fra før. 'Vanlig' formatering overskriver alle sektorer med 0, som noen nevnte over her.

 

Etter en hurtigformatering er det i teorien mulig å gjenopprette filer. Dette er helt umulig etter en vanlig formatering.

Feil ;)

Uten at jeg skal gå så nøye inn på det, så finnes det firmaer som kan gjenopprette formaterte data. Dessuten finnes det software som også gjør det. Det er ikke uten grunn at disker som har konfidensielt innhold blir destruert med smelting/vinkelsliper før de bli kastet.

 

Ja det er mer riktig. Man kan bare tenke litt logisk på det. En relativt oppegående disk idag skriver med 1GB/min, da siser det seg selv at man ikke kan FJERNE all data fra en disk med hurtigformatering eller vanlig formatering som tar 30 sek til ett par minutter. Man må SKRIVE over all data som har vært på disken.

 

En windows formatering er ikke og kommer aldri til og bli sletting av data.

Det kan til nød sammenlignes med at man river ut innholdsfortegnelsen i en bok. All dataen/litteratur vil være der, men OS/leser vil få store problemere med og finne tak i den.

Lenke til kommentar
Anbefaler deg å bruke vanlig formatering om du har tid til dette. Om du skal formatere en ny harddisk "MÅ" du for all del ikke formatere den hurtig. Formater med vanlig første gangen på hver partisjon.

 

Dette må du gjerne utdype.

 

Vanlig formatering er ikke bullet-proof om man ønsker å fjærne alle spor. Da må man til med low-level format, som jeg mener skal ta griselang tid.

 

Et påført magnetisk felt er vel den beste måten å fjerne spor etter seg på, uten å fysisk ødelegge disken.

Lenke til kommentar

Uansett hvor mange ganger man formaterer disken vil det være mulig å gjennopprette data. Det gjelder for "hurtig" "Vanlig" og "lav formatering".

 

Lag et hull i disken med en slegge (whatever) og det vil forsatt være muligheter for å hente ut data. Rundt hullet osv.

 

Eneste sikkre måte er å avmagnetisere disken med en kraftig magnet. Da vil det ikke være muligheter for å hente data fra disken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...