Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bedøvelse for boring av tenner


Anbefalte innlegg

Nei, vet dee hva! Jeg velger å ha litt smerte i det bedøvelsen injekseres... Det gjør meg ingenting å være nummen i halve kinnet i en time eller to...

Nummen i kinnet en time eller to? Jeg blir totalt lammet. Jeg klarte ikke røre på munnen eller tunga i 5 timer. Først da kunne jeg så vidt røre bittelitt på tuppen av tunga. Jeg fikk ikke i meg drikke før etter 6 timer kanskje.
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg har tannlegeskrekk og liker ikke sprøyten. Har tatt noen ganger, men har oftest ikke brukt. Tok en gang jeg måtte trekke en visdomstann f.eks.

 

Etter å ikke ha gått til tannlege på seks år hadde jeg seks hull. Jeg tok alle på en time uten bedøvelse. Det er ikke godt da og de treffer vel som regel nerver, men det går greit... Fordelen er at man er ferdig når man er ferdig, med bedøvelse sitter det i lenger. Det er ikke et stort problem da, men jeg har i alle fall borret ganske mye uten bedøvelse.

måtte du tilbake bare fordi du hadde bedøvelse?

Lenke til kommentar

Jeg har tannlegeskrekk og liker ikke sprøyten. Har tatt noen ganger, men har oftest ikke brukt. Tok en gang jeg måtte trekke en visdomstann f.eks.

 

Etter å ikke ha gått til tannlege på seks år hadde jeg seks hull. Jeg tok alle på en time uten bedøvelse. Det er ikke godt da og de treffer vel som regel nerver, men det går greit... Fordelen er at man er ferdig når man er ferdig, med bedøvelse sitter det i lenger. Det er ikke et stort problem da, men jeg har i alle fall borret ganske mye uten bedøvelse.

måtte du tilbake bare fordi du hadde bedøvelse? og gjør det vondt? har selv 5 hulll som skal fylles på onsdag

Endret av fredd991
Lenke til kommentar

Bedøvelse eller ikke?
For: Du slipper å plages, du slipper å sitte anspent 'i tilfelle' boret treffer en nerve..

Mot: Koster penger, det lille stikket kan være ubehagelig, du er 'lam' i munnen noen timer..
Men det viktigste som mange sier er din smerteterskel og følsomhet i munnen.

Uansett blir mye her kun synsing og dette er ting tannlegen din KAN. Spør hva tannlegen anbefaler!
Hadde det vært tennene mine så hadde jeg uansett forlangt bedøvelse, men slipper da tannlegen VET dette og bedøver uansett!

Hadde sprøyteskrekk og tannlegeskrekk men etter 50 år med erfaring har jeg så smått begynt å stole på tannleger!

Lenke til kommentar

Når jeg borer hos tannlegen går det som regel sånn:

"Bedøvelse"?

"Ja takk".

...

"Skulle du sette den bedøvelsen, eller?"

"Gjorde det for flere minutter siden."

 

 

Skal dog sies at det er flere forskjellige sprøyter her. Pyse-sprøytene man tar i forbindelse med småborring er så små og tynne at man såvidt merker dem. Men jeg har operert i kjeften også, og de sprøytene oppleves mer som en treningsøkt. Men da man jo.

Problemet med nummenhet er vel også blitt mindre etterhvert som bedøvelsen har blitt bedre og mer nøyaktig. Før bedøvet de omtrent hele kraniet fra nesen og ned, og man gikk rundt som en slagpasient resten av dagen. I dag er det mer lokalt.

 

Bottom line: De sprøytene du får velge selv om du vil ta, er barnemat. De virkelig jævlige sprøytene slipper du uansett ikke unna.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg borer hos tannlegen går det som regel sånn:

"Bedøvelse"?

"Ja takk".

...

"Skulle du sette den bedøvelsen, eller?"

"Gjorde det for flere minutter siden."

 

 

Skal dog sies at det er flere forskjellige sprøyter her. Pyse-sprøytene man tar i forbindelse med småborring er så små og tynne at man såvidt merker dem. Men jeg har operert i kjeften også, og de sprøytene oppleves mer som en treningsøkt. Men da man jo.

Problemet med nummenhet er vel også blitt mindre etterhvert som bedøvelsen har blitt bedre og mer nøyaktig. Før bedøvet de omtrent hele kraniet fra nesen og ned, og man gikk rundt som en slagpasient resten av dagen. I dag er det mer lokalt.

 

Bottom line: De sprøytene du får velge selv om du vil ta, er barnemat. De virkelig jævlige sprøytene slipper du uansett ikke unna.

slipper ikke unna de virkelige jævlige sprøytene fordi?

Lenke til kommentar

Meste jeg har borret er 2 hull uten bedøvelse i en avtale. Jeg tviler på at han kommer til å fikse 5 hull i slengen, det tar for lang tid. Han har tid til ca 2 hull pr tannlegetime så med mindre du er planlagt å sitte der halve dagen så må du tilbake flere ganger. 

 

2 hull uten bedøvelse er null stress, når borringen starter kjenner du ingenting, h*n jobber seg innover i tanna, så kommer h*n til det smertefulle området, dette er helt innerst hvor det skal borres, dette gjør vondt, men kun i korte perioder (2-4 sekunder i slengen) og kun 3-5 ganger.... altså total smertetid på jeg vet ikke, 20-30 sek? Det gjør kun vondt idet h*n borrer I tanna. Mellom borringer kjenner du ingenting. Så spyler han og blåser rent, dette er det mest smertefulle, det å blåse rent. Det tar 1 sek men gjør jævlig vondt. Men 1 sek, det klarer du.... så er du ferdig. H*n tar på sånn "primer", dytter masse ned i tanna og du kjenner ingen smerte, du er ferdig... når h*n har blåst rent er du ferdig med smerten for den tanna. 

 

Så oppsummert: Du har smerte når det borres dypt i tanna, og når det blåses. Du kan si til tannlegen at h*n skal si ifra når dette skjer og til og med be h*n telle ned sekunder når det borres... gjør det mye enklere når du vet at om 3 sek så er det over osv... 

 

Frykt er eneste grunn til at folk bruker bedøvelse.... smerten er ikke ille. 

Lenke til kommentar

 

Frykt er eneste grunn til at folk bruker bedøvelse.... smerten er ikke ille. 

DET kommer veldig an på hullet.

Jeg hadde alltid borret uten bedøvelse men hadde ei tann hvor det tydeligvis satt "dypere", for den smerten som jeg opplevde da tannlegen borra i den tanna var topp 5 ihvertfall ang det jeg har opplevd(inkludert ryggmargsprøve og benmargsprøve blant annet).

Med bedøvelse så kjente jeg ingenting.

Det å få ei lita sprøyte er jo ingenting i forhold, så nå tar jeg bedøvelse hver gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...