Gå til innhold

[Løst] Nytt skjermkort til gammel PC, hvilket?


Anbefalte innlegg

Hei, skjermkortet har røket på PCen min, men det er en stund siden jeg kjøpte den. Jeg trenger nok ikke akkurat det heftigste kortet i gården, jeg klarte meg utmerket med GTX 460.

 

Jeg ser for meg at jeg kommer til å oppgradere hele PCen om et år eller to, men i mellomtiden burde jeg ha et skjermkort.

Jeg spiller World of Tanks, og det er vel stort sett det... Jeg spilte litt Diablo 3 også før, og kommer sikkert til å spille det litt mer, men jeg er ikke sånn supernøye på å ha den beste grafikken mulig heller. Jeg vurderer å få tre skjermer totalt. Samt at jeg bruker HDMI til å koble til TVen. Det er vel det jeg har av krav til PCen, hvis det er mulig å innfri.

 

Så for min del er det viktigere å få noe som er billig til prisen, men det er lite vits å bruke 700 kroner på et kort, hvis et til 1000 er betraktelig mye bedre.

 

Hardwaren jeg allerede har er

* Chieftec Nitro BPS-750C 750W
* ASUS M4A89GTD PRO/USB3
* AMD Phenom II X4 955 BE
* Kingston ValueR. DDR3 1333MHz, 3x2GB, CL9
* OCZ 120 GB SSD Agility 3

 

Og det skjermkortet jeg hadde, var MSI GeForce GTX 460 768MB.

 

Så, jeg vil ha et skjermkort som er rimelig godt til prisen, det burde helst være mulig å koble til 3 skjermer, og gjerne en TV. Og ut ifra den hardwaren jeg har fra før, er det ikke noe vits å ha noe som overpresterer de andre elementene sånn grusomt, i og med at de ikke skal byttes på en stund enda.

 

Er det noen som kan hjelpe meg med dette?
Setter pris på alle tips :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tusen takk for svar :-)

 

Jeg er ikke særlig kjent med Radeon, men gjetter jeg rett om det er to generasjoner gammelt (synes å ha lest R9 noen plass), men også tre generasjoner nyere enn det 460 som jeg hadde?

 

Og etter hva jeg har forstått, er det gjerne de kortene som slutter på 60, 70, 80 og 90 som er "spillkort", imens 50 og lavere gjerne er for mediaPCer og lavbudsjetts PCer?

Så siden du sammenligner med et 50-kort,er det da brukbart til feks World of Tanks og Diablo 3? og kanskje også noe SimCity, eller noe, om jeg får ånden over meg?

Lenke til kommentar

Leifen18: Nei, R7 260X tilhører nåværende generasjon. Det er i grunnen ganske likt Radeon HD 7790, og ligger ytelsesmessig et sted mellom GTX 750 og 750 Ti. Det gir muligheter for å spille de fleste moderne spill i 1080p Medium/High. Trenger du et kort som bruker minst mulig strøm er GTX 750/750 Ti å anbefale, selv om det koster noe mer. Du kan sammenligne AMD R7 260X og Nvidia GTX 750 Ti ved å lese testen av sistnevnte hos hardware.no.

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Etter å ha sett litt på testen, ser det ut som om R9 270 yter en del bedre til prisen, da den ser ut til å kunne samles inn for 1300 kroner, og yter nesten dobbelt så bra som de to andre nevnte her, hvor Radeon sin ligger på 1000,og 450 Ti på 1300.

 

Er det noen grunn til å ikke velge R9 270X? Er den rett og slett "for kraftig" for mitt nåværende system?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...