Gå til innhold

Siste sjekk før bestilling


Anbefalte innlegg

Hvordan ser dette ut? Tenker på om det er noen umiddelbare problemer her i forhold til hvordan ting passer sammen? Noen dårlige valg her?

 

original.40x40t.jpgAsus DRW-24F1ST
Optiske enheter
139,-
original.40x30t.jpgAsus Z97-A
Hovedkort
1 118,-
Intel_Core_i7_front_1.34x40t.jpgIntel Core i7-4790K
CPU/prosessor
2 490,-
wireless-gaming-mouse-g700.36x40t.pngLogitech G700
Mus
795,-
original.32x40t.jpgNoctua NH-U12S
CPU-/prosessorkjølere
499,-
original.40x30t.jpgSamsung SSD 840 EVO 500GB Basic
Harddisk/SSD
1 795,-
original.40x30t.jpgXFX ProSeries XXX Edition 850W Bronze
Strømforsyning (PSU)
856,-

Sammenlign


Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noen grunn til å gå for for den varianten fremofr et plain Asus z97-a?

Nei, egentlig ikke. Hovedkortet du hadde valgt ut så faktisk rimelig solid ut.

Trekker tilbake synsingen min :)

Den har bare 4 SATA 3 6GB porter, det kan bli litt lite for noen..?

 

 

Noen spesiell grunn til at man trenger flere enn 4 SATA 3 6gb porter?

Alt passer sammen. Bra oppsett. Ville personlig godt for annen gpu og heatsink, men det blir en smaksak/pengesak antar jeg.

 

Tenker du på eventuelt EVGA 780 classified og Noctua NH-d14? Vurderte de, men jeg har ingen planer om voldsom overklokking. Tenkte det også kunne bli trangt i kabinettet med den kjølern..

Endret av kel varnsen
Lenke til kommentar

 

 

Noen grunn til å gå for for den varianten fremofr et plain Asus z97-a?

Nei, egentlig ikke. Hovedkortet du hadde valgt ut så faktisk rimelig solid ut.

Trekker tilbake synsingen min :)

Den har bare 4 SATA 3 6GB porter, det kan bli litt lite for noen..?

 

 

Noen spesiell grunn til at man trenger flere enn 4 SATA 3 6gb porter?

Alt passer sammen. Bra oppsett. Ville personlig godt for annen gpu og heatsink, men det blir en smaksak/pengesak antar jeg.

 

Tenker du på eventuelt EVGA 780 classified og Noctua NH-d14? Vurderte de, men jeg har ingen planer om voldsom overklokking. Tenkte det også kunne bli trangt i kabinettet med den kjølern..

 

Jeg ville gått for NH-D14 ja. Når du først bruker så mye på kjøler kan du like gjerne bruke 2 hundringser mer og få markedest beste ribbe ;)

 

Altså gtx780 og classy er dritbra. Problemet er bare at r9 290x er bedre til mindre penger. Til og med r9 290. Nvidia er lite konkurransedyktig på pris for tiden. Tror kun jeg hadde gått for Nvidia dersom jeg absolutt måtte ha det beste og skulle ha 780TI, men til og med dette gir lite verdi for pengene. Men ikke kjøp et r9 kort med referansekjøler...

Lenke til kommentar

 

 

 

Noen grunn til å gå for for den varianten fremofr et plain Asus z97-a?

Nei, egentlig ikke. Hovedkortet du hadde valgt ut så faktisk rimelig solid ut.

Trekker tilbake synsingen min :)

Den har bare 4 SATA 3 6GB porter, det kan bli litt lite for noen..?

 

 

Noen spesiell grunn til at man trenger flere enn 4 SATA 3 6gb porter?

Alt passer sammen. Bra oppsett. Ville personlig godt for annen gpu og heatsink, men det blir en smaksak/pengesak antar jeg.

 

Tenker du på eventuelt EVGA 780 classified og Noctua NH-d14? Vurderte de, men jeg har ingen planer om voldsom overklokking. Tenkte det også kunne bli trangt i kabinettet med den kjølern..

 

Jeg ville gått for NH-D14 ja. Når du først bruker så mye på kjøler kan du like gjerne bruke 2 hundringser mer og få markedest beste ribbe ;)

 

Altså gtx780 og classy er dritbra. Problemet er bare at r9 290x er bedre til mindre penger. Til og med r9 290. Nvidia er lite konkurransedyktig på pris for tiden. Tror kun jeg hadde gått for Nvidia dersom jeg absolutt måtte ha det beste og skulle ha 780TI, men til og med dette gir lite verdi for pengene. Men ikke kjøp et r9 kort med referansekjøler...

 

 

Er det plass til nh-d14 oppi der?

 

Vurderte r9 290, men har hørt at det bråker en del og er ustabilt. Hva er referansekjøler?

 

 

Byttet forresten til dette skjermkortet:

http://www.dustinhome.no/product/5010748740/asus-geforce-gtx-780-oc-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

 

Asus har fått mye bra kritikk her inne ser jeg. Stille og effektivt. Det blir enten det eller EVGA classified.

Endret av kel varnsen
Lenke til kommentar

Nja , det er viktig å kjøpe et kort som har en bra kjøleløsning da kortene overklokker bedre da , disse kortene er også ment å bli varme ( Amd har drifttemperatur på 90-95C mener jeg ) og vil da yte bedre om det tar lengre tid før kortet oppnår denne driftstemperaturen.

 

Det er derfor det er viktig med en god kjøleløsning som ikke støyer for mye.

 

Her er en test av kortet i blant annet BF4 : Tweaktown

 

Sånn sett vil jeg si at om man skal ha seg et R9 290X bør man finne det kortet som yter bra og støyer lite ( ytelseforskjellen kommer jo selvsagt hovedsakelig pga kjøleløsningen som er brukt og hvor bra kortet regulerer spenningen til komponentene via Mosfets og Vrm's).

Lenke til kommentar

ville selv gått for et amd 290 kort. bedre videokvalitet oluss bedre spillytelse og gratis spill inkludert...

 

Leste noen tester og det virker som at 780 er sånn ca. like bra som 290 mht frame rate. 290x blir rundt 4-4500 og da kan jeg vel heller gå for et Evga 780 classified.

 

Nvidia lager visstnok også mindre støy.

 

Tenkte uansett å kjøpe et ekstra kort om ca 1-1,5 år og kjøre SLI. Så tenker et greit 780-kort nå vil passe bra da.

Lenke til kommentar

Nja , det er viktig å kjøpe et kort som har en bra kjøleløsning da kortene overklokker bedre da , disse kortene er også ment å bli varme ( Amd har drifttemperatur på 90-95C mener jeg ) og vil da yte bedre om det tar lengre tid før kortet oppnår denne driftstemperaturen.

 

Det er derfor det er viktig med en god kjøleløsning som ikke støyer for mye.

 

Her er en test av kortet i blant annet BF4 : Tweaktown

 

Sånn sett vil jeg si at om man skal ha seg et R9 290X bør man finne det kortet som yter bra og støyer lite ( ytelseforskjellen kommer jo selvsagt hovedsakelig pga kjøleløsningen som er brukt og hvor bra kortet regulerer spenningen til komponentene via Mosfets og Vrm's).

 

Noen gode forslag til 290x-kort? Tror ikke jeg gidder noen egeninnstallert kjøleløsning på skjermkort, så det får bli det som står på fabrikkvarianten.

 

Nesten like viktig som pris, er støy. Bråker ikke 290x-kortene langt mer enn 780?

 

Skal forøvrig benytte 2560x1440.

 

780-kortet jeg vurderer er dette:

http://www.dustinhome.no/product/5010748740/asus-geforce-gtx-780-oc-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

 

Alternativet er dette:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/Sapphire-R9290X4GBTRI-XOC/198870.7064/

 

eller dette som er litt dyrere:

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/ASUS-R9290X4GBDirectCUII/199672.7064/

Endret av kel varnsen
Lenke til kommentar

 

ville selv gått for et amd 290 kort. bedre videokvalitet oluss bedre spillytelse og gratis spill inkludert...

 

Leste noen tester og det virker som at 780 er sånn ca. like bra som 290 mht frame rate. 290x blir rundt 4-4500 og da kan jeg vel heller gå for et Evga 780 classified.

 

Nvidia lager visstnok også mindre støy.

 

Tenkte uansett å kjøpe et ekstra kort om ca 1-1,5 år og kjøre SLI. Så tenker et greit 780-kort nå vil passe bra da.

 

R9 290x er bedre enn gtx 780 classi. Mye mer for pengene. Det eneste kortet som er bedre enn r9 290x er 780TI, og dette begynner på 5k.

 

Hvor du har hørt at r9 er ustabilt vet ikke jeg, men det er ikke sant.

 

Det har høy driftstemperatur som betyr viftebråk med referansekjøler, men ett r9 med asus kjøler har samme støynivå som et gtx 780 med samme kjøler (stort sett).

 

Det koker ned til at r9 290/290x gir mest for pengene og er det eneste "fornuftige kjøpet". Dersom du har veldig mye til overs for Nvidia og er veldig lojal så gir det mening å gå for gtx 780, men husk, du får dårligere ytelse til høyere pris.

 

Jeg synes det er rart at ikke nvidia gjør seg selv litt mer attraktive... Men det er vell i grunnen fordi konsumentene kjøper i blinde.

Lenke til kommentar

 

 

ville selv gått for et amd 290 kort. bedre videokvalitet oluss bedre spillytelse og gratis spill inkludert...

 

Leste noen tester og det virker som at 780 er sånn ca. like bra som 290 mht frame rate. 290x blir rundt 4-4500 og da kan jeg vel heller gå for et Evga 780 classified.

 

Nvidia lager visstnok også mindre støy.

 

Tenkte uansett å kjøpe et ekstra kort om ca 1-1,5 år og kjøre SLI. Så tenker et greit 780-kort nå vil passe bra da.

 

R9 290x er bedre enn gtx 780 classi. Mye mer for pengene. Det eneste kortet som er bedre enn r9 290x er 780TI, og dette begynner på 5k.

 

Hvor du har hørt at r9 er ustabilt vet ikke jeg, men det er ikke sant.

 

Det har høy driftstemperatur som betyr viftebråk med referansekjøler, men ett r9 med asus kjøler har samme støynivå som et gtx 780 med samme kjøler (stort sett).

 

Det koker ned til at r9 290/290x gir mest for pengene og er det eneste "fornuftige kjøpet". Dersom du har veldig mye til overs for Nvidia og er veldig lojal så gir det mening å gå for gtx 780, men husk, du får dårligere ytelse til høyere pris.

 

Jeg synes det er rart at ikke nvidia gjør seg selv litt mer attraktive... Men det er vell i grunnen fordi konsumentene kjøper i blinde.

 

 

Ut fra de testene jeg har sett på nett, virker det som at 290x er kanskje litt bedre, men ikke mye. De kortene jeg vurderte er:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010752162/msi-geforce-gtx-780-oc-3gb-pci-e-dvi-hdmi-dp/

og

http://www.netonnet.no/art/data/komponenter/grafikkort/amd-pci-e/Sapphire-R9290X4GBTRI-XOC/198870.7064/

 

r9 290x-kortet er 500 kr dyrere. Gir det så mye bedre framerate på spill f.eks.? Uten at det bråker noe mer? Du har ikke noen tester der jeg kan se litt nærmere på disse kortene; særlig på 2560-1440...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...