Gå til innhold

[Løst] Problem med Elkjøp


Anbefalte innlegg

På smarttelefoner i dag så kommer det med en appbutikk som man oppfordres til å bruke. Så vidt meg bekjent står det ikke i bruksanvisningen at man må ungå å laste ned apper fordi dette kan forringe brukeropplevelsen på telefonen. Kan du vise til noe kilder til din påstand

Jepp, mer eller mindre alle telefoner har en eller annen appbutikk, som man blir oppfordret til å bruke, men det betyr IKKE at Samsung \ Apple \ HTC osv osv, vil garantere at telefonen din vil fungere etter at disse appene er installert.

De kan kun garantere for at den fungerer slik den kommer fra fabrikk. Om du installerer andre apper, så har ikke de kontroll over telefonen lenger i den grad de hadde før du installerte ting på den.

 

Det samme gjelder en vanlig PC. Installerer du programmer og får feks. Blåskjerm eller andre ting, så står ikke produsenten av PCen ansvarlig (eller butikken som solgte deg den).

 

Ganske sikker på at dette står nogenlunde tydlig forklart i de lange tekstene du aldri leser hvor du bare trykker "Ja, Enig". :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spiller ingen rolle hva DOA tid er en gang. Telefonen er kjøpt uten abo og butikken burde oppfordret deg til å bruke 30 dagers til å heve kjøpet og få en ny telefon. Det er standard prosedyre der jeg hører til.

 

Det er ikke snakk om et "ødelagt" produkt. Det er snakk om et 9 dager gammelt produkt uten en eneste skramme eller merke etter slitasje. Derfor holder den seg innenfor reglene for å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Jeg kan også nevne at personen på Elkjøp påstod at de bare var et mellomledd og at det var leverandøren som jeg måtte ta saken med, noe jeg ikke er enig i. Det var tross alt Elkjøp jeg kjøpte telefonen hos, ikke direkte fra produsent.

Norsk forbrukerkjøpslov er ALTFOR bra, men det er nå faktisk slik det er og det må butikkene forholde seg til.

 

30 dagers åpent kjøp er ikke en forbrukerrettighet og kan nektes av butikken i enkelttilfeller dersom de føler for det. Men det er da forbasket dårlig kundeservice. Derfor gjør hvertfall vi det enkelt. Alle blir behandlet likt innenfor 30 dager uansett om de bare har ombestemt seg eller om produktet deres uventet har sluttet å virke. Kunder blir fornøyd av dette og kommer tilbake.

 

Mitt inntrykk var at Elkjøp også gjorde det slik, men elkjøp har mange butikker og avvik vil forekomme. Kanskje du burde kontakte elkjøp og forklare problemet? Eventuelt linke til denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

30 dagers åpent kjøp er ikke en forbrukerrettighet og kan nektes av butikken i enkelttilfeller dersom de føler for det.

Det må i så fall avtales/varsles om dette ved kjøp. Det kan ikke nektes etter kjøpet er gjennomført.

 

Ved innlevering på åpent kjøp, må produktet fungere. Åpent kjøp kan ikke benyttes på defekte eller DOA produkter.

 

Men som Flodec sier, så har ikke Elkjøp 30 dagers åpent kjøp på mobiltelefoner, så i denne saken er åpent kjøp irrelevant uansett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

30 dagers åpent kjøp er ikke en forbrukerrettighet og kan nektes av butikken i enkelttilfeller dersom de føler for det.

Det må i så fall avtales/varsles om dette ved kjøp. Det kan ikke nektes etter kjøpet er gjennomført.

 

Ved innlevering på åpent kjøp, må produktet fungere. Åpent kjøp kan ikke benyttes på defekte eller DOA produkter.

 

Men som Flodec sier, så har ikke Elkjøp 30 dagers åpent kjøp på mobiltelefoner, så i denne saken er åpent kjøp irrelevant uansett.

Høres i så fall ut som ag elkjøp har mye dårligere vilkår enn konkurrentene...

 

Butikken kan nekte deg 30 dagers i enkelttilfeller, uten at dette var avtalt. Ingen lov som nekter dem. Det er bare dårlig gjort.

 

Jeg hadde hvertfall stått på mitt om telefonen var defekt etter 9 dager uten fysiske skader. Dersom butikken vil beholde deg som kunde så vil de hjelpe til.

Lenke til kommentar

 

Butikken kan nekte deg 30 dagers i enkelttilfeller, uten at dette var avtalt. Ingen lov som nekter dem. Det er bare dårlig gjort.

 

Så lenge de reklamerer med 30 dagers åpent kjøp så kan de ikke velge å gå vekk fra dette som det passer for dem.

 

Nå har forøvrig ikke Elkjøp 30 dagers returrett på mobiltelefoner, så dette er uansett ikke relevant for denne saken.

Lenke til kommentar

 

Nei, DLink 433f. Grunnen til at jeg har utelukket ruteren er at trådløskortet går i stå. Går ikke å slå av og på. Knappen er grået ut.

Har du noen spesielle apper installert?

Om du kjører en factory resett på den, fungerer det da?

 

Greit at du feilsøker så mye som overhode mulig, da det _kan_ være programvare relatert, ikke nødvendigvis hardware feil på den.

Om du har prøvd absolutt alt, så må du nesten bare få sendt den inn igjen, og be om at den testet nøye over litt lengre tid en de andre gangene.

 

 

Bare en digresjon, men vært innom en slik runde med en telefon. Den ble sendt inn, så kom i retur, samme feil, sendt tilbake og da skulle de teste den ordentlig. Jeg fikk lånetelefon, og når telefonen var tilbake sa de at de ikke kunne gjenskape feilen.

Jeg ba om å få beholde lånetelefonen og sa de fikk en video senere (mens jeg i hodet mitt grublet om det ville ta noen minutter eller timers bruk før jeg gjenskapte problemet)....jeg gikk fra elkjøp butikken til kontoret, slo på telefonen og fiklet i ca 15 min med fullstendig resatt telefon før jeg kunne filme 3-4 minutter med feilen...deretter dro jeg tilbake og krevde heving (3. gang). Jeg fikk riktignok også beskjed at dette var noe verkstedet måtte godkjenne osv osv...

 

Moralen for meg var: selv om de sier de tester den ordentlig, og man skrive en avhandling om feilene (halv side med tekst og beskrivelse av feil) så evner de enda ikke å gjøre jobben. Det var i hvert fall min erfaring :)

Videobevis løste det på dagen.

Lenke til kommentar

 

Hvilken lov sier dette? Kundediskriminering er ikke forbudt og noen ganger helt nødvendig. Det er dårlig service, men ikke ulovlig. Det er altså ikke en menneskerett å få returnere produktet etter 30 dager. Dersom butikken ser en hvilken som helst grunn til å nekte deg så er dette godt nok.

Lenke til kommentar

Bare hold deg saklig ovenfor dem.

Man kommer veldig mye lengre om man holder saklig.

 

Om du bare kjefter og smeller, så skal du ikke se bortifra at de ikke vil strekke seg så veldig langt. Dette er iallefall min erfaring på kundeservice generelt rundt om kring.

 

Forklar problemet slik du opplever det, fortell dem at du ikke kan holde på slik lenger osv.. Kreve ditt og datt, true med forbrukerrådet har aldri fungert, så vidt meg bekjent.

 

For satse på at problemet ditt ordner seg asap :)

Lenke til kommentar

 

Har nå sendt en skriftlig klage til Elkjøp der jeg krever omlevering, og hvis svaret er negativt eller at jeg ikke får svar innen 14 dager går saken til forbrukerrådet.

Dersom du sender en klage til forbrukerrådet betyr det ikke at du har rett :)

 

Tror nok at de tar videobevis til etteretning og gir meg medhold. For hva skal jeg med en smarttelefon der wifi'en slutter å fungere? ...sponse nettleverandørene med høyt forbruk av 3G-data?

Lenke til kommentar

Tror nok at de tar videobevis til etteretning og gir meg medhold. For hva skal jeg med en smarttelefon der wifi'en slutter å fungere? ...sponse nettleverandørene med høyt forbruk av 3G-data?

Jeg kan også filme min egen telefon slik at det fremstår som at det er noe feil på telefonen, betyr ikke nødvendivis at det vil holde..

Videobevis er kjekt for verkstedet, da kan de fremprovesere feilen enklere.

 

Tror ikke verkstedet sender telefonen tilbake til deg bare for moroskyld. Finner dem ingen feil, så er sannsynligheten stor for at det faktisk ikke er feil på telefonen, men på noe annet utstyr, eller app som krøller det til.

 

Hold oss oppdatert på hvordan det går iallefall :thumbup:

Lenke til kommentar

 

Dersom butikken ser en hvilken som helst grunn til å nekte deg så er dette godt nok.

 

30 dagers åpent kjøp er en avtale som trer i kraft ved kjøp hos Elkjøp (bortsett fra ved bl.a. mobiltelefoner). Elkjøp kan ikke bryte denne avtalen som det passer dem. Det reguleres ved hjelp av avtaleloven.

 

Det de imidlertid kan gjøre, er å informere kunden muntlig før kjøpet gjennomføres, at åpent kjøp ikke gjelder på det aktuelle produktet. Da har man ikke avtalt 30 dagers åpent kjøp, og ettersom det ikke er en lovfestet rett, så kan de gjøre dette. Men så lenge 30 dagers åpent kjøp er avtalt, så kan de ikke nekte det.

 

Jeg kjøpte en gang en demogjenstand hos Elkjøp. Da jeg kom hjem, så jeg at de hadde skrevet "ingen returrett" på kvitteringen, uten at jeg var informert om dette. Jeg var ikke fornøyd med produktet, så jeg returnerte det. Men ingen kranglet med meg ved innlevering når jeg sa at jeg ikke ble informert før kjøpet ble gjennomført.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Tror nok at de tar videobevis til etteretning og gir meg medhold. For hva skal jeg med en smarttelefon der wifi'en slutter å fungere? ...sponse nettleverandørene med høyt forbruk av 3G-data?

Jeg kan også filme min egen telefon slik at det fremstår som at det er noe feil på telefonen, betyr ikke nødvendivis at det vil holde..

Videobevis er kjekt for verkstedet, da kan de fremprovesere feilen enklere.

 

Tror ikke verkstedet sender telefonen tilbake til deg bare for moroskyld. Finner dem ingen feil, så er sannsynligheten stor for at det faktisk ikke er feil på telefonen, men på noe annet utstyr, eller app som krøller det til.

 

Hold oss oppdatert på hvordan det går iallefall :thumbup:

 

 

Hvorfor skulle jeg lage en "falsk" video og lage en masse styr hvis det ikke var feil med telefonen? Jeg hadde vært kjempefornøyd hvis telefonen fungerte og jeg hadde sluppet dette tullet jeg har havnet i...

Lenke til kommentar

Synes bare det er litt merkelig at hver gang du sender den inn til verksted, hvor de nullstiller telefonen til fabrikkinnstillinger, så oppdager de ingen problemer med den.

Men så fort du får telefonen tilbake og gjør din greie, så kommer problemet veldig raskt frem.

 

De tester jo telefonen relativt nøye der inne, selvom de også kan gjøre feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvilken lov sier dette? Kundediskriminering er ikke forbudt og noen ganger helt nødvendig. Det er dårlig service, men ikke ulovlig. Det er altså ikke en menneskerett å få returnere produktet etter 30 dager. Dersom butikken ser en hvilken som helst grunn til å nekte deg så er dette godt nok.

 

Som Molekylet skriver lenger opp så er returretten ikke noe Elkjøp kan velge å se bort fra så lenge de reklamerer med dette, og ikke har tatt noen forbehold før eller under salget.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...