Gå til innhold

Klokketråden — Diskusjon og kjøpetips!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, hehe. Under bildet, inne på siden jeg linket til står det hvordan den virker. Ganske kult konsept. Er visst basert på farts- og bensinmåler (på biler).

 

 

Dette er jo bare en helt normal klokke med lange visere og halve urskiva dekket av en metallplate.

 

Stygg som juling og teknisk helt uinteressant spør du meg. "Mote" i aller mest negative forstand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En Submariner eller GMT-Master får du ikke til 15.000 i Norge, punktum. Har holdt litt øye på Tidssonen.no og Finn selv, bare for å vite litt om nivået før jeg kjøper en om et par år, og du finner de gjerne rundt 25.000 og oppover. Merk at dette er modeller som er fra før 1990-tallet, gjerne 1987-1988 som har hatt service i de siste 2-3 årene.

 

Kan nok finne enkelte andre modeller som Datejust til cirka 15, og Air King vet jeg at du kan få i den prisklassen, og gjerne litt under. Tudor kan du også finne i denne prisklassen, som ble produsert av Rolex.

 

Ellers kom det nettopp en DJ på TS.no til 15k;

http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?6500-FS-Rolex-Datejust-16220-kr-15000

 

DJ er en utrolig pen klokke, en kompis kjøpte nettopp en helt ny en, og som sagt, veldig pen.

Lenke til kommentar

En Submariner eller GMT-Master får du ikke til 15.000 i Norge, punktum. Har holdt litt øye på Tidssonen.no og Finn selv, bare for å vite litt om nivået før jeg kjøper en om et par år, og du finner de gjerne rundt 25.000 og oppover. Merk at dette er modeller som er fra før 1990-tallet, gjerne 1987-1988 som har hatt service i de siste 2-3 årene. Kan nok finne enkelte andre modeller som Datejust til cirka 15, og Air King vet jeg at du kan få i den prisklassen, og gjerne litt under. Tudor kan du også finne i denne prisklassen, som ble produsert av Rolex.Ellers kom det nettopp en DJ på TS.no til 15k;http://www.tidssonen.no/forum/showthread.php?6500-FS-Rolex-Datejust-16220-kr-15000DJ er en utrolig pen klokke, en kompis kjøpte nettopp en helt ny en, og som sagt, veldig pen.

 

Submariner er uaktuelt pga prisen ja, og er i hovedsak DJ jeg har sett på, disse klokkene er utrolig pene! 15'000 Har jeg satt, men faller jeg for en klokke, kan jeg strekke meg til 20k og har tro på at det finnes en fin DJ til den prisen til akkurat meg ;)

 

Tudor er jeg desverre ikke så interessert i. Og klokken du linket til har jeg sett en del på, undrer fremdeles på å driste meg til en ebay handel, da prisen ligger noe lavere der, hva tror du?

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg kjøpt dyrere klokke enn en til 700 kr på eBay, en Sriko 5-serie, så avstår fra å uttale meg om det. Går jo an, men med toll og moms blir det fort en del. Du må jo sende den forsikret dersom du finner en god selger (et populært uttrykk er "ikke kjøp klokken, kjøp selgeren"), og med forsikring kan ikke verdien skrives ned.

Lenke til kommentar

Nå har ikke jeg kjøpt dyrere klokke enn en til 700 kr på eBay, en Sriko 5-serie, så avstår fra å uttale meg om det. Går jo an, men med toll og moms blir det fort en del. Du må jo sende den forsikret dersom du finner en god selger (et populært uttrykk er "ikke kjøp klokken, kjøp selgeren"), og med forsikring kan ikke verdien skrives ned.

 

Hørt ordtaket, og liker det. Er det dog opp mot 30% å spare vil jeg se litt på mulighetene. De andre varene jeg har kjøpt fra Ebay har jeg fått skrevet ned verdien, slik at tollen blir lav, så dette kan vel la seg gjøre?

 

Håper jo på at DJ jeg evt ender opp med lar seg selges til fordel for Sub, uten et brutalt verdifall. Hvordan er det egentlig med prisfallet på disse? Du har fulgt med litt sier du :)?

Lenke til kommentar

Som jeg sa, når du kjøper en klokke til rundt 15.000 sender du den ikke uten forsikring. Med forsikring må du påføre varens ekte verdi, så du får ikke skrevet den ned.

 

Når det er snakk om klokker som er 10-20 år gamle, som du ser på, kan jeg ikke tro at det er noe særlig prisfall å snakke om. De har allerede tapt det de skal tape, så jeg tror at du kan flippe den for omtrent det samme som du betalte for den, ihvertfall hvis alt er i orden med papirer og lignende. Er jo ikke slik at du tar nypristapet selv, og tror det er en del av de eldre modellene som ligger ute som folk har beholdt i et år eller to og så selger videre igjen.

Uansett, ikke ta mitt ord for altfor god fisk, se litt på Tidssonen.no, der er det mange som kan mye og har bedre peiling enn meg. Se forresten også på linken jeg slang inn tidliger -- der ligger det en DJ til 15k, 20 år gammel som ser ut til å være i god stand. Jeg ville vurdert den hvis jeg hadde vært deg!

Lenke til kommentar

Som jeg sa, når du kjøper en klokke til rundt 15.000 sender du den ikke uten forsikring. Med forsikring må du påføre varens ekte verdi, så du får ikke skrevet den ned.

 

Når det er snakk om klokker som er 10-20 år gamle, som du ser på, kan jeg ikke tro at det er noe særlig prisfall å snakke om. De har allerede tapt det de skal tape, så jeg tror at du kan flippe den for omtrent det samme som du betalte for den, ihvertfall hvis alt er i orden med papirer og lignende. Er jo ikke slik at du tar nypristapet selv, og tror det er en del av de eldre modellene som ligger ute som folk har beholdt i et år eller to og så selger videre igjen.

Uansett, ikke ta mitt ord for altfor god fisk, se litt på Tidssonen.no, der er det mange som kan mye og har bedre peiling enn meg. Se forresten også på linken jeg slang inn tidliger -- der ligger det en DJ til 15k, 20 år gammel som ser ut til å være i god stand. Jeg ville vurdert den hvis jeg hadde vært deg!

 

Vurderer den, men har litt lyst på noe med farge evt, flere farger i lenka. Vet du forresten om det er prisforskjell på disse i utlandet kontra her hjemme? Skal til N.Y. og Madrid om ikke lenge. Det med prisfall er jeg igrunn enig med deg i, og tror også jeg blir å holde meg unna ebay for nå...

 

Remmen satt forresten fint på uret Jott! Godt fargevalg

Endret av Håk
Lenke til kommentar

Skal du først kjøpe en IWC burde du vel heller investere i en renere versjon.

F.eks big pilot:

61-22.jpg

 

Og folk blir fortsatt sure når man påpeker at Stowa ser ut som IWC knockoffs.

Men mye ser ut som mye i klokkeverdenen. Hva dykkerklokker angår virker det som det aller meste som ikke er seamaster eller aquaracer er submarinerkopier.

 

 

Spørsmål dog, er breitlingbølgen over, eller bare virker det som at man er på tur vekk fra klokker store nok til at naboen over gata ser hva tiden er?

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Og folk blir fortsatt sure når man påpeker at Stowa ser ut som IWC knockoffs.

Hvis du tenker på det klassiske B-uhr-designet, er vel ikke Stowa noen IWC-knockoff akkurat. Dette designet kommer fra 1.verdenskrig, hvor 5 produsenter (IWC, Lange, Stowa, Laco og Wempe) produserte klokker ("Beobachtungsuhr") for tyske piloter og navigatører. Designet var spesifisert av det tyske luftforsvaret, og inneholdt bl.a arabiske tall, trekanten klokka 12, lume på tall og minuttmarkører, hack-funksjon og sentral sekundviser ("sweep seconds"). Poenget er at ingen eier designet i dag, og det finnes en haug med b-uhr-inspirerte ur der ute, men hvis man skal snakke om at noen rettmessig kan hevde å være b-uhr-produsent, er både IWC og Stowa blant dem.

 

For øvrig finnes det to forskjellige utgaver av denne type skive, her er en original Laco med såkalt B-dial:

Screen%20shot%202011-02-22%20at%204.05.00%20PM.png?__SQUARESPACE_CACHEVERSION=1298408751328

 

Og her er en med A-dial:

Laco_Beobachtungsuhr_1940_Lacher__Co_55mm_3700_cgiebayde.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Poenget er at ingen eier designet i dag, og det finnes en haug med b-uhr-inspirerte ur der ute, men hvis man skal snakke om at noen rettmessig kan hevde å være b-uhr-produsent, er både IWC og Stowa blant dem.

 

Grunnen til at jeg aldri skal ha meg rolex med scallopbezel.

 

"Hey, sjekke invictaen min. Klin lik klokka di til bare tusen spenn!"

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

post-123498-0-70433000-1303316863_thumb.jpg

 

Klarer ikke bestemme meg for om jeg liker denne. Likheten med heritagen er der, men samtidig er den en del mer flashy. Usikker på om det er positivt

Hva sier folket?

 

E: Skjønner ikke hvorfor sekundviseren/omrisset rundt datovinduet ikke er hvitt på bildet, noe de er i virkeligheten.

Endret av Lilac1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...