Gå til innhold

Beregning av foreldrepenger- er tilleggene inkludert?


Windoge

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer venter på vårt første barn i desember, og jeg har derfor noen spørsmål med tanke på beregning av foreldrepenger.

 

Jeg har en brutto årsinntekt på ca 460.000 kr. Saken er at dette er inkludert helgetillegg, nattillegg og noen helligdager. Tilleggene utgjør ca 70000 kr i året, og turnusen er én uke på, og én uke av. Jeg forventer selvfølgelig ikke at jeg får dobbel lønn på helligdagene når jeg er ute i permisjon, men får jeg betalt i det hele tatt disse dagene, og er tilleggene mine inkludert? Da snakker jeg om permisjon med 100%.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Foreldrepengene beregnes ut fra nåværende brutto månedsinntekt. Dvs. inkl. tilleggene. Dersom denne inntekten avviker mer enn 25% fra gjennomsnittlig brutto inntekt de siste tre år så blir det justeringer.

 

What? Så om man er nyutdannet med god jobb så blir man nedjustert bare siden man har vært student/ikke arbeidende de siste årene?

 

Dette er ikke relevant for meg enda, men om det er slik vill jeg jo ikke få barn før jeg har hatt 3 år med god inntekt...

Lenke til kommentar

Det ble litt feil å skrive at det blir justeringer.

 

Avvik på mer enn 25% medfører at foreldrepengene skal fastsettes ved skjønn ut fra den pensjonsgivende årsinntekten som kan godtgjøres når stønadsperioden starter. Dette gjelder også for de som ikke har pensjonspoeng for de siste tre årene på grunn av for lav inntekt.

 

Det er uansett et vilkår for å få foreldrepenger at du har vært i arbeid i seks av de siste 10 månedene og at du på årsbasis har tjent mer enn halvparten av folketrygdens grunnbeløp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Utdrag fra aktuelt skjema: https://www.nav.no/no/skjema/Skjemaer/Arbeidsgiverskjemaer/Lønn+og+personalskjemaer+for+din+bedrift+(HR)/Inntekt+og+trekk/_attachment/1073750932?_ts=13d631e54c8&download=true

 


 

Inntekter som inngår i beregningen
Lønnsinntekt og andre godtgjørelser (bl.a. provisjon, serveringspenger og lignende) som er resultat av arbeidstakerens
egen arbeidsinnsats, tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og
ulempetillegg
for spesielle arbeidsforhold regnes med. Godtgjørelser som helt eller delvis skal dekke utgifter i forbindelse
med utførelsen av arbeidet, tas ikke med.
Lønn for overtid tas ikke med. Overtidslønn skal likevel tas med når overtiden er pålagt i arbeidsavtalen som fast overtid
og dette ikke er i strid med lovbestemmelser om arbeidstid.
Feriepenger tas ikke med. Det samme gjelder godtgjørelse for 1. og 17. mai og bevegelige helligdager som arbeidstakeren
opparbeider som et tillegg pr. arbeidstime. Naturalytelser tas ikke med dersom arbeidstakeren
også mottar
ytelsene under sykefravær. Fra det tidspunkt arbeidstaker ikke lenger mottar ytelsene, tas de med ved beregningen
med den verdi som nyttes ved forskuddstrekk av skatt.

Endret av Nedward
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...