Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Nytt hjullager, fortsatt slakk?


Anbefalte innlegg

Byttet nettopp hjullager på bilen min etter at det gamle røyk forrykende fort. Det var mye slakk i det gamle. Fikk hjelp av en kompis som er mekaniker nå i kveld og presset inn ett flunkende nytt lager. Alt virket tight og fint da vi satt det sammen, men etter en kort kjøretur er den samme slakken (dog uten ulydene et gåent lager lager) tilbake.

 

Noen som vet hva som har skjedd her? Vi fikk ikke mer tid i kveld, men skal ta det opp igjen i helga og se på det. Det nye lagret kan da virkelig ikke ha røket igjen?

 

Edit: det er for øvrig snakk om venstre lager, foran. Drivakselen er skikkelig skrudd på, så jeg kan vanskelig se for meg det er på grunn av manglende spenn i lagret.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være slakke i både styrestag, bærekule eller foringer. Et hjullager kan fint være defekt med ulyd uten at det er slakke i det.

 

Jeg vil tro at du har to ulike slitasjedeler som er defekt og du har nå fikset den ene. :)

Endret av LiamH
Lenke til kommentar

Skal ikke avskrive noen ting før jeg får tatt en nærmere titt på det igjen, men jeg er 90% sikker på at slakken kommen fra lagret eller noe relatert til dette. Bærekuler byttet jeg for noen uker siden, og bærebroene er også nye. Jeg kan vrikke bremseskiva ganske mye fram og tilbake, og man kan tydelig se det er bevegelse i det.

 

Er også klar over at lagret kan være defekt selv om det ikke er ulyd i det, men synes det er rart om et japansk kvalitetslager skulle takke for seg igjen så fort. Det virket helt ok før vi satt det på, og alt var også stramt og fint uten antydning til slakk før jeg kjørte en testtur. Hvis det er tilfellet at lagret har røket, er det jo bare to muligheter: 1) vi har gjort noe feil under monteringen (ev. at noe har løsnet), eller 2) lagret var defekt fra fabrikk.

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Har tenkt litt på det jeg også, men alt så egentlig greit ut da vi presset det på plass. Men det skal vi selvsagt se på. Det er vel kanskje umulig å få noe svar på dette før vi får tatt det i biter igjen for en nærmere inspeksjon, men det jeg kanskje egentlig lurer på er om det er mulig å feilmontere dette på en måte hvor de nevne symptomene kan oppstå. Han som hjalp meg har vært mekaniker i mange år, så jeg er vel egentlig i tvil der også, men alt er vel mulig.

Lenke til kommentar

Nå skal jeg ikke påberope meg å være spesielt god på å navngi bildeler, men jeg er ikke sikker på hva slags del du mener. Lagret til min bil ser slik ut: http://www.globalautoparts.biz/EZ-PhotoAlbum/tech_photos/IMG_1898.JPG

 

Det blir da presset på spindelen (?). En slik: http://i529.photobucket.com/albums/dd332/nevereversatisfied/Front%20Wheel%20Bearing/WheelHubRaceRemoval.jpg

 

Jeg antar denne også kan bli slitt?

 

Hele greia ser slik ut: http://www.2carpros.com/forum/automotive_pictures/266999_hub_5.jpg

Endret av Pennywise
Lenke til kommentar

Ah, akkurat. Greia er jo at det er en forholdsvis enkel konstruksjon, så det er ikke så fryktelig mange plasser det KAN være slakk/vandring. Det var jo som sagt også stramt og fint før jeg dro på en testtur, noe som kanskje indikerer at noe har løsnet. Forhåpentligvis er det bare noe som ikke er skikkelig presset på plass.

Lenke til kommentar

Hvilken bolt tenker du på da? Bremseskiven er boltet fast i navet. Navet er presset på lagret, som igjen er skrudd fast i hele den greia jeg ikke vet navnet på. Drivakselen stikker ut gjennom navet og er skrudd fast med en stor låsemutter. Jeg finner ikke noe større eller bedre oversiktsbilde enn det jeg la ved i post #9, men det viser sånn grovt sett hvordan det er skrudd sammen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...