Gå til innhold

iTunes for windows er her!


Anbefalte innlegg

Når det gjelder å fortsatt ha alle musikkfilene i samme mappe, så er det bare å hukke av <Keep iTunes Music folder organized> før man legger inn musikkfilene i iTunes. Værre er det ikke. Men for dere som allerede har fått dette mappeproblemet, er det bare å flytte vekk filene fra hver mappe og begynne på nytt, akkurat som meg (hvis dere gidder). :lol:

 

Men hvis dere hukker av, så vil det bare ha innvirkning på den mappen dere velger som <iTunes Music Folder Location> i Edit -> Preferences... -> Advanced. Ikke de mappene du legger til i iTunes platesamlingen (musikkbiblioteket) når du velger File -> Add Folder to Library...(.)

 

En annen ting jeg har merket er at når man går inn på Edit -> Preferences... -> Effects, så kan man hukke av om man vil bruke Sound Check, som gjør at alle sangene i platesamlingen (musikkbiblioteket) får samme styrke på volumet. Dette er også et alternativ man kan hukke av på i Burning, som jeg vil tro bare skal brukes til brenning. Men hvis man hukker av den og ikke den på Effects, så forandrer likevel iTunes på filene i platesamlingen (musikkbiblioteket). Dette er vel ikke meningen (mulig bug)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det var et eller annet jeg gjorde som fikk iTunes til å legge hver musikkfil i sin artist- og album-mappe (Eks.: /Artist/Album/Sang.mp3).

 

Hva må jeg gjøre for at alle musikkfilene igjen skal plasseres i samme mappe slik som før. Eks.: /Min musikk/(alle sangene). Det er sikkert en enklere måte å gjøre det på enn å begynne å flytte hver fil fra hver artist- og album-mappe, for så å slette artist- og album-mappene.

Hvis det der hadde skjedd med meg ville det ikke ført til dette:

Forresten, nå er winamp slettet!

 

Frykten for scenarioet over er en av grunnene til at jeg ikke har testet ut iTunes ennå, selv om jeg har lastet det ned. Det er også en av grunnene til at jeg ikke har spilt en eneste mp3 i mediaplayer.

Men jeg må vel teste iTunes etterhvert for å se hva alt oppstyret dreier seg om. Tviler på at jeg kommer til å gå over til å bruke det fast for jeg liker å ha full kontroll, og få alt akkurat slik jeg vil ha det... :)

 

Hos meg var det stikk motsatt. hadde alle filer i mapper. med Album navn.

Alt ble kopiert over i ei mappa som den kalte unknown albums :(

 

Men begynne å rippe platene inn på nytt da :( Alle 11000 + sanger.

 

Eller veit dere om noen MP3 prog som sorterer og lager nye mapper.

Lenke til kommentar
Kunne tenkt meg en minnimering slik som på mediaplayer 9. Er helt genialt å ha den inntegrert i oppgavelinjen.

 

Enig :)

 

Virker som det er mange som ikke vet om dette dog, men - høyreklikk på oppgavelinjen, Toolbars, Windows Media Player - enable dette, fyr opp WMP9, og minimer den.. genialt.

 

Pent! Dette viste jeg ikke om. Takk for opplysningen!

Oj oj, med ett gikk MP9 fra bunn av lista til topps !!! Genialt!

Lenke til kommentar

@win_xp:

Har du tagger på filene? Dvs. album, artist, title, tracknumber?

Hvis du har det eller filnavn med all info kan du bruke foobar2000 til å lage mappene igjen. Sikkert mange andre programmer som kan hjelpe deg også, men her er en mulig løsning for foobar2000 vha taggene:

 

* Alle filene i playlist

* Merker alle

* Høyreklikk på en av de merkede filene og velg Masstagger->Rename files

* Skriver dette i Output filename format

%artist% - %album%$num(%tracknumber%,2) - %title%

Husk og huke av for Create subdirectories according to and / characters og velg hvor du vil lagre de endrede filene.

 

Strukturen blir da:

ARTIST - ALBUMTRACKNUMBER - TITLE

 

 

Dette kan også gjøres med vha filnavn, og hvis den også skal ta doble album trenger du mer kode enn det jeg skrev over. Hvis taggene dine er ID3v2 må du laste ned plugin for det først.

 

 

OT: Så forresten at Winamp 5.0 beta støtter en light versjon av playlist formateringen foobar2000 har. Spent på å se om den utvikler seg, for det er noe av det mest geniale med foobar...

Lenke til kommentar
Klarer wmp9 å vise varigheten til vbr-mp3 riktig eller har de enda ikke fått fiksa det? (er jo ett under att det ikke er ordnet for flere år siden).

 

AtW

 

WMP9 klarer dessverre fortsatt ikke og finne ut korrekt bitrate på mine LAME --aps encoda mp3 filer iallefall.. får alt fra den bitraten som faktisk er, og opp til 600kbps.. skjønner ikke hvorfor - dette skal jo være simpelt og fikse.. men men.. er ikke bare wmp9 som har dette problemet.

Lenke til kommentar
@win_xp:

Har du tagger på filene? Dvs. album, artist, title, tracknumber?

Hvis du har det eller filnavn med all info kan du bruke foobar2000 til å lage mappene igjen. Sikkert mange andre programmer som kan hjelpe deg også, men her er en mulig løsning for foobar2000 vha taggene:

 

* Alle filene i playlist

* Merker alle

* Høyreklikk på en av de merkede filene og velg Masstagger->Rename files

* Skriver dette i Output filename format

%artist% - %album%$num(%tracknumber%,2) - %title%

Husk og huke av for Create subdirectories according to  and / characters og velg hvor du vil lagre de endrede filene.  

 

Strukturen blir da:

ARTIST - ALBUMTRACKNUMBER - TITLE

 

 

Dette kan også gjøres med vha filnavn, og hvis den også skal ta doble album trenger du mer kode enn det jeg skrev over. Hvis taggene dine er ID3v2 må du laste ned plugin for det først.

 

 

OT: Så forresten at Winamp 5.0 beta støtter en light versjon av playlist formateringen foobar2000 har. Spent på å se om den utvikler seg, for det er noe av det mest geniale med foobar...

 

Driver og tester litt nå :)

Hvordan funker Masstager når det gjelder å oppdatere Tags ifra Databasen ? er den god der også ?

Lenke til kommentar

Til dere som sliter med mappestruktur etc.

 

Hvis dere bruker iTunes kommer dere aldri mer til å bruke mappestrukturen til noe som helst. iTunes databasen er jo genial til alt du skal bruke musikken til. Slik som jeg gjorde det:

 

Valgte at iTunes skal kopiere nye filer til itunes mappen og organisere dem. Så valgte jeg at iTunes mappen skulle være der jeg har all musikken fra før av. Nå er det bare drag&drop med nye filer så legger de seg der de skal. En annen genial ting er hvis du har feks Queens of the stone Age skrevet på forskjellige måter, QOTSA - Queen of the Stone Age - Queens of The Stone Age etc, og markerer alle disse for å skifte dem til et felles navn vil iTunes automatisk legge dem i samme mappestruktur også!

 

 

 

Til deg som lurte på å sortere etter album:

 

Trykk Browse knappen, og i listen for albumsortering velger du det albumet du vil inn på, og da får du opp kun sanger derfra.

 

 

:evil:

Lenke til kommentar
Uhm, okay, nå trenger jeg argumenter her.

 

HVORFOR er denne spilleren så bra? Skal vi se, det jeg har funnet på:

 

+ Stor, romslig liste over sangene i playlisten

- Finnes det funksjoner til denne playlisten? Som tilfeldig avspilling, repeat og alle disse? Hvor?

 

Repeat- og random-knappene er nede til venstre. Forøvrig er det et must at man aktiverer bla/browse-knappen oppe til høyre. Hvis ikke kan man like godt bruke *grøss* WinAmp. Prøv også funksjonen "smart" spilleliste.

Lenke til kommentar

det dumme med iTunes så langt etter min erfaring er at jeg har alt sortert i mapper, og mesteparten med id3tag, men man har ikke mulighet til å sortere etter filnavn/mapper. Og selv der jeg har id3tag på filene, så skjønner ikke iTunes at infoen er der. Mediaplayer og Winamp finner id3tag'en, men får blankt i iTunes.

 

Og låter som er nummerert i filnavnet får jeg ikke til å bli sortert slik i iTunes, den sorterer alfabetisk etter tittelen eller størrelsen eller alle andre muligheter.

 

iTunes er ganske bra, men hadde man fått sortert etter filnavn og skikkelig id3 Tag hadde det nok vært skikkelig bra.

 

bertie

Lenke til kommentar
WMP9 bruker 6-8mb ram og 0-2% cpu her, iTunes bruker betydelig mer
Hos meg tar Windows Media player i Media Library modus ca 15-20 MB, omtrent samme som iTunes. Den ligger også på omtrent samme CPU-bruk (ca 1-2 %). (Begge spiller samme MP3). I minimert vindu tar mplayer (toolbar på statusbaren) ca 6-10MB mens itunes tar 10-11MB. Begge bruker omtrent samme mengde, og relativt magert med CPU-kraft. Dette er konservative tall i mplayer-favør.

 

iTunes bruker mer ressurser hos meg, men ikke betydelig mer, om man sammenligner på en fornuftig måte.

Lenke til kommentar

iTunes virker genialt, men litt synd at rett etter lansering virker det som om mac-brukerene får iTunes 5... :-?  

 

GUI minner mye om iPod, er det med vilje? Savner forresten måten å sortere på som på iPod har, der du kan få lista sangene i "mapper", med f.eks album, og rett etter det kan du velge å liste i "mapper" med artister eller genre. Kanskje denne funksjonen er der? Snakker ikke om å trykke på sorter etter album, men å få alle albumene på en liste, og trykke for å se innholdet...

 

Er ikke snakk om noe iTunes 5 til Mac ennå nei. Mac- og Win-versjonene har samme versjonsnummer.

 

Når det gjelder å sortere i 'mapper', har du prøvd å klikka på bla/browse-knappen? Da får du opp ei liste med artister/plater.

Lenke til kommentar

Jeg er som sikkert mange andre av dere en sann musikk elsker. Jeg hører på musikk nesten hele tiden, og har ganske mye også. Ca 2500filer.

 

Disse filene er i forholdsvis mp3, wma og wav format.

 

Jeg har nesten alltid brukt musicmatch. Så for ca 3 måneder siden bestemte jeg meg for å teste winamp. Jeg prøvde alle versionene inkludert 5. Jeg bestemte meg i dag for å bytte tilbake til musicmatch. Nå har jo version8,1 kommet ut.

 

Jeg fikk nettop øye på denne posten og dette programmet så jo ganske bra ut. Så jeg har noen spørsmål angående prpgrammet.

 

Er det bedre en musicmatch 8,1?

 

Det var tidligere nevnt noe om at itunes organiserte musikken i mapper. Så hvis jeg har 1 mappe som heter cradle of filth. Inne i denne mappen ligger alle filene strødd utover untatt sangene fra albumet cruelty and the beast. De sangene har en undermappe. med samme navn. Hva vil da itunes gjøre med denne mappen(Cradle of filth). Vil alle albumene få en undermappe med sine sanger inne i slik den nevnt ovenfor eller?

 

Har den et like oversiktlig medie bibliotek som musicmatch?

 

Dette ble ganske langt. Håper noen gidder å svare meg på spørsmålene mine. Spesielt det lengste

Lenke til kommentar

 

Jeg fikk nettop øye på denne posten og dette programmet så jo ganske bra ut. Så jeg har noen spørsmål angående prpgrammet.

 

Er det bedre en musicmatch 8,1?

 

Det var tidligere nevnt noe om at itunes organiserte musikken i mapper. Så hvis jeg har 1 mappe som heter cradle of filth. Inne i denne mappen ligger alle filene strødd utover untatt sangene fra albumet cruelty and the beast. De sangene har en undermappe. med samme navn. Hva vil da itunes gjøre med denne mappen(Cradle of filth). Vil alle albumene få en undermappe med sine sanger inne i slik den nevnt ovenfor eller?

 

Har den et like oversiktlig medie bibliotek som musicmatch?

 

Dette ble ganske langt. Håper noen gidder å svare meg på spørsmålene mine. Spesielt det lengste

 

Nå har ikke jeg prøvd MusicMatch mer enn ca. ett minutts tid, men skal prøve å svare på spørsmålene dine.

 

En ting er viktig å vite: du MÅ ikke sortere filene på harddisken slik som iTunes oppfordrer til. Du kan ha filene spredd over flere disker i forskjellige mapper. Funksjonaliteten er nøyaktig den samme. Nå har jeg valgt å organisere låtene mine på itunes-mappen av følgende grunner:

 

Det er ryddigere. Jeg har ei mappe som heter Music, inni der er alle artistene representert med ei egen mappe. Hvis jeg åpner mappa til f.eks. David Bowie, er hver plate jeg har representert med ei egen mappe der igjen. Åpner jeg mappa til plata Hunky Dory, ligger alle mp3'ene fra Hunky Dory inni der. Svært oversiktlig hvis man trenger å aksessere sangene sine via operativsystemet. Men:

 

Det gjør jeg svært, svært, svært sjeldent. Skal jeg høre på en sang så klikker jeg på den i iTunes istedet for å grave emg fram til ei mappe 5-6 nivåer inn på harddisken min.

 

Et viktig poeng er at iTunes bruker ID3-tagger til å opprette disse mappene. Hvis du endrer f.eks. plate-taggen på en sang i iTunes, så flyttes sangen til ei ny mappe med samme navn som plate-taggen. Mer presist:

 

Hvis jeg går inn på Hunky Dory-plata til David Bowie i iTunes og bestemmer meg for å endre ID3-taggen fra "Hunky Dory" til "Hunky Dory (Remasterd)" så er det fort gjort å endre taggen på alle sangene med én manøver. Deretter opprettes mappa "Hunky Dory (Remasterd)" på harddisken, og sangene flyttes dit. Dette gjøres "skjult" dvs jeg merker ikke noe til det med mindre jeg aktivt går inn på harddisken og graver rundt i mappestrukturen.

 

Har lagt ut et bilde som kanskje forklarer mappestrukturen bedre: http://www.rongved.com/itunes.jpg merk at dette er fra operativsystemet på Mac'en min (tenk på det som Windows Explorer), IKKE fra selve iTunes. Hvordan det ser ut i iTunes kan du se screenshots av på itunes.com

 

OBS: iTunes støtter IKKE wma. Dog tar den MP3, AIFF, WAV, AAC og kanskje et par til.

 

Ok, det siste spørsmålet ditt koker vel ned til: det er opp til deg om du vil at iTunes skal sortere sangene i mapper på harddisken automagisk etter ID3-tagger, eller om du vil beholde den filstrukturen du har pr. idag. Slik jeg ser er det ingen grunn til å IKKE overlate sorteringa til iTunes, da det blir mer ryddig på den måten. Men jeg tror du blir spurt om hva du vil gjøre når du installerer iTunes.

Lenke til kommentar

iTunes vil, hvis du vil, legge alle dine Cradle of Filth sanger etter ordenen feks: cradle of filthcruely and the beastsangnavn. Den vil legge alle mp3 i kataloger med albumnavnene. Men dette er vel og merke bare hvis du vil. Men jeg kan også garantere at du aldri kommer til å få bruk for mappestrukturer på harddisken, siden itunes fungerer som databasen for alle dine sanger!

Lenke til kommentar

til hamlet og knudsvik:

 

Jeg har en haug av mapper sortert slik:

artistalbumnr - navn på sang.mp3

 

Stort sett har jeg også id3tag som sier hvilket album og hvilken artist. Noen idé om hvorfor den ikke leser id3tag'en, og i stedet leser filnavnet? Den virker ikke konsekvent med hvordan den håndterer id3...

 

bertie

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...