Gå til innhold

[Løst] skolelaptop for høyskolestudent. 3-6000,-


Anbefalte innlegg

Heisann!

Må gå i anskaffelse av ny laptop i løpet av sommeren da min nåværende samsung rett og slett holder på å miste skjermen sin grunnet dårlig design/materialvalg (Enkelt forklart plastikken som skjermen er festet i tåler ikke trykket skjermhengslene generer og holder på å gi etter).

Jeg bruker PCen hovedsakelig til skolen, da i form av officepakke, Visual Studio. Noe virtualisering av ubuntu er det også, men ser på dette som et ikke problem hvis CPUen ikke takler virtualisering pga manglende ytelse da jeg da heller kan kjøre dualboot.

Spiller ikke ofte på den, men de få gangene jeg spiller på den er det snakk om League of Legends.

PCen jeg ser etter skal helst være 15" (Ikke over 15 ihvertfall), ha batteri som klarer seg ihvertfall et par dobbelt timer på skolen da det ikke er lademuligheter i alle rom på skolen jeg går på. Helst ser jeg at den har 1080p oppløsning (har 1366x768 idag og ser at dette blir lite i mange sammenhenger).

Slik jeg ser det trenger jeg egentlig ikke noe dedikert skjermkort til å spille League of Legends på, ihvertfall ikke med ivy bridge / Haswell CPU. Så velger derfor å legge flere penger inn på å få en skikkelig prosessor.

 

Mine "krav" i listeform:

  • Ikke større enn 15 tommer skjerm
  • Batteri som varer gjennom et par dobbelttimer (2x halvannen time. Vil ikke bli belastet større enn Word og kanskje Visual Studio uten lademuligheter)
  • Oppløsning større enn 1366x768 (helst 1920x1080, men alt over 1366x768 funker)
  • CPU på den kraftigere siden (I7-2670QM er det jeg har nå)
  • Trenger ikke dedikert skjermkort (Batteritid > Grafisk ytelse for min del) Så lenge det er snakk om at det integrerte kortet klarer League of Legends som er det ene spillet jeg kanskje kommer til å spille på denne maskinen
  • Lagringsplass er ikke et spørsmål, jeg benytter for det meste Dropbox/google drive til lagring. Og har egen server til lagring av større filer. Hvis det sitter HDD i maskinen kommer jeg mest sannsynlig til å sette inn en 256Gb SSD som jeg har i laptopen jeg bruker idag
  • DVD rom er kjekt å ha, men ikke et must
  • Vil gjerne ha en støysvak PC, Selvfølgelig er det viftesus under press, men under vanlig jobbing på skolen vil jeg helst at den skal være tilnærmet lydløs, samsungen min er lydløs fram til det punktet at jeg legger hodet på tastaturet

 

PCen jeg har idag er en Samsung NP-RF511-S07. Er Veldig fornøyd med denne, men som nevnt har de gjort et designmessig interessant valg med denne modellen ved å feste skjermhengslene til overdekslet istedet for bunndekselet som idag etter 3 års bruk har resultert i at plastikken på overdekselet holder på å gi etter. Pcen jeg ser etter bør matche denne opp til grafikkytelsen da jeg gjerne kan ofre et dedikert skjermkort for å få en kraftigere CPU og benytte det integrerte skjermkortet i denne for det lille av spill jeg bruker en laptop til.

Har sett på en del PCer, men i min prisrange kommer jeg ikke opp på den quadCore CPUen jeg gjerne vil ha.

 

Håper på en laptop i prisklassen 3k-6k, men regner med at jeg kanskje må litt opp fra det.

 

Bruker Ivy / Haswell CPUer fra Intel siden det er Intel jeg alltid har hatt i mine PCer og er de jeg kjenner ytelsen til den integrerte grafikkbiten på. Har ikke opplevd haswell, men hørt mye bra om det integrerte grafikkortet i disse. Hvis AMD sine APUer er et bedre valg så går jeg selvfølgelig for det

Endret av krt16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Denne her koster 1000 kr mer enn budsjettet ditt men er ganske kraftig maskin. Her får du både quad core i7 og dedikert skjermkort. Ville kanskje oppgradert til SSD senere :)

 

http://www.netonnet.no/art/data/laptop/skjermstorrelse/laptop-15---16-tom/HP-Envy15-j035eo/195352.3003/

Noe sånt kunne funket ja, som sagt har jeg SSD som jeg kommer til å sette inn i ny PC om SSD ikke alt sitter i. Så på denne, men oppløsningen her blir for liten synes jeg. Kunne prøvd downscaling, men Intel støtter vel ikke noe sånt lenger?

 

Høres veldig ut som en Macbook Pro Retina kunne passet for deg, bortsett fra prisen da ;)

Macbook blir nok litt veldig utenfor budsjett for min del ja :p

Endret av krt16
Lenke til kommentar

Denne har ikke quadcore CPU, men ville likevel tatt den med i vurderingen da nye dualcore CPU'er er svært effektive og yter godt nok til det aller meste. Den har også FullHD skjerm :)

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2676626

Det var vel det neste jeg skulle til å spørre om, hvordan er ytelsen på denne generasjons dual-core kontra 1-2 generasjoner gamle quadcore som er det jeg bruker nå til dags? Ser at jeg kan spare en del penger ved å gå for dual core. Og hvis de yter like godt så funker det jo med dual, kanskje heller gå for 4 tråder på dual istedet for quad?

Ved nærmere ettertanke tror jeg at jeg kom fram til at det eneste jeg egentlig trenger en quad core med 8 tråder på for er når jeg kjører virtuelt OS. Og egentlig trenger jeg det vel heller ikke da, bare at jeg har blitt bortskjemt av å kunne kjøre 2 OS med "Quad Core" CPUer samtidig

 

Edit:

Hvis Dual-Core er godt nok til den bruken jeg har listet opp i første post så har multicom 2 modeller som kan være interessante:

En med I5 og en med I3

Hvor mye tjener jeg på I5 kontra I3 i denne sammenhengen her? Eneste forskjellen på de to der som jeg så var at I5 har boost opp til 3.1Ghz og at den modellen også kom med SSD + HDD istedetfor bare HDD

Endret av krt16
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hmm funnet to modeller som jeg tror kan være aktuelle.

Denne fra komplett og denne fra multicom

Forskjellen på disse to er såvidt jeg ser skjermoppløsning og CPU og det faktum at den fra komplett har dedikert skjermkort hvor den fra multicom kjører integrert.

Er det verdt den prisøkningen for FHD skjerm og dedikert GPU? Og er dette PCer som kan funke til det jeg skal bruke dem til (Første post)?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...