Gå til innhold

MD5--> tekst


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

md5 er en sikkerhetskryptering. Hvis du tar å krypterer en eller annen string med md5 blir den seende slik ut: jg579234789347589347895347985845. Og du kan ikke kjøre det andre veien, altså å konvertere det tilbake til tekst. Du må finne på et random ord, md5'e det, sjekke om det er det samme som passordet. Hvis ikke, lag et nytt random ord, md5 det og test det. Rince and repeat :)

Lenke til kommentar
md5 er en sikkerhetskryptering. Hvis du tar å krypterer en eller annen string med md5 blir den seende slik ut: jg579234789347589347895347985845. Og du kan ikke kjøre det andre veien, altså å konvertere det tilbake til tekst. Du må finne på et random ord, md5'e det, sjekke om det er det samme som passordet. Hvis ikke, lag et nytt random ord, md5 det og test det. Rince and repeat :)

 

ah...takker for forklaring.

Lenke til kommentar
Brute Force vil nok fungere (kan riktignok ta forferdelig lang tid), men man knekker jo forsåvidt ikke koden, men bruker et program til å systematisk gjette på passordet.

 

Jepp, og man kan ha flaks :)

 

Brute Force har ingenting med flaks å gjøre. Det har med tolmodighet og regnekraft å gjøre.

Joda, men passordet kan jo være det femte ordet som testes. Greit at det _kan_ ta uendelig med tid å finne riktig, men det kan skje med en gang og...

Lenke til kommentar

Han kan ikke finne akkurat det du har, men kan jo enkelt logge seg inn i db og endre det du har. Slik at han kan gå inn på din konto og se og evt. endre passordet. Dette gjelder om admin har adgang til databasen.

 

Mest asnnsynlig er det ikke vanskelig å finne deg i brukermassen. er bare å kjøre noen sql setninger så vips ligger du fremme.

 

Så om databasen er beskyttet av brukernavn: Guest og passord 1234

er det ikke store fordelen med md5

Lenke til kommentar

Bare en liten tankevekker...

 

Ba en kamerat av meg sette et passord på rundt 6 tegn, noe jeg mener er ganske vanlig, og lagret dette med md5-kryptering. Senere laget jeg en kode basert på brute force, som startet ved å anta at passordet var 1 tegn, og sjekket så alle tegn opp mot passordet ved å først kryptere det "tilfeldige" passordet med md5-krypteringen. Når det var ferdig med 1 tegn passord øket den til 2 og fortsatte.

 

Du er selvfølgelig avhengig av flaks, men det tok meg ca. 6 timer før jeg hadde det riktige passordet, som var på 5 tegn. Dersom lengden av passordet øker med ett tegn øker antall muligheter utrolig. Men dersom du har noen med nok tid, og som finner en god algoritme for dette kan passordene knekkes. Det spørs imidlertid om det er verdet det..

Lenke til kommentar
Bare en liten tankevekker...

 

Ba en kamerat av meg sette et passord på rundt 6 tegn, noe jeg mener er ganske vanlig, og lagret dette med md5-kryptering. Senere laget jeg en kode basert på brute force, som startet ved å anta at passordet var 1 tegn, og sjekket så alle tegn opp mot passordet ved å først kryptere det "tilfeldige" passordet med md5-krypteringen. Når det var ferdig med 1 tegn passord øket den til 2 og fortsatte.

 

Du er selvfølgelig avhengig av flaks, men det tok meg ca. 6 timer før jeg hadde det riktige passordet, som var på 5 tegn. Dersom lengden av passordet øker med ett tegn øker antall muligheter utrolig. Men dersom du har noen med nok tid, og som finner en god algoritme for dette kan passordene knekkes. Det spørs imidlertid om det er verdet det..

 

Et passord kan ofte bestå av følgende tegn:

- a-å = 29

- A-Å = 29

- 0-9 = 10

- !"#¤%&/()=?@£${[]}+-<>,.;:_ (tror det er de fleste de fleste programmer tillater) = 27

 

29+29+10+27=95

 

Dvs at hvis man har et passord på ett tegn har man 95 mulige kombinasjoner

2 tegn = 95^2 = 9025

3 tegn = 95^3 = 857 375

4 tegn = 95^4 = 81 450 625

5 tegn = 95^5 = 7 737 809 375

6 tegn = 95^6 = 735 091 890 625

7 tegn = 95^7 = 69 833 729 609 375

8 tegn = 95^8 = 6 634 204 312 890 625

 

Svært mange nettsteder krever at man har passord på minimum 8 tegn (inkludert f.eks. Hotmail). Ved bruk av den algoritmen du sikter til her (og som svært mange Brute Force-saker bruker) så er du garantert at programmet må gå gjennom nesten 70 tusen milliarder forsøk før den kommer til første potensielt mulige riktige. En stund siden jeg drev med Brute Force nå, så jeg husker ikke helt hvor mange forsøk en kraftig PC tar per sekund, men har man et passord som inneholder spesialtegn tar det vanvittig lang tid å knekke passordet. Hvis man vet at passordet er på minimum 8 tegn så betyr det nesten ingen ting fordi antallet kombinasjoner på 8 tegn er 95 ganger høyere enn antallet for 7 tegn.

 

Har man et langt passord med spesialtegn er det definitivt mulig å knekke det med Brute Force, men du skal ha mye regnekraft og godt med tid. Forøvrig er det mange som bruker mer enn 8 tegn, selv har jeg flere passord på rundt 15 tegn. Hvis man da bare vet at det er 8 tegn eller flere vil det ta månedsvis å prøve seg.

 

MD5-algoritmen holder passordet skjult for den som vil inn, men her, som alle andre steder, er ikke et passord sikrere enn det du selv går inn for.

 

Gode regler for passord:

 

- Aldri vanlige ord som man kan finne i ordbøker

- Tall, bokstaver og spesialtegn hulter i bulter

- Minimum 8 tall, gjerne fler

Lenke til kommentar

Det er riktig som DesertGlow skriver at dette er relativt sikkert, og dersom du selv går inn for det kan du gjøre det vanskeligere å knekke et passord..

 

Btw, jeg merket at jeg hadde beskrevet litt dårlig i min forrige post da jeg leste gjennom den. Den koden jeg skrev visste at passordet var 6 tegn og dermed tok det relativt kort tid, siden jeg også hadde flaks med passordet som var valgt.

 

Husk sikkerhet ved å alltid velge krypterte passord. Personlig bruker jeg alltid passord som ligner på dette: 8kJu27Bx

 

Ved å bruke både store og små bokstaver kombinert med tall er du ganske beskyttet. Også dersom du har lange passord, helst over 8 tegn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...