Gå til innhold

Dagbladet tester Half-life 2 betaen. Din mening ?


Anbefalte innlegg

Neivel? Hva med alle spionbildene av nye biler? Paparazzi fotografer da?

Nei. Bortimot alle tabloid aviser (les Dagbladet, VG og nå også Se & Hør) skaffer seg story på ulovelig måte.

Paparazzi-fotografer bryter ikke loven. De kan få rettsordre om å holde seg borte, og hvis de da kryper på, bryter de loven. Spionbilder av biler vet jeg ingenting om, men jeg vet ikke hvorfor det er ulovlig. Og om det er ulovlig, rettferdiggjør det ingenting at enkelte aviser gjør det. Men nå roter du. Dette er irrelevant. Absolutt ingen mennesker i dette landet er unntatt loven. Loven gjelder absolutt alle. Å si at alle bryter lover for å skaffe seg en god "story" er et ignorant utsagn fra din side.

 

Men så er det det å bevis at han har lastet ned HL2 Beta på jobben i jobb sammenheng. For alt vi vet kan dette ha skjedd privat, og at han senere ville dele det han hadde opplevde og erfart med oss andre i et desperat forsøk på å virke hipp og lokke til seg yngre lesere.

 

En journalist er aldri sivil, for å si det slik. Det er likevel ikke relevant. En bryter loven uansett i hvilken sammenheng man bryter den. Jeg sier ikke Snorre lastet ned en ulovlig versjon, men i så fall så var det Dagbladet som tjente på det, og derfor Dagbladets, Snorres og redaktørens ansvar.

 

Et premieeksempel er den saken hvor fotografene hadde tatt bilder av Veronica Orderud. Både fotografene og redaktørene ble tauet inn til rettsak. Og nei, utfallet er irrelevant i denne diskusjonen.

 

Da vil jeg gjerne se de på forumet her som aldri har spilt et piratkopiert spill, enten hjemme eller hos en venn.

For det tror jeg ikke er mange.

 

Helt klart. Men en landsdekkende avis har et helt annet ansvar enn en 14-åring hjemme på gutterommet. Naturligvis bryter de begge loven, men 14-åringen skal ikke leve etter presseetiske regler. Dette er uansett irrelevant i denne saken.

 

Og til dere som klager over det Dagbladet har gjordt og skriker piratkopiering; Herregud! Dette er bare en Beta. Det viktigste er vel at de kjøper spillet når det kommer ut er det ikke?

 

Nei, det er det ikke. Selskapet som har skapt og eier dette materialet har fordømt det på det sterkeste, og sagt at det er blått ulovlig. Det er ingen unnskyldning at "du skal kjøpe spillet etterpå". Jeg går ikke og rapper en bil i en bilforretning, rundkjører den, og så sier til butikkeieren "Ja, men jeg skulle jo kjøpe den da!".

 

Det hele denne diskusjonen gjelder er om Snorre gjorde rett i å laste ned en fullstendig illegal versjon av Half-Life 2. Jeg sier ikke han gjorde det, men helt generelt er dette ganske enkelt rykende ulovlig. Materialet ble stjålet, det er tyvegods, og å rappe det for hvilket som helst bruk er ulovlig. Eierne ga til og med klar beskjed at dette var ulovlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, det er det ikke. Selskapet som har skapt og eier dette materialet har fordømt det på det sterkeste, og sagt at det er blått ulovlig. Det er ingen unnskyldning at "du skal kjøpe spillet etterpå". Jeg går ikke og rapper en bil i en bilforretning, rundkjører den, og så sier til butikkeieren "Ja, men jeg skulle jo kjøpe den da!".

Skjønner hvor du vil, selv om bil eksempelet var fryktelig dårlig. :p

 

Jeg oppfordrer heller ikke folk til å laste ned piratkopierte spill.

Men det er jo ganske klart at dette er leaken han har testet, men for moroskyld vil jeg komme med et spørsmål. Hva tror du trekker mest oppmerksomhet? "Dagbladet.no har testet HL2 Beta." eller "Dagbladet.no her testet ulovelig HL2 Beta!" ?

 

Men hvis disse spilleprodusentene hadde gitt ut demoer, så hadde ikke folk trengt å teste lekkede Beta'er for å se om spillet er bra. Er spillprodusentene så livredde for at de har lagd et så dårlig spill at hvis folk teste demoen først, ville de aldri kjøpt det?

Lenke til kommentar
Men det er jo ganske klart at dette er leaken han har testet, men for moroskyld vil jeg komme med et spørsmål. Hva tror du trekker mest oppmerksomhet? "Dagbladet.no har testet HL2 Beta." eller "Dagbladet.no her testet ulovelig HL2 Beta!" ?

 

Men hvis disse spilleprodusentene hadde gitt ut demoer, så hadde ikke folk trengt å teste lekkede Beta'er for å se om spillet er bra. Er spillprodusentene så livredde for at de har lagd et så dårlig spill at hvis folk teste demoen først, ville de aldri kjøpt det?

 

Det eneste beskjeden jeg vil få frem i mine argumenter i denne tråden er enkel: Nedlasting av uautorisert og kopibeskyttet materiale er forbudt. Uansett hvem som har gjort hva, hva som trekker oppmerksomhet og så videre. Hverken Snorre, Dagbladet, Kjell-Magne Bondevik eller Gamer.no har lov til å laste ned materiale som er kopibeskyttet og som er et åndsverk av en annen person eller selskap.

 

Jeg er for øvrig helt enig med deg at en demo av Half-Life 2 ville vært sunt. Det ser vi nå i ettertid. Jeg synes altfor få selskaper benytter seg av demoer. Noen vil holde slør over det de lager, men det har tydeligvis slått kraftig tilbake for Valve. Nå kunne de nok ønske de hadde gitt ut en demo-versjon av Half-Life 2.

 

Det er helt klart at slike overskrifter trekker oppmerksomhet. Og jeg er fullt klar over at artikkelen til Snorre trekker mye oppmerksomhet og gir spillet mye god PR. Bare denne diskusjonstråden alene har gitt spillet en liten mengde PR. Poenget mitt er og blir som jeg sa over, og dette vil jeg avslutte med:

 

Nedlasting av uautorisert og kopibeskyttet materiale er forbudt. Og absolutt ingen har lov til å bryte loven, samme hvem de er og hvilke intensjoner de har. Om vedkommende i ettertid får lov av eierne av rettighetene til å laste ned materialet fordi det gir produktet deres god PR, er en helt annen sak, men lukter for øvrig råtten fisk fra fireogtjue kilometers avstand. Da kunne eierne virkelig sendt ut en visningskopi på forhånd, og ikke gitt lov til selektive personer å benytte seg av illegale kilder. Det forebygger ikke piratkopiering, og er som å skyte seg selv i foten.

 

Og ja, dette er en fillesak i den forstand om Dagbladet har gjort noe galt eller ikke. Men det er også en sak som er prinsippielt viktig å debattere.

 

Takk for meg.

Lenke til kommentar

Registrerer at en del folk fra gamer.no driver med litt selv-flagellering i forbindelse med dette.

 

For aa vaere litt frekk, saa vil jeg hevde at hadde dette argumentet dere kjoerer paa med "vi har hoey moral og vil derfor ikke nedlate oss til saant som db har gjort" virkelig vaert gyldig, saa hadde dere ikke hatt behov for aa loese opp skolissene deres og flagellere ivei.

 

Jeg vil paastaa at dere egentlig er pissed fordi noen andre har gjort noe som dere ikke turte / har advokat-midler til aa gjoere.

 

Hva om alle andre nyhetsformidlere i norge begynner aa kjoere paa med anmeldelser av spill som ikke har blitt utgitt, hvor ligger hovedtyngden i frustrasjonen deres da?

Lenke til kommentar
Registrerer at en del folk fra gamer.no driver med litt selv-flagellering i forbindelse med dette.

 

For aa vaere litt frekk, saa vil jeg hevde at hadde dette argumentet dere kjoerer paa med "vi har hoey moral og vil derfor ikke nedlate oss til saant som db har gjort" virkelig vaert gyldig, saa hadde dere ikke hatt behov for aa loese opp skolissene deres og flagellere ivei.

 

Jeg vil paastaa at dere egentlig er pissed fordi noen andre har gjort noe som dere ikke turte / har advokat-midler til aa gjoere.

 

Hva om alle andre nyhetsformidlere i norge begynner aa kjoere paa med anmeldelser av spill som ikke har blitt utgitt, hvor ligger hovedtyngden i frustrasjonen deres da?

 

"Hvis dere kunneturte, ville dere også gjort det samme! Hyklere!"

Hvorfor så sur?

 

I likhet med andre seriøse (spill-relaterte) nettsteder har gamer.no integritet nok til ikke å kjøre en tilsvarende artikkel som dagbladet. Enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Registrerer at en del folk fra gamer.no driver med litt selv-flagellering i forbindelse med dette.

 

For å være litt frekk, så vil jeg hevde at hadde dette argumentet dere kjører på med "vi har høy moral og vil derfor ikke nedlate oss til sånt som db har gjort" virkelig vært gyldig, så hadde dere ikke hatt behov for å løse opp skolissene deres og flagellere ivei.

 

Jeg vil påstå at dere egentlig er pissed fordi noen andre har gjort noe som dere ikke turte / har advokat-midler til å gjøre.

 

Hva om alle andre nyhetsformidlere i norge begynner å kjøre på med anmeldelser av spill som ikke har blitt utgitt, hvor ligger hovedtyngden i frustrasjonen deres da?

Vel, jeg har mitt på det rene. Jeg innvolverer meg i denne saken fordi jeg synes det er på sin plass at noen irettesetter Dagbladet som medieorgan på dette, og fordi jeg synes - ut fra mitt naivistiske og nøytrale synspunkt - at dette er en veldig dårlig handling mot Valve og folka bak HL2, enhver som har kjennskap til konseptet HL2 kjenner også til tumultene rundt kildekode-lekkasjen og beta-releasen, og forhåpentligvis kjenner også så mange som mulig til Valves rop om hjelp til å bli kvitt alle kopier av disse. Som journalist burde skribenten her i verste fall (hvor han overhodet ikke hadde kjennskap til lekkasjen) ha klart å sjekka såpass bakgrunnsmateriale at han hadde funnet det ut.

 

Det er noe som skurrer alvorlig her.

Lenke til kommentar
Jeg vil paastaa at dere egentlig er pissed fordi noen andre har gjort noe som dere ikke turte / har advokat-midler til aa gjoere.

 

På hvilken bakgrunn kan du påstå noe som helst om dette? Å skrive om slikt blir over hodet ikke vurdert. Jeg ville ikke stilt meg bak en slik omtale om vi hadde alle norges advokater til rådighet, og det føler jeg meg ganske trygg på at ingen andre av oss ville heller.

Lenke til kommentar
Selv journalister må følge loven. Men du fikk altså en lovlig beta-versjon fra utgiveren? I såfall er saken helt annen. Jeg fikk vel bare automatisk ut i fra at du hadde fått tak i den versjonen som var lekket fra Valve.

 

Tro det enten du vil eller ikke. Dagens demokratiske system er bygget på at blant annet den fjerde statsmakt kan ta seg noen "ulovlige" svinger i sin virksomhet. Selvsagt, går avisen for langt vil den få smekk på fingrene. Men det ses lettere på en avis som gjør en "ulovlig" ting enn om den jevne dummstutte nordmann gjør noe rart. Dog skal de sies har hensikten bak et lovbrudd blir tillagt vekt i en eventuell straffeutmåling.

 

Hvis det hadde vært slik at du hadde fått tak i denne versjonen, er det ingen tvil om at det hadde vært galt. Det var stjålet materiale, og utvikleren fordømte hele situasjonen og de som stod bak. Da synes jeg, personlig, at det er galt å dra nytte av det for å skrive noe som helst om det. Omtale eller ikke.

 

Hvorfor? Fordi "piratkopiering" er et lovbrudd. Og den versjonen som ligger på nettet er en piratversjon i høyeste grad. Og om en journalist laster det ned eller den vanlige "mannen i gata", spiller ingen trille. Det handler ikke om at aviser kan ta i bruk "shady" taktikker. En journalist kan ikke bryte seg inn i en bygning for å avdekke den illegale operasjonen som foregår der inne, fordi å bryte seg inn på en eiendom er et lovbrudd. Poenget var her at å laste ned piratversjoner er forbudt.

 

Litt underlig blir det også da at utvikler får et innbrudd noen dager etter opprinnelig utgivelsedato. Selv for den mest håpfulle trodde vel egentlig ikke på at spillet kom ut den datoen. Nå har spilleutvikler- og utgiver noen ekstra måneder på seg. Måneder som de uansett måtte ha brukt.

 

Skal en journalist da holdt seg unne diverse konsentrasjonsleire i Bosnia? Tross alt var det bosnia-serberne sin eiendom og jeg tviler på journalister fikk tillatelse.

 

Et annet eksempel er hun journalisten i USA som smuglet våpen gjennom sikkerhetskontrollen på en flyplass for å avdekke den dårlige sikkerheten. Flott stoff, men hun begikk et lovbrudd uansett. Poeng: Du begår ikke et lovbrudd for å skaffe en god "story".

 

Så du vil fremme dårlig sikkerhet på flyplassen fordi statlige myndigheter ikke gjør noe og hemmeligholder sine rapporter?

Lenke til kommentar

Dere kom dere på forsiden!

 

jeg leste artikkelen, og synes den var tøft skrevet. aner ikke om den henger på greip eller ikke, har ikke prøvd, lastet ned eller sett HL2 leaken på noen måte. ser man på det etisk er jeg absolutt enig i at dette ikke var riktig av DB, konsekvensene av det er det ikke opp til oss å bestemme..

 

vil høre DB sin side av saken jeg gitt...

Lenke til kommentar

 

Skal en journalist da holdt seg unne diverse konsentrasjonsleire i Bosnia? Tross alt var det bosnia-serberne sin eiendom og jeg tviler på journalister fikk tillatelse.

 

 

Det er forskjell på å avdekke brudd på menneskerettighetene, og det å stolt rapportere at man har lekt seg med stjålet software. Teit sammenlikning.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på å avdekke brudd på menneskerettighetene, og det å stolt rapportere at man har lekt seg med stjålet software. Teit sammenlikning.

 

Teit ja. Prinsippet det samme.

 

Like teit som begrunnelsen for utgivelse i april 2004:

"....hindre at folk lager cheats osv..."

 

Man kan le av mindre.

Lenke til kommentar
Registrerer at en del folk fra gamer.no driver med litt selv-flagellering i forbindelse med dette.

 

For aa vaere litt frekk, saa vil jeg hevde at hadde dette argumentet dere kjoerer paa med "vi har hoey moral og vil derfor ikke nedlate oss til saant som db har gjort" virkelig vaert gyldig, saa hadde dere ikke hatt behov for aa loese opp skolissene deres og flagellere ivei.

 

Jeg vil paastaa at dere egentlig er pissed fordi noen andre har gjort noe som dere ikke turte / har advokat-midler til aa gjoere.

 

Hva om alle andre nyhetsformidlere i norge begynner aa kjoere paa med anmeldelser av spill som ikke har blitt utgitt, hvor ligger hovedtyngden i frustrasjonen deres da?

 

Nå er du flere kilometer ut på viddene. Vi har tatt et ærlig standpunkt til denne saken. Gamer.no er blått i mot piratkopiering og nedlasting av uautorisert programvare og spill. Vi skriver aldri noe basert på det, og vi deltar ikke i det fordi det vil være å skade den industrien som brødfør oss.

 

Om vi hadde vært like store som Dagbladet, ville vi fremdeles aldri gjort noe liknende. Vår frustrasjon ligger i at enkelte får gå uåpaktet hen i å gjøre noe slik, mens "oss vanlige folk" blir dømt nord og ned hvis vi skulle gjort noe liknende.

 

Dette er forbudt, og loven skal gjelde alle. Journalister er ikke unntatt loven, og å sammenligne dette med å avdekke brudd på menneskerettigheter og hva det nå måtte være, blir altfor dumt. Flere journalister tøyer loven, absolutt, og mange ganger er det til det bedre (som når å avdekke dårlig sikkerhet eller brudd på menneskerettigheter). De må likevel stå til ansvar for deres handlinger. Men dette er en fullstendig annerledes sak, og ikke noe som gagner menneskeheten på noen som helst måte.

Lenke til kommentar

hmmz...tja, hva kan jeg si...det var da ikke en skikkelig review...de ga ingen karakter, viste ikke noen screenshots, og sa egentlig ikke noe som ikke har kommet for dage i tidligere offentlige publikasjoner fra valve (som E3 demoen)..om mulig gjorde den artikkelen at jeg gleder meg enda mere...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...