Gå til innhold

Apple vil snart gi deg lyd gjennom ladekontakten


Anbefalte innlegg

 

 

Med hodesett koblet til via Lightning-kontakten vil du kunne sette telefonen til å automatisk åpne apper

Er vel ikke noe som stopper Apple fra og legge dette inn i jack kontakten heller, virker jo på andre merker.

 

Ellers tror jeg nok ikke Apple vil skrote jack kontakten til fordel for å bruke kun Lightning, jack er for veletablert til det, men og ha en ekstra mulighet til og skreddersy litt ekstra funksjonalitet og lyd for Apple egne hodetelefoner samt eksklusivt tilbehør er jo bare fint, flere muligheter kommer som regel forbrukeren tilgode.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ting som skap gjennom den politiske papirmølla har en tendens til og ta tid, noen ganger så lang tid at løsningen bli utdatert omtrent før den ser dagslys, så Apple gidder nok ikke vente med og lansere nye løsninger av den grunn, de har både kapital og kapasitet til og bytte den ut dersom de blir påtvungen det, inntil det skjer vil de nok lage produkter de selv har lyst til å lage.

Endret av esoteric
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synd men sant.

Gleder meg til den dagen mobilladere blir universale.

Da blir det endelig slutt på apple sitt herredømme på docking og div. iallfall.

 

Det skal sies at jeg egentlig liker lightning-kabelen, men synes det er helt latterlig at det er KUN de nyere apple-produktene som har det.

De kunne heller ha kommet med en ny microUSB feks. eller uansett egentlig.

Bare det hadde vært universalt.

Skal sies at det jeg liker er at det kommer på det samme hvilken vei den kobles i.

Jeg har en tendens til å prøve 3-4 forskjellige veier på microUSB.

Og jeg synes det virker som om microUSB-kablene har større kvalitet enn apple sine lightning-kabler. Her hos oss får vi inn lightning-kabler som er knekt oftere enn microUSB.

Da tenker jeg prosentvis i forhold til salg av produkter, ikke en generell prosent.

Så her kan man ikke si "det er fordi folk flest har iPhone". Noe som ikke stemmer.

 

Problemet er jo bare det at om apple hadde funnet opp noe som faktisk er genialt, så hadde de leid det ut til de andre mobil-selskapene for masse penger.

 

Jeg regner med at man etter hvert vil slå seg sammen for å lage en universal ladeplugg som vil være kongen på haugen.

Da vil dockingstasjoner og div. endelig være noe å satse på.

 

Er nok en grunn til at det finnes så lite docking \ høyttalere med lightning-plugg.

Lenke til kommentar

Hva er poenget med dette om det skal komme en universal ladeplugg for alle mobiltelefoner?

Nå ha jo apple unngått dette med at de har hatt overganger, men om jeg ikke tar helt feil, så mener jeg å ha lest at det skulle bli om ikke så alt for lenge.

 

Her er link til DB sin tidlige artikkel ang. det.

http://www.dagbladet.no/2013/09/30/nyheter/teknologi/mobil/data/apple/29537966/

 

 

Nå skjer vel neppe noe slikt med det første, og nå er det vel viktigere å få standardisert så alle ladere kommer med avtagbar USB-kabel så alle ladeadaptere kan brukes på tvers av alle enheter fremfor at Apple på død og liv skal bytte kontakt og ladekabel?

 

Det er vel verre for miljøet og alle involverte når rimeligere telefoner, HAMA og andre selger strømadaptere med fastmontert kabel. Da må hele adapteret kastes så fort det bli brudd på kabel eller sakde på kontakten, samtidig som veldig mange enheter har forskjellige krav til strømtrekk som igjen gjør fastmontert kabel på strømadapter helt idiotisk og langt mer miljøfiendtlig enn det Apple opererer med.

 

 

Man kan jo også stille seg det spørsmålet hvor miljøskadelig det egentlig er at Apple har en egen ladekabel og kontakt når samtlige ladere de leverer har avtagbar kabel og kan lade en hvilken som helst enhet på markedet som bruker USB for lading? Dette høres da ikke så fryktelig ille eller miljøfiendtlig ut når alt kommer til stykke, eller?

 

Enhver ny enhet selges jo med ny kabel og strømadaper uansett, og det vil de naturligvis fortsette med også i fremtiden da man ikke kan gå ut ifra at ved kjøp av nytt produkt så har du fungerende og oppegående kabel og adapter fra før av.

 

 

 

I all den tid Lightningkontakten og kabelen til Apple har sine fordeler som at den er vendbar og mer holdbar sammenlignet med Micro-USB, det er vel en SoC integrert kabelen som kan verifisere strømkilde og utstyr for å unngå bruk av dårlig tredjepart varer som har ført til mang en skade på mennesker, eindom og elektronikk, det er vel også aktiv error correction for å forhindre korrupt overføring av data om jeg ikke tar feil, støtter lyd og videooverføring uten at man må legge til tilleggs spesifikasjoner som MHL som bare skaper forvirring og krøll og at den er ratet for høyere strømoverføring enn Micro-USB så den blant annet kan tilfredsstille strømkravene til dagens og kommende nettbrett fra Apple så tror jeg neppe EU klarer å trumfe igjennom noe som skulle tilsi at salg av kompatibel overgang (Lightning til Micro USB), samt at alle strømadaptere er kompatibel med USB og Micro-USB ikke skal være forsvarlig nok i seg selv.

 

Om Apple fortsetter å utvide bruksområdet til Lightningkontakten som de skisserer her så gjør det jo det bare enda vanskeligere for EU å argumentere mot fraskaffelse. Mener de at det er hensiktsmessig for miljø at alle de millioner av Apple enheter som er på markedet alle skal kaste alt av kabler for å gå over til Micro-USB når strømadaptere osv uansett er kompatibel med Micro-USB fra før av? Alle de som har Lightningoverganger til VGA, HDMI og gudene vet hva skal bare kaste dette og erstatte det med MHL kabler og diverse?

 

 

Hva skjer når den nye vendbare USB koblingen er på plass om ikke så alt for lenge? Denne er jo ikke kompatibel med dagens Micro-USB etter det jeg forstår, skal vi da skrinlegge den naturlige videreutviklingen av USB-koblingen bare så EU skal få det som de vil? Eller skal det eventuelt være greit at samtlige Micro-USB ladninger og tilbehør skal måtte kastet for en overgang til den nye vendbare kontakten?

 

 

Dette er en politisk kabal uten like, og jeg tviler sterkt på at EU skal klare å trumfe igjennom noe annet enn standardisering på strømadapter noe som allerede har blitt normen fra 90% av selskapene på markedet. Dette er hvertfall ikke noe som kommer til å skje over natta for å si det sånn.

Endret av RamGuy
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er nok en grunn til at det finnes så lite docking \ høyttalere med lightning-plugg.

 

 

Tja, det finnes da et godt utvalg av docking og høyttalere som støtter Lightning etterhvert? Satt opp imot hvor lenge Lightning har vært aktuell på markedet så finnes det da et temmelig godkjent utvalg.

 

Adopsjon av docker med Lightning skyldes nok hovedsaklig at folk ikke spytter ut Hi-Fi dockinger i høygir, så det tar litt tid før produktene kommer på markedet. Også må du huske at trådløs lydoverføring er hundreganger mer aktuelt anno 2014 enn hva det var for et par år siden, når dropper de fleste dock fullstendig og går utelukkende for trådløs overføring i form av Sonos, AirPlay og / eller Blåtann som på mange måter reduserer behovet for docking ganske så mye da de fleste foretrekker det trådløst og spesielt med Sonos og AirPlay så er det jo tapsfritt også så det er jo lite å tape sånn sett så det jo ikke rart at selskaper som Bowers & Wilkins, Harman/Kardon osv går denne retningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fantastisk å se enkelt personer være enig med eplet samme hva de gjør. Hadde vært verdt en skikkelig psykoligisk studie.

http://edition.cnn.com/2011/TECH/gaming.gadgets/05/19/apple.religion/

 

edit: Finner ingen link til det vitenskaplige arbeidet som er gjort, men det er mulig det er flere referanser i BBC-dokumentaren "Secrets of the Superbrands". (Jeg har sett den, men jeg husker ingen detaljer.)

 

Det var m.a.o. ikke bare Apple som ble trukket fram.

Endret av nebrewfoz
Lenke til kommentar

Fantastisk å se enkelt personer være enig med eplet samme hva de gjør. Hadde vært verdt en skikkelig psykoligisk studie.

 

Stråmannsargumentasjon, der enkelte personer stadig tillegger folk meninger de ikke har, i patetiske forsøk på personlig diskreditering, kunne også vært verdt en studie...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Fantastisk å se enkelt personer være enig med eplet samme hva de gjør. Hadde vært verdt en skikkelig psykoligisk studie.

http://edition.cnn.com/2011/TECH/gaming.gadgets/05/19/apple.religion/

Eple er veldig godt så ikke rart :)

Så glad jeg er for /ignore muligheten på forumet.

Du er den første personen jeg har sett på tek-forumene som har klart å irritere meg til de grader uten at du har skrevet noe som helst som har vært rettet mot meg.

Du ødelegger tråder.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

 

 

Fantastisk å se enkelt personer være enig med eplet samme hva de gjør. Hadde vært verdt en skikkelig psykoligisk studie.

http://edition.cnn.com/2011/TECH/gaming.gadgets/05/19/apple.religion/

Eple er veldig godt så ikke rart :)

Så glad jeg er for /ignore muligheten på forumet.

Du er den første personen jeg har sett på tek-forumene som har klart å irritere meg til de grader uten at du har skrevet noe som helst som har vært rettet mot meg.

Du ødelegger tråder.

 

Hva er det du babler om? Visst du blir irritert over at folk tuller og spøker litt av og til så er det du som har et stort problem...

 

Jeg ødelegger ikke tråder. Jeg skriver i likhet med andre og har mine meninger...

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

Hva er det du babler om? Visst du blir irritert over at folk tuller og spøker litt av og til så er det du som har et stort problem...

 

 

Jeg ødelegger ikke tråder. Jeg skrive i likhet med andre og har mine meningen...

 

 

Jeg er faktisk enig med dmbardal, du havner snart i min relativt eksklusive ignore-liste også, om du fortsetter som du gjør. Bare et vennlig hint, om at du kanskje bør tenke litt mer over hva du poster og hvordan du poster - f.eks la være å quote hele den fordømte historikken 6-7-8 nivå tilbake i en diskusjon (du er imidlertid ikke den eneste på akkurat det)... :hmm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

 

Hva er det du babler om? Visst du blir irritert over at folk tuller og spøker litt av og til så er det du som har et stort problem...

 

 

 

 

Jeg ødelegger ikke tråder. Jeg skrive i likhet med andre og har mine meningen...

Jeg er faktisk enig med dmbardal, du havner snart i min relativt eksklusive ignore-liste også, om du fortsetter som du gjør. Bare et vennlig hint, om at du kanskje bør tenke litt mer over hva du poster og hvordan du poster - f.eks la være å quote hele den fordømte historikken 6-7-8 nivå tilbake i en diskusjon (du er imidlertid ikke den eneste på akkurat det)... :hmm:

Det er lov å tulle litt av og til. Jeg ser mange her på forumet som gjør det og med godt humør. Visst folk vil blocke meg fordi jeg spøker av og til og har meninger så får dem gjøre det ;)

 

Men dette har pågått alt for lenge. La oss bare gi oss nå ok? :)

Endret av Bruker-292501
Lenke til kommentar

 

Problemet kan jo enkelt løses slik Bose gjør det ved å sende med en kabel for vanlig minijack og en for iphone.

Dette fører til ekstrakostnader for produsenten/forbrukeren når muligheten for å skifte ledning, og tillegg av forskjellige ledninger legges i pakken. Hva blir det neste? skal Windows phone ha sin egen ingang også, og hvor skal det da ende?! Nei, dette blir for dumt og veldig typisk apple å gjøre!

Men sånn må,det nødvendigvis bli i overgangsperioder til nye standarder

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...