Gå til innhold

Er almennfaglig veldig tungt/kjedelig? erfaringer ønskes


Hidden

Anbefalte innlegg

Jeg håper å starte på det til neste høst. Har innsett at jeg bare får drittjobber med den manglende utdannelsen min, og vil inn på høyskole / universitet - og da må jeg gå veien om almennfaglig først.

 

Jeg leste i VG (var det vel) her om dagen, om at så mange skoleelever dropper skolen før de er ferdige. Og noen kommenterte at almennfaglig måtte være bra for de som likte å holde på med skolearbeid..

 

Så, kan de av dere som tar almennfaglig kaste litt lys over saken og bidra med deres erfaring så langt, hvor gamle dere er og hvorvidt dere tar det som brevkurs eller på skole? Jeg er litt (veldig) bekymret med tanke på økonomien, må tross alt overleve med gjeld og alt mens jeg går skole, så hvordan vil det være med stipend og lån f.eks.?

 

På forhånd takk for svar, hilsen en som ønsker å bli like glup som alle andre :D

 

Og til dere som er unge og vurderer å droppe skolen: IKKE GJØR DET!! Fullført utdannelse er gull verdt uansett hva slags felt det er, ikke drit i skolen om det er kjedelig! Jeg har stort sett bare hatt møkkajobber siden grunnskolen, og jeg angret bittert på at jeg ikke fullførte VG (selv om jeg sluttet p.g.a. mobbing).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du husker hvordan det var og gå på ungdom skolen så er allmen fag ganske likt etter min mening. Det er selvsakt høyere nivå da, og litt mer lekser men der jeg går er det faktisk ikke alt for mye lekser.

 

Jeg går VKII nå og jeg har dyseleksi så mine språk karakterer blir desverre ikke så bra. Men det går fint ann og gå der fordet, om man har noen andre fag mean gjør opp for det i da.

 

De to første åra fikk jeg 12000 i stipend, jeg har ikke flytta for meg selv enda. Men i år fikk jeg 20000 av en eller annen grunn, har vel kanskje stigi? Hviss du bor for deg selv, noe du sikkert gjør så mener jeg at man får mye mer i stipend. Trur det var rundt 30000 før, men kanskje det har stigi og nå? det vet jeg ikke.

 

De fleste jobber krever en eller annen form for fagbrev nå til dags. Til og med når man er vaskehjelp er det en fordel å ha skolegang for det (får mer lønn, men ikke påkrevd).

 

 

Kunne sikkert sakt lit til, men jeg har 3mx prøve i morgen, og den har jeg virkelig behov får og bruke resten av dan på :( Lærer aldri og begyne mye tidligere med forberedelsene til prøvenne :oops:

Lenke til kommentar

Hei og tusen takk for din input :woot:

 

Jeg er ganske klar til å gå igang med lekselesing igjen, holder på med datakortet for tiden (jada, noen påstår det er noe tull, men det er mer omfattende enn mange tror, og veldig kjekt å ha med seg, særlig når arbeidsgiver betaler!), og det går bedre enn jeg fryktet. Boken jeg følger som pensum er rundt 700 sider, og det går helt greit, det pluss en del utprøving og oppgaver på skjermen. Har blitt ferdig med 4 moduler så langt, og scoret fra 93% - 100%. Piece of cake kanskje, men det er kult uansett å finne ut at hjernen faktisk ikke har tørket inn når man er blitt voksen :)

 

Men det er mest det at jeg ikke for noen pris vil bli "sittende i møkka" resten av livet som gjør at jeg virkelig vil tilbake på skolebenken. Hva jeg vil bli, vet jeg ikke ennå (i en alder av 32), men er interessert i kommunikasjon og IT, så jeg går ut ifra at det blir noe i det området. Jeg vil ikke ha utdannelse innen yrker jeg ikke er interessert i, om jeg kan unngå det.

 

Tragisk men sant, man kan faktisk nesten ikke få rengjøringsjobber engang uten kurs eller skole på forhånd i dag (tro meg, jeg har prøvd). Da jeg fikk jobb i Posten var det fordi det gikk gjennom en kamerat som hadde jobbet der lenge.

Lenke til kommentar

Jeg hadde egentlig ikke tenkt å gå på allmen, men det blei til det fordi jeg kom meg ikke inn på media :evil:

 

Allmen er det kjedligste og værste møkka jeg har vært med på og jeg anbefaler deg til å finne ut hva du vil bli før du søker. Du får like god studiekompetanse på de fleste andre linjene som du gjør på allmen.

 

men visst du er litt flink på skolen... ligger på 4 og 5.. er sikkert allmen linja for deg. skolelysa i gammleklassa mi liker seg der hvertfall. :shrug:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Allmen er for dem som ikke vet hva de skal bli, de som ikke har peiling i hvilken retning de vil engang. "Øh, jeg går allmen for da får jeg studiekompetanse." De fleste andre linjer gir også studiekompetanse. Det er bare en liten ting; går du media (slik som meg) kan du cruise gjennom de 2 første skoleårene, men så skal du gjennom nærmere 2 allmen grunnkurs på et år. Så; vil du slite de to første årene og ha en fet russetid, eller vil du slappe av i to år og sitte å gjøre lekser mens vennene dine er på fylla?

Lenke til kommentar

Eg holder på med mitt andre å på yrkesskole (elektro) og har aldri vurdert å slutte eit sekund. Kunne ikkje tenkt meg å gå 3 år allmenn etter 10 år grunnskule. Merker og at skuledagene er morro, istadenfor å sitte i eit klasserom og lære tysk osv har me praktisk arbeid og teori som er interessant.

 

Dersom du er skulelei og har interesser innenfor eit fag så er det absolutt å anbefale.

 

Edit: Eg har forresten gode karakterer (5 snitt), men har ingen interesse av å gå allmenn av den grunn.

Lenke til kommentar

Selv går jeg GK allmenn nå, da jeg har planer om å gå videre innen realfag (hovedsaklig matte, fysikk eller kjemi) på høyskole/universitet. Så langt har det bare vært greit (selv om den obligatoriske tysken er kjip som pokker), og med tanke på at det blir mer valgfritt etterhvert, tror jeg det kommer til å gå bra. Det negative må sies å være den obligatoriske norsken som vi skal ha i tre år (gudene vet hvorfor). Men er du forberedt på å gå noe som tilsvarer ungdomskole i tre år til, burde det gå fint. Noen av de obligatoriske fagene på ungdomskolen har du bare ett år på allmenn og, og første året kan jeg nevne engelsk, matte og naturfag (økonomi/IT og).

Allmennfaglig påbygning er, såvidt jeg har hørt, noe forbannet herk, da du må igjennom tre års pensum på ett år. Dette medfører ti timer norsk i uken, og ifølge læreren til noen jeg kjenner som går det, kom det til å bli et hardt år, hvor de kom til å få lite tid til venner og fritidsaktiviteter. Når det gjelder studiekompetanse, kan jeg sitere noe fra NTNU's studiebrosjyre:

Generell studiekompetanse oppnås normalt slik (a og B):

a) Enten fullført og bestått norsk 3-årig VGS med GK, VK1 og VK2

eller

Fagbrev/svennebrev

eller

minimum fylte 23 år i løpet av opptaksåret og minimum til sammen 5

års fulltids arbeidserfaring medregnet omsorgsarbeid, militær eller sivil

førstegangstjeneste eller utdanning.

B) Følgende fag fra allmennfaglig studieretning må dekkes innenfor eller

tas i tillegg til krav under punkt a):

*Norsk (14 uketimer)

*Engelsk (5 uketimer)

*Matematikk (5 uketimer)

*Naturfag (5 uketimer)

*Nyere historie (4 uketimer)

*Sammfunnslære (2 uketimer)

 

Realkompetanse

For søkere over 25 år og uten generell studiekompetanse, er det mulig å søke opptak med grunnlag i realkompetanse.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Du tar veldig hardt i når du sier 3 års pensum. Da hadde jo jeg endt opp med dobbel så god kompetanse som deg. Det er ikke vanskelig, bare mye. Jeg skal bare stå, ikke med stå med stil.

Lenke til kommentar
Allmen er for dem som ikke vet hva de skal bli, de som ikke har peiling i hvilken retning de vil engang. "Øh, jeg går allmen for da får jeg studiekompetanse." De fleste andre linjer gir også studiekompetanse. Det er bare en liten ting; går du media (slik som meg) kan du cruise gjennom de 2 første skoleårene, men så skal du gjennom nærmere 2 allmen grunnkurs på et år. Så; vil du slite de to første årene og ha en fet russetid, eller vil du slappe av i to år og sitte å gjøre lekser mens vennene dine er på fylla?

 

Blir feil dette her... :roll:

 

Allmenn er ikke så mye slit, men det er mye kjedelige timer / fag. Dessuten er det mange som vet hva de skal gå selv om de velger allmenn, det er bare det at det er greit å lære det vi lærer, slik at man får med seg litt ballast videre i livet. Man kan dessuten ikke bare cruise gjennom livet slik som du gjorde på skolen, for en eller annen gang i livet blir man nødt til å gjøre ting som er kjedelige også, så hvorfor ikke like godt lære det med en gang? :)

Lenke til kommentar
Jeg går nå på GK Almenne på Sandnes VGS. har hørt rykter om at det er SINSYKT mye vanskeligere på VK1 og VK2...GK er på en måte nesten det samme som Ung. skolen, mens VK1 blir ett rent hell med lekser, prøver og arbeid o.l. Stemmer dette?

 

Nei, GK er greit nok synes jeg, VK1 var kanskje litt værre, med noen ekstra fag og flere timer, samt selvfølgelig mere lekser.

 

VK2 derimot er slappere, man har mange færre fag, og alt er flott helt til påsketider da prøveeksamener og alt styret setter inn. Så kommer russetiden, også er det eksamener som bare helvete!

 

Husker da jeg var ferdig med den siste eksamenen min...gud for en følelse det var å sette seg inn i bilen og dra derfra for siste gang! :D

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Blir feil dette her... :roll:

 

Allmenn er ikke så mye slit, men det er mye kjedelige timer / fag. Dessuten er det mange som vet hva de skal gå selv om de velger allmenn, det er bare det at det er greit å lære det vi lærer, slik at man får med seg litt ballast videre i livet. Man kan dessuten ikke bare cruise gjennom livet slik som du gjorde på skolen, for en eller annen gang i livet blir man nødt til å gjøre ting som er kjedelige også, så hvorfor ikke like godt lære det med en gang? :)

 

Jeg snakker ikke om kun å cruise gjennom skolen, men i forhold til allmen er det jeg går ingenting. Jeg lærer ting innenfor det feltet jeg har lyst til å jobbe, mens allmen-elever proppes med info de driter i og glemmer 80% etter to uker (det er fakta). Tviler på at allmen elever er mye mer kompetente enn oss andre fordi de har slitt mer.

 

Har jeg lyst å jobbe innenfor media, da går jeg media. Har jeg ikke peiling, går jeg allmen.

Lenke til kommentar
Blir feil dette her... :roll:

 

Allmenn er ikke så mye slit, men det er mye kjedelige timer / fag. Dessuten er det mange som vet hva de skal gå selv om de velger allmenn, det er bare det at det er greit å lære det vi lærer, slik at man får med seg litt ballast videre i livet. Man kan dessuten ikke bare cruise gjennom livet slik som du gjorde på skolen, for en eller annen gang i livet blir man nødt til å gjøre ting som er kjedelige også, så hvorfor ikke like godt lære det med en gang? :)

 

Jeg snakker ikke om kun å cruise gjennom skolen, men i forhold til allmen er det jeg går ingenting. Jeg lærer ting innenfor det feltet jeg har lyst til å jobbe, mens allmen-elever proppes med info de driter i og glemmer 80% etter to uker (det er fakta). Tviler på at allmen elever er mye mer kompetente enn oss andre fordi de har slitt mer.

 

Har jeg lyst å jobbe innenfor media, da går jeg media. Har jeg ikke peiling, går jeg allmen.

 

For å si det sånn, nå er det snart et halvt år siden vi hadde siste delen med undervisning, og jeg kan ikke akkurat si at jeg har glemt 80%, selv om du prøver å overbevise oss om at det er fakta.

 

I såfall er det VELDIG slappe folk du har snakket med, som ikke følger med.

Lenke til kommentar
Jeg lærer ting innenfor det feltet jeg har lyst til å jobbe, mens allmen-elever proppes med info de driter i og glemmer 80% etter to uker (det er fakta). Tviler på at allmen elever er mye mer kompetente enn oss andre fordi de har slitt mer.

Må si meg veldig uenig med deg wh1t3inc. De som går Allmen og høyere utdanning får en helt annen ballast enn mange som går yrkesfag. Det slår meg allerede nå (er 2.året på høyere utdanning) hvor mye mer jeg vet om... ja, verden rett og slett, i forhold til kompiser som feks har gått elektro på vgs og dermed har spesialisert mye tidligere. Og er det liksom fakta at vi på allmen glemmer 80% av det vi lærer innen to uker? Sånt tull vil jeg ha meg frabedt ;)

 

Allmen er starten/inngangsbilletten til en høyere utdanning, og etter det er forskjellen i kompetanse ned til noen med bare vgs. temmelig stor.

Lenke til kommentar

Jeg går Almenn GK nå og hittil har det ikke vært så hardt, det blir en del jobbing ja, men jeg føler at jeg har lært mer denne lille tiden enn jeg gjorde hele 10. klasse (uten at det blir tyngre). Noen fag er kjipe, men det er sånn at du kommer deg gjennom det.

 

Jeg har tenkt å ta realfag dette blir da masse matte fysikk og kjemi, men det går jo ann og bare satse på studiekompetansen.

 

Og til de som mener at almenn er for de som ikke vet hva de skal er det feil, almenn er for de som VET hva de skal... du kan ikke få realfagskompetase på andre måter... dvs. de som går helse og sosial kan ikke bli lege.. hehe

Lenke til kommentar

Heisann

 

Allmennfag ekke noe spesielt pes. Som på alle andre skoler skal du jo lære noe, men det er så klart opp til deg selv hvor mye du gjør ut av det. Er du normalt (skole-)smart, så kjører du tre år uten noe pes. Jeg går VK1 nå, med matte, fysikk og kjemi. Funker helt fett det. 1.klasse var greit, mer eller mindre plankekjøring og ikke noen nye veldig avanserte greier, der har VK1 mer av det. Men regner med at det går greit på VK2, færre timer og mindre fellesfag. Ah, luvly!

 

bfisk

Lenke til kommentar

anbefaller deg å gå yrkeslinje da du kommer i klasse med folk du faktisk har noe felles med.

 

Jeg kjeda meg utrolig på ungdomskolen, og var i middels elev med 3.4 i snitt. Biler intresserte meg utrolig, så jeg begynte på GK mekaniske fag på etterstad VGS (oslo teknisk og maritime skole)

Jeg kom i klasse med folk jeg hadde utrolig mye ifelles med, og kunne snakke med folk om ting som jeg kunne involvere meg i, som jeg ikke kunne i ungdomskolen (gode 60-talls biler, tuning, motorer, osv) Jeg endte opp med å gå fra GK mekk med 5 i snitt og 6 på eksamen, og et ønske om å gå året om igjen. Mens alle mine venner som gikk på almen sleit, og innså ikke at når de var ferdig, så har de fortsatt like store muligheter som de hadde 1. mars på 10. klasse...

 

Mine meninger er at almenne fag er helt unyttige da høyere utdanninger er samma som å velge nytt grunnkurs... Og ha vitnemål til 3bortkasta år.

 

Jeg går på VK1 kjøretøy nå, og smiler av tanken at om 2år tjener jeg full lønn, mens mine venner må studere videre, og få full lønn noen år etter meg, på et eller annet kontorjobb og stresser med å taste inn dokumenter på data/eller driver salg, mens jeg gjør det jeg liker mest sammen de gutta jeg har mest felles med...

 

Tenk nøye etter, når du tenker kontor, så tenker du telefoner som ringer, og mange stressa folk, hva tenker du når du tenker på reultatet av det du aller helst har lyst til å bli? Du kan bli det, gjelder bare å gjøre det rikige valget... :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...