Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får ikke kjøpt kun Internett hos Canal Digital Kabel


Anbefalte innlegg

Vi har idag både kabel-TV og Internett fra Canal Digital Kabel men vurderer å kutte TV-biten og heller benytte ulike streaming-løsninger.

 

Nå viser det seg at Canal Digital Kabel kun vil levere Internett sammen med kabel-TV. Altså får jeg ikke kjøpt kun Internett. Er dette OK?

Jeg kan kjøpe Internett fra en annen leverandør via telefonkabelen men ellers har jeg ingen andre muligheter enn Canal Digital.

 

Har de "lov" til kun å selge Internett sammen med kabel-TV?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørs litt hvordan man ser problemstillingen... Canal Digital kabel-TV leverer kabel-TV, og leverer internett som en tilleggstjeneste i kabel-TV-nettet. Hvis du ikke har kabel-TV fra dem, så har du ikke kabel til internett fra dem heller...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette har jeg diskutert med Canal Digital i over ett år nå.

Jeg har ønsket å si opp TV delen, men får ikke lov til det, uten å også måtte si opp internett.

Og her jeg bor, er det ingen andre som leverer 100 mbit linje enn CD.

 

Vet at det var en sak om dette i Aftenposten i fjor, og da sa forbrukerombudet(rådet) at de jobbet med to andre områder, bindingstid + en ting til. Og at de ikke ville se på dette temaet før tidligst 2014.

 

Men de er vel avhengig av at folk klager på dette her før de gjør noe mer aktivt.

 

Jeg irriterer meg i alle fall grønn over at jeg må betale 379 kroner ekstra per måned for noe jeg ikke bruker i det hele tatt. Ser ikke på tradisjonelt TV whats so ever. Bruker ev. nettTV og løsninger som Netflix osv. (samt kanskje en nedlastning i ny og ne ;) )

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er helt klart frusterende med en slik monipol sitvasjon.

Hadde Kabelnettet\fibernettet vært deleid eller at staten krever at det mulig å leie ut infrastruktur ville nok norge vært mye bedre, f.eks på mobiltelefoner har vi ganske mange valgt å velge på levrandørsiden.

 

Det som også er problemet er graving er dyrt, http://www.hardware.no/artikler/graveforskriften/159719

Så kan jo håpe det blir mere åpen marked, der man kan kjøpe fiberlinje som privatperson uten å betale all verdens.

 

Men på Kabeltv\Fiber, er det stort sett Get, Telenor +Canadigital og altibox, som er store, både hafslund, lynet.no og andre mindre er kun i store byer,

Lenke til kommentar

Men synes de kunne vært fornøyd med at jeg betaler 599 kroner per måned for internett, men neida, de skal karre til seg 379 kroner til. De siste årene har jeg dermed reelt betalt nesten 1000 kroner måneden for internett linjen min.

 

Sist jeg brukte dekoderen min var da 71 grader Nord (ikke kjendisversjonen) gikk på TvNorge i fjor høst. Hadde likevel TVNorge nettTV på samme tid, så flere av episodene så jeg på nettTV.

 

Jo, og så sto dekoderen på en kveld da jeg hadde noen venner her som skulle se på en fotballkamp.

 

Men det er virkelig det jeg har sett på TV i løpet av et år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser "dessverre" den. Kunne gjerne betalt litt mer for bredbåndet og sluppet kabel-TV hvis det er pengene det går i.

Men hvis du "slipper" kabel-TV så er jo også internett-muligheten borte... Du må justere problemstillingen; Problemet er at hvis du har kabel-TV så må du også kjøpe en grunnpakke som inneholder digital-TV/dekoder/programkort. Og det er jeg enig i at er en dårlig løsning. Da var det faktisk på en måte bedre før. Da kostet grunntilbud/tilknytning mindre pr mnd med et begrenset utvalg analog kanaler, også kunne du kjøpe internett, digital-TV og telefoni som tilleggstjenester. Problemet da var at tilbudet, kvalitet og ytelse var vesentlig dårligere enn nå til en høyere pris...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kunne sikkert spurt telenor, http://www.telenor.no/privat/bredband/fiber/ men hos meg, får jeg ikke tilbud annet en ADSL\VDSL på 40 mbit. Verste var om man måtte kjøpe dekoder da ville NRK lisensen også bli en utgift.

 

Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor det ikke er mulighet å tilby andre alternativer, må si at fibersatsingen hadde vært bedre for folk som kjøpte bolig hadde fiber før år 2000. Og at fiber tilbys til eneboliger som ikke er borettslag eller blokkleilighet.

 

Man kan jo sjekke 4g dekningen, i større byer\steder kan det være mulig med 4g.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Jeg betaler idag 499,- (tror jeg) for 50/10. En helt OK pris det.

Mens så betaler jeg 374,- for kabel-TV i tillegg. Det er for mye.

Kunne godt betalt 600,- for kun bredbånd.

Man kunne sikkert spurt telenor, http://www.telenor.no/privat/bredband/fiber/ men hos meg, får jeg ikke tilbud annet en ADSL\VDSL på 40 mbit.

 

Så jeg forstår virkelig ikke hvorfor det ikke er mulighet å tilby andre alternativer, må si at fibersatsingen hadde vært bedre for folk som kjøpte bolig hadde fiber før år 2000. Og at fiber tilbys til eneboliger som ikke er borettslag eller blokkleilighet.

 

Man kan jo sjekke 4g dekningen, i større byer\steder kan det være mulig med 4g.

4G blir for ustabilt. Og ADSL gir kun 20/1 der jeg bor. Jeg streamer en del ut av huset og da blir 1mbit altfor lite.
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vel, ingen av delene er vel alternativet for de fleste.

 

De ferreste, gjennom ADSL\VDSL får tilbud om noe særlig mere en 40 mbit maks 50 mbit i korte perioder en del får kun 25 mbit eller lavere.

De som har canaldigital kan ikke velge Get isteden, jeg ville se Get som en fordel, siden jeg da kunne bestilt opp til 200 mbit noe canaldigital ikke tilbyr en gang.

 

Telenor fiber, gir også dårlig hastighet, 70 mbit http://www.telenor.no/privat/bredband/fiber/

 

I prinsippet burde 100/200 mbit være mulig gjennom fiber selv med gamle sentraler.

De virker ut på siden tar 4990 kr i Etablering + i tillegg til oppkobling på 699 kr også kommer Trådløst multimodem på 495 kr (Blir totalt 6184 bare for å koble opp fiber kanskje 10-15 meter.) Hvis det skulle være 950 meter ganger vi dette med denne prisen så koster det ca 391 653 kr å legge fiber der jeg bor. Så er vel ikke rart telenor tilbyr fiber der jeg bor.

 

Man skulle da tro når det er så stiv pris burde tilgjengeligheten være god, men virker ut som telenor kun bygger ut i storbyer og der det normalsett er 10-15 meter fra sentralen og konkuranseutsatte steder. Det sier seg selv hvor dyrt det er. Så vi kan jo håpe på telenor vurder bedre dekning, eller at Altibox kjøper opp telenor, i håp det vil tilbys bedre tjenester i fremtiden. Vi får bare si det høyt i håp om både Get, Telenor og canaldigital tar til fornuften og tilbyr bedre tjenester.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

De som har canaldigital kan ikke velge Get isteden

Jo, det er mulig. Men det kommer an på hvor man bor.

 

 

Vi får bare si det høyt i håp om både Get, Telenor og canaldigital tar til fornuften og tilbyr bedre tjenester.

Tjenestene er vel ikke det største problemet? Problemet er vel heller utbyggingen/dekningen som igjen henger sammen med lønnsomhet/økonomi...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hadde canaldigital droppet analog TV tilbud, og man måtte kjøpe dekoder eller IDTV så burde vel man kunne sluppet å betale TV-pakken. Fordi det da er umulig å se tv uten å betale.

 

Men spørs da om Coax linjen hadde gitt bedre dekning for ren internett.

Per dags dato er det ikke mulig å dele på at en står registert som interneteier og en annen som tveier en gang i samme hus.

Lenke til kommentar

Hadde canaldigital droppet analog TV tilbud, og man måtte kjøpe dekoder eller IDTV så burde vel man kunne sluppet å betale TV-pakken. Fordi det da er umulig å se tv uten å betale.

Men da hadde det vært en pris for tilknytning og for drift/vedlikehold av kabelnettet. De kan heller ikke kutte all TV heller fordi kabel-TV-selskaper har formidlingsplikt av allmenkringkasting (NRK).

 

 

Men spørs da om Coax linjen hadde gitt bedre dekning for ren internett.

Hva mener du egentlig med dekning i denne sammenhengen? Håper dette er en uheldig formulering, eller så vil jeg nesten tro at du ikke vet hva vi diskuterer...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis en eurodocsis 3.0 støtter opp til 6 Gigabit ned og 300 Mbit opp burde det kunne gi mere internetthastighet hvis man droppet tv biten.

 

Finner ikke noe informasjon om kabel-TV-selskaper har formidlingsplikt av allmenkringkasting (NRK) annet en generielle vilkår, finner ikke noe som skulle si at vi som ikke ser på tv er pliktig å betale.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...