Gå til innhold

Religion; et alternativ til psykolog ved psykiske plager?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Løfte om tilgivelse med ett unntak. Om du benekter den hellige ånd blir du aldri tilgitt. Ikke i dette livet, ikke i neste. Står ganske tydelig.

Ja, men det betyr jo ikkje at du ikkje kan få tilgjeving? Viss du vender om og vert kristen, vil jo du også få Den Heilage Ande. Det er ikkje slik at dersom ein har spotta Den Heilage Ande tidlegare, at ein vert dømt til helvete for det dersom ein har komt til tru.

 

Jes 1,18: "Kom, lat oss gjera opp vår sak! seier Herren. Om syndene dykkar er som purpur, skal dei verta kvite som snø; om dei er raude som skarlak, skal dei verta kvite som ull."

Lenke til kommentar

Selvsagt kan du tilgi meg, det står ingenting i bibelen at du ikke kan tilgi meg. Men det står at jesus ikke kan tilgi meg noen sinne.

 

Gud tilgir ikke alt, hvertfall ikke ifølge bibelen. Så da trodde du kanskje feil? Eller tror du det på tross av hva som står i bibelen? Det vil si at du lager din egen tro uten å bygge det på hva bibelen sier.

I Guds tro flytter vi inn til Jesus og jesus blir med oss. Derfor kan jesus tilgi deg. For vi bor i ham og han bor i oss. Jeg fant jo nettopp til deg at han tilgir alt :) Men det vil jo si at man ber om tilgivelse også. Vi blir ett med sønnen Faderen og den hellige ånd. Hvis det var enklere forklart:) Derfor kommer Gud gjennom oss og tilgir gjennom sønnen og den helige ånd:=) Fordi vi tar i mot ham og lar han komme å fyle oss. Nytt liv:) Men det kan du selv gjøre. Det er ikke jeg som tilgir det er gjennom Gud faderen og den hellige ånd Jesus :) At vi tilgir og blir tilgitt.

 

Selvom det jeg sier noe blir itt for utrolig til å være sant for meg også, men jeg velger å tro det for det er litt sånn...Vi er ikke av oss selv...Gud bor blant oss:)Og derfor leses ofte bibelen i lys av kristus. Men det er vanskelig allikevel. Fordi Jesus gikk på jorden også. Men det er en åndelig vei. Slik at det kan sees gjennom det jordlige og det himmelske...Og det er det at å velge å tro det som står på et vis som er hjelpemiddelet for at det blir sånn for oss på en måte..Men vi blir troende og derfor forvandles vi til Guds barn. Og det blir rett for oss fordi vi kommer ikke nærmere noe annet og sammenligne det med...samtidig er Gud vår beste venn:) Fordi Gud er på et vis vårt kronechackra som en indre ekte sannhet i oss selv også...Fordi den treffer virkeligheten...eller som å plante frø fra en kilde vi ikke vet hvor kommer fra og som vokser og vokser til vi blir det vi er ment å være. Og Gud sier Jeg er. Men Gud er i det menneskelige og det overnaturlige og det blir som vi gjør det til. Fordi vi er også skapt i Guds bilde...ehh litt forvirret her nå ;)Uanset det som virker sant og godt for oss er viktigst. Men Gud blir denne livsgiveren. Og god for oss. Siden han kan gjøre oss til hans sine også. Men at det blir opp til oss å velge hva vil tro på. Og har vi denne Gud så lære vi å lytte til vårt sanne jeg på en måte og med mange hjelpemidler fordi sannheten bor i alt og alle. Og tror man på en God Gud vil han gjøre det som er godt for oss også. Og fylle oss slik at vi også er gode av Gude kilden vi blir gitt som er sannhet og kjærlighet:) Og man trenger også da undervisning :) som oppdragelse, og da velger noen Gud som også lærer far o.s.v, Også kan det overnaturlige få lov til å komme som Gud til oss.

 

Og med lammet og løven så skal de vandre sammen en dag :)Og dette blir også blider på de som blir frelst for meg fordi vi er både lam og løver:) Og igjen er jesus bildet på lammet og løven vår konge. Og kongen kan dra oss både hit og dit.Og spise oss levende. Mens denne løven kan bli slik at det blir vår sanne konge og derfor vandre med oss...Som vår sanne Gud...Og vi blir ett og så er det bildet på paradis for meg.. Og kanskje det var sånn at alt var paradis og vi muligheten er der til å komme tilbake dit igjen. Ikke i vårt indre men også i det ytre. Og når fler får frelsen kanskje det blir sånn..Og vi blir enda mer sanne.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Gå til Jesus og gi alt til Gud:)

 

Fordi Gud er pappan din Og noen bedre pappa kan du ikke få :) Han vet alt som er til beste for deg...Og sorgene er for noe godt de også. Og du har ingen grunn til mindreverdighetsfølelse...Fordi Gud har skapt deg akkurat sånn du skal være og tankene som er onde er ikke sanne, men gjør alt for å ta deg vekk fra sannheten. Gud elsker deg enormt! Og det er sant. Stol på Gud. Du er virkelig nydelig! Og Gud trenger deg også ;)

 

"RULE 29- Destiny doesn’t mean that our lives are already decided. It is a stupidity to accept everything and say “It is destiny”. Destiny doesn’t show the whole life, only the end of some roads. We are not completely masters but surely not victims."

 

Salmene er fine å lese til trøst og oppbyggelse:)

Gud vil vise veien om du må til psykolog eller ikke. Jeg vil be for deg jeg også :)

 

Dessuten er du på rett vei og har tatt et kjempe steg nå :)

 

 

Moderatormelding

Denne tråden er splittet ut fra følgende tråd:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1583468&page=0

Innlegg må sees i sammenheng med dette

 

mvh Lars

Takk for fin oppmuntring.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Løfte om tilgivelse med ett unntak. Om du benekter den hellige ånd blir du aldri tilgitt. Ikke i dette livet, ikke i neste. Står ganske tydelig.

Ja, men det betyr jo ikkje at du ikkje kan få tilgjeving? Viss du vender om og vert kristen, vil jo du også få Den Heilage Ande. Det er ikkje slik at dersom ein har spotta Den Heilage Ande tidlegare, at ein vert dømt til helvete for det dersom ein har komt til tru.

 

Jes 1,18: "Kom, lat oss gjera opp vår sak! seier Herren. Om syndene dykkar er som purpur, skal dei verta kvite som snø; om dei er raude som skarlak, skal dei verta kvite som ull."

 

 

Stakkars de som aldri fikk hørt om kristendommen. Alle de menneskene før den kristne tro ble til, er dem i helvete hele gjengen eller? Undres over hva de kristne mener om det. Selv er jeg nøytral når det kommer til de forskjellige religionene, forsøker i det minste.

 

Er helt sikker på at tro kan helbrede

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

 

 


Ja, men det betyr jo ikkje at du ikkje kan få tilgjeving? Viss du vender om og vert kristen, vil jo du også få Den Heilage Ande. Det er ikkje slik at dersom ein har spotta Den Heilage Ande tidlegare, at ein vert dømt til helvete for det dersom ein har komt til tru.

Jes 1,18: "Kom, lat oss gjera opp vår sak! seier Herren. Om syndene dykkar er som purpur, skal dei verta kvite som snø; om dei er raude som skarlak, skal dei verta kvite som ull."


At man aldri kan bli tilgitt, ikke i dette livet og ikke i neste, betyr jo direkte at du aldri kan bli tilgitt. Det er ingen betingelser eller unntak for unntaket. Spiller ingen rolle om du vender om, da ville det jo ikke stått aldri tilgitt, ikke i dette livet og ikke i neste.

Hvis det er slik du sier hadde det stått "du kan bli tilgitt dersom du vender om". Det gjør det ikke, så er jo også det du sier feil.

Står ingenting om å dømme noen til helvete her så trenger ikke dra det inn her. Det som står er at om man benekter den hellige ånd blir man aldri tilgitt. Ikke i dette livet. Ikke i neste liv.

 


I Guds tro flytter vi inn til Jesus og jesus blir med oss. Derfor kan jesus tilgi deg. For vi bor i ham og han bor i oss. Jeg fant jo nettopp til deg at han tilgir alt :) Men det vil jo si at man ber om tilgivelse også. Vi blir ett med sønnen Faderen og den hellige ånd. Hvis det var enklere forklart:) Derfor kommer Gud gjennom oss og tilgir gjennom sønnen og den helige ånd:=) Fordi vi tar i mot ham og lar han komme å fyle oss. Nytt liv:) Men det kan du selv gjøre. Det er ikke jeg som tilgir det er gjennom Gud faderen og den hellige ånd Jesus :) At vi tilgir og blir tilgitt.


Selvom det jeg sier noe blir itt for utrolig til å være sant for meg også, men jeg velger å tro det for det er litt sånn...Vi er ikke av oss selv...Gud bor blant oss:)


Men når man har benektet den hellige ånd så spiller det ingen rolle med den troen du snakker om. Man blir aldri tilgitt. Uansett hvem som bor i hvem her så blir det ingen tilgivelse. Og derfor kommer aldri hverken gud, jesus eller noen andre og tilgir. Ikke i dette livet. Ikke i neste liv. Jeg blir ikke tilgitt. Det er gjennom gud at jeg aldri blir tilgitt. Det står i bibelen.

Det du sier er jo direkte motsetning av hva som står i bibelen. I bibelen står det at jeg aldri kommer til å bli tilgitt. Men kan du svare på spørsmål?

Tror du feil?

Eller lager du din egen tro som er motsatt av hva som står i bibelen?

Skal jeg tro på det du sier eller skal jeg tro på det bibelen sier? Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

At man aldri kan bli tilgitt, ikke i dette livet og ikke i neste, betyr jo direkte at du aldri kan bli tilgitt. Det er ingen betingelser eller unntak for unntaket. Spiller ingen rolle om du vender om, da ville det jo ikke stått aldri tilgitt, ikke i dette livet og ikke i neste.

 

Hvis det er slik du sier hadde det stått "du kan bli tilgitt dersom du vender om". Det gjør det ikke, så er jo også det du sier feil.

 

Står ingenting om å dømme noen til helvete her så trenger ikke dra det inn her. Det som står er at om man benekter den hellige ånd blir man aldri tilgitt. Ikke i dette livet. Ikke i neste liv.

Du viser berre her at du ikkje forstår omgrepet "å spotte Anden". Det er ikkje snakk om ei enkeltsynd du begår og vert straffa for i ettertid, men ei vedvarande opponerande innstilling til Guds frelsesplan. Å spotte Anden er å forkaste den gåva Jesus kjøpte oss alle fri til å få med sitt blod, og dette er det inga tilgjeving for når ein står for domstolen. Det står mange stadar i Bibelen om at det er tilgjeving for alle synder dersom ein vender om, til dømes likningane om den bortkomne sonen/sauen. Det er vanleg teologisk praksis å tolke uklare vers i lys av dei klare, så også her. Når Jesus vart freista i øydemarka av Fandens bibeltolking, knytta han dei lausrivne bibelversa inn i ein samanheng ved å vise til andre skriftstader. Du finn inga støtte for di skriftolking andre stader i Bibelen.

Endret av Cair Paravel
Lenke til kommentar

Så kan vi jo tolke et veldig tydelig vers: Den som benekter den hellige ånd blir aldri tilgitt. Ikke i dette livet, ikke i neste liv. Aldri noen sinne tilgivelse.

 

Det står ikke "Den som ved et senere tidspunkt vender om kan på tross av hva som nettopp ble sagt likevel bli tilgitt".

 

Det står mange steder i bibelen at man kan bli tilgitt for synder, det er det ikke tvil om. Men det står også klart og tydelig ett unntak for tilvigelse. Å benekte den hellige ånd. Har man benektet den hellige ånd så blir man aldri tilgitt. Ganske enkel tekst å forstå egentlig. Men om du ikke vil forstå så kan ikke jeg tvinge deg. Du finner for eksempel ingen støtte for jomfrufødsel i to av evangeliene, likevel tar de fleste kristne dette for god fisk.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Så kan vi jo tolke et veldig tydelig vers: Den som benekter den hellige ånd blir aldri tilgitt. Ikke i dette livet, ikke i neste liv. Aldri noen sinne tilgivelse.

Nei, dette er ikkje eit klart vers, ettersom det har forårsaka tvil og anfektingar for kristne til alle tider. Men lat meg gi eit nytt eksempel på at di tolking ikkje kan stemme. Apostelen Paulus levde eit liv der han spotta DHA og forfølgde kristne til døden. Likevel står det skrive i 1. Tim 1,12-15: " Eg takkar han som gjorde meg sterk, Kristus Jesus, vår Herre, fordi han synte meg tillit og sette meg til tenesta, 13 eg som før spotta, forfylgde og fór fram med vald. Men eg fekk miskunn, for vantruande som eg var, visste eg ikkje kva eg gjorde. 14 Og vår Herres nåde har vore overstrøymande rik og gjeve meg tru og kjærleik i Kristus Jesus. 15 Det er eit truverdig ord og vel verdt å ta imot, at Kristus Jesus kom til verda for å frelsa syndarar, og mellom dei er eg den største.

Lenke til kommentar

Så kan vi jo tolke et veldig tydelig vers: Den som benekter den hellige ånd blir aldri tilgitt. Ikke i dette livet, ikke i neste liv. Aldri noen sinne tilgivelse.

 

Det står ikke "Den som ved et senere tidspunkt vender om kan på tross av hva som nettopp ble sagt likevel bli tilgitt".

 

Det står mange steder i bibelen at man kan bli tilgitt for synder, det er det ikke tvil om. Men det står også klart og tydelig ett unntak for tilvigelse. Å benekte den hellige ånd. Har man benektet den hellige ånd så blir man aldri tilgitt. Ganske enkel tekst å forstå egentlig. Men om du ikke vil forstå så kan ikke jeg tvinge deg. Du finner for eksempel ingen støtte for jomfrufødsel i to av evangeliene, likevel tar de fleste kristne dette for god fisk.

Det er allerede fullbragt sier jesus. Fordi det står at Jesus tok all vår skyld på sitt kors. Men det er vi selv som må velge å tro det eller ikke, men vi kan også tro vi allikvel er tigitt uten noen Gud. men det er troen først og fremst..Og om du da føler det at du er tilgitt så er det ånden som vil gi deg den erkjennelsen. Men det er vanskelig å gå utenom Gud, fordi Gud er den man strekker seg opp mot...Og den tråden man lar seg henge fast ved fordi den holder oss innefor ett visst system. Slik at vi ikke blir kastet hit og dit. Men det er ikke alle som velger Gud selvom de allikevel blir tilgitt og også føler at de er "hjemme"pga ånden...Men ånden deres allikevel har en slags tro om tilgivelse. Men med jesus og Gud så er den vei som er lagt allerede derfor også enklere for mange og legge sin tro på...Fordi det går også mange den veien. Og det er derfor med frelse blir også sagt at :"for dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre, og i ditt hjerte tror at Gud opvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst;

 

Og mange søker tilgivelse og en God Gud...Og derfor også tar det valget og bli frelst.Noe som også betyr at du blir tilgitt dine synder i forhold til hva som står skrevet. Men det er ett valg man gjør og tro det eller ikke. Og med det kan du fylles videre på ånden med din tro.

 

Og om det er til skade for den eller ikke vil ånden vite...Fordi vi har følelser.

 

Men man kan bli frelst uten å bekjenne noe som helst også tror jeg...Pga Gud og ånden.

 

Og med ånden så føler vi jo også. Og det får oss også til tro.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

 

 


Så i aller høgste grad spotting av Anden, etter vår begges tolking (jfr vers 13). Du må sjå ein større samanheng og ikkje berre henge deg opp i ei setning.


Jeg klarer ikke å se at teksten sier at Paulus har spottet den hellige ånd. Kan du være vennlig å sitere der dette skjer? Jeg finner det ikke. Og ser derfor ikke hvorfor dette er relevant.

Jeg ser at du skriver at Paulus spottet den hellige ånd. Men da kan jo jeg med like stor riktighet si at Paulus ikke spottet den hellige ånd. Og dette handler ikke om hva du sier. Du vil vel også gjerne si det slik at det støtter opp om din tro.

 


Det er allerede fullbragt sier jesus. Fordi det står at Jesus tok all vår skyld på sitt kors. Men det er vi selv som må velge å tro det eller ikke, men vi kan også tro vi allikvel er tigitt uten noen Gud. men det er troen først og fremst..Og om du da føler det at du er tilgitt så er det ånden som vil gi deg den erkjennelsen. Men det er vanskelig å gå utenom Gud, fordi Gud er den man strekker seg opp mot...Og den tråden man lar seg henge fast ved fordi den holder oss innefor ett visst system. Slik at vi ikke blir kastet hit og dit. Men det er ikke alle som velger Gud selvom de allikevel blir tilgitt og også føler at de er "hjemme"pga ånden...


Nå må du følge med på hva som blir sagt her:

1) Jeg trenger ikke tilgivelse fordi jeg ikke skylder guden din noe som helst.
2) Jesus sier rett ut i bibelen at jeg aldri kan bli tilgitt. Ikke i dette livet, ikke i det neste livet. Aldri tilgitt.


Så jeg spør deg, skal jeg stole på det du sier eller skal jeg stole på det bibelen sier?

Tror du feil?

Eller lager du din egen tro på tross av hva bibelen sier?
Endret av LiamH
Dobbelt-post flettet.
Lenke til kommentar

 

Det er allerede fullbragt sier jesus. Fordi det står at Jesus tok all vår skyld på sitt kors. Men det er vi selv som må velge å tro det eller ikke, men vi kan også tro vi allikvel er tigitt uten noen Gud. men det er troen først og fremst..Og om du da føler det at du er tilgitt så er det ånden som vil gi deg den erkjennelsen. Men det er vanskelig å gå utenom Gud, fordi Gud er den man strekker seg opp mot...Og den tråden man lar seg henge fast ved fordi den holder oss innefor ett visst system. Slik at vi ikke blir kastet hit og dit. Men det er ikke alle som velger Gud selvom de allikevel blir tilgitt og også føler at de er "hjemme"pga ånden...

Nå må du følge med på hva som blir sagt her:

 

1) Jeg trenger ikke tilgivelse fordi jeg ikke skylder guden din noe som helst.

2) Jesus sier rett ut i bibelen at jeg aldri kan bli tilgitt. Ikke i dette livet, ikke i det neste livet. Aldri tilgitt.

 

 

Så jeg spør deg, skal jeg stole på det du sier eller skal jeg stole på det bibelen sier?

 

Tror du feil?

 

Eller lager du din egen tro på tross av hva bibelen sier?

 

Jeg tror på min Gud. Og du vil ikke tro på min Gud så hvordan kan du bli tilgitt av min gud?

 

 

Det er allerede fullbragt sier jesus. Fordi det står at Jesus tok all vår skyld på sitt kors. Men det er vi selv som må velge å tro det eller ikke, men vi kan også tro vi allikvel er tigitt uten noen Gud. men det er troen først og fremst..Og om du da føler det at du er tilgitt så er det ånden som vil gi deg den erkjennelsen. Men det er vanskelig å gå utenom Gud, fordi Gud er den man strekker seg opp mot...Og den tråden man lar seg henge fast ved fordi den holder oss innefor ett visst system. Slik at vi ikke blir kastet hit og dit. Men det er ikke alle som velger Gud selvom de allikevel blir tilgitt og også føler at de er "hjemme"pga ånden...

Nå må du følge med på hva som blir sagt her:

 

1) Jeg trenger ikke tilgivelse fordi jeg ikke skylder guden din noe som helst.

2) Jesus sier rett ut i bibelen at jeg aldri kan bli tilgitt. Ikke i dette livet, ikke i det neste livet. Aldri tilgitt.

 

 

Så jeg spør deg, skal jeg stole på det du sier eller skal jeg stole på det bibelen sier?

 

Tror du feil?

 

Eller lager du din egen tro på tross av hva bibelen sier?

 

Jeg tror på min Gud. Og du vil ikke tro på min Gud så hvordan kan du bli tilgitt av min gud?

Det vil jo derfor ikke gå så bibelen har helt rett den da ;)Og om jeg lager min tro eller ikke vet jeg ikke riktig enda, fordet har jeg ikke spurt om helt..Men jeg prøver å lese bibelen innimellom. Fordi jeg er elev hos Gud om dagen. Hilsen

1Jakob, Guds og Herren Jesu Kristi tjener, sender sin hilsen til de tolv stammer som er spredt omkring i fremmede land.

Tro i prøvelse og fristelse

2 Se det bare som en glede, søsken, når dere møter alle slags prøvelser. 3 For dere vet at når troen blir prøvet, skaper det utholdenhet. 4 Men utholdenheten må føre til fullkommen gjerning, så dere kan være fullkomne og hele, uten noen mangel.

5 Om noen blant dere mangler visdom, skal han be til Gud, som villig og uten å bebreide gir til alle, og han skal få. 6 Men han må be i tro, uten å tvile. For den som tviler, ligner en bølge på havet som drives og kastes hit og dit av vinden. 7 Ikke må et slikt menneske vente å få noe av Herren, 8 splittet som han er, og ustø i all sin ferd.

9 En bror som står lavt i rang, skal være stolt av hvor høyt han blir satt, 10 og en rik mann skal være stolt av hvor lavt han blir satt, for som blomsten i gresset skal han forgå. 11 Solen stiger med sin brennende hete, gresset visner, blomsten faller av, og all dens skjønnhet er borte. På samme måte skal den rike visne midt i alt sitt strev.

12 Salig er det mennesket som holder ut i fristelser. For når han har stått sin prøve, skal han få livets seierskrans, som Gud har lovet dem som elsker ham. 13 Ingen som blir fristet, må si: «Det er Gud som frister meg.» For Gud fristes ikke av det onde, og selv frister han ingen. 14 Alle blir fristet av sitt eget begjær, som lokker og drar. 15 Når lysten er blitt svanger, føder den synd, og når synden er moden, føder den død.

16 La dere ikke føre vill, mine kjære søsken! 17 All god gave og all fullkommen gave kommer ovenfra, fra ham som er himmellysenes Far. Hos ham er det ingen forandring eller skiftende skygger. 18 Av sin egen vilje har han født oss ved sannhetens ord, for at vi skal være en førstegrøde av dem han har skapt.

Høre og gjøre

19 Dette må dere vite, mine kjære søsken: Enhver skal være rask til å høre, men sen til å tale og sen til å bli sint. 20 For sinne hos et menneske fører ikke til det som er rett for Gud. 21 Legg da av alt urent og all ondskap, og ta ydmykt imot det ordet som er plantet i dere, og som har makt til å frelse sjelene deres. 22 Dere må gjøre det Ordet sier, ikke bare høre det, ellers vil dere bedra dere selv. 23 For den som hører Ordet, men ikke gjør det Ordet sier, ligner en mann som ser på ansiktet sitt i et speil. 24 Han ser på det, går sin vei og glemmer straks hvordan han så ut. 25 Men den som ser inn i frihetens fullkomne lov og fortsetter med det, blir ikke en glemsom hører, men en gjerningens gjører. Et slikt menneske skal være lykkelig i sin gjerning.

26 Den som mener at han dyrker Gud, men ikke holder tungen i tømme, bedrar seg selv, og hans gudsdyrkelse er uten verdi. 27 En gudsdyrkelse som er ren og feilfri for Gud, vår Far, er å hjelpe enker og foreldreløse barn i deres nød, og ikke la seg flekke til av verden.

Rike og fattige

2Mine søsken! Dere kan ikke tro på vår Herre Jesus Kristus, herlighetens Herre, og samtidig gjøre forskjell på folk. 2 Sett at det kommer to menn inn i forsamlingen deres, den ene i staselige klær og med gullring på fingeren, den andre fattig og i skitne klær. 3 Så legger dere merke til ham med de staselige klærne og sier: «Vær så god, her er en god plass», men til den fattige: «Du kan stå der!» eller: «Sett deg her ved føttene mine!» 4 Har dere ikke da skapt et skille blant dere? Er dere ikke blitt dommere med onde tanker? 5 Hør, mine kjære søsken: Har ikke Gud utvalgt de fattige i verden til å være rike i troen og til å arve det riket han har lovet dem som elsker ham? 6 Men dere har foraktet den fattige! Er det ikke de rike som undertrykker dere og drar dere fram for retten? 7 Og er det ikke de som spotter det gode navnet som er nevnt over dere?

8 Dersom dere oppfyller den kongelige lov i Skriften: Du skal elske din neste som deg selv, da gjør dere rett. 9 Men gjør dere forskjell på folk, da synder dere, og loven anklager dere som lovbrytere. 10 For den som holder hele loven, men snubler i ett av budene, har gjort seg skyldig i å bryte dem alle. 11 For han som sa: Du skal ikke bryte ekteskapet, han sa også: Du skal ikke slå i hjel. Om du ikke bryter ekteskapet, men slår i hjel, da er du en lovbryter. 12 Etter frihetens lov skal dere dømmes, etter den skal dere tale og handle. 13 For dommen skal være ubarmhjertig mot den som ikke har vist barmhjertighet, men barmhjertigheten triumferer over dommen.

Tro og gjerninger

14 Hva hjelper det, søsken, om noen sier at han har tro, når han ikke har gjerninger? Kan vel troen frelse ham? 15 Sett at en bror eller søster ikke har klær og mangler mat for dagen, 16 og en av dere sier til dem: «Gå i fred, hold dere varme og spis dere mette» – hva hjelper det, dersom dere ikke gir dem det kroppen trenger? 17 Slik er det også med troen: i seg selv, uten gjerninger, er den død.

18 Kanskje vil noen si: «Du har tro, jeg har gjerninger.» Vis meg din tro uten gjerninger, så vil jeg ut fra gjerningene vise deg min tro. 19 Du tror at Gud er én? Det gjør du rett i. Også de onde åndene tror det – og skjelver! 20 Du tankeløse menneske, vil du ikke innse at tro uten gjerninger er til ingen nytte? 21 Var det ikke på grunn av gjerninger at vår far Abraham ble kjent rettferdig da han bar fram Isak, sønnen sin, som offer på alteret? 22 Slik kan du se at troen virket sammen med gjerningene hans, og gjennom gjerningene ble troen fullendt. 23 Dermed ble dette skriftordet oppfylt: Abraham trodde Gud, og derfor regnet Gud ham som rettferdig, og han ble kalt «Guds venn». 24 Dere ser altså at mennesket kjennes rettferdig på grunn av gjerninger og ikke bare på grunn av tro. 25 Var det ikke slik med Rahab også, hun som var prostituert? Hun ble kjent rettferdig på grunn av gjerninger, fordi hun tok imot utsendingene og slapp dem ut en annen vei. 26 For som kroppen er død uten ånd, er troen død uten gjerninger.Tungen er en ild

3Ikke mange av dere bør bli lærere, mine brødre, for dere vet at vi lærere skal få så mye strengere dom. 2 Alle snubler vi ofte. Den som ikke snubler og feiler med det han sier, er fullkommen og i stand til å holde hele kroppen i tømme. 3 Vi legger jo bissel i munnen på en hest for at den skal lystre oss, og da kan vi styre hele hesten. 4 Ja, selv store skip, som drives av sterke vinder, kan med et lite ror styres dit styrmannen vil. 5 Slik er det også med tungen. Den er en liten kroppsdel, men kan skryte av sin store makt. Ja, en liten ild kan sette den største skog i brann! 6 Også tungen er en ild, en verden av ondskap blant våre lemmer. Den smitter hele kroppen og setter livshjulet i brann, og selv blir den satt i brann av helvete.

7 Alt i naturen, både ville dyr og fugler, krypdyr og fisk, kan temmes og er blitt temmet av mennesket, som selv er en del av naturen. 8 Men tungen makter ikke noe menneske å temme, skiftende og ond som den er, full av dødbringende gift. 9 Med den lovpriser vi vår Herre og Far, og med den forbanner vi menneskene som er skapt i Guds bilde. 10 Fra samme munn kommer det både lovprisning og forbannelse. Slik må det ikke være, mine søsken! 11 Strømmer det vel friskt og bittert vann fra samme kilde? 12 Mine søsken, kan vel et fikentre bære oliven eller en vinstokk bære fiken? Like lite kan en salt kilde gi friskt vann.

Sann og falsk visdom

13 Er noen av dere vis og forstandig? Da må han vise det i gjerning, i et rett liv preget av den ydmykhet som visdommen gir. 14 Men bærer dere bitter misunnelse og selvhevdelse i hjertet, da må dere ikke skryte og lyve mot sannheten. 15 Den slags visdom kommer ikke ovenfra, men er jordisk og sjelelig, ja, demonisk. 16 For hvor misunnelse og selvhevdelse rår, der er det uorden og alt som er ondt. 17 Men visdommen ovenfra er først og fremst ren, dernest er den fredselskende, forsonlig og føyelig, rik på barmhjertighet og gode frukter, upartisk og uten hykleri. 18 Og rettferdigheten er en frukt som blir sådd i fred og vokser fram for dem som skaper fred.Vær lydige mot Gud

4Hvor kommer all striden og spliden hos dere fra? Er det ikke fra lystene som fører krig i lemmene deres? 2 Dere begjærer, men får ikke. Dere myrder og misunner, men oppnår ikke noe. Dere lever i strid og ufred. Dere har ikke, fordi dere ikke ber. 3 Dere ber, men får ikke, fordi dere ber galt. Dere vil sløse det bort i nytelser.

4 Utro som dere er, vet dere ikke at vennskap med verden er fiendskap mot Gud? Den som vil være verdens venn, blir Guds fiende! 5 Eller mener dere det er tomme ord når Skriften sier: Med brennende iver gjør Gud krav på den ånd han har latt bo i oss? 6 Men nåden han gir, er større. Derfor heter det:

Gud står de stolte imot,

men de ydmyke gir han nåde.

7 Så vær da lydige mot Gud! Men stå djevelen imot, så skal han flykte fra dere. 8 Hold dere nær til Gud, så skal han holde seg nær til dere. Vask hendene, dere syndere, rens hjertene, dere som har et delt sinn! 9 Klag og sørg, bryt ut i gråt! Vend latteren til sørgesang og gleden til alvor. 10 Ydmyk dere for Herren, så skal han opphøye dere.

11 Ikke baktal hverandre, mine søsken. Den som baktaler en bror eller dømmer en bror, baktaler loven og dømmer loven. Men dersom du dømmer loven, da gjør du ikke hva den sier, men setter deg til doms over den. 12 Det er én som er lovgiver og dommer, han som har makt både til å frelse og til å ødelegge. Men hvem er du som dømmer din neste?

Advarsel til selvsikre og rike

13 Og nå, dere som sier: «I dag eller i morgen drar vi til den eller den byen og blir der et år, driver handel og tjener penger» – 14 og så vet dere ikke engang hvordan livet deres blir i morgen! Dere er jo bare røyk, synlig en kort stund og så borte. 15 Dere skulle heller si: «Om Herren vil, får vi leve og kan gjøre det ene eller det andre.» 16 Men dere skryter og bruker store ord. Alt slikt skryt er av det onde. 17 Den som vet hva godt han burde gjøre, men ikke gjør det, han synder.

Og nå, dere rike! Gråt og klag over all den ulykke som skal komme over dere! 2 Rikdommen deres råtner, og klærne blir møllspist, 3 gullet og sølvet ruster bort, og rusten skal vitne mot dere og fortære kroppen deres som ild. Dere har brukt endetiden til å samle skatter! 4 Men hør: Den roper høyt, den lønnen dere holdt tilbake fra arbeiderne som skar åkrene deres, og nødropet fra dem som høster inn, har nådd fram til Herren Sebaots øre. 5 Dere har levd i luksus og overflod på jorden og gjort hjertene fete til slaktedagen. 6 Den rettferdige har dere dømt og drept, og ingen gjør motstand mot dere.

Å vente på Herren

7 Vær da tålmodige, søsken, til Herren kommer! En bonde må vente på den dyrebare grøden fra jorden og være tålmodig til både høstregnet og vårregnet har falt. 8 Også dere må være tålmodige og gjøre hjertene sterke, for Herren kommer snart. 9 Kom ikke med klager mot hverandre, søsken, for at dere ikke skal bli dømt. Se, dommeren står for døren. 10 Ta profetene til forbilde, søsken, de som talte i Herrens navn. De holdt tålmodig ut når de måtte lide vondt. 11 Ja, dem som holder ut, priser vi salige! Dere har hørt hvordan Job holdt ut, og har sett hvordan Herren lot det ende. For Herren er rik på medlidenhet og barmhjertighet.

12 Framfor alt må dere ikke sverge, mine søsken, verken ved himmelen eller ved jorden eller ved noe annet. La et ja være ja og et nei være nei, så ikke dommen skal ramme dere!

Forbønn og omsorg

13 Er det noen blant dere som lider? Da skal han be. Er noen glade til sinns? Da skal han synge lovsanger. 14 Er noen blant dere syke? Han skal kalle til seg menighetens eldste, og de skal be over ham og salve ham med olje i Herrens navn. 15 Da skal troens bønn redde den syke, og Herren skal reise ham opp. Har han gjort synder, skal han få dem tilgitt.

16 Bekjenn da syndene for hverandre og be for hverandre, så dere kan bli helbredet. Et rettferdig menneskes bønn er virksom og utretter mye. 17 Elia var et menneske under samme kår som vi. Han ba inderlig om at det ikke måtte regne, og i tre år og seks måneder falt det ikke regn på jorden. 18 Så ba han på ny, og da ga himmelen regn, og jorden bar igjen grøde.

19 Mine søsken! Dersom en av dere forviller seg bort fra sannheten og en annen får ham til å vende om, 20 så skal dere vite: Den som får en synder til å vende om fra sine ville veier, berger sjelen hans fra døden og skjuler en mengde synder.

Jeg tror ikke det er noe som heter tro feil eller rett fordi det er kun tro :)Mens det som er sant åpenbarer seg for oss i hjertene våre:) Men tro kan forvandle og skape og gi og m.m Derfor er tro også så viktig for mange. Vi kan lage en hel virkelighet av vår tro...Men den trenger ikke være sann og god av den grunn. Men igjen har vi ånden som forteller oss.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Okei jeg tolker det dit at du lager din egen tro på tross av hva bibelen sier.

 

Det er helt greit, men også mindre meningsfyllt å diskutere i denne sammenheng.

 

Du kan tro akkurat hva du vil, hva jeg eller bibelen sier spiller ingen rolle.

 

Sånn sett blir du din egen gud, du bestemmer selv hva din tro er. Du bestemmer selv hvem guden din er.

 

Men guden din, eller forlengelsen av ditt ego, vil jeg aldri tro på. Jeg vil heller dø enn å tro på din gud.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Okei jeg tolker det dit at du lager din egen tro på tross av hva bibelen sier.

 

Det er helt greit, men også mindre meningsfyllt å diskutere i denne sammenheng.

 

Du kan tro akkurat hva du vil, hva jeg eller bibelen sier spiller ingen rolle.

 

Sånn sett blir du din egen gud, du bestemmer selv hva din tro er. Du bestemmer selv hvem guden din er.

 

Men guden din, eller forlengelsen av ditt ego, vil jeg aldri tro på. Jeg vil heller dø enn å tro på din gud.

ops jeg tomlet deg :) Men det jeg skulle si var "sann tro" er viten :)Og at det ikke må forveksles.

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Hva sann tro er velger du fritt selv.

 

For meg er sann tro som kreft i hjernen.

Da kan det være at du tror ting som gir deg kreft på hjernen- Håper det slipper snart :)Selvom jeg vet du ikke har riktig kreft på hjernen. Men uansett hva er din sanne tro ?

Endret av Sabell
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...