Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Selge" øl og lignende mot bitcoin etter salget er stengt?


Anaphora

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er usikker på om dette er riktig sted å legge inn dette. Takk på forhånd til moderator som måtte korrigere plasseringen. Årsaken til å legge det inn her er at jeg ønsker en ren juridisk vinkling, og ikke skeie ut i det etiske og filosofiske.

 

Bitcoin er, såvidt jeg vet, ikke anerkjent som valuta av Norge. Det er et gods, på lik linje med iskrem og nettbrett. Det er i alle fall min forståelse, eller misforståelse, alt ettersom.

 

Videre er min forståelse at selv om det er ulovlig å selge alkohol uten lisens, og utenfor "ølsalget", så er det ikke ulovlig å bytte varer for alkohol. Jeg kan for eksempel fint bytte min iskrem mot naboens pils på en søndag.

 

Om så, vel, da bør jeg også kunne bytte mine pils mot naboens bitcoins utenfor ølsalget. Eller?

 

Det jeg spør om er nærmest en forretningsidè. Kjøp ekstra øl før salget stenger, og selg det etterpå for bitcoins. Er dette juridisk sett et salg, selv om bitcoin ikke er valuta? Da bør det vel være like ulovlig å bytte sine pils mot brus og godteri?

 

Det aner meg at et svartemarked for ulovlig ølsalg allerede eksisterer. Men med bitcoin, så lenge det ikke anses som valuta, så behøver ikke lenger slikt ølsalg å foregå i de skjulte, lugubre kroker.

 

En kunne for eksempel ha hengt opp lapper utenfor butikkene med "Gikk du glipp av ølsalget? Det er fortsatt håp. Bytt dine bitcoins mot øl og annet! Følg pilene nedover gata.", uten å frykte at politiet kidnapper deg.

 

Kunne jo også nesten bare stått nære butikkene med en varebil full av drikke, så kunne folk sikkert ordnet med bitcoins over mobilen.

 

Riktignok bruker svært få mennesker bitcoin, men det kan de komme i gang med svært fort.

 

Håper på en produktiv og vennlig diskusjon!

 

Mvh,

 

Anaphora

 

ps. Muligens DarkCoins er mer skikket til slikt som dette, men sånt finner man ut av :)

Endret av Anaphora
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hadde det vært så enkelt hadde jo de fleste kjedene lagt f.eks "kiwi-mynter" som var virtuelle mynter du kunne kjøpe for penger.

Deretter kunne dem byttet øl i kiwi-mynter etter stengetid.

 

Alternativt kunne dem sagt, gå å kjøp deg kroneis for samme verdi som ølet, så kan vi bytte kroneisene du kjøpte mot øl.

Endret av Evelen!
Lenke til kommentar

Evelen, takk for ditt innspill.

 

Jeg forestiller meg at mye mer enn det juridiske står i veien for slikt byttehandel. Selv om butikkene lovlig sett kunne bytte kroneis mot pils etter ølsalget, så ville de fortsatt ikke ha åpnet for det, på grunn av praktiske hensyn. Det er rett og slett for mye knot.

 

Git de store usikkerhetene rundt hva bitcoins er for noe i lovens kontekst, og at for få bruker bitcoins, så tror jeg ikke at de store kjedene er veldig motiverte med å være først ute.

 

Med respekt vil jeg si at spekulasjoner om hvorfor "øl mot bitcoin" ikke har skjedd enda er utenfor emnet. Spekulasjoner om hva som vil skje hvis man prøver det er derimot mer relevante. :)

Lenke til kommentar

Regner med at det uansett vil regnes som "omsetning" av alkoholholdige drikkevarer, og er således omfattes av alkoholloven. Hva som er betalingsmidlet er i og for seg irrelevant, vanlige penger er kun et mulig betalingsmiddel. Man kan gjerne betale med varer om selger ser det som hensiktsmessig.

 

Når du og naboen "bytter" is og øl, så regnes det ikke som omsetning.

Lenke til kommentar

Alkoholloven § 1-4 definerer salg som "Ovedragelse av alkoholholdig drikk til forbruker mot vederlag for drikking utenfor salgsstedet". Det står ingenting om at vederlaget må være i form av penger. Jeg skjønner ikke helt hvor du har det fra at det er tillatt å bytte fra seg alkohol etter at ølsalget er stengt. Også bytting fordrer bevilling, det eneste som ikke gjør det er å gi fra seg alkohol, strengt tatt. Sannsynligvis er også kjøp på vegne av andre lov uten bevilling, men så lenge du mottar vederlag for alkoholen så kreves bevilling, uansettn år på døgnet du gjør det.

Lenke til kommentar

I kommentarene på rettsdata hevdes det at dersom man har avtalt på forhånd hva man skal handle så bør det være greit. Litt usikker på hva den uttalelsen bygger på og om den holder, men det bør i alle fall ikke være noe i veien for å gjøre det. I dette tilfellet har du jo bare handlet som fullmektig for en annen, og det kan nok argumenteres for at det derved ikke er "omsetning" i lovens forstand, evt. at du ikke har "overdratt mot vederlag".

Lenke til kommentar

Bitcoin er ikke anerkjent som valuta i skatte- og avgiftsmessig forstand, ikke generelt. Ingenting hindrer Kiwi i å ta imot bitcoins som betaling for deres varer (unntatt sunn fornuft).

 

Forretningsidéen din hviler i tillegg på den sviktende forutsetningen at du ikke må ha salgsbevilling. Det vil du måtte ha når du som her opptrer som næringsdrivende overfor forbrukerkunder, se alkoholloven §§ 1-4a og 1-4 (salgsdefinisjonen impliserer en forbrukerrelasjon, og privatomsetning omfattes da ikke).

Lenke til kommentar

På et utested kan man ha bonger, som kan byttes mot drikkevarer. Disse kan for eksempel kjøpes, dersom utestedet vil ha en slik løsning. Det går raskere å kjøpe drikke, og baren flyter bedre (pun intended).

 

Bongene er ikke valutta. Men det er fortsatt skjenking om jeg bytter en bong mot en øl etter skjenkestopp.

Lenke til kommentar

Du er vel litt inspirert av de japanske pachinko-hallene tenker jeg? I Japan er å tjene penger på gambling helt forbudt (ikke lotterier heller), men spillehallene gir ut små kuler som kan leveres inn til en slags bookmaker som ligger rett over gata eller rundt hjørnet.

Og disse veksles så inn i penger eller gaver, da har de unngått gråsonen. Regjeringen tør ikke fjerne dette "smutthullet" da det har vært sånn i all tid, og folk ville bli veldig opprørt hvis de mistet det tilbudet.

 

En annen sak er at sannsynligvis 80% av Norges befolkning tror bitcoins bare er en sær "nerdegreie" og ikke vet noe som helst om det.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...