Gå til innhold

To batterier, en lader.


Anbefalte innlegg

Har 2 batterier i båten, en på 60/70A (Bat 1) og en på ca 120A (Bat 2). De to er parallelkoblet og står på hver sin plass i båten. Mellom dem er det en vippebryter som bestemmer hvilket batteri jeg skal bruke, med følgende instillinger.

Bat 0 (ingen)

Bat 1

Bat 2

Bat 1+2

 

Når jeg kobler til en batterilader, kobler den rett på batteri 2 (120A), så begynner den å lade det batteiet, null problem det. (Vippebryteren står på 0). % lading viser på laderen, og øker etterhvert.

 

Når jeg skrur vippepryteren over på 1+2 (begge batterier tilkoblet) så går prosentindikatoren til laderen ned, altså den begynner å lade batteri 1 i tillegg.

 

Det jeg lurer på er går det fint å lade begge batterier fra batteri 2?

Altså laderen koblet rett til batteri 2, og vippepryteren på 1+2 slik at strømmen når batteri 1 i tillegg.

Det vil vel ikke ødelegge batteri 2? Det skal vel ikke ha noe å si at de har forskjellig størrelse...?

 

Kjekt med inspill :)

Endret av Speider-gutten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Det går til en viss grad, men er ikke optimalt. Topplading er vanskelig å få til på begge.. Når du vrir over bryter, går nok noe av strømmen fra det ene over til neste. Så begynner begge å lades.. Men pga forskjell på størrelse og status, lades det ene raskere opp. Og det går ikke over til vedlikeholdslading før begge er fulle.. Så det er ikke helt sunt for batteriene. Men mange gjør det slik, og det funker til en viss grad. Kommer mye ann på type lader det er og. Selv bruker jeg Ctek ladere som jeg er godt fornøyd med.

Laderen bør og være stor nok (10% av kapasitet på batteri AH..)

Lenke til kommentar

Jeg har ingen betenkeligheter med å lade to parallellkoblede batterier - det er ofte slik jeg gjør det selv, kobler sammen forbruksbatterier og startbatterier og lader dem parallellt. (Startbatteriet er et billig, lite biltemabatteri - forbruksbanken består av to store dyre batterier).

 

Begge batteriene vil bli toppladet, ikke noe problem (det er ved seriekobling man får problem med at det er vanskelig å få til topplading av det største batteriet).

 

Batteriene vil høyst sannsynlig bli fulladet omtrent samtidig da det store batteriet tar til seg ladning fortere enn det lille.

 

De fleste laderene har maks ladespenning på 14.4V, mange generatorer tilkoblet motor lader alltid på 14.4V, noen ladere trapper først ned til vedlikeholdsspenning (et sted mellom 13.2V og 13.8V) etter 16 timer, uansett hvor mange batterier man kobler til.

 

14.4V er nok til å koke bort batteriene dersom man utsetter batteriene for 14.4V sammenhengende i mange uker - men det er ikke stort å bekymre seg over dersom det er snakk om noen timer. (Og har man gode, gammeldagse "åpne" celler er det bare å etterfylle vann).

 

Det er derimot ikke bra å ha batteriene stående permanent parallellkoblet dersom det er snakk om forskjellige batterier med forskjellige spenningskarakteristikker.

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Batteri/installasjon#Parallellkobling

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Batteri/bruk

Endret av tobixen
Lenke til kommentar

Okay, ja da skal det ikke være noe stort problem å gjøre det slik.

Batteriene vil kun stå parallelkoblet ved lading og ved tilfeller der jeg trenger virkelig mye strøm raskt, vet nå ikke hva det kan være enda...
Og batteriene vil heller ikke lade alltid, fra en natt til max 24 timer. Så vil jeg koble batteriene fra hverandre og de står uten strøm på.

 

Tusen takk for hjelpen, beklager sent svar. Hadde eksamen i dag :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ville nok ha koblet laderen til hovedstrømbryteren så man kan selv velge hvilket batteri som skal lades eventuell sette inn en elektronisk ladestrømfordeler.

 

Mye er avhengig av type lader men er et batteri fulladet kan laderen lese dette sånn at laderen går over til vedlikeholdsladning og du får ikke mer en ca. 80% lading på det andre batteriet, det beste er og lade batteriene individuelt.

Lenke til kommentar

Mye er avhengig av type lader men er et batteri fulladet kan laderen lese dette sånn at laderen går over til vedlikeholdsladning og du får ikke mer en ca. 80% lading på det andre batteriet, det beste er og lade batteriene individuelt.

 

Tull, tøys og pølsevev. Batteriene vil nå 100% omtrent samtidig sålenge de er parallellkoblet, og begge batteriene vil oppnå 100% også på vedlikeholdslading (det tar bare lengre tid). Batteriladeren kan heller ikke "se" at ett batteri er oppladet når batteriene er parallellkoblet, batteriladeren kan bare "se" systemet som helhet - og det vil ikke være 100% oppladet før begge batteriene er oppladet.

 

Derimot er det meget sant det du sier for batterier som er koblet i _serie_ - men ved vedlikeholdslading vil alle cellene etterhvert bli toppladet selv for batterier koblet i serie ... et 12V-batteri er jo i realiteten 3V-celler som er koblet i serie.

Endret av tobixen
Lenke til kommentar

Det store problemet her er vel ikke ladingprosessen i seg selv, men utladningsprosessen.

 

Mer spesifikt det faktum at du kan velge å bruke begge sammen eller hver for seg.

 

Hvis du f.eks bruker batteri A (spesielt til det begynner å bli tomt), og så slår over til A + B. Da vil det være en stor spenningsforskjell mellom de.

Denne forskjellen blir som en kortslutning da det vil gå flere hundre ampere, og batteri B vil levere så mye strøm den klarer før indre motstand begrenser den.

 

I praksis så vil batteri B lade batteri A i en ekstrem hastighet. Du kan ikke forvente å kunne levere så mye strøm til resten av systemet mens dette pågår.

 

Dette utvikler en del varme og potensielt også hydrogengass. Ikke optimalt for levetiden til batteriet og kan potensielt være eksplosivt.

 

Å kjøre A+B samtidig til en hver tid, inkludert under lading gjør at forskjellen i spenning vil være lav, og de vil holde seg på samme nivå til en hver tid.

 

Skulle man hatt full kontroll måtte man koblet på en diode i enden på hvert batteri. Samt to dioder i leddet mellom batteri og lader.

 

Da ville de to batteriene kunne jobbe sammen med hverandre eller alene uten problem, da de tillates å ha helt forskjellig spenningsnivå.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Det store problemet her er vel ikke ladingprosessen i seg selv, men utladningsprosessen.

Jeg er helt enig i at man bør unngå en situasjon hvor ett batteri tappes for å lade opp det andre. Dette skjer når fullt oppladede batterier med ulik hvilespenning blir stående parallellkoblet etter at laderen er fjernet, og det skjer (som du poengterer) når man parallellkobler to batterier av ulik spenning.

 

Jeg tror ikke det skjer ved en "allminnelig" utladning - batterispenningen vil synke ved forbruk - og jeg tror heller ikke det vil skje ved en allminnelig opplading, da påtrykt spenning vil være høyere enn hvilespenningen på batteriet med høyest hvilespenning.

 

Hvis du f.eks bruker batteri A (spesielt til det begynner å bli tomt), og så slår over til A + B. Da vil det være en stor spenningsforskjell mellom de.

 

Denne forskjellen blir som en kortslutning da det vil gå flere hundre ampere, og batteri B vil levere så mye strøm den klarer før indre motstand begrenser den.

Forutsatt at det er blybatterier vi snakker om - dersom man kobler på en forbruker som bruker noen ampere på et fulladet batteri og lar det gå noen minutter, vil batterispenningen synke ganske mye - og tilsvarende, batterispenningen vil øke etter noen minutters lading. Jeg tror ikke man får en varig situasjon med "flere hundre ampere ladestrøm".

 

Sett at batteri B er fulladet, det vil da typisk ha en spenning mellom 12.7V og 13.1V avhengig av batteritype, alder og fabrikat. Jeg har en 25A biltemalader - det tar ikke lange tiden fra man kobler den til et relativt tomt batteri og til påtrykt ladespenning (med 25A lading) ligger på over 13.1V (med forbehold om at jeg husker feil eller har for tynne ledninger mellom laderen og batteriet). Et batteri som ved innkoblingstidspunktet _hadde_ spenning på 13.1V vil ikke levere mer strøm enn en batterilader som er i stand til å levere påtrykt spenning 13.1V.

 

I praksis så vil batteri B lade batteri A i en ekstrem hastighet. Du kan ikke forvente å kunne levere så mye strøm til resten av systemet mens dette pågår.

Er du sikker på dette?

 

Sett at A leverer strøm til forbruk, har 11.5V batterispenning, og batteri B tilkobles med sine 13.1V. Batterispenningen på batteribanken vil jo ikke bli lavere enn 11.5V, og batteribanken vil fortsatt være i stand til å levere minst like mye strøm til forbruk.

Endret av tobixen
Lenke til kommentar

 

Det store problemet her er vel ikke ladingprosessen i seg selv, men utladningsprosessen.

Jeg er helt enig i at man bør unngå en situasjon hvor ett batteri tappes for å lade opp det andre. Dette skjer når fullt oppladede batterier med ulik hvilespenning blir stående parallellkoblet etter at laderen er fjernet, og det skjer (som du poengterer) når man parallellkobler to batterier av ulik spenning.

 

Jeg tror ikke det skjer ved en "allminnelig" utladning - batterispenningen vil synke ved forbruk - og jeg tror heller ikke det vil skje ved en allminnelig opplading, da påtrykt spenning vil være høyere enn hvilespenningen på batteriet med høyest hvilespenning.

 

Hvis du f.eks bruker batteri A (spesielt til det begynner å bli tomt), og så slår over til A + B. Da vil det være en stor spenningsforskjell mellom de.

 

Denne forskjellen blir som en kortslutning da det vil gå flere hundre ampere, og batteri B vil levere så mye strøm den klarer før indre motstand begrenser den.

Forutsatt at det er blybatterier vi snakker om - dersom man kobler på en forbruker som bruker noen ampere på et fulladet batteri og lar det gå noen minutter, vil batterispenningen synke ganske mye - og tilsvarende, batterispenningen vil øke etter noen minutters lading. Jeg tror ikke man får en varig situasjon med "flere hundre ampere ladestrøm".

 

Sett at batteri B er fulladet, det vil da typisk ha en spenning mellom 12.7V og 13.1V avhengig av batteritype, alder og fabrikat. Jeg har en 25A biltemalader - det tar ikke lange tiden fra man kobler den til et relativt tomt batteri og til påtrykt ladespenning (med 25A lading) ligger på over 13.1V (med forbehold om at jeg husker feil eller har for tynne ledninger mellom laderen og batteriet). Et batteri som ved innkoblingstidspunktet _hadde_ spenning på 13.1V vil ikke levere mer strøm enn en batterilader som er i stand til å levere påtrykt spenning 13.1V.

 

I praksis så vil batteri B lade batteri A i en ekstrem hastighet. Du kan ikke forvente å kunne levere så mye strøm til resten av systemet mens dette pågår.

Er du sikker på dette?

 

Sett at A leverer strøm til forbruk, har 11.5V batterispenning, og batteri B tilkobles med sine 13.1V. Batterispenningen på batteribanken vil jo ikke bli lavere enn 11.5V, og batteribanken vil fortsatt være i stand til å levere minst like mye strøm til forbruk.

 

Ja, nå er det jo litt relativt hvor tomt batteri A er, og hvor lang tid det tar før batteri A begynner å komme seg på et normalt nivå.

 

Men i starten av ladeperioden så er det indre motstand som begrenser strømmen, og det å starte en motor eller gjøre andre krevende oppgaver når batteri allerede leverer "maks strøm" vil jo forårsake et videre spenningsfall (enda lavere enn 11-12V som den kanskje lader med i starten). Og dermed er det mulig den ikke klarer å få start på motor eller andre tunge oppgaver.

 

Mener jeg også i praksis har hatt en del vanskeligheter (den første tiden) å få start på biler som har helt tomt batteri, hvor du med en annen bil både skal lade og starte den andre bilen.

 

 

 

Forutsatt at det er blybatterier vi snakker om - dersom man kobler på en forbruker som bruker noen ampere på et fulladet batteri og lar det gå noen minutter, vil batterispenningen synke ganske mye - og tilsvarende, batterispenningen vil øke etter noen minutters lading. Jeg tror ikke man får en varig situasjon med "flere hundre ampere ladestrøm".

Ja, mente naturlig nok blybatterier. :)

 

Varig og varig. ^^ Blir nok ikke det i vanlig forstand, men i en elektrisk sammenheng så er et par sekunder greit med tid for å gjøre skade/skape varme. Nøyaktig hvor mye og hvor lenge vet jeg ikke. Mulig et par hundre ampere var litt overdrevet, men en del strøm og unødvendig varme den første tiden blir det nok.

 

Ser vi ellers på situasjoner litt utenfor normalen. Si f.eks at du har klart å lade batteriet HELT ut. Altså en spenning under 11-10V. Joda, batteriet er kanskje ødelagt, men det kan da gi en litt uheldig situasjon om du skal være så uheldig å komme borti A+B.

 

Uansett, stort problem, eller bare litt ekstra slitasje, jeg synes i hvert fall det hørtes ut som en bedre å løsning å ha batteriene enten i A+B, ELLER at du kun kan velge mellom A eller B. :)

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Ja, nå er det jo litt relativt hvor tomt batteri A er, og hvor lang tid det tar før batteri A begynner å komme seg på et normalt nivå.

Det er anbefalt å aldri lade ut blybatterier til under 50%, dvs ca 12.3V hvilespenning. Dersom batterispenningen har sunket til langt under akseptable verdier, anbefaler jeg også å ikke parallellkoble det, da bør det lades separat og deretter evaluere om batteriet fortsatt har noe futt igjen etter lading.

 

Men i starten av ladeperioden så er det indre motstand som begrenser strømmen, og det å starte en motor eller gjøre andre krevende oppgaver når batteri allerede leverer "maks strøm" vil jo forårsake et videre spenningsfall (enda lavere enn 11-12V som den kanskje lader med i starten). Og dermed er det mulig den ikke klarer å få start på motor eller andre tunge oppgaver.

 

Mener jeg også i praksis har hatt en del vanskeligheter (den første tiden) å få start på biler som har helt tomt batteri, hvor du med en annen bil både skal lade og starte den andre bilen.

Jeg er enig i at dersom batteri A ikke har nok "oomph" til å f.eks. starte en motor, så er det heller ikke sikkert at A+B har "oomph" nok til å umiddelbart starte opp motoren. Venter man litt, går det kanskje greit.

 

Ved starthjelp fra en bil til en annen bil er det viktig at hjelpebilen har motoren i gang og at man venter litt før man starter bil A - og man vil merke at startkablene blir gloheite!

 

Ja, mente naturlig nok blybatterier. :)

LiFePO4 er muligens på vei inn som alternativt forbruksbatteri for båt - men det er viktig å være inneforstått med at disse har litt andre karakteristikker, bl.a. tror jeg ikke batterispenningen vil variere like fort avhengig av lading/utlading - jeg ser for meg at det kan være ganske katastrofalt å parallellkoble to LiFePO4-batterier med ulik spenning, uten at jeg egentlig vet noe om dette.

 

Varig og varig. ^^ Blir nok ikke det i vanlig forstand, men i en elektrisk sammenheng så er et par sekunder greit med tid for å gjøre skade/skape varme.

Blybatterier tåler mye juling slik sett, et relativt godt nedladet blybatteri er i stand til å ta i mot svært store ladestrømmer og gi fra seg svært store forbruksstrømmer uten at de tar nevneverdig skade av dette. Mister man derimot en skiftnøkkel over batteripolene kan det nok smelle ganske heftig :-)

 

Nøyaktig hvor mye og hvor lenge vet jeg ikke. Mulig et par hundre ampere var litt overdrevet, men en del strøm og unødvendig varme den første tiden blir det nok.

200A er mye, tilsvarer ca 2.4kW, men et blybatteri tåler såpass såfremt det bare er snakk om en kortere periode. 1.5 kW er normal spesifisert effekt på en del ankervinsjer og startmotorer SVJV. Forøvrig pleier batterispenninga å synke ganske kraftig mens startmotor eller ankervinsj sviver.

 

Ser vi ellers på situasjoner litt utenfor normalen. Si f.eks at du har klart å lade batteriet HELT ut. Altså en spenning under 11-10V. Joda, batteriet er kanskje ødelagt, men det kan da gi en litt uheldig situasjon om du skal være så uheldig å komme borti A+B.

Enig.

 

Forøvrig - et scenario som har skjedd bl.a. med flere deltagere på baatplassen.no er at ett batteri i en batteribank "tar kvelden", dette kan også være svært uheldig. Har man ikke lading på, så kan dette batteriet dra strøm fra de øvrige batteriene, slik at disse havner under akseptabel opplading og også degraderer. Har man på lader, vil det kunne gå tung ladestrøm gjennom det degraderte batteriet, noe som igjen kan føre til mye varmeutvikling og stank.

Endret av tobixen
Lenke til kommentar

Okay, nå har det skjedd mye her i dag. Men jeg har hatt en litt dårlig "feeling" anng. å lade batteriene samtidig. Kan godt være det er helt problemfritt å gjøre det slik, men litt av topplokket sier at det kan være mindre smart å gjør. Ikke spør hvorfor, det er bare en av dem rare følelsene du får av og til.

 

Men å koble laderen til hovedstrømbryteren var jo ikke så dumt, da kan jeg lade hvert batteri uten å få den følelsen av at noe er galt. Takk! Det skal jeg prøve.

Lenke til kommentar

Jeg vil fortsatt påstå at det er helt problemfritt å lade to batterier i parallell. Dette kan du lett verifisere selv - lad batteriene hver for seg og noter deg hvor lang tid det tok og hvilken hvilespenning batteriene havnet på etter å ha vært frakoblet alt av forbruk og lading i en halvtime - og neste gang du lader gjentar du prossessen med å lade batteriene parallellkoblet.

 

Det som kan være dumt er å koble sammen et fulladet og et ganske tomt batteri, samt å la batterier som er av ulikt merke/alder/type stå permanent parallellkoblet.

Lenke til kommentar

Det er det som er problemet, det ene batteriet er på 120Ah mens det andre er på 60. Forskjellige merker, det ene 1 år eldre enn det andre. Det ene kan etter noen turer bli brukt mye, mens det andre kan være brukt lite. Sådan motsatt og selfølgelig.
Det jeg tenkte på var at når det ene batteriet var fullladet så ville laderen fortsette å dytte på masse strøm til det, selv om det er fult, for å lade opp det andre batteriet. Tenkte kanskje at det ikke ville være så smart?

 

Men tror det er en god ide å koble laderen til hovedstrømbryteren, da kan jeg og kjøre prioritert lading rett før en tur. F.eks forbruksbatteriet er nesten oppbrukt mens startbatteriet er såvidt brukt, det skal nok litt til men det kan skje. Da kan jeg og prioritere startbatteriet forran forbuk vist begge to er nesten tomme.

Lenke til kommentar

Ja, det er en god idé å koble laderen slik.

 

Det kan være vel så nyttig å tenke seg at det er batteriet som tar i mot ladning som at det er laderen som dytter ladning på batteriene. Dersom det ene batteriet er mye mer utladet en det andre, vil det batteriet som er minst oppladet vil ta til seg mest ladestrøm når batteriene er parallellkoblet. Er batteriene like mye utladet, vil det største batteriet ta til seg mest lading. Dette kan du sjekke med et tangamperemeter. Jeg er ikke sikker, men jeg tror begge batteriene vil være toppladet omtrentlig samtidig - men uansett tar ikke batteriene signifikant skade. Smartladeren vil etter en stund gå fra å presse på med 14.4V til vedlikeholdslading. Så vidt meg bekjent er det ingen ladere som gir mer enn 14.4V

 

Mange ladere, bl.a. motorladingen på de fleste båter, "pøser på" med 14.4V uansett om batteriene er fullt ladet eller ikke. Dette er ikke bra for batteriene, men det er først når en slik lader er koblet på i dager og uker at det fører til signifikant skade. På batterier hvor man kan etterfylle batterivann er det faktisk helt greit - så lenge man fyller på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...