Gå til innhold

stasjonsbokstavsurr....

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har delt 120 Gb i tre parisjoner og bruker den hardisken som primary master.

Jeg har en annen på 30 Gb som jeg bruker som secondary master.

det er bare at c: er den fra 120 giggen, mens d: er 30 gigabytens, mens e: og f: er fra 120 gb hardisken igjen...

jeg vil ganske enkelt ha alle tre fra 120 Gb til å være etter hverandre som c: d: og e: og den på 30 som f:

er det mulig å fikse på noen måte???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høyre klikk på my computer, velg manage, gå til disk management og høyre klikk på partisjon og velg drive letter and path.

Skrevet

Gå på START -> Control Panel -> Adm. Tools ->Computer Management -> Storage -> Disk Management -> Høyre klikk.

Først setter du den som er D: idag til z: f.eks, så setter du de du vil som d: og nedover.

Regner med du har Windows 2000/XP OS

Skrevet

Har du win2k/xp, kan du gå på controllpanel - administrative verktøy - datamskinbehandling. So går du på lagringsplass - diskbehandling. Høgreklikk på disken det gjeld og so kan du endra stasjonsbokstaven. Evt. må du endra nokre av diskane til f.eks. z: mens du sorterar.

Skrevet

Magisk.

Der fikk du 1 som skriver engelsk og 1 som skriver norsk, samme fremgangsmåte og begge med z: som stasjonsbokstav på eksempel og postet samtidig. Hadde en edit for jeg glemte først cp->adm->comp mngt.

Uansett, hvis du har XP/2000 har du bruksanvsining på bege språk.

Skrevet

er det mulig å gjøre dette på dos, før man innstalerer windows???

Sanynlivis blir stasjonsbokstaven endret i alle hovedsystemfiler og slikt som standard.... men er bare redd for at det skal skje feil hvis jeg har programmer instalert(eller med de programmer windows har instalert - siden adressen blir jo endra på)..

det fungerer vel best uten feil hvis jeg gjør det direkte etter å ha instalert windows..

uansett... har aldri hørt om noen med problemer med det før, og så er det sikkert tenkt på dengang de utviklet muligheten...

Skrevet

Å forandre stasjonsbokstaven slik de andre beskriver er helt kurant. Det kan du forandre så mye du har lyst, det påvirker ingenting annet.

Men problemene kommer hvis du har programmer installert på noen av de stasjonene, hvis det var en bokstav da det ble installert og så bytter du til en annen bokstav senere så blir det galt. Det finnes verktøy som kan gjøre slik flytting, f.eks. Partition Magic har noe slikt.

Grunnen til at stasjonsbokstavene flytter seg er at alle primærpartisjone blir tildelt bokstav først. Så hvis du tar den 30GB'en og stryker ut den partisjonen den har og så lager en ny partisjon så skulle ting ordne seg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...