Gå til innhold

Avdøde og aksjer


Dragen

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har en kamerat som for tiden har en stor potensiell arvestrid med sin avdøde bestefars kone.

Det har kommet frem i ettertid av hans bestefars død at han hadde en større formue, og de tror mesteparten av denne lå/ligger i aksjer.

 

Hans kone (nr 2, ikke i blodslekt med min kamerat) har siden dødsfallet påstått at han ikke hadde formue, men andre slektninger i nær bekjentskap påstår annet. Han kjøpte også et stort feriehus i Spania kontant.

 

Er det noen måte man kan sjekke om han hadde eierskap av aksjer eller annen type verdi?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Se om dette kan være relevant:

http://www.vps.no/Om-oss/Kundeservice/Henvendelser-fra-namsmenn

 

Det ser ut som riktig måte er å kontakte advokat, som sikkert trenger noen form for dokumentasjon (jeg tipper på skifteattest og fullmakt fra øvrige arvinger), hente ut oversikt over VPS-kontoer og deretter hente ut oversikt fra de ulike kontoførerne.

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Se om dette kan være relevant:

http://www.vps.no/Om-oss/Kundeservice/Henvendelser-fra-namsmenn

 

Det ser ut som riktig måte er å kontakte advokat, som sikkert trenger noen form for dokumentasjon (jeg tipper på skifteattest og fullmakt fra øvrige arvinger), hente ut oversikt over VPS-kontoer og deretter hente ut oversikt fra de ulike kontoførerne.

Registrering i VPS er bare påkrevd for allmennaksjeselskaper (børsnoterte, forenklet sagt), ikke for eksempelvis familiebedrifter / mindre aksjeselskap, der er det valgfritt. (se Verdipapirregisterloven §2-1 og 2-2.) Innsyn i VPS-konto gir dermed ikke 100% fullverdig informasjon om aksjeeierskap og slik formue -men det bør tidligere selvangivelser gjøre, med mindre det er snakk om aksjer/formue som har vært holdt skjult for Skatteetaten...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...