Gå til innhold

Bioingeniør-utdanningen!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Matte nivået er på samme nivå som dei andre ingeniørutdanningane. Det du har av matte, fysikk og kjemi er felles for alle som er ingeniørar. Det er dette som gjer at du som bioingeniør også kan søke på andre ingeniørjobbar.

 

Lønna er heilt ok, det spørs kva du samanlikner med. Samanlikner du med kommuneingeniørar og sjukepleiere så er lønna omtrent lik for alle. Samanlikner du ein bioingeniør med ein ingeniør i privat sektor så er det litt lønns forskjell. Det største problemet med bioingeniørane er at du i liten grad kan velge å jobbe i det private næringsliv då nesten alle jobbane er å finne på offentlege sjukehus.

 

Men når det er sagt så er det mange bioingeniørar som inngår i ei vaktordning med heimevakt. Denne vakta gir litt ekstra i lønningsposen i tillegg til grunnlønna.

Lenke til kommentar

Matte nivået er på samme nivå som dei andre ingeniørutdanningane. Det du har av matte, fysikk og kjemi er felles for alle som er ingeniørar. Det er dette som gjer at du som bioingeniør også kan søke på andre ingeniørjobbar.

 

 

Dette stemmer vel ikke. Bioingeniører er ikke egentlig vanlige ingeniører, men labteknikere i helsesektoren slik jeg forstår det. Se her, f.eks: http://hist.no/bioingenior/ eller http://www.uia.no/studier/bioingenioer

Ingen av dem har noe innlagt fysikk i studiene. Innholdet av matematikk er også minimalt, på UiA er det eneste et 10 studiepoengsfag i biostatistikk.

 

Opptakskravene for å starte på en bioingeniørutdanning er også helt annerledes enn vanlige ingeniørutdanninger. Der ingeniørutdanninger har ING4R2 eller HING som kravkode på samordnaopptak (R1 + R2 + FY1) har bioingeniør BIOI som er R1/(S1+S2) og enten FYS1 eller KJE1 eller BIO1.

 

Edit:

På den andre siden finnes det vanlige ingeniørutdanninger i bioteknologi på f.eks. NTNU og UMB.

Endret av Utsikt
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Jeg er fersk bioing.student, altså går første året. Vil si at det ikke er noe spesielt avansert matte i dette studiet. Har man klart seg greit gjennom R1 fra vgs, så går det helt fint. Noe som er MYE verre er kjemien! Jeg hadde ikke kjemi fra vgs, men hadde googlet om studiet, og det var mange på ulike diskusjonsforumer som hadde rådet andre til å ha kjemi som grunnlag. Så da leste jeg gjennom kjemiboka fra vgs 1 i sommerferien, noe som helt klart gjør ting mindre verre for meg nå. Men fremdeles er kjemien veldig tøff synes jeg, og er det eneste faget som bekymrer meg mtp. å bestå. Den inngår dessuten i nesten alle de andre fagene ved studiet. Derfor vil jeg råde andre til å fokusere mest mulig på kjemien.

 

Bortsett fra det, så er det et veldig interessant studie synes jeg. Vi er mye på laben og gjør ulike lab-øvelser. Blodprøvetaking blant annet. Så vi gjør andre ting enn å bare sitte og lese og lese, selvom man må gjøre mye av det også!

Endret av Sommer2017
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...