Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Stille inn ytterdør


Gjest Slettet-jS6upa

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-jS6upa

I det siste har ytterdøren blitt veldig hard og nesten umulig å låse. Døren er av merket diplom. Noen som veit om det er mulig å stramme eller løsne på noe som gjør at døren blir bra igjen?

Redigert: Etter mye søking har jeg funnet ut at jeg trenger å "justere trykket ved lukking av døren på sluttstykket". Veit ikke hva sluttstykket er, så om noen har noen inspill er jeg takknemelig!

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-jS6upa

Det hjalp, nå fungerer låsen som den skal. Men døren er forsatt litt hard. Man må liksom gi den et dytt for at den skal gå opp og lukke seg skikkelig. Noen som har noe løsning på det også?

 

Vedlagt bilde er hengslene til døren.

post-260865-605344_thumb.jpg

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Viss dette er en dør av en nyere type så skal den måtte dyttes på slutten for å lukkes helt, dette er en sikkerhetsanordning.

Ja, det kan hende. Men føler det blir kunstig mye. På det verste må man bruke skullderen å gi den en skikkelig dytt. Folk som er på besøk trur ofte døren er låst når de skal gå, og styrer mye for å komme seg ut :hm:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Etter mye søking har jeg funnet ut at jeg trenger å "justere trykket ved lukking av døren på sluttstykket". Veit ikke hva sluttstykket er, så om noen har noen inspill er jeg takknemelig!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

Her er bilde. Har justert skruene som er i de avlange hullene, og dette gjorde så døren ikke ble så hard å låse. Men døren er forsatt hard å få opp og igjen.

post-260865-1726734_thumb.jpg

Endret av Slettet-jS6upa
Lenke til kommentar

Her er bilde. Har justert skruene som er i de avlange hullene, og dette gjorde så døren ikke ble så hard å låse. Men døren er forsatt hard å få opp og igjen.

Ser ikke noe bilde jeg. Avlange hullene. Er det en type hjul, som minner om tannhjul, du har justert på? Enkelte typer har et, til to slike. Men hvis du har funnet rett sted å justere, så juster mer. Men døren skal ha et visst trykk mot dørpaktningene, for å tette.

 

Dagen ytterdører er også ganske tunge, så døren kan ha seget litt i karmen. I så tilfelle må døren justeres, av noen som kan det. Er døren lettere å åpne, hvis du løfter det du kan i dørhåndtaket, samtidig som du åpner/lukker?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

La ut bilde i forrige posten nå. Har stilt litt, og låsen ble enklere å låse, men forsatt veldig hard dør

Dårlig bilde, men jeg ser typen og de smale og avlange hullene, hvor det sitter et "tannhjul" på innsiden.

 

Du er lite pressis her. Du nevner både låsing og "hard" dør". Det KAN være to forskjellige problem, eller et problem som fører til det neste. Er det låsing/opplåsing/bruk av dørklinke, som er problemet? Eller er det vanskelig å få døren langt nok inn, for å låse, benytte dørklinke?

 

Hvis det er det siste, så må du bare justere så mange omdreininger på "tannjulet" som er nødvendig. Og du må stille like mye, på begge tannjulene. Men som tidligere nevnt, en ytterdør med pakninger, må være tett mot paktningene og kan ikke sammenlignes med en innerdør. Sjekk ytterdører hos bekjente, som har ei ny dør, eller ei dør av nyere type.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-jS6upa

 

La ut bilde i forrige posten nå. Har stilt litt, og låsen ble enklere å låse, men forsatt veldig hard dør

Dårlig bilde, men jeg ser typen og de smale og avlange hullene, hvor det sitter et "tannhjul" på innsiden.

 

Du er lite pressis her. Du nevner både låsing og "hard" dør". Det KAN være to forskjellige problem, eller et problem som fører til det neste. Er det låsing/opplåsing/bruk av dørklinke, som er problemet? Eller er det vanskelig å få døren langt nok inn, for å låse, benytte dørklinke?

 

Hvis det er det siste, så må du bare justere så mange omdreininger på "tannjulet" som er nødvendig. Og du må stille like mye, på begge tannjulene. Men som tidligere nevnt, en ytterdør med pakninger, må være tett mot paktningene og kan ikke sammenlignes med en innerdør. Sjekk ytterdører hos bekjente, som har ei ny dør, eller ei dør av nyere type.

 

Tar absolutt til meg at jeg ikke presiserer helt i denne tråden :p

 

Du har rett i at det er to problemer. For det første var døren "ulåselig" og for det andre er døren veldig veldig hard både å åpne og å lukke.

Ved å stille på tannhjulene i de avlange hullene har jeg fått stilt inn låsen, sånn at denne fungerer fint.

Nå er det bare døren som er hard. Har forsøkt å skru mer, men ser ikke ut som det hjelper.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Nå er det bare døren som er hard. Har forsøkt å skru mer, men ser ikke ut som det hjelper.

 

Kan du utdype "døren er hard"? Beskriv mer utfyllende, også eventuell lyd du hører. Er det kun lyd fra gummipaktning, eller "subber" døren i karmen. Vanskelig å se problemet via tekst. Og før du gjør noe mer, kanskje du skulle følge det siste rådet jeg ga, i det forrige innlegget. Sjekk andre, nye dører! Du har vel noen bekjente, eller noen naboer, som lar deg titte og kjenne på deres dør. Så kan du gi tilbakemelding. :)

 

Men vær oppmerksom på, at alle dører er ikke eksakt like vanskelige å lukke (les: hvor mye kraft som må til for å lukke døren inntill, så "vriderfallen" går i hullet på sluttstykket). Men et barn på 6 -7 år, bør kunne betjene døren. Og noen dører bør justeres motsatt av det du til nå har gjordt, fordi de ikke tetter godt nok i dørpaktningene. Så noen dører kan være FOR lette å lukke og er utette.

Endret av Friluftskar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...