Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nasjonalisme er en svøpe på lik linje med religion. Overtro, følerier og en blind lydighet mot det man idoliserer særtegner begge.

 

Intet feil med å være stolt av hva Norge står for, siden vi tross alt står for veldig liberale ideer, demokrati og ytringsfrihet. Men det er altså ikke det samme som nasjonalisme.

Forstår hva du mener, men jeg synes faktisk det er det mest dekkende begrepet. Det er også det begrepet utlendinger bruker for å beskrive nordmenn når de går i tog. Hva vil du kalle det?

 

 

 

 

*sukk*

 

Nei det er etter hva jeg kan se ikke besvart. Da må du i så tilfelle vise meg rent konkret hvor det er besvart og utdype dette for meg. Du må slutte med å komme med påstander uten å begrunne eller dokumentere de når du lett kan gjøre dette. Det begynner å bli en stygg vane hos deg.

Les hva han skriver. Det er jo merkelig at jeg forstår det han skriver, mens du ikke forstår. Les så vil du se hva han definerer som Norsk. Det står klart i teksten. Selv om det egentlig ikke er riktig det han skriver. Nå må jeg som sagt på jobb.

 

Fyren påberoper seg eiendomsrett på nasjonalismebegrepet og historisk og globalt sett har han et godt argument. Om han hadde skrevet innlegget om russisk nasjonalisme, så ville jeg ikke hevet et øyebryn (men kanskje en finger). I Norge har vi en snillere form for nasjonalisme, uten de facistiske trekkene. Jeg synes det er et problem når det kommer folk som Hrodebert som forsøker å dresse opp oss glade norske nasjonalister i brune skjorter. Hroderbert, definer gjerne deg selv og dine likesinnede, så kan du la oss andre definere oss selv.

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

 

Nasjonalisme er en svøpe på lik linje med religion. Overtro, følerier og en blind lydighet mot det man idoliserer særtegner begge.

 

Intet feil med å være stolt av hva Norge står for, siden vi tross alt står for veldig liberale ideer, demokrati og ytringsfrihet. Men det er altså ikke det samme som nasjonalisme.

Forstår hva du mener, men jeg synes faktisk det er det mest dekkende begrepet. Det er også det begrepet utlendinger bruker for å beskrive nordmenn når de går i tog. Hva vil du kalle det?

 

Jeg mener på et generelt grunnlag at det er å missforstå betydningen av 17. Mai, hva det står for og hvorfor vi ferier det i utgangspunktet. Når det er sagt er det jo opp til hver enkelt hva de legger i dette, for noen er det sikkert utelukkende en dag for dyrking av flagg, nasjonalsymboler og den kollektive fellesfølelsen.

 

For meg er det en dag jeg feirer at vi fikk vår grunnlov og den historiske begivenheten som førte til min og din frihet vi nyter i dag.

 

Uten det sistnevnte er vår nasjonaldag meningsløs. Vi sitter fortsatt igjen med en nasjon. Vi sitter fortsatt igjen med et flagg. Og vi vil garantert sitte igjen med en haug med tanketomme nasjonalister også. Men uten vår frihet, grunnlov og de ideer som er selve fundamentet for vårt levesett er det ingen hensikt å være lojal mot nasjonen.

 

Så det er ikke nasjonen jeg dyrker på 17 mai. Det er våre verdier.

 

Så jeg kan med god samvittighet synge "Ja vi elsker" av full hals. Jeg anser meg ikke som en nasjonalist fordet.

 

Edit: Hvis du vil bruke et mer dekkende begrep, kan du kalle meg en patriot. Jeg vil aldri anse meg selv som en nasjonalist.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

Jeg har aldri skjønt meg på nasjonalisme, og for min del er dette helt på jordet fjernt. Nasjonalisme bygger i bunn og grunn på en tankegang ala "oss og dem" og "vi er bedre enn andre", noe som kanskje er noe av det aller mørkeste og mest destruktive for verdensfreden.

 

Folk som sier de "er stolte av å være norske" burde forresten tenke seg om hva begrepet "stolt av" betyr for noe. Hint: Man kan ikke være "stolt av" at man tilfeldigvis ble født i det landet man ble født i...

Lenke til kommentar

Folk som sier de "er stolte av å være norske" burde forresten tenke seg om hva begrepet "stolt av" betyr for noe. Hint: Man kan ikke være "stolt av" at man tilfeldigvis ble født i det landet man ble født i...

Men man skal altså bli nødt til å beklage og skamme seg over hva våre besteforeldre gjorde...

 

Du og andre globalister ser kun på nåtid og glemmer at uten historie og årsak til eksisterens så forsvinner ofte viljen til å opprettholde liv...

 

Ingenting har jo mening i et liv uten røtter... Det er som et tre uten mulighet til å få vann... Det dør til slutt slik alle andre sivilisasjoner uten mening gjør...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Men man skal altså bli nødt til å beklage og skamme seg over hva våre besteforeldre gjorde...

Etter å ha lest innlegget hans et par ganger kan jeg ikke selv med en god porsjon velvilje, trekke noen likhetstrekk med det han sa og hva du konkluderer med her.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Noen innvendinger?

 

 

Nope

 

Jeg er forøvrig glad for å bo akkurat her for tiden, men å dra det så langt som å si at jeg er "stolt", blir i overkant for det jeg føler. Landet er greit nok, og folka er stort sett greie folk, det være seg sort eller hvit, og selv om det støyer av og til her i steinrøysa vår neri bakken, så er jeg rimelig trygg på at vi kommer til å klare å leve sammen videre, uten for mye kjas og mas

 

det går seg til ..

 

:)

 

Stort sett enig med deg. Selv om jeg ønsker en del endringer her på berget. Vi lever litt for mye under pisken og stoler litt i overkant på autoriteter som gjerne vil forføre folket. Og Ola og Kari er ikke seine og be, små naive som vi også er.

 

 

Jeg synes ikke vi skal skylde på udugelige politikere for vår egen sløvhet, og når det gjelder endringer, så er det vel bare et lite mindretall som egentlig ønsker seg det. Sier det, fordi sett fra naturens side så liker ingen mennesker endring, og spesielt når de fleste føler seg passe trygge - ikke optimalt trygge altså, men "passe". Så jeg regner med at de endringen du ønsker deg, er endringer som passe bedre for deg ..!?

 

Jeg for min del ønsker ikke noe spesielt, men er passe fornøyd med at vi har dyrket frem en relativt stabil demokrati forståelse i kulturen vår, samt vilje til å beskytte de mest essensielle fellesskapsverdiene våre, og man ser at når vi blir satt under press, våkner den til live, og blåser rent i kroker og kriker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Men du tar feil i at den er forankret i rasisme og fremmedfrykt, den er forankret i en overbevisning om at Skandinavia skal bestå av etnisk, hvite mennesker med lik kultur- og kulturtradisjon. Ikke nødvendigvis fordi vi anser oss som den overlegende rase eller overmennesker. Men fordi vi ser hvordan Skandinavia og Europa i dag ligger med brukket rygg som en følge av etnisk ødeleggelse.

 

 

 

 

Hva er konkret ødelagt?

Lenke til kommentar

 

Men man skal altså bli nødt til å beklage og skamme seg over hva våre besteforeldre gjorde...

 

Du og andre globalister ser kun på nåtid og glemmer at uten historie og årsak til eksisterens så forsvinner ofte viljen til å opprettholde liv...

 

Ingenting har jo mening i et liv uten røtter... Det er som et tre uten mulighet til å få vann... Det dør til slutt slik alle andre sivilisasjoner uten mening gjør...

 

 

Selvsagt skal man da ikke beklage og skamme seg over hva våre besteforeldre gjorde? Hvor har du det fra?

 

Historie har jeg relativt god greie på, og det er nettopp "oss og dem"-tanken som historisk sett har forårsaket mest ødeleggelse. Det er det som er grunnlaget for de aller fleste kriger.

 

Det siste der skjønner jeg ikke bæret av. Vi er ikke akkurat trær.

Lenke til kommentar

 

Men man skal altså bli nødt til å beklage og skamme seg over hva våre besteforeldre gjorde...

Etter å ha lest innlegget hans et par ganger kan jeg ikke selv med en god porsjon velvilje, trekke noen likhetstrekk med det han sa og hva du konkluderer med her.

Det gikk på nasjonal stolthetsfølelse basert på hvor man er født... I dag skal vi ammes opp fra fødselen av at vårt folk burde skamme oss over ditt og datt...

 

Han sier at vi ikke bør være stolt over å være Norsk og jeg sier at å ikke ha noen nasjonal følelse eller følelsen av å tilhøre noe er som å fjerne røttene fra et tre.

 

Vi er avhengig av å tilhøre noe, å ha en mening...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

Folk som sier de "er stolte av å være norske" burde forresten tenke seg om hva begrepet "stolt av" betyr for noe. Hint: Man kan ikke være "stolt av" at man tilfeldigvis ble født i det landet man ble født i...

Men man skal altså bli nødt til å beklage og skamme seg over hva våre besteforeldre gjorde...

 

Du og andre globalister ser kun på nåtid og glemmer at uten historie og årsak til eksisterens så forsvinner ofte viljen til å opprettholde liv...

 

Ingenting har jo mening i et liv uten røtter... Det er som et tre uten mulighet til å få vann... Det dør til slutt slik alle andre sivilisasjoner uten mening gjør...

 

 

Jeg er bestefar nuh, hva med meg da?

 

Ja, jeg ser bare nutid, fordi det er kun i nutid vi får gjort noe - å snu ryggen til "nuet" og speide bakover, gir bare grobunn for å forta samme feil, eller enda verre, forsøke å komme oss tilbake til fortiden - altså helt sinnsykt og umulig i seg selv

 

"røtter" er oppskrytt, og snart er jeg en del av det rotverket ..;), og håper for all del ingen tok meg alvorlig. Silisasjonen dør aldri, de endrer seg fordi nutiden krever det, det heter fleksibilitet og tilpasningsevne, noe vi har holdt på med i 4,5 milliarder år forøvrig

 

Og hvis du ikke finner mening i det du gjør, så begynn å se nøyere på det du gjør, det kan være du gjør feil ting

Lenke til kommentar

 

Det gikk på nasjonal stolthetsfølelse basert på hvor man er født... I dag skal vi ammes opp fra fødselen av at vårt folk burde skamme oss over ditt og datt...

 

Han sier at vi ikke bør være stolt over å være Norsk og jeg sier at å ikke ha noen nasjonal følelse eller følelsen av å tilhøre noe er som å fjerne røttene fra et tre.

 

Vi er avhengig av å tilhøre noe, å ha en mening...

 

Nå får du gi deg med å legge ord i munnen på meg. Det første du sier der er jo rent sprøyt. Like lite som om man kan "være stolt av" det landet man er født i skal man skamme seg over det. Ingen av delene har noe med deg å gjøre, annet enn tilfeldigheter. Begrepet "å være stolt av noe" handler om at man faktisk har oppnådd noe, ikke at noe du har null kontroll på tilfeldigvis skjedde.

 

Vi er avhengige av å tilhøre noe? Guess what. Vi tilhører menneskeheten og deler en liten planet med hverandre. Er ikke det nok? Skal vi sette folk opp mot hverandre og starte kriger og faenskap på grunn av at vi skal være så himla opptatt av landet i tilfeldigvis ble født i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vi er avhengige av å tilhøre noe? Guess what. Vi tilhører menneskeheten og deler en liten planet med hverandre. Er ikke det nok? Skal vi sette folk opp mot hverandre og starte kriger og faenskap på grunn av at vi skal være så himla opptatt av landet i tilfeldigvis ble født i?

Noen starter kriger av langt mindre overbevisende grunner som til eksempel trivielle ubetydeligheter som hvilken Gud de mener er kulest...

 

Og ja, vi mennesker trenger å tilhøre noe..

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Noen starter kriger av langt mindre overbevisende grunner som til eksempel trivielle ubetydeligheter som hvilken Gud de mener er kulest...

Noen starter kriger av langt mindre overbevisende grunner som til eksempel trivielle ubetydeligheter som hvilken nasjon de mener er kulest...

Og forskjellen er ... ?

Lenke til kommentar

 

 

Nasjonalisme er en svøpe på lik linje med religion. Overtro, følerier og en blind lydighet mot det man idoliserer særtegner begge.

 

Intet feil med å være stolt av hva Norge står for, siden vi tross alt står for veldig liberale ideer, demokrati og ytringsfrihet. Men det er altså ikke det samme som nasjonalisme.

Forstår hva du mener, men jeg synes faktisk det er det mest dekkende begrepet. Det er også det begrepet utlendinger bruker for å beskrive nordmenn når de går i tog. Hva vil du kalle det?

 

Jeg mener på et generelt grunnlag at det er å missforstå betydningen av 17. Mai, hva det står for og hvorfor vi ferier det i utgangspunktet. Når det er sagt er det jo opp til hver enkelt hva de legger i dette, for noen er det sikkert utelukkende en dag for dyrking av flagg, nasjonalsymboler og den kollektive fellesfølelsen.

 

For meg er det en dag jeg feirer at vi fikk vår grunnlov og den historiske begivenheten som førte til min og din frihet vi nyter i dag.

 

Uten det sistnevnte er vår nasjonaldag meningsløs. Vi sitter fortsatt igjen med en nasjon. Vi sitter fortsatt igjen med et flagg. Og vi vil garantert sitte igjen med en haug med tanketomme nasjonalister også. Men uten vår frihet, grunnlov og de ideer som er selve fundamentet for vårt levesett er det ingen hensikt å være lojal mot nasjonen.

 

Så det er ikke nasjonen jeg dyrker på 17 mai. Det er våre verdier.

 

Så jeg kan med god samvittighet synge "Ja vi elsker" av full hals. Jeg anser meg ikke som en nasjonalist fordet.

 

Edit: Hvis du vil bruke et mer dekkende begrep, kan du kalle meg en patriot. Jeg vil aldri anse meg selv som en nasjonalist.

 

 

Patriot. Ok. Jeg synes det klinger litt rart, men kanskje jeg burde kalle meg det også. Jeg hadde en idé om å ta tilbake nasjonalismebegrepet og det har jeg også sett andre forsøke, men patriot er et interessant alternativ.

Lenke til kommentar

Bare for å presisere: Patriot og nasjonalist er svært forskjellige begrep med vidt forskjellige definisjon og tankemønster.

 

Men å være patriot er selvsagt et godt start.

Godt mulig. Den nasjonalismen du forfekter forbinder jeg stort sett med Vigrid her i landet.

Lenke til kommentar

 

 

Vi er avhengige av å tilhøre noe? Guess what. Vi tilhører menneskeheten og deler en liten planet med hverandre. Er ikke det nok? Skal vi sette folk opp mot hverandre og starte kriger og faenskap på grunn av at vi skal være så himla opptatt av landet i tilfeldigvis ble født i?

Noen starter kriger av langt mindre overbevisende grunner som til eksempel trivielle ubetydeligheter som hvilken Gud de mener er kulest...

 

Og ja, vi mennesker trenger å tilhøre noe..

 

 

Om man starter kriger med rot i religion eller nasjonalisme kommer det i bunn og grunn fra den samme tanken: Oss-og-dem. Det er egentlig ingen forskjell. Tankegangen bak det er den samme.

 

Om vi trenger å tilhøre noe så kan det da holde at vi tilhører et globalt felleskap, og at vi er mennesker alle sammen? Holder ikke det? Det holder hvertfall for min del.

Lenke til kommentar

 

I Norge har vi en snillere form for nasjonalisme, uten de facistiske trekkene.

Hvilke fascistiske trekk er det som mangler, eller er det basert på at flagget har en annen utforming?

 

 

Nøkkelord i fascismens ideologi er korporativisme, vitalisme, voldelig politisk atferd, førerdyrkelse, anti-konstitusjonalisme, anti-kapitalisme, anti-individualisme, og militarisme

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Fascisme

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...