Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nationalism means to give more importance to unity by way of a cultural background, including language and heritage.

 

Patriotism pertains to the love for a nation, with more emphasis on values and beliefs.

 

Ettersom "nation" er

 

... a large group of people who share a common language, culture, ethnicity, descent, or history.

Og "culture" er ett ullent ord som gjerne inkluderer "values and beliefs"

 

Så får du at den eneste forskjellen er at Patriotismen ser ut til å legge MER vekt på etnisitet.

 

 

Såvidt jeg ser det er bruken av uttrykket patriotismen intet annet en ett forsøk på å hvitvaske nasjonalismen.

 

Dette ser man svært klart på wiktionarys definisjoner:

 

Noun

patriotism (plural patriotisms)

 

 

Patriotism

1. Love of country; devotion to the welfare of one's compatriots; the virtues and actions of a patriot; the passion which inspires one to serve one's country,

2. The desire to compete with other nations; nationalism.  

 

Synonyms

(love of country): nationalism

(nationalism): jingoism, chauvinism, superpatriotism, ultranationalism

http://en.wiktionary.org/wiki/patriotism

 

Noun

nationalism (plural nationalisms)

 

1. Patriotism; the idea of supporting one's country and culture.

2. Support for the creation of a sovereign nation (which does not currently exist).

Basque nationalism, Kurdish nationalism

3. Jingoism; the support of one nation's interests to the exclusion of others; the hatred of other nations.

http://en.wiktionary.org/wiki/nationalism

 

 

Klart det er mulig du gir disse ordene din egen spesielle betydning, men da bør du avklare hvilken betydning de har for deg samt hva som er forskjellen (utover at du misliker ordet nasjonalisme fordi det har visse konotasjoner til nasjonalsosialistene).

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Såvidt jeg ser det er bruken av uttrykket patriotismen intet annet en ett forsøk på å hvitvaske nasjonalismen.

Det skjønner jeg jo godt at du mener da enhver samfunnsform etter hvordan jeg skjønner ditt verdenssyn, om det så har en nanometer av autoritet eller bestemmelse over individet er djevelens verk uansett. Så overført er den minste støtte til det etablerte samfunnsystemet i ditt syn "nasjonalisme". Og da blir jo patriotisme og nasjonalisme ett fett.

 

En annen mer pragmatisk innfallsvinkel er kanskje å innse at det finnes mennesker som setter verdiene i samfunnet de bor i høyt, men ikke ønsker å grupperes i samme bås blant skrullingene som blindt dyrker og hyller sin egen nasjonalitet, etnisitet og andre kvasireligiøse trekk som nasjonalismen faktisk har kontra vanlig patriotisme.

 

Men det er klart, når nevnte nasjonalist sier de er patriotiske er jo ikke det feil. De er bare patriotiske opp imot helt andre verdier. Jeg er patriotisk ikke mot nasjonen i seg selv men verdiene nedfelt av grunnloven og den friheten vi har. Som jeg har forklart tidligere, hvis samfunnet forkaster disse verdiene er det ingen grunn for meg å være lojal mot nasjonen.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Det var en bedre forklaring av hvilken mening DU legger i disse ordene. Takker. :)

Virkelig? Det er jo ikke noe annet enn en repetisjon av hva jeg har sagt tidligere i tråden

Lenke til kommentar

[ ... ]

 

Som jeg også skrev er dette vidt forskjellige begreper, så la oss ikke være uenige i noe vi er enige om.

 

At du antyder at undertegnede skal stå for hva et fremmed menneske velger å skrive på nett, faller selvsagt på egen urimelighet.

 

Din oppfatning av nasjonalisme er feil, den handler ei om rasehat, mørkemenn eller troen på overmennesket. Har tidligere kommentert i enke ordlag hvorfor nasjonalisme er svært naturlig og hvorfor det er essensielt for overlevelse.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

At du antyder at undertegnede skal stå for hva et fremmed menneske velger å skrive på nett, faller selvsagt på egen urimelighet.

Dere har da sammenfallende verdisyn i og med at dere begge kaller dere "etniske nasjonalister", så jeg vil påstå at dere har mer tilfelles enn du gjerne ønsker å innrømme.

 

Facebooksitatet rent konkret kan jeg jo ikke tillegge deg personlig direkte av den grunn, det har jeg aldri påstått heller. Men det er da heller ikke til å stikke under en stol at det er dine meningsfeller (nasjonalister) som kommer med slike uttalelser.

 

Din oppfatning av nasjonalisme er feil, den handler ei om rasehat, mørkemenn eller troen på overmennesket.

I større eller mindre grad er det dette vi hele tiden lander på, dog. Jeg har stilt deg en rekke spørsmål for å gi deg sjansen til å avklare din kobling mot rase og nasjonalisme. Disse spørsmålene har du veldig betimelig styrt unna, så inntil du kommer med en avklaring her, er det nå ganske sterke indikasjoner på at din ideologi ikke skiller seg nevneverdig fra den ideologien som raserte Europa i midten av det forrige århundrede.

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Har tidligere kommentert i enke ordlag hvorfor nasjonalisme er svært naturlig og hvorfor det er essensielt for overlevelse.

 

 

Det har jeg fått med meg, men konklusjonen i det du skriver er at den mest naturlige måten å forholde seg til utviklingen på (en utvikling som kommer enten man vil det eller ei ..), er å snu baken til fremtiden, og så gå baklengs fremover - mao, helt bakstreversk og ulogisk

 

Vi er betinget av hverandres handlinger og samarbeidsevner for å løse de viktigste globale problemer, og da nytter det ikke å isolere seg, og dyrke særegenhetene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...