Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

"Trafikk" gjennom hagen


blazeb

Anbefalte innlegg

Jeg bor i et selveiet enderekkehus som er en del av et sameie. Hagen er inngjerdet, men det er laget en port inn til min hage fra fellesområdet. Videre er det laget port fra min hage til naboene som bor i midten av rekkehuset.

 

Enhetene i midten benytter ofte min hage for å komme seg gjennom til sine egne hager. Jeg har ønsket å få en slutt på denne plagsomme og sjenerende gjennomgangen gjennom hagen min da det er uhyggelig at folk har innsyn rett inn i stua mi når de valser gjennom hagen, men styret mener at beboerne i midten må få lov til å bruke hagen for å komme seg til sine hager. Huset på den motsatt enden av rekken har forøvrig ikke porter for gjennomgang til de midtre enhetene.

 

I vedtektene står kun følgende: "Den enkelte sameier disponerer den delen av tomten som ut fra de topografiske forhold naturlig ligger til den enkelte seksjon, slik de er inntegnet på vedlagte situasjonskart." Ellers viser styret til eierseksjonsloven § 6.

 

Er det noen mulighet for meg til å få stoppet denne uønskede gjennomgangen via hagen min?

Endret av blazeb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer ikke de ut i hagen sin fra sitt eget hus?

Lås porten.

 

Jo, de kommer ut i hagen sin fra sitt eget hus, men det er altså også eneste måten for de midtre enhetene å komme seg til hagen sin på. Styret og de midtre enhetene mener de må ha mulighet til å komme seg til hagen sin også uten å måtte gå gjennom huset. Jeg har forsøkt å låse portene, men da fikk jeg beskjed fra styret om å fjerne låsene da de midtre enhetene må ha tilgang.

 

Jeg vil gjerne ha noe juridisk grunnlag å slå i bordet med før jeg eventuelt går videre med saken.

Lenke til kommentar

Styret som de som bor i midten ^^

Det får være måte på tull, du kan sole deg naken i hagen om du vil uten at det skal gå fremmede der.

 

Hvordan ser det ut der? Har de kjøpt seg bolig med hage uten tilgang fra utsiden er det deres problem.

Lenke til kommentar

Styret som de som bor i midten ^^

Det får være måte på tull, du kan sole deg naken i hagen om du vil uten at det skal gå fremmede der.

 

Hvordan ser det ut der? Har de kjøpt seg bolig med hage uten tilgang fra utsiden er det deres problem.

 

Hehe, ikke styret som bor der, men de er nok gode bekjente med styret.

 

Det er kun enderekkehusene som har tilgang til hagene sine fra utsiden, de i midten vandrer altså gjennom min hage for å komme seg til sine hager fra utsiden. Jeg mener også at det er deres problem når de har kjøpt seg bolig med hage uten tilgang fra utsiden, men styret er som sagt ikke enige.

Lenke til kommentar

Hvis de har tilgang til sin egen hage fra sitt eget hus, så skjønner jeg egentlig ikke problemet deres.

 

Mener de at de må ha rett til å gå ut hovedinngangen, så rundt huset og gjennom din hage for å komme til sin hage, fremfor å bare gå rett ut i hagen?

 

Så lenge du disponerer din egen hage, så har du også rett til å hindre andre tilgang til hagen din. Så lenge din hage ikke er regnet som fellesareal, så kan verken styret eller andre beboere kreve å ha tilgang til din hage. Spesielt ettersom det da er innsyn rett inn i ditt hus, så taler dette for at styret her er på rimelig tynn is.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis de har tilgang til sin egen hage fra sitt eget hus, så skjønner jeg egentlig ikke problemet deres.

 

Mener de at de må ha rett til å gå ut hovedinngangen, så rundt huset og gjennom din hage for å komme til sin hage, fremfor å bare gå rett ut i hagen?

 

Så lenge du disponerer din egen hage, så har du også rett til å hindre andre tilgang til hagen din. Så lenge din hage ikke er regnet som fellesareal, så kan verken styret eller andre beboere kreve å ha tilgang til din hage. Spesielt ettersom det da er innsyn rett inn i ditt hus, så taler dette for at styret her er på rimelig tynn is.

 

De begrunner dette med at det er mer praktisk å bære ting til/fra sine hager ved å gå gjennom min hage i stedet for å gå gjennom sitt eget hus. Jeg kan forstå dette hvis man skal bære store ting til/fra hagen, men dette har jeg foreløpig ikke sett noe til. Hagen min brukes rett og slett som en snarvei.

 

Ut ifra vedtektene ("Den enkelte sameier disponerer den delen av tomten som ut fra de topografiske forhold naturlig ligger til den enkelte seksjon") og kart med oppdeling av fellesarealer, disponerer jeg min egen hage, ja.

Lenke til kommentar

Siden dette er et sameie og "Den enkelte sameier disponerer den delen av tomten som ut fra de topografiske forhold naturlig ligger til den enkelte seksjon"eier alle tomta sammen, TS disponerer tydeligvis en flekk, men kan ikke argumentere overfor naboene med at han eier det, for han eier det sammen med de andre sameierne. Tomta kan være seksjonert med klare grenser, men er den ikke det, er bruken noe som bestemmes av flertallet på sameiemøter.

 

Det er litt vanskelig å forstå hvor de forskjellige hagene ligger forhold til hverandre uten en kartskisse, men det er tydeligvis ikke en helt heldig løsning som alle er fornøyd med. Er det som har skjedd at folk opp gjennom årene har tatt seg til rette (eller i alle fall uten en gjennomtenkt plan godkjent av styre og sameiemøte) gjerdet inn deler av felles tomt?

 

Jeg tviler på at TS når fram med sitt ønske om å holde portene stengt, dersom flertallet i sameiet ønsker å ha dem åpen. Argumenter om innsyn, verken til egen uteplass eller til stue er neppe nok dersom naboene trenger et sted å frakte gressklipper uten å bære den gjennom stua. Men det bør være mulig å bli enig om f.eks. å flytte gjerdene en meter for å sette av en sti som alle kan bruke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hvis det er sånn at han overkjøres av de andre, så må han også kunne overkjøre deres ønske om egen hage. Jeg ville tatt meg grillen og hatt hageparty i deres hager, for å poengtere at man ikke har egen råderett over det man anser som egen hage i sameiet.

 

Videre kommer også utvidet slitasje på plenen, som jeg antar han er ansvarlig for. Er det rimelig at sameiet kan gå ned plenen han vedlikeholder og betaler for, kun fordi de andre ikke gidder å dra inn møkk gjennom boligen sin? Hva med slitasjen på selve porten?

 

Og er trådstarters rett til privatliv i sin egen bolig mindre verdt enn naboens latskap? Skal ikke trådstarter få lov til å pelle seg i nesa i sin egen stue uten at det står en fjott i hagen og nistirrer gjennom vinduet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for gode innspill, Dragen og Svinks!

 

Jeg laster opp en enkel tegning av området/hagene.

 

Hagene har blitt vedtatt oppdelt med klare grenser med henvisning til at den enkelte sameier disponerer den delen av tomten som ut fra de topografiske forhold naturlig ligger til den enkelte seksjon, og det er gitt tillatelser for å dele opp hagene med gjerder.

 

Sameierne eier hver sin ideelle andel av tomta, og jeg går derfor ut ifra at vi eier like mye av fellesarealene, men at hver og en eier/disponerer fritt over den delen av tomta som naturlig ligger til den enkelte seksjon.

post-353119-0-56206900-1400184672_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Styret har godjent denne gjennomgangen via hagen min, men dette er overhodet ikke vedtatt i et sameiermøte.

 

Videre er det riktig at det fører til ekstra slitasje på plenen og porten, som jeg er ansvarlig for å vedlikeholde og betale for.

Lenke til kommentar

Hvis man snur på det - noen må jo ha montert portene i gjerdene mellom hagene, og det kan jo ikke være noen tvil om at formålet er at enhetene i midten skal kunne benytte dem for å komme til sine hageområder.

 

Nok en gang vil jeg slå et slag for dialog med naboene. De bør kunne forstå at dersom de går på skrå over terrassen din er dette sjenerende. Kan sameiet f.eks sørge for å sette opp levegger/hekk som naturlig styrer gjennomgangstrafikken langs kanten av hageområdet?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er ganske selvforklarende at hagen hans er gjerdet inn, da han har en port. Vil si da at det finnes ganske klare grenser på seksjonene.

Nei. At en eiendom er seksjonert betyr at det er tinglyst og registrert hvilke deler av en bygning og eventuelt også hvilke tilhørende utearealer som tilhører hvilken eiendomsseksjon, og gjør at seksjonene kan selges og pantsettes uavhengig av hverandre. Man kan godt seksjonere uten å sette opp gjerder, og man kan sette opp gjerder uten å seksjonere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det praktisk mulig å sette opp tilsvarende porter i gjerdet til huset i motsatt ende av rekken (altså at man kommer ut til fellesområdet fra den hagen)? I så fall ville jeg argumentert med at det blir satt inn porter i dette gjerdet også, og at porten mellom de to hagene i midten stenges, slik at dere fordeler belastningen/trafikken. Om dette blir gjennomført får du i alle fall halvert trafikken hos deg. Jeg regner imidlertid med at naboen uten porter ikke blir begeistret for dette, men om du tar en prat med de som bor der regner jeg med du kan få deg en støttespiller i argumentasjonen om at portene bør stenges.

 

En annen mulighet er å ikke ha hengslede porter, men bytte ut dette med noe som er mer omfattende å åpne/lukke, for eksempel en grind som må løftes av og på plass igjen. Dette vil gjøre snarveien mindre aktuell, samtidig som det ikke er til hinder for "varetransporten" de argumenterer for.

Lenke til kommentar

Uansett korleis ein velger å løyse dette så vil naboane som bur i midten ha behov for tilkomst til hagen utan å gå gjennom boligen.

For sameiget sin del så er nok det enklaste å bestemme at ein fjerner gjerdene og at alle andelseigarane bruker heile arealet i fellesskap.

 

Når du bur i sameige, så bur du på mange måter i eit fleirtallsdiktatur.

 

 

 

Men sidan hagen din tydeligvis er litt større enn dei andre så hadde det enklaste vært å etablere ein sti langs ytterkanten av hagen og med eit gjerde eller ein hekk som hindrer innsyn frå dei som bruker stien.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...