Gå til innhold

Derfor skriver Game of Thrones-forfatteren bøkene sine i MS-DOS


Anbefalte innlegg

Ettersom han skriver i MS-DOS regner jeg nesten med at det er smålig med backupløsninger...

Er det noen som har spurt hva han gjør dersom PC-en hans går ad undas?

Tar han daglig backup?

 

Mon tro han bruker source control...

 

Det finnes mange varianter av skriptbaserte backupløsninger som kjører helt fint i DOS, man lagrer jo dokumenter som filer selv om operativsystemet er DOS.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke glem at man har langt færre distraksjoner i et slikt begrenset system.

 

I en eksamensperiode i gode gamle dager måtte jeg blokkere utadgående trafikk til hw.no i firewallen(!)

 

Jeg er langt mer produktiv foran pc hvis jeg sitter på et fly f.eks uten nett, eller på hytta uten nett, og med alle spill avinstallert.

 

Bare se nå, sitter på hw.no i arbeidstiden :hm:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

latex.

Nei. Det er forlagets jobb å typesette, ikke hans. Selv om det strengt tatt ikke er så ille for romaner.

 

Gi mannen en boks med Lubuntu og et av disse deilige, nerdete skriveprogrammene som finnes til Linux som ikke gjør en dritt annet enn å tolke tastetrykkene dine. MMMMmm.

butthurt pls Endret av Lycantrophe
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Ettersom han skriver i MS-DOS regner jeg nesten med at det er smålig med backupløsninger...

Er det noen som har spurt hva han gjør dersom PC-en hans går ad undas?

Tar han daglig backup?

 

Mon tro han bruker source control...

Kjører han dos som operativsystem da? Han har ikke noe som kjører bak og passer på?

Jepp. Han kjører "WordStar 4.0, running on the operating system MS-DOS."

 

Om han kjører MS-DOS via DosBox eller noe slik tviler jeg meget sterkt på, så det er nok en meget gammel maskin. MS-DOS støtter ikke 32 bit prosessorer, så vidt jeg vet.

Han sier faktisk at han skriver på en gammel Dos maskin uten internett og dill dall. Så det høres ut som om han ikke har noen offsite backup. Det hadde jeg ikke turt om jeg hadde vert han.

Lenke til kommentar

Lurer på om han har tilgang til internett i dos.. :p

 

I denne sammenheng mistenker jeg at manglende nett-tilgang er en feature, ikke et problem :)

 

*snip*

Nei, sannheten er at han er en tverrpeis som bare har bestemt seg for noe, eller redd for bittelitt endring. Det er greit det, men da kan han heller bare si det, ikke prøve å bake det inn i en fjasete "unnskyldning".

 

Med fare for å høres ut som at jeg faktisk bryr meg om hvilket program han benytter. Blir bare generelt oppgitt av folk av prinsipp nekter å se fremover, sikkert aller mest på grunn av at vi har enkelte slike her på jobb også...

 

Det kan også være irriterende med folk som insisterer at alt som er nytt er bedre, bare fordi det er nytt.

 

Case in point: Ribbon in i MS office...

 

 

latex.

Nei. Det er forlagets jobb å typesette, ikke hans. Selv om det strengt tatt ikke er så ille for romaner.

 

*snip*

Man kan gjerne se på LaTeX som et program for å automatisk typesette temmelig ren tekst - en slags "fohåndsvisning" om man vil. Det kan f.eks. være greit å kjapt se hvor kappitteloverskriftene etc. er, eller å få en lett lesbar papirkopi* selv om man lar forlaget ta seg av finformateringen.

 

Plus at jeg kan klistre \todo{} eller \todo[inline]{} überalles :)

*skrive skrive skrive doktoravhandling...*

 

* Dette er i allefall den mest effektive måten å rette for meg - print det kapittelet jeg skal rette, ta med arkene + fyllepenn (et godt skriveredskap gjør at håndskriften min blir sånn halvveis leselig etterpå) til et sted langt unna pc'n (og ofte også mobiltelefon). Gjerne en kafé, eller utenfor kantina på jobben, hvor jeg har tilgang på kaffe, frisk luft, og prokastinering består i å se på flyene som lander eller utsikten til Mont Blanc om det er klarvær, å nyte sola, å mate spurvene, eller kjøpe mer kaffe. Det å ikke kunne fikse feilen der-og-da hjelper i allefall ofte meg med å se litt større linjer en "oj, der manglet det vist et komma" o.l.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan gjerne se på LaTeX som et program for å automatisk typesette temmelig ren tekst - en slags "fohåndsvisning" om man vil.

Det går. Han kan også strukturere hele boken i flere mindre filer (fil per kapittel etc).

 

Det kan f.eks. være greit å kjapt se hvor kappitteloverskriftene etc. er, eller å få en lett lesbar papirkopi* selv om man lar forlaget ta seg av finformateringen.

Dette er legitim bruk, uten tvil, men til det fungerer også ting som asciidoc og markdown. Det eksisterte strengt tatt ikke da han begynte, men som en generell løsning på problemet fungerer det nok supert.
Lenke til kommentar

Dette er kanskje litt flåsete, men alle problemene han nevner kan med letthet fjernes fra Word, og det finnes mange alternativer der dette kan slås av, eller rett og slett ikke er tilstede.

 

«Med letthet» er en overdrivelse. Sammenlignet med tiden det tar å skrive en roman, så er det kanskje ikke så mye. Men jeg irriterer vettet av meg hver gang jeg er nødt til å bruke Word eller lignende programmer. Det er så mye fjas og tull og irriterende «hjelpemidler», og det tar lang tid å gå igjennom innstillingene for å finne og fjerne alt dette.

 

Da er det kanskje paradoksalt at mitt valg av tekstprogram er GNU Emacs, som er mye mer sofistikert og avansert enn MS Word og LibreOffice Writer. Men den irriterer meg ikke, jeg er vant til den og den gjør akkurat det jeg ønsker og ikke noe mer (før jeg ber om det). Så jeg kan definitivt forstå Martins stahet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...