Gå til innhold

Feriepenger forklart


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Må først si at jeg føler meg dum som må ha dette forklart med epler og bananer, men nå er jeg forvirret etter å ha lest flere artikler om ferie- og feriepenger. I tillegg fått det forklart av en kollega som forvirret meg enda mer.

 

 

I 2013 fram til september tjente jeg ca 100 000 i en jobb.

 

1. Oktober begynte jeg i ny jobb og tjente ca 100 000 frem til årets slutt.

 

Jeg har nå fått høre at jeg har 6 opptjente "betalte" feriedager.

 

I mitt tilfelle har jeg nå kun søkt om å få 6 dager med ferie i sommer.

 

Jeg har snakket med økonomiavd som sier de vil snart spørre ansatte som ble ansatt i fjor om hvor mange dager de skal bli trukket.

 

Feriepenger fra gammel jobb fikk jeg ikke ved slutt og får disse utbetalt i sommer.

 

Hvordan blir regnestykket? Får jeg da vanlig lønn - 6 dagers trekk + feriepenger fra ny og gammel jobb?

 

 

Håper dere kan tilgi å forklare med teskje :-)

 

 

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du har fastlønn er det slik som dette. Man får lønn 11 måneder i året, altså en måned får man ikke lønn. Da får man feriepenger(12% av sist årslønn). Men man har 5 uker ferie og blir kun trekt en måned, så de ekstra feriedagene(ca en uke) blir trekt av feriepengene.

 

Hva du mener med disse 6 dagene vet jeg ikke helt.

Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikke har fått feriepenger ved sluttoppgjør i fjor?

 

Systemet er som følger: Du får ca. 10% av fjorårets lønn utbetalt som feriepenger i år. Disse skal vanligvis utbetales når du faktisk tar ferie, og du skal trekkes for den ferien du faktisk tar. Når du har flere arbeidsgivere så blir feriepengene ditt problem, mens du kan nekte å ta ut mer ferie enn du har opptjent feriepenger for i fjor. Men du trenger ikke, du kan ta ut full ferie selv om du ikke har opptjent feriepenger. Det finnes ikke "betalte feriedager", alle feriedager er ubetalte men du skal ha utbetalt feriepenger i samme periode.

 

Med andre ord: Finn ut om du har feriepenger til gode fra i fjor i de andre jobbene eller om du har fått pengene allerede. Be om å få de utbetalt i juni. Regn på hvor mye du har råd til å ta fri, spar pengene til du faktisk ønsker å ta fri, og gi beskjed til regnskapsavdelingen om når og hvor mye du tenker å ta fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikke har fått feriepenger ved sluttoppgjør i fjor?

 

Systemet er som følger: Du får ca. 10% av fjorårets lønn utbetalt som feriepenger i år. Disse skal vanligvis utbetales når du faktisk tar ferie, og du skal trekkes for den ferien du faktisk tar. Når du har flere arbeidsgivere så blir feriepengene ditt problem, mens du kan nekte å ta ut mer ferie enn du har opptjent feriepenger for i fjor. Men du trenger ikke, du kan ta ut full ferie selv om du ikke har opptjent feriepenger. Det finnes ikke "betalte feriedager", alle feriedager er ubetalte men du skal ha utbetalt feriepenger i samme periode.

 

Med andre ord: Finn ut om du har feriepenger til gode fra i fjor i de andre jobbene eller om du har fått pengene allerede. Be om å få de utbetalt i juni. Regn på hvor mye du har råd til å ta fri, spar pengene til du faktisk ønsker å ta fri, og gi beskjed til regnskapsavdelingen om når og hvor mye du tenker å ta fri.

 

Er det ikke en regel som sier noe slikt at man minst må ta ut 3 uker ferie eller noe? Jeg ble fortalt dette i fjor når jeg startet i ny jobb men sjekket det aldri opp. Var det reint oppspinn eller er det noe i det? Husker jeg ble litt forbanna pga min gamle arbeidsgiver allerede hadde betalt meg feriepenger for lengesiden.

Lenke til kommentar

Du ble forbanna fordi du ikke klarte å spare penger? Å, stakkars deg...

 

Loven sier følgende: (Ferieloven § 5 (5))

Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde

Jeg er usikker på om dette kun omfatter de som ikke har opptjent feriepenger i nåværende jobb - i utgangspunktet bør det ikke gjelde de som har opptjent feriepenger i gammel jobb, men jeg er ikke sikker. Uansett er det altså slik at dersom driften innstilles, så må du ta fri selv om du ikke får feriepenger.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du ble forbanna fordi du ikke klarte å spare penger? Å, stakkars deg...

 

Loven sier følgende: (Ferieloven § 5 (5))

Arbeidstaker kan motsette seg avvikling av feriefritid og eventuell tilleggsfritid i den utstrekning feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet under feriefraværet. Hvis en virksomhet innstiller driften helt eller delvis i forbindelse med ferieavvikling, kan likevel alle arbeidstakere som berøres av stansen pålegges å avvikle ferie og eventuell tilleggsfritid av samme lengde

Jeg er usikker på om dette kun omfatter de som ikke har opptjent feriepenger i nåværende jobb - i utgangspunktet bør det ikke gjelde de som har opptjent feriepenger i gammel jobb, men jeg er ikke sikker. Uansett er det altså slik at dersom driften innstilles, så må du ta fri selv om du ikke får feriepenger.

 

 

Nei det var ikke det jeg mente, jeg har nok av penger. Men det var uvventet og jeg kan forsåvidt bare skylde på min uvitenhet om det faktisk stemmer. Saken var at jeg ikke fikk lønn i det hele før jeg snakket med lønnsavdelingen om at jeg var nyansatt og hadde ikke opptjent ferie enda, da mente de jeg måtte ta minst 3 uker.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at arbeidstaker både får og faktisk tar ferie, og kan bli erstatningsansvarlig etter ferieloven § 14 hvis ferie ikke blir avviklet. Ferie som ikke blir avviklet skal ikke utbetales men skal overføres til neste ferieår, se ferieloven § 11.

 

Fra dette er det noen modifikasjoner, det mest praktiske det at arbeidstaker kan nekte å ta ut ferie hvis feriepengene ikke dekker lønnsbortfallet (men arbeidsgiver kan alltid pålegge ferie hvis bedriften stenger i ferieperioden). Forarbeidene indikerer at det er opptjeningen av feriepenger som er relevant, ikke opptjeningen av feriepenger hos den arbeidsgiver man arbeider hos i ferieåret (NOU 1982:12 s. 44, litt mer tvilende i Ot.prp.nr.54 (1986-1987) s. 141).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er du sikker på at du ikke har fått feriepenger ved sluttoppgjør i fjor?

 

Systemet er som følger: Du får ca. 10% av fjorårets lønn utbetalt som feriepenger i år. Disse skal vanligvis utbetales når du faktisk tar ferie, og du skal trekkes for den ferien du faktisk tar. Når du har flere arbeidsgivere så blir feriepengene ditt problem, mens du kan nekte å ta ut mer ferie enn du har opptjent feriepenger for i fjor. Men du trenger ikke, du kan ta ut full ferie selv om du ikke har opptjent feriepenger. Det finnes ikke "betalte feriedager", alle feriedager er ubetalte men du skal ha utbetalt feriepenger i samme periode.

 

Med andre ord: Finn ut om du har feriepenger til gode fra i fjor i de andre jobbene eller om du har fått pengene allerede. Be om å få de utbetalt i juni. Regn på hvor mye du har råd til å ta fri, spar pengene til du faktisk ønsker å ta fri, og gi beskjed til regnskapsavdelingen om når og hvor mye du tenker å ta fri.

Takker for svar.

 

Ja, jeg er helt sikker på at jeg ikke har fått feriepenger fra gammel jobb. Sjekket lønnsslippene og det er ikke utbetalt fra forrige arbeidsgiver. Jeg ville da tro at jeg får vanlig lønn minus 6 dager + feriepenger fra gammel og ny arbeidsgiver, men jeg skal ringe gammel arbeidsgiver i morgen for å være helt sikker på at disse kommer.

 

Jeg ser det nevnes noe med at man må avvikle ferie. Hva skjer i et tilfelle hvor man ikke tar ferie? Vil man da få vanlig lønn + feriepenger i juni og ingen lønn juli? Hvis jeg forstår rett.

Lenke til kommentar

Tar man ikke ferie skal man ikke få utbetalt feriepenger.

 

For bedrifter som staten, der man trekker for alle feriedager i juni og utbetaler feriepenger på samme lønn, får man feriepengene, men man får ikke utbetalt lønnstrekket igjen - feriedagene overføres til neste år.

Lenke til kommentar

Du skriver at arbeidsgiver sier du har krav på 6 dager med ferie i sommer. Dette er da feil? Du har jobbet hele året hos 2 forskjellige arbeidsgivere, og har da krav på minst 3 uker ferie i løpet av inneværende år. 2 uker skal være sammenhengende. Er det ikke slik ferieloven er?

 

Hvis bedriften har avtale om 5 uker ferie og du tar kun 6 dager, får du overført 19 feriedager til neste år?

 

At du får lite penger fra nåværende arbeidsgiver har så vidt jeg forstår ingen ting med hvor lenge du kan ta ferie.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...