Gå til innhold

[Løst] Hjelp ved valg av deler til Stue/Media Pc - 5000kr


Anbefalte innlegg

Som det står over så trenger jeg hjelp til å velge deler til en Media-pc som skal stå ved siden av tven i stua til å spille av filmer/serier og surfing.

 

Prisen har jeg lyst til å holde rundt 5000kr, kan gå litt over hvis det er absolutt nødvending men vil gjerne holde meg under ^^

 

Det er det samme for meg om det er Intel eller amd så lenge maskinen er kraftigst mulig til 5000kr.

 

Vil gjerne ha SSD(OS)+HDD ettersom jeg er så vant til å OSet på en SSD (kan diskuteres hvis dere mener det ikke er nødvendig til en media-pc).

 

Btw er dette ett godt valg https://www.komplett.no/pc-i-deler-intel-nuc-core-i5/811305 ?

 

Anyways, tusen takk på forhånd!

Endret av xPhoenix
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til full HD filmer, eller kun HD kan dette nok gå.

Men får ikke så mye mere for pengene om planen er minst mulig maskin til dette bruket.

Husk operativsystemet kommer i tillegg, SSD vil jeg tro holder kanskje 128 GB eller større om det mest er online filmer du skal se. Skal du lagre filmer på maskinen bør du nok minst ha 500 gb harddisk i tillegg.

 

Men er planen 4k ultra HD filmer, blir nok oppsettet du forslår litt i minste laget. Da vil maskinen under være bedre: Over dobbelt så kraftig, siden intel maskinen består stort sett av laptop prosessoren U serien.

PC i deler - Intel Core i3-4130 Geforce GTX 750Ti 2GB, 4GB DDR3, 120GB SSD, B85, DVD±RW, 500W PSU

Lenke til kommentar

TS trenger ikke harddisk i maskinen hvis musikk/filmer/whatever ligger på en annen maskin i nettverket eller deles fra en NAS. UHD/4K-filmer vel litt langt frem i tid, i alle fall for de fleste. Prosessoren i oppsettet har Intel® HD graphics 5000 som skal holde til HD. TS bør også gå for 16 GB istedenfor 8 GB RAM.

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Jeg har en ekstern 3tb HDD som jeg har tenkt å koble til NUCen for å se på filmer og slikt.. Har også en NAS der alt blir lagret.

 

https://prisguiden.no/liste/148372 <-- 4999 med 8.1 windows. Kommer bare til å bli brukt for å se film + surfing etc.. har egen gaming desktop så det blir ikke noe gaming på denne her.. kommer til å bruke den med XMBC

Endret av xPhoenix
Lenke til kommentar

Det funket nå.

 

På specsene til Intel NUC Kit D54250WYK står det ingenting om at den støtter mSATA. Såvidt jeg kan se er ikke disse kontaktene kompatible men det skal finnes adaptere. Det skal være en SATA kontakt i NUK'en som du kan koble en vanlig SATA SSD til.

 

edit: så nå det stod "One full-length mini PCI Express* slot with mSATA support" under Expansion capabilities på Intel sine sider. Ser ikke umiddelbart hva * betyr da...

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Det funket nå.

 

På specsene til Intel NUC Kit D54250WYK står det ingenting om at den støtter mSATA. Såvidt jeg kan se er ikke disse kontaktene kompatible men det skal finnes adaptere. Det skal være en SATA kontakt i NUK'en som du kan koble en vanlig SATA SSD til.

 

edit: så nå det stod "One full-length mini PCI Express* slot with mSATA support" under Expansion capabilities på Intel sine sider. Ser ikke umiddelbart hva * betyr da...

jeg er sikker på at den har msata slot. f.eks se her

Lenke til kommentar

Det viktigste for en mediaPC vil være at du velger en CPU som har integrert GPU som kan ta seg av hardware-decoding av video. En billig nyere Intel i5 (eller i3 for den saks skyld) vil være ypperlig til dette. Utenom dette trenger ikke maskinen være sterk i det hele tatt egentlig, da hardware-decodingen vil ta 95% av lasten, og ved mindre du skal spille eller noe sånt på maskinen også så er det ingenting annet du trenger mye maskinkraft til.

 

Du kan med andre ord skimpe en god del mer på hardwaren om du vil og likevel få et ypperlig resultat til lavere pris - men hardware pakken som du linker til er ihvertfall mer enn god nok. 8GB er totalt overkill. SSD er fint (for veldig raske menyer og denslags) men er som "luksus" å regne egentlig siden det vil ha ingenting å si på selve avspillingen. Det vil gi fine raske mediacenter menyer dog om du bruker slikt.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Det viktigste for en mediaPC vil være at du velger en CPU som har integrert GPU som kan ta seg av hardware-decoding av video. En billig nyere Intel i5 (eller i3 for den saks skyld) vil være ypperlig til dette. Utenom dette trenger ikke maskinen være sterk i det hele tatt egentlig, da hardware-decodingen vil ta 95% av lasten, og ved mindre du skal spille eller noe sånt på maskinen også så er det ingenting annet du trenger mye maskinkraft til.

 

Du kan med andre ord skimpe en god del mer på hardwaren om du vil og likevel få et ypperlig resultat til lavere pris - men hardware pakken som du linker til er ihvertfall mer enn god nok. 8GB er totalt overkill. SSD er fint (for veldig raske menyer og denslags) men er som "luksus" å regne egentlig siden det vil ha ingenting å si på selve avspillingen. Det vil gi fine raske mediacenter menyer dog om du bruker slikt.

 

-Stigma

tusen takk for svaret ditt! :)

Lenke til kommentar

 

Det viktigste for en mediaPC vil være at du velger en CPU som har integrert GPU som kan ta seg av hardware-decoding av video. En billig nyere Intel i5 (eller i3 for den saks skyld) vil være ypperlig til dette. Utenom dette trenger ikke maskinen være sterk i det hele tatt egentlig, da hardware-decodingen vil ta 95% av lasten, og ved mindre du skal spille eller noe sånt på maskinen også så er det ingenting annet du trenger mye maskinkraft til.

 

Du kan med andre ord skimpe en god del mer på hardwaren om du vil og likevel få et ypperlig resultat til lavere pris - men hardware pakken som du linker til er ihvertfall mer enn god nok. 8GB er totalt overkill. SSD er fint (for veldig raske menyer og denslags) men er som "luksus" å regne egentlig siden det vil ha ingenting å si på selve avspillingen. Det vil gi fine raske mediacenter menyer dog om du bruker slikt.

 

-Stigma

tusen takk for svaret ditt! :)

 

Bare hyggelig det :)

 

Det eneste du må tenke på er om du skal oppevare veldig mye film på denne maskinen eller om det bare skal mellomlagre en håndfull filmer og annet materiale om gangen. Om den bare skal være en avspiller så er det greit med bare en SSD. Om det skal være et "mediabibliotek" som skal holde alt av mediafilene dine så bør du ha enten bare en vanlig (stor) snurre-HDD, eller en liten SSD + en sekundær snurre-HDD. en SSD blir fort litt liten i disse dager til å lagre stabler av HD-filmer.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...