Gå til innhold

SSD til torrents og filserver, 840 EVO eller noe annet?


Anbefalte innlegg

Trenger en SSD som skal brukes til en filserver (OS-disk) samt torrentbruk, i utgangspunktet tenker jeg en 840 EVO, den er jo ikke verdens mest egnede til den type bruk, en intel 730 hadde feks passet bedre, men prisforskjellen er jo nesten latterlig, EVOen er så mye billigere enn alt annet. , og basert på anands analyser kan den fint vare 10 år med 100 Gb write per dag, som nok er endel mer enn det kommer til å være. Så hva tenker folket?

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor bruke en SSD til torrent? Har du gigabitlinje så skjønner jeg det, men ut over det så er ikke en SSD særlig egnet til mange skrivesykluser da dette degraderer ytelse og levetid. Kanskje en SSHD/hybrid er retningen å gå om begge deler må lagres på samme disk?

Lenke til kommentar

Hvorfor bruke en SSD til torrent? Har du gigabitlinje så skjønner jeg det, men ut over det så er ikke en SSD særlig egnet til mange skrivesykluser da dette degraderer ytelse og levetid. Kanskje en SSHD/hybrid er retningen å gå om begge deler må lagres på samme disk?

 

Har forsåvidt gigabit linje ja, torrents er jo endel trafikk som ikke er rent sekvensielt, derfor virker det godt egnet med en SSD, levetiden går riktignok ned med mye skriving, men den virker i utgangspunktet ganske lang.

 

AtW

Lenke til kommentar

Jeg liker å bruke ssdarray til torrent, for så å pakke ut/flytte videre til raid-6 array med harddisker. Laste ned torrent på ssd er VELDIG lurt :)

 

Man trenger ikkje å være redd for at ssden blir brukt opp.. så mye laster man ikkje ned med 1Gbit linje engang ;)

 

Jeg har selvfølgelig flere ssder i raid-0, noe som gjør at ssdene "aldri" blir brukt opp :D Sekvensiell hastighet er også deilig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...