Gå til innhold

[Løst] Canon-printer fungerer ikke med Windows 8.1


Anbefalte innlegg

Har installert Windows 8.1 og har en Canon Pixma iP 5300. Etter at jeg installerte Windows 8.1 har ikke skriveren fungert. Det ser ikke ut som det er noen driver installert og jeg får ikke til å fikse det. Det nærmeste jeg kom var en betalingsside der jeg kunne betale for å laste ned den rette driveren, men må da finnes gratis et sted. Har søkt opp skriveren og den skal være kompatibel med Windows 8.1. Noen som kan hjelpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei, cannon har ikkje drivaren til Windows 8,1 men du kan laste ned windows 7 drivaren.

 

1) Høyreklikk installasjonsfila(Drivaren).
2) Klikk Egenskaper og velg kategorien Kompatibilitet.
3) Klikk på avkrysningsboksen for Kjør dette programmet i kompatibilitetsmodus for, og velg Windows 7.
4) Høgre klikk så på drivaren å velg Kjøyr som Administrator.

5) Følg instruksane i drivaren.

6) du er ferdig, livet er herleg.

Lenke til kommentar

Det er mulig at en driver for en eldre Windows-versjon kan fungere.

 

Hvilke printerprodusenter er gode på å lage drivere for nye Windows-versjoner, flere år etter at printeren ble produsert?

Selv har jeg HP, og driveren er veldig lett å installere i Windows, Mac og Linux.

Er HP best på å støtte eldre skrivere?

 

Min Canon-scanner støttet XP og Vista, og man må rote en del for å kunne bruke Vista-driveren i Windows 7.

Er Canon dårlige på å støtte gamle produkter med drivere for nye Windows-utgaver?

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

Beste er å bruke produsentens original driver, evt vente på at det blir lansert. Det pleier som regel å ikke ta så alt for lang tid, men alt fra samtidig til flere måneder har jeg opplevd.

 

Om maskinen er en såkalt GDI basert maskin så er man ganske "fucked" uten at produsenten lanserer drivere, evt at det er flere som selger samme maskin under flere navn/merker og kan bruke en annen driver.

 

Om maskinen bruker en "ekte" controller som støtter PCL og/eller Postscript så kan man bruke mange forskjellige drivere fra forskjellige produsenter for å få basic print til å fungere, da alle bruker samme printspråk. Men det er ikke garantert at alle funksjoner støtter, men som regel så fungerer det fint med svart/hvit, farge, tosidig, enkel sortering, stifting. Seff avhengig av hva maskinen støtter.

 

GDI maskiner har enklere og billigere "innmat" og da er det datamaskinen som bearbeider print fila ferdig før den sendes ned for å "bare bli trykket". Mens en "ekte controller" maskin så vil PC'en dumpe prindjobben ned til maskinen med info om hvordan du vil ha det, slik at bearbeidingen skjer på printeren. Derfor er man "fucked" når man ikke har støttede drivere til en GDI maskin, eget språk og behandlings metoder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enkleste måten er å enten lese spesifikasjonene/brukerveiledningen/brosjyre til maskinen og se om det står spesifikk hva slags maskin den er, evt under skriverspråk om den støtter PCL (og/eller Postscript), om det står noe helt annet der så er det nok GDI.

 

Typisk er også at billige laserprintere er ofte GDI, da det er mindre komplisert hardware i dem, ergo billigere å produsere og kan selges billigere.

 

EDIT:

http://www.canon.no/For_Home/Product_Finder/Printers/Inkjet/PIXMA_iP5300/#p-specification

 

Står ikke noe om skriverspråk her, så er nok GDI basert med spesielle drivere.

 

EDIT2 :

Se om dette kan hjelpe, mulig engelsk språk eller annet Rekker ikke å lese alt, men søkte på google etter win8.1 drivere

http://www.microsoft.com/en-us/windows/compatibility/CompatCenter/ProductDetailsViewer?Name=Canon%20Pixma%20iP5300%20Inkjet%20Printer&vendor=Canon&Type=Hardware&tempOsid=Windows+8.1

Endret av Zimon
Lenke til kommentar

Hei, cannon har ikkje drivaren til Windows 8,1 men du kan laste ned windows 7 drivaren.

 

1) Høyreklikk på installasjonsfila(Drivaren).

2) Klikk på Egenskaper og velg kategorien Kompatibilitet.

3) Klikk på avkrysningsboksen for Kjør dette programmet i kompatibilitetsmodus for, og velg Windows 7.

4) Høgre klikk så på drivaren å velg Kjøyr som Administrator.

5) Følg instruksane i drivaren.

6) du er ferdig, livet er herleg.

 

Tusen takk! Trengte ikke engang å gjøre pkt 1-6.. Lastet ned driveren og vips - skriveren fungerte, og livet ble jo enkelt igjen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...