Gå til innhold

Noen som har kjennskap til Canon 6D


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

Min første erfaring med 6D ;)

 

Skjønte ingenting,

Ellers er du fornøyd :p

 

Er litt nysgjerrig på autofokuset ved bruk av forskjellige fokuspunkter, vurderer selv og kjøpe dette til høsten.

 

 

Hadde det ikke vært for det tragikomiske AF-systemet på 5D MKII hadde jeg nok ikke byttet så snart. Så jeg er også veldig spent på hvordan senterpunktet yter. Ellers er jeg veldig glad i virtuell horisont, og fungerende auto ISO ... 6D svarer på begge.

 

Men for all del, jeg har tatt mye bra bilder med 5D MKII i det siste ... så håper jeg bare jeg får liv i 6D så jeg kan gjenta suksessen.

 

P.S. Noen som er keen på en ny iPad Mini ;) (Har en Mini Retina fra før)

 

 

Hei! Sliter du med batteriet? Google Canon battery troubleshooting e.l.

Det er noe med at du kan la batteriet stå i i 20 sekunder, ta det ut, så i 10 sek og ta det ut før du setter det inn. (eller omvendt mtp sekundene.) Det funket for meg, hvis ikke så er det 2 års garanti på batteriet ( det var i hvert fall det jeg fikk beskjed om hos Fotovideo.)

 

 

Laderen hadde stått å blinket fort. Nå som jeg vigglet litt på batteriet, så blinker ladeindikatoren saktere ... noe jeg tar som et tegn på at ting er i orden.

 

Kameraet var nok dødt fordi batteriet var tappet, det hadde stått noen dager i utstillinga hos JP.

 

* krysser fingrene uansett * ellers blir det EOS M i morra ;)

 

Aha..sakte blinking er et godt tegn. Håper det blir bra i morgen! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EF-S-optikk som EF-S 60/2,8 macro er ikke kompatibel med fullframehus som 6D, nei - dessverre.

 

Vurder en EF 100/2.8 macro (eller 100/2.8L IS macro) - og et portrettobjektiv et sted 85-135mm kan du heller ikke gå feil med. EF 135/2L er spesielt anbefalt, og EF 85/1.8 er mye for pengene.

Kjøper du en 100mm macro er den ikke så lyssterk som fastoptikken uten macro, men den vil allikevel fungere fint til portretter. :)

Tusen takk for anbefalinger! :D

Lenke til kommentar

Det ble til at jeg kjøpte 6D, har snart hatt kamera i en uke og jeg er meget fornøyd.

 

Eneste jeg savner: Er den bevegelige skjermen på 600D

Er det mulig å koble 6D til iPad med HDMI og bruke iPaden som skjerm?

Endret av frecjoha
Lenke til kommentar

 

hvis du kan laste ned eos utility til ipaden får du full kontroll med bruk av hdmi-kabel, tar jeg ikke helt feil kan du også bruke den nye LightRoom for ipaden også direkte.

GPS og Wifi "sluker" batteriet, og det var sikkert etter ønske fra fotografer som foretrakk god batteritid Canon laget en versjon uten. WIFI og GPS er sikkert kjekt å ha, men det påvirker ikke bildekvaliteten.

Tja, man kan jo alltid slå av disse funksjonene.

Lenke til kommentar

Skal en tur til Oslo på onsdag, så da tar jeg med meg kamera og stikker innom FotoVideo. Benytter angreretten og bytter til 6D m/wifi, så slipper å irritere meg over dette i fremtiden, at jeg ikke byttet mens jeg hadde muligheten.

Tro du vil finne ut at det ikke er så dumt, wifi er en av grunnene for at jeg har lyst på 6D.

 

Bruke telefon/brett som fjernkontroll kan gi mange nye løsninger på fotografering hvor bare fantasien setter grenser.

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skal en tur til Oslo på onsdag, så da tar jeg med meg kamera og stikker innom FotoVideo. Benytter angreretten og bytter til 6D m/wifi, så slipper å irritere meg over dette i fremtiden, at jeg ikke byttet mens jeg hadde muligheten.

 

Jeg har Canon 6D og jeg setter pris på WIFI - både til styring av selvutløser og til bildegjennomgang. Det kan være nyttig å komponere bilder live - særlig når man selv ønsker å være med på bildet. Ved å se på telefonen ser man hvor man står i bildet osv. Videre synes jeg det er veldig fint å se gjennom dagens bilder på telefonen, når man er på reise. Det er også fint å kunne dele bilder tatt med kamera, uten å ha tilgang til PC.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Brukte 6D m/EF 50mm f/1.4 på konsert mandag kveld. Nå har jeg litt flere erfaringer å dele.

 

Positivt:

 

Enestående bildekvalitet, enkelt og greit

Lite og lett hus, sammen med 50mm f/1.4 er det helt greit å holde i ei hånd en hel kveld uten stropp

God autofokus, men jeg opplevde endel jaging, muligens objektivets skyld

Veldig lett å redde områder som så ved første øyekast utbrente ut

 

Negativt:

Dårlig implementering av lukkertidsbasert auto ISO, for få valg, og går ikke opp nok i hastighet

Dårlig implementering av virtuell søker horisont, slår seg av så snart man "måler"

 

Noen eks.

http://www.torbenbrenden.com/crippled-black-phoenix-john-dee-oslo-norway/

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Okey har ikke lest alle postene men kommer nok til og oppgradere fra Sony A77 til Canon 6D om ikke lenge da jeg ønsker ett fullformatskamera.

 

Ser 6Den koster 9999,- på Fotovideo UTEN Gps/Wifi og vurderer dette veldig sterkt siden Gpsen på mitt kamera ikke har brydd meg det grann siden jeg kjøpte det.

 

Er det denne erfaringen andre også har om Wifi og Gps?

Er det verdt å betale 4000 mer bare for og få det etter dere som allerede har kjøpt 6Den?

 

Mvh Trond Guttormsen

Lenke til kommentar

Ser 6Den koster 9999,- på Fotovideo UTEN Gps/Wifi og vurderer dette veldig sterkt siden Gpsen på mitt kamera ikke har brydd meg det grann siden jeg kjøpte det.

 

Er det denne erfaringen andre også har om Wifi og Gps?

Er det verdt å betale 4000 mer bare for og få det etter dere som allerede har kjøpt 6Den?

 

Jeg har ikke 6D selv, men derimot et 70D.

GPS på kamera er noe som bryr meg midt i hekken. Jeg vet utmerket godt hvor jeg har tatt bildene, og behøver ikke noen GPS som forteller meg det.

6D med wifi er som et 70D med wifi. 70D'en min har jeg wifi på, og mine erfaringer er:

- Ta bilde med bruk av app'en til Canon fungerer fint, men er dog begrenset. Hittil er det svært få situasjoner hvor jeg har hatt behov for dette. Dvs, aldri. Men klart det er kjekt å ha muligheten. Jeg skulle dog ønsket at app'en var langt mer omfattende. For eksempel mulighet for time lapse/serieopptaksmulighet.

- Overføre bilder direkte til mobil/nettbrett/PC. Dette er langt mer brukt. Fremdeles et fåtall ganger, men kjekt å ha muligheten når man er på reisefot og ikke har med seg noen PC eller lignende med minnekortleser, og har lyst til å dele noen bilder man har tatt.

 

Jeg var litt i samme båt som deg. Ønsket veldig et fullformat-kamera. Havnet dermed på å prøve et 6D uten wifi/GPS. Men det ble for simpelt for meg. Jeg følte at jeg ikke fikk nok for pengene. Da havnet jeg på 70D, og fikk wifi med på kjøpet, samt en suverent mye bedre videofunksjon og svingbar skjerm, for en lavere pris.

 

Men for å svare på ditt spørsmål: 4000 kroner synes jeg er meget drøyt å betale for å få wifi-muligheten (GPS ser jeg bort fra). Utover det stort sett elsket jeg 6D.

Lenke til kommentar

Fotovideo har messe om et par uker. Se om de eller konkurrerende butikker slår ned prisen til noe spesielt hyggelig i den perioden.

 

Om wifi er verdt prisen må nesten du avgjøre. For egen del ville jeg ikke betalt en krone ekstra for det. Tror snart jeg vil si meg villig til å betale ekstra for færre funksjoner, ikke flere. Men det er meg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Okey har ikke lest alle postene men kommer nok til og oppgradere fra Sony A77 til Canon 6D om ikke lenge da jeg ønsker ett fullformatskamera.

 

Ser 6Den koster 9999,- på Fotovideo UTEN Gps/Wifi og vurderer dette veldig sterkt siden Gpsen på mitt kamera ikke har brydd meg det grann siden jeg kjøpte det.

 

Er det denne erfaringen andre også har om Wifi og Gps?

Er det verdt å betale 4000 mer bare for og få det etter dere som allerede har kjøpt 6Den?

 

Mvh Trond Guttormsen

4000,- var drøyt. Husker ikke helt hva jeg betalte, men tror det var i underkant av 2000,-

 

Om det er verdt prisen må nesten du selv avgjøre, men er man avhengi av en funksjon har man ikke noe valg, Ergo: Det er verdt prisen. Men siden du spør vil jeg anta at du ikke er avhengi av funksjonen (da hadde du vist det) og jeg ville heller spart pengene å kjøpt den billigste, eller gjør som @Keyzer28 sier: Vent til messen.

 

Personlig har jeg aldri brukt GPS funksjonen, men Wifi har jeg benyttet en rekke ganger. Det var også grunnen til at jeg byttet. 6D har ikke en bevegelig display som min 600D tidligere hadde, men med wifi kan jeg bruke min iPad som skjerm. Jeg tar bilder ofte i meget ugunstige posisjoner og en iPad og wifi gjør dette arbeide meget lettere.

Endret av Abnorm
Lenke til kommentar

Glimmers folkens! Takk for svar:) Ja altså har vel egentlig bestemt meg for at jeg ikke trenger Gps iallefall. siden jeg har det på A77en og har ikke engang prøvd funksjonen.

 

Kjempetakk for tipset om messa Keyzer28 :)

 

Ellers så ser jeg at jeg også vurderer sterkt ett brukt Nikon D800 for det ligger på samme pris som ett nytt Canon 6D, men det er vel ett bedre kamera vil jeg tippe.

 

Mange takk for gode tips og svar:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...