Gå til innhold

Eiendom - relativ utdanning?


LUW

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har et ønske om og drive med eiendom, kjøp og salg, utleie. Jeg tenker ikke på eiendomsmegler yrke. Kalles for eiendomsbaron, avskyr tittelen men er dette jeg er ute etter.

 

- Hva slags utdanninger kan jeg ta som forbereder meg på dette?

 

- Finnes det utdanninger innenfor mine ønsker som kan gi meg trygge jobber men allikevel mulighet for sjansespill?

 

Setter pris på alle svar! Helst konstruktivt! :)

 

Mvh

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger 0 utdanning.

Trenger ståpåvilje og jobbe hardt/mye.

Trenger mye EK for å komme i gang.

Hjelper å være handy med verktøy.

Vet at man ikke trenger utdanning, burde jeg ha nevnt i min post men, utdanning som er relativ til jobben er hovedspørsmålet her. Handy, null problem, EK bygger den opp. Ståpåvilje check, kunnskapen derimot kunne vært bedre.

Lenke til kommentar

Tror ordet du leter etter er "relevant". "Relativ" i denne sammenhengen gir ingen mening.

 

Forøvrig er det mange utdanninger som kan være relevante.

 

Snekker/elektriker - Gir deg mulighet til å kjøpe billig, for så å ta mye av oppussingen selv og dermed spare penger.

Byggingeniør - Vil gjøre det lettere å vurdere den tekniske tilstanden til potensielle investeringer. Du kan vel også videreutdanne deg til takstmann.

Økonomi/Administrasjon - Vil gjøre deg bedre forberedt til å vurdere investeringer generelt, og masse nyttig kunnskap om å drive din egen bedrift.

Eiendomsutvikling/forvaltning - Se f.eks. http://www.ntnu.no/studier/maeiendom/opptak

 

Skulle jeg valgt ville jeg kanskje kjørt bachelor i ingeniørfag - bygg, og så master i eiendomsutvikling og forvaltning. Da burde du ha godt grunnlag for å kjøpe tomter, prosjektere og lede byggingen av eiendom, utvikle eiendomskonsept det er kommersielt behov for og forvalte denne.

 

Eventuelt bytte ut byggingeniør med eiendomsmegling eller øk/adm hvis du ikke er interessert i å bygge noe fra grunnen av, men kun kjøpe/selge.

Lenke til kommentar

 

Trenger 0 utdanning.

Trenger ståpåvilje og jobbe hardt/mye.

Trenger mye EK for å komme i gang.

Hjelper å være handy med verktøy.

 

Han trenger viljen til å bevege seg i lovens gråsoner...

 

AtW

Nei. Det gjør han/man ikke.

Idiotisk å si.

Det er fint mulig å bli eier/utleie"konge" uten å tråkke på tærne til folk/loven.

Det tar bare lang tid i starten og det krever iherdig jobbing.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Trenger 0 utdanning.

Trenger ståpåvilje og jobbe hardt/mye.

Trenger mye EK for å komme i gang.

Hjelper å være handy med verktøy.

 

Han trenger viljen til å bevege seg i lovens gråsoner...

 

AtW

Nei. Det gjør han/man ikke.

Idiotisk å si.

Det er fint mulig å bli eier/utleie"konge" uten å tråkke på tærne til folk/loven.

Det tar bare lang tid i starten og det krever iherdig jobbing.

 

 

De fleste jeg vil kalle "eiendomskonger" og "eiendomsbaroner" som jeg har vært borti er flinke til å strekke reglene. Kanskje er det tilfeldig, jeg tror det er ett av suksesskriteriene.

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis de eneste du tenker på som eiendomskonger/baroner er de som har tresifret antall eiendommer/objekter. Muligens. Men det er fult mulig å ha 20-50 (i hvert fall) uten å strekke regler/leve i gråsonen. Jeg kjenner flere. Begynte med en, og bygger seg "sakte men sikkert" opp til flere. Det tar lang tid og mye arbeid, men er fult mulig. Felles for disse er at de ikke har noen utdanning, begynte å jobbe da de var 16 og hadde dette som mål.

 

edit: Å tro at man skal kunne begynne uten noe særlig EK for så å bli "baron" i løpet av 5-10-15 år er bak mål. Det tar laaaang tid.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Det eneste som hjelper er ikke utdanning, men tilstedeværelse og som noen andre tidligere nevnte "teft". Man må følge med på markedet, vite hva som går for hva, hvor det er noe å hente og hvor det ikke er noe å hente. Hva som er billig og hva som er dyrt og hva som er for dyrt. Man må også følge med på økonomien (verden/nasjonalt). Ikke noe av dette lærer man ved å studere eller lese, men ved å erfare. Enkelt og greit.

 

Det smarteste er å holde seg til et marked og ikke spre det utover. Liten vits å kjøpe i Oslo Bergen Trondheim Stavanger etc. Bedre å da gå for en by/et marked og spesialisere seg på det. Gå på MASSE visninger, få med seg hva hva går for, om det er mange på visningene etc. Følge med på finn.no og andre steder eiendom blir solgt.

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Det eneste som hjelper er ikke utdanning, men tilstedeværelse og som noen andre tidligere nevnte "teft". Man må følge med på markedet, vite hva som går for hva, hvor det er noe å hente og hvor det ikke er noe å hente. Hva som er billig og hva som er dyrt og hva som er for dyrt. Man må også følge med på økonomien (verden/nasjonalt). Ikke noe av dette lærer man ved å studere eller lese, men ved å erfare. Enkelt og greit.

 

Det smarteste er å holde seg til et marked og ikke spre det utover. Liten vits å kjøpe i Oslo Bergen Trondheim Stavanger etc. Bedre å da gå for en by/et marked og spesialisere seg på det. Gå på MASSE visninger, få med seg hva hva går for, om det er mange på visningene etc. Følge med på finn.no og andre steder eiendom blir solgt.

 

Det eneste som hjelper? Du tror ikke det hjelper med en utdanning som hjelper deg med å forstå hvordan et marked fungerer - generelt eller konkret? Eller en utdanning som lærer deg (i det aller minste) å føre regnskap for det selskapet du skal drifte?

 

Det er en grunn til at markedsanalytikere, aksjemeglere, eiendomsmeglere mv. har utdanning.

 

Et annet spørsmål er om man kanskje hadde lært mer ved å bare kaste seg i det (jeg tror utdanning uansett har en verdi, men det er nå bare min mening). Men at utdanning ikke hjelper i det hele tatt? Spar meg.

Lenke til kommentar

 

 

Du tror ikke det hjelper med en utdanning som hjelper deg med å forstå hvordan et marked fungerer - generelt eller konkret? Eller en utdanning som lærer deg (i det aller minste) å føre regnskap for det selskapet du skal drifte?

 

Det er en grunn til at markedsanalytikere, aksjemeglere, eiendomsmeglere mv. har utdanning.

 

Et annet spørsmål er om man kanskje hadde lært mer ved å bare kaste seg i det (jeg tror utdanning uansett har en verdi, men det er nå bare min mening). Men at utdanning ikke hjelper i det hele tatt? Spar meg.

 

Nei det tror jeg ikke. Hva mener du det skal hjelpe på om du skal gi X for en leilighet eller 20% mer/mindre? At du skal lese deg til det? At en eller annen person på en forelesning skal fortelle deg det? Teori er langt fra praksis når det kommer til dette. Her gjelder først og fremst erfaring, teft, og å være frempå.

 

Markedsanalytikere, aksjemeglere, eiendomsmeglere mv != eiendom/utleiebaroner. Så langt derifra. Hva de utdannelsene i det hele tatt har med denne saken å gjøre er meg uforståelig.

 

Jeg har ingen av de utdannelsene (har studert informatikk) men jeg klarer likevel å se hva som er et bra kjøp/dårlig kjøp. Ene og alene fordi jeg har fulgt med på priser og markedet. At du trenger utdannelse for å klare å følge med på finn.no/eiendomssider etc.... Spar meg.

 

Begynn tidlig. Opparbeid EK. Følg med på m2 pris og gå på visninger. Få med deg hva den evt ble kjøpt for forrige gang, hva andre leiligheter i området har blitt kjøpt/solgt for før etc. Ikke kast bort 2-3-4-5-6 etc år på utdanning hvis det er dette man har lyst til/brenner for. Det eneste man ender opp med er studielån istedenfor EK og en utdanning som er irrelevant for hva en har lyst til å drive med. OM man i det hele tatt skal ta utdanning ta yrkesfag. Da blir man kjent med andre innen alle områder (snekker/rørlegger/elektriker etc) og har allerede et kontaktnett når man skal begynne og evt pusse opp/trenger hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du vil jobbe med å kjøpe opp eigendommer for vidaresalg eller utleige så vil eg eigentleg ikkje anbefale deg å ta utdanning.

 

Fokuser heller på å bygge opp tilstrekkelig med eigenkapital. Tar du utdanning så vil du tjene meir når du begynder å jobbe, men det vil ta fleire år før du tjener innigjen det du har tapt på tapt arbeidsinntekt medan du studerte og utgiftene til studiane.

 

Det finnes sjølvsagt mange utdanninger som kan være relevante, særlig utdanninger som går på byggteknikk samt rør og elektro, eller økonomi og jus studier. Men det er uansett ikkje så mykje du kan gjere sjølv at det lønner seg å ta ei utdanning.

 

Så bygg heller opp eigenkapital og bruk deler av eigenkapitalen til å leige inn kvalifiserte fagfolk når du trenger det.

 

Det vil sjølvsagt også være nyttig at du er greit flink med både hammaren og malarkosten, men dette kjem med trening, du treng ikkje teoretisk opplæring for å kunne gjere enkle oppussingsjobbar sjølv.

Lenke til kommentar

De fleste jeg vil kalle "eiendomskonger" og "eiendomsbaroner" som jeg har vært borti er flinke til å strekke reglene. Kanskje er det tilfeldig, jeg tror det er ett av suksesskriteriene.

 

AtW

 

Hvilke personer og gråsoner tenker du på?

 

 

 

 

Du tror ikke det hjelper med en utdanning som hjelper deg med å forstå hvordan et marked fungerer - generelt eller konkret? Eller en utdanning som lærer deg (i det aller minste) å føre regnskap for det selskapet du skal drifte?

 

Det er en grunn til at markedsanalytikere, aksjemeglere, eiendomsmeglere mv. har utdanning.

 

Et annet spørsmål er om man kanskje hadde lært mer ved å bare kaste seg i det (jeg tror utdanning uansett har en verdi, men det er nå bare min mening). Men at utdanning ikke hjelper i det hele tatt? Spar meg.

 

Nei det tror jeg ikke. Hva mener du det skal hjelpe på om du skal gi X for en leilighet eller 20% mer/mindre? At du skal lese deg til det? At en eller annen person på en forelesning skal fortelle deg det? Teori er langt fra praksis når det kommer til dette. Her gjelder først og fremst erfaring, teft, og å være frempå.

 

Det kan være en fordel å forstå mikro- og makroøkonomi og hvilke andre forhold som bestemmer pris, verdi og utvikling.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Interessant.

 

Vel du må velge om du ønsker å jobbe i et eiendomsselskap som driver med disse tingene for andre eiere, eller om du ønsker å selv være eieren, og drive eget selskap?

 

Dersom du skal bygge opp for deg selv er vel det viktigste at du har teft og kapital. Det er ingen spesifikke yrker som gjør deg spesielt rustet til dette. Men økonomi og administrasjon er vanlig dersom du skal jobbe for en eiendomsforvalter.

 

Mitt tips er å få seg en jobb offshore, der du tjener bra og har fritid til å drive med eiendomsprosjektene i friperiodene.

 

Et fag du også vil ha nytte av er finansiell investering/investering eller noe av lignende ordlyd. Men det er basicly bare noen få formler man faktisk trenger kunne for å skjønne tegninga.

 

Angående handyhet, så har Sintef gitt ut en bokserie som heter Byggforsk, med bøker av typen "Bygg utleiebolig", "Boligkjøperboka", "Byggeregler" etc.. disse syns jeg er ganske bra.

 

Det vil jo være behjelpelig å utdanne seg som byggingeniør osv, men hovedsaklig kommer det til å være praktisk arbeid dersom du skal pusse opp leiligheter. Familien solgte nylig et hus fra 50-tallet til en byggeleder, privat. Var inne og besøkte huset igjen for noen dager siden (6 mnd etter salget), og halo så stilig huset var blitt :ohmy: Alt var nytt, og planløsningene helt forandret inne - alt i alt strøkent.

- MEN... fy så mye jobb kan jeg bare si!! Du skal digge å holde på med oppussing for å gidde gjøre slik mer enn et par ganger i livet.

 

Jeg mener det viktigste å ha i bunn er noe som gir deg stabil kapital i oppbyggingsfasen, praktiske håndverksevner og kunnskap om prosjektinvestering.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...