Gå til innhold

Anbefaling: Dette er skjermkortene du bør kjøpe til spilling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde nevnes at det er smart å kjøpe et 290 kort med referanse PCB om man har i tankene å bytte kjøling under veis. Tenker da mest på de som får øynene opp for vannkjøling, men dette er vel noe som de fleste allerede vet. Jeg vil for øvrig presisere at det bare trenger å være referanse PCB og ikke referanse kjøler.

 

Edit: litt noob info om man allerede holder på med vannkjøling, men jeg brant meg på dette selv og måtte gå med en universal løsning fremfor en heldekkende blokk.

 

Også ville jeg bare si at når det gjelder 1080p oppløsning så er ikke 290 overkill på noen måte, man kan velge å gå for for eksempel 2 stk 280x til nesten samme pris som 1 290x og sitte med en PC som kan dra spill i 1080p på max i en del år fremfor å måtte vike detaljerte innstillinger ettersom man bare sitter på ett gammelt toppkort. Dette er da min tankegang og jeg kan garantere at det er mange som er uenig i dette da det blant annet ikke tar til rette for at man kan skifte ut skjermkort over tid men dette koster som regel mer over tid enn å kjøpe 2 stk mellomklasse/nesten toppklasse kort som etter dagens terreng skal kunne dra ting i 1080p på maks de neste 3-4 årene.

Endret av Rainmaker91
Lenke til kommentar

AMD's referanse kjøler er ikke populær her ser jeg. Og det er jeg helt enig i. Hadde i sin tid 4870x2 med referanse kjøleren, og den overdøvet støvsugeren! Mens temperaturen fremdeles lå på 90+ grader! Blir faktisk et av Gigabytes GHZ kort på meg neste.

Lenke til kommentar

 

Kommenterer du ditt eget sitat nå? Eller bare påpeker du, som sant er, at dette er en kopi av en artikkel hw.no postet for et år siden?

 

 

Jeg har ufattelig vanskelig for å tro at noen faktisk betaler dere for å produsere innhold som dette.

 

Forsåvidt fordi hardware.no miljøet har prestert konsekvent bedre på fritiden, gratis, i årevis. Men også fordi artikler som dette er pinlig dårlige. Ng- til stryk. Ikke velg teoretiske eller matematiske fag i fremtiden.

 

 

Hei igjen!

Jeg påpekte at du helt riktig observerte en feil i innledningen. Siden ingen av kortene i artikkelen var lansert engang for et år siden, og siden flere av dem kom ut (eller til vår testbenk) ganske så nylig, ville det vel også være vanskelig å finne dem i en kopiert sak fra et år (eller et halvt år, for den saks skyld) tilbake ;)

 

Jeg tenker nok spesifikt på den intetsigende introduksjonen, tittelen og formatet. Om dere faktisk har kopiert en tidligere artikkel, eller klart å skrive en ny en som er akkurat like dårlig, på akkurat samme måte - gjør ikke veldig stor forskjell.

 

Men at en i hw-redaksjonen ikke ser problemet, eller ikke forstår norsk, kunne jeg vel ha forestilt meg på forhånd.

 

Likevel - hvordan i huleste får dere butikken til å gå rundt? Det forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+19283741
Agentspoon, den 06 Mai 2014 - 16:02, sa:

Kanskje ta med AMD Radeon HD R9 270X som er det mellomklassekortet som gir mest for pengene, og som tilfredstiller flest behov, fordi det fungerer ypperlig til 1920x1080 oppløsning? :)

 

Dette var det første jeg også stusset over.. Greia er det at jeg tror ikke hardware har testet det nyere 270x kortet (kun 270) og at det eldre kortet de testet hadde i utgangspunktet en høy pris. Jeg tror ikke de har undersøkt markedet godt nok og baserte denne artikkelen på eldre artikler og tester..

 

Sapphire r9 270x derimot koster 1400 kr og yter (etter det jeg har lest) litt under gtx 760 som koster ca 1800 kr.. I tillegg trekker det ikke mye strøm og støyer lite/normalt ved load, og ett av de kortene som støyer veldig lite ved idle (50 db). Drar de fleste på ultra med 1080p.

Lenke til kommentar

Jeg er usikker på de ulike versjonene av Intel HD Graphics, men 4000 (som i5 2500K har, f. eks.) drar 1080p uten å svette, og 5000 og oppover drar også 4K (jeg husker ikke bitrate). Jeg holder på å rippe bluray-samlingen min og min Intel NUC i5 spiller alt av, ukomprimert...

 

Mulig dagens Intel HD Graphics er bra nok til en HTPC, men det i hvert fall ikke denne: https://www.komplett.no/intel-core-i3-2120t-processor/646587#!tab:extra

Klarte ikke å dra 1080p, videospillere i silverlight etc.
Dytta inn et 300 kroners skjermkort (passivt kjølt), som fiksa biffen. Er som natt og dag.

Lenke til kommentar

 

Agentspoon, den 06 Mai 2014 - 16:02, sa:

Kanskje ta med AMD Radeon HD R9 270X som er det mellomklassekortet som gir mest for pengene, og som tilfredstiller flest behov, fordi det fungerer ypperlig til 1920x1080 oppløsning? :)

 

Dette var det første jeg også stusset over.. Greia er det at jeg tror ikke hardware har testet det nyere 270x kortet (kun 270) og at det eldre kortet de testet hadde i utgangspunktet en høy pris. Jeg tror ikke de har undersøkt markedet godt nok og baserte denne artikkelen på eldre artikler og tester..

 

Sapphire r9 270x derimot koster 1400 kr og yter (etter det jeg har lest) litt under gtx 760 som koster ca 1800 kr.. I tillegg trekker det ikke mye strøm og støyer lite/normalt ved load, og ett av de kortene som støyer veldig lite ved idle (50 db). Drar de fleste på ultra med 1080p.

 

Hehe, det er sjeldent jeg blir særlig imponert over innsatsen som er lagt bak artiklene til Hardware når det kommer til komponenter. Dersom det er så overfladisk at de kun velger ut i fra de få kortene de har testet selv (noe de selvfølgelig burde fått mye mer av), så er det litt lattermildt.

 

Fikk i det minste Anders Smedsrud til å forsøke å skaffe et eksemplar av MSI GE70 til test. :)

Lenke til kommentar

Hvilken klasse er GTX 770 i?

770 yter vel cirka det samme som, eller kanskje litt bedre enn 280x (avhengig av hvilket spill du spiller), med andre ord det beste av middelklassekortene, akkurat som forrige generasjons 670 og 570 før der igjen. Og akkurat som 280x er 770 god valuta for pengene, samme gjelder 760 og 270x. De dyrere kortene, de i toppklassen, har en nærmest ekponensiell prisøkning i forhold til økningen i ytelse og er forbeholdt entusiaster og/eller de med penger til overs.

 

Akkurat hvilket av mellomklassene som vil være det beste kjøpet vil variere fra butikk til butikk fra uke til uke, og noen ganger får man med spill som kan være utslagsgivende dersom det tilfeldigvis er snakk om spill man ønsker seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kor går grensa for overkill mtp 1080p gaming? Er R9 290 i grenseland her?

 

Det der ikkje noe som er overkill før skaleringen går bakover. Ofte skjer det med 4 gpuer. F.eks så er 2x 780ti akkurat passe for Bf4 i 1080p @ ultrasettings for å holde over 120fps hele tiden. Dette krever at man har overklokket cpuen en del også :)

Lenke til kommentar

Kanskje ta med AMD Radeon HD R9 270X som er det mellomklassekortet som gir mest for pengene, og som tilfredstiller flest behov, fordi det fungerer ypperlig til 1920x1080 oppløsning? :)

Veldig enig i dette!

 

hardware.no burde også nevne at den store fordelen med Maxwell-kortene (GTX 750(Ti)) er det lave strømforbruket, uten å nevne dette virker kortene fort litt dyre. Jeg mener jeg nevnte dette for et par-tre uker siden når jeg leste denne artikkelen eller en veldig lik en, kan det stemme?

 

Edit: OK, det var visst nesten 2 måneder siden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1571913

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Hvilket skjermkort anbefaler dere for 3x 1440p skjermer? Ikke nødvendig å spille på alle tre om det koster for mye, men skal iallefall bruke en til spill.

Det må bli et kort med minst 3GB minne, som for eksempel R9 290, eventuelt GTX 780. 290-en er veldig god valuta for pengene, mens 780 er kjent for godt overklokkingspotensiale. For spilling over alle skjermene holder det neppe med et enkelt kort.

Lenke til kommentar

 

Hvilket skjermkort anbefaler dere for 3x 1440p skjermer? Ikke nødvendig å spille på alle tre om det koster for mye, men skal iallefall bruke en til spill.

Det må bli et kort med minst 3GB minne, som for eksempel R9 290, eventuelt GTX 780. 290-en er veldig god valuta for pengene, mens 780 er kjent for godt overklokkingspotensiale. For spilling over alle skjermene holder det neppe med et enkelt kort.

Er det noen spesielle versjoner av de forkjellige kortene du anbefaler? MSI twinfrozr til både AMD og Nvidia ser ganske lovende ut. Også om du kunne utdype deg litt mer hva fordelen med AMD ovenfor Nvidia er, og motsatt hade det vært supert, ellers finnes det sikkert tusener av artikkler om det.

Så må jo kortet støtte 3 skjermer sånn fysisk.

 

2x DVD-D / DVD-A + en display port funker fint til 3x 1440p, right?
Lenke til kommentar

Hvorfor anbefaler dere R7 240, det er et teit produkt og ingen burde kjøpe det. Dere skriver at man får DVI, HDMI og VGA, ja det gjør man, men hva er vitsen når man har det på hovedkortet?



Jeg syntes heller man kan bruke de pengene på en litt dyrere CPU med integrert GPU løsning. Eller så kan må bruke litt mere peng på GPUen og kjøpe f.eks 750ti eller r7 260x og få mye bedre ytelse.



R7 240 har rett slett ikke høy nok pris/ytelse ratio, man får mye mere ytelse får pengene med en 750ti enn får en R7 240.


Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...