Gå til innhold

Kina stiller nye Nobelpriskrav til Norge. Hvor er ytringsfrihetstilhengerne?


Anbefalte innlegg

 

Ingen skal bøye seg for diktatur og bøller. Det handler ikke om det. Det handler om at Norge bør forbedre sitt forhold til en viktig stat. Brudd på menneskerettigheter er ikke noe argument i denne sak. Norge bryter selv menneskerettigheter daglig på det groveste. Så det holder ikke som argument for dem som måtte bruke det. Dalai Lama er ikke invitert av regjeringen og det er ingen grunn til at regjeringen må møte han. Han kan ikke forbedre vårt forhold med et av verdens mektigste land. Det er viktigere en Dalai Lama.

Så Norge er ikke noe bedre enn Kina i dine øyne?

 

Det har jeg aldri påstått. Men vi driver systematisk med grove overgrep som jeg har dokumentert i denne tråden, eller du kan lese lov om psykisk helsevern. Den åpner for disse brudda, noe FN har påpekt flere ganger. Derfor skal vi Nordmenn være meget varsomme med vår kritikk av andre. Det og tvangsmedisinere mennesker med stoffer med grufulle bivirkninger for enkelte, det er ikke humant. FN ser på det som tortur, bare så du er klar over det. Jeg selv, jeg skal holde kjeft. Jeg er en del av systemet og jeg setter også sprøyter med dette i mennesker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det forutsetter at det i det hele tatt bedrer vårt forhold til Kina. Det er det ingen ting som tyder på. Det er bare å gi dem lillefingeren, og kravene blir hardere. Hva skal vi gjøre neste gang Nobelkomiteen finner en verdig prisvinner fra Kina? (Det kommer garantert til å skje, så lenge menneskerettighetene brytes der.) Kina har jo krevet at det aldri skal skje igjen.

 

Og vi har fortsatt ikke blitt tilgitt for forrige gang (Liu Xiaobo). Når slipper vi opp for fingre?

 

Eller er det bedre å beholde hånda intakt, og ta den kostnaden? Dalai Lama blir tatt i mot av både utenriksministeren og utenrikskomiteen i parlamentet i Nederland. Er de så mye bedre stilt enn oss siden de kan ta seg råd til å være prinsipielle? De er Kinas nest største handelspartner i Europa, og har sikkert mye mer enn oss å tape...

 

Og jo, vi kan godt kritisere Kina for brudd på menneskerettighetene, den bibelske ideen om at "den som selv er ren, han kaste den første sten" betyr bare at ingen kan kritisere noenting, fordi ingen stater eller personer er flekkfrie. (Edit: Det er derimot en grei leveregel å følge før man kritiserer enkeltmennesker for deres private moral.)

 

Jeg synes det er helt greit at Kina påpeker brudd på disse rettighetene i andre land også, jeg, dobbeltmoralsk blir det først hvis de samtidig knebler kritikk av sine egne brudd. Hvilket de gjør, din post om tvangsbehandling over er uproblematisk her på forumet, men ville nok fått deg overvåket om du som kineser skrev det samme på Sina Weibo.

 

Joda, vi bryter nok noen menneskerettigheter i Norge også, men ikke på det groveste. Det er en forskjell på uenighet om behandlingsmetoder i psykiatrien, og fengsling av dissidenter. (Nå finnes det jo enkelte som mener at de som behandles i norsk psykiatri er dissidenter de også, men det er vel neppe helt dokumentert.)

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

 

Jeg mener at vi, den norske stat, du og jeg, og alle de andre, bruker Nobelprisne for det den er verdt. Neida, rent formelt har ikke vi eller den norske stat noe ansvar, men har vi moralsk og etisk ansvar?

 

 

 

 

.

Ja, du i likhet med mange andre, tror virkelig at det "spirituelle i mennesket" forsvinner hvis vi later som at det ikke finnes eller at det er for sært for oss, eller en annen grunn. Hva med å forholde seg til at "fenomenet" faktisk er der hele tiden, enten vi like det eller ei, og at vi gjenlærer oss å holde dialogen i gang med dem, og får det beste ut av vår felles situasjon?

 

Vi er jo blitt så overdådige sekulære, at vi faktisk ikke evner å snakke med "religionene", og vice versa, de skjønner ikke hva vi heller holder på med. Tankegangen din er faktisk litt farlig, fordi du later til å være litt for voldsomt idealistisk i ditt "kall", og hva skiller deg fra Pastor Ekstrem?

 

 

 

Dette er vanlig politisk pølse og svada vissvass, og ærlig talt, hvorfor serverer du sånt til meg? Tror du jeg er helt grønnsak ... Vi kommer aldri til å få det perfekt "nok" - det vil bestandig være noen eller noe som ikke er optimalt nok, for den kritiske sansen, og de som sier sånt, vet dette selv, så spar meg for den typen lettvintheter.

 

 

 

Vi behøver ikke oppføre oss som troløse horer, hver gang noen vifter med litt småmynt

 

 

 

resten av posten din handler om noe annet viktig, men jeg ser det som ot her i tråden

 

Moralsk og etisk ansvar, sier meg egentlig ingen verdens ting. Hva menes med det, bortsett fra flotte ord?

 

 

Hehe, mener du som ung mann med politikerambisjoner, virkelig at du ikke vet hva normal folkeskikk er for noe? Det høres ikke så bra ut :)

 

etikk og moral

Etikk kommer fra gresk "ethikos", som betyr sedelig (moralsk). "Moral" kommer fra latin "moralis" og "moris", som betyr "sed, skikk (tradisjon)"

Etikk er morallære, eller et system av tanker om hva som er riktig og galt.

Etikk varierer fra tid til tid, samfunn til samfunn, og også fra person til person. I Norge synes de fleste for eksempel at det er galt å ha flere enn én kone. I andre samfunn blir ikke flerkoneri sett på som galt. Noen synes det er greit å spytte på gaten, andre synes det er galt.

Men noen etiske retningslinjer er universelle. De aller fleste synes for eksempel det er galt å drepe andre mennesker.

Etikk skiller seg fra moral ved at etikk er tankene om hva som er galt og riktig, mens moral er hvordan man oppfører seg i praksis. En persons etikk (tanker) og moral (handlinger) behøver ikke alltid stemme overens. Man kan for eksempel mene det er galt å lyve, men likevel gjøre det i visse situasjoner.

 

På bakgrunn av overstående, mener jeg at den norske stat så klart har ansvar for mer enn bare å velge ut verdige vinnere, fordi de fleste av disse er i en utsatt posisjon, og ved å gi dem denne prisen, kan de havne i enda verre uføre, slik som I Dalai Lama's tilfelle. De må få oppfølgende støtte, selv om det svir litt for vår del. Hvis ikke er prisen bare noe som følger den veien kappe vendes til vinden, og da kan vi like gjerne innrømme at vi bruker prisen mest for å "pynte vår fasade"

 

 

 

Spirituelle i menneske, hva i all verden er det?

 

 

 

Mange mener at alle mennesker er spirituelle, men at vi har glemt hvordan vi bruker "redskapet", dvs. vi er alle spirituelle vesener i en fysisk menneskekropp.

 

Kort fortalt handler spiritualitet om å ta et valg om å si ja til det uvisse. Noen velger å leve et spirituelt liv med en "normal" jobb, mens andre velger å kjøre løpet fullt ut å veilede andre mennesker til å ta og gjøre de rette valgene på ulike områder av livet, og også gi mot til å få større livsglede.

 

Altså, slik jeg forstår det: Folk som søker etter svar, der vi ikke har svarene

 

 

 

Det er funnet på av mennesker, slik religion er.

 

Jada, det er helt greit for meg, men vil du påstå at det ikke finnes? Og vil du påstå at vi unngår det, ved å stikke hodet i sanden, eller blåse huet av de som er religiøse eller spirituelle?

 

 

 

Min tanke gang er nok ikke farlig. Jeg er behaviorist og forholder meg kun til det vi kan bevise. Hva er farlig med det?

 

Din religion er like bra som min, men jeg tvinger ikke noen av mine "sannheter" på andre.

 

 

 

Men det er ikke noe viss vass å påpeke brudd på menneskerettighetene her i landet og at vi først får rydde opp her, før vi skal frelse resten av verden.

 

Det du sier her, er mer fantasifullt enn den religionen jeg følger. Det blir aldri bra nok for alle, fordi alt og alle er i konstant endring. Om du er glad for at du fikk mat i dag, betyr ikke det at du blir like glad i morgen, selv om du får mat da også. Og vi kan heller ikke frelse verden ved å gå ut å reparere hele verden, fordi den er som sagt i konstant endring. Men den måten vi frelser verden på er å endre syn på "verden", og være i naturlig samsvar med det vi til enhver tid gjør. Og det vi gjør nå, er å drite oss ut, pga av en liten mann som er kledd i laken. Snakk om å miste ansikt ...

 

 

Det viser seg at å forholde seg riktig til menneskerettigheter ikke er noe lettvint. Det er utfordrende, derfor skal kjepphøye Nordmenn være litt varsom. Vi som bryter menneskerettighetene systematisk her i landet, hvor mange tusen som rammes har jeg ikke oversikt over her og nå.

 

Ja, vi er veldig utsatt for å vise grådighet og hat, når våre pengebinger og "nasjonens interesser" står på spill. Den enorme formuen vår er faktisk mer til hinder enn til "lykke", slik som det står til i dag. Vi kan rett og slett ikke oppfylle våre egne krav til inntjening ved å plassere pengene våre i "sikre og etisk forsvarlige systemer", for alle disse systemene funger likt, nemlig hurtig inntjening

Lenke til kommentar

 

Det forutsetter at det i det hele tatt bedrer vårt forhold til Kina. Det er det ingen ting som tyder på. Det er bare å gi dem lillefingeren, og kravene blir hardere. Hva skal vi gjøre neste gang Nobelkomiteen finner en verdig prisvinner fra Kina? (Det kommer garantert til å skje, så lenge menneskerettighetene brytes der.) Kina har jo krevet at det aldri skal skje igjen.

 

Problemet løsest sannsynligvis ved å gi neste pris til denne mannen:

 

220px-Hu_Jintao_Cannes2011.jpg

http://en.wikipedia.org/wiki/Hu_Jintao

 

Tross alt etter 2009 kan man vel neppe si at dette ikke ville være en "grei" løsning på "problemet" :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Joda, vi bryter nok noen menneskerettigheter i Norge også, men ikke på det groveste. Det er en forskjell på uenighet om behandlingsmetoder i psykiatrien, og fengsling av dissidenter. (Nå finnes det jo enkelte som mener at de som behandles i norsk psykiatri er dissidenter de også, men det er vel neppe helt dokumentert.)

 

Geir :)

Det og sprøyte inn kjemikaler som vi egentlig ikke vet vil virke på et menneske. Det regnes som et grovt brudd på menneskerettighetene av FN. Så må du gjerne være uenig i det. Vi skal ikke ta en behandlingsdebatt her. Men husk, det er legene og legemiddelindustrien som styrer. Den biokjemiske sykdomsmodell er den eneste behandlingsform som gjelder i Norge når vi snakker om alvorlige psykiske lidelser. Les gjerne mer om dette her. http://wso.no/?s=2&id=56

Lenke til kommentar

Awarewolf. Vi blir nok ikke enig og jeg skal ikke trekke debatten ut, kun noen få kommentarer.

Jeg har ikke politikerambisjoner og ikke er jeg direkte ung, godt over 40.

Normal folkeskikk, et vanskelig begrep, fordi man da burde definert hva man mener med normalt. Men slapp av, jeg forstår og skal ikke gå i dybden.

Jeg er på ingen måte i mot at Dalai Lama fikk denne prisen. Det jeg mener rundt saken, er at jeg tror som mange andre at det var lurt av den Norske regjering og ikke møte han nå. Vi trenger å stabilisere et bedre forhold til Kina, forsøke i så fall. Men vi skal ikke la oss diktere av Kina, så vi må passe på.

Jeg vil påstå at religiøsitet ikke på noen måte eksisterer. Kun i menneskets fantasier. Det vet vi egentlig rimelig sikkert. En liten opplysning, behaviorisme er ingen religion, det er naturvitenskap. Ofte legges den under psykologien, men det er ikke psykologi. Det er vitenskap.

Jeg registrer at vi er svært uenig om Norge skal frelse alle andre land som bryter menneskerettighetene, før vi selv har ryddet opp i eget hus. Jeg mener bestemt at vi skal være varsomme før vi har ryddet opp selv. De brudda vi daglig utfører er svært alvorlige, tror ikke alle forstår hvor alvorlige de faktisk er.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

"Gothminister" trodde ikke du var så gammel gitt ... ;)

Jeg skal heller ikke trekke dette lengre ut, men påpeke at det er kun "nå" at vi får gjort noe - det er NÅ fremtiden skapes - ikke i går og ikke i morgen, bare NÅ

 

 

 

Jeg er på ingen måte i mot at Dalai Lama fikk denne prisen. Det jeg mener rundt saken, er at jeg tror som mange andre at det var lurt av den Norske regjering og ikke møte han .

 

Kanskje om 3,5 år, vil muligens Siv og Erna, tenke tilbake og mumle: Det var "da" det begynte å skjære seg, ikke nå og ikke i morgen .. fillern .. ;)

Lenke til kommentar

"Gothminister" trodde ikke du var så gammel gitt ... ;)

Jeg skal heller ikke trekke dette lengre ut, men påpeke at det er kun "nå" at vi får gjort noe - det er NÅ fremtiden skapes - ikke i går og ikke i morgen, bare NÅ

 

 

 

Jeg er på ingen måte i mot at Dalai Lama fikk denne prisen. Det jeg mener rundt saken, er at jeg tror som mange andre at det var lurt av den Norske regjering og ikke møte han .

 

Kanskje om 3,5 år, vil muligens Siv og Erna, tenke tilbake og mumle: Det var "da" det begynte å skjære seg, ikke nå og ikke i morgen .. fillern .. ;)

Holder meg godt vet :)

Ja fremtiden skapes nå, der er vi enig.

Nå er det langt flere en Siv og Erna som støtter at regjeringen ikke møter Dalai Lama. Hørte faktisk at Støre selv støtter og forsto regjeringens valg.

Lenke til kommentar

Det er jo et dilemma. Hvor langt skal man bøye seg hvor bøller bare fordi de har makt?

 

Uavhengig av andre så skal kina få sin kritikk! Og at kina banker opp regimekritiske bloggere holder utmerket som argument.

Kina banker opp folk som leser regimekritiske blogger. Regimekritiske bloggere blir henrettet.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Senest i går, i programmet "silkeveien på 30 dager" (nrk2), ett sted utenfor Tasjkent - bygging av ny vei, motorvei .. eller vet ikke, men er sagt å være ny hovedvei fra øst til vest. Der var lokale firmaer underbydd av kinesiske kontraktører, som holdt anbudene 30% under lokalt nivå, og alle arbeiderne var rene slavearbeider, hentet fra Kinas egen befolkning.

Lenke til kommentar

Kina har undertegnet internasjonale avtaler om menneskerettene inklusive fri meningsutveksling.

 

Til tross for det har landet lykkes nesten totalt å undertrykke all kritikk av myndighetene. Og så beruset av denne bragden er de, at de nå ønsker å eksportere til all verden undertrykkelse av all kritikk, all opposisjon og statens rett til å bestemme hva innbyggerne skal gjøre, vite, mene og si høyt.

 

Norge bøyer unna for press i denne retningen uten å oppnå noe annet enn det vanlige når du gir etter for utpressing:

Fører bare til en ny runde med enda mer utpressing.

 

Det er ikke Norge som skal importere diktaturstyre fra Kina.

Men Kina som må lære seg å respektere menneskerettene slik de har forpliktet seg til ved å skrive under på de.

Endret av doro8
Lenke til kommentar

Det er vel bare ett motiv ute å går for regjeringens motvilje til å møte Lama'en, penger.

 

Man er kun opptatt av å sikre norske næringsinteresser.

 

Man trår aldri så forsiktig når det gjelder land som Iran, Venezuela, Russland, Cuba, etc. spesiellt ikke FrP

Lenke til kommentar

 

Men Kina som må lære seg å respektere menneskerettene slik de har forpliktet seg til ved å skrive under på de.

Ja og det bør også Norge gjøre.

 

Norges brudd på menneskerettene er micro og Kina sine giga!

I N er hovedregelen menneskerettene respekteres. Unntaksvis brytes de.

I K er hovedregelen menneskerettene brytes. Unntak hvor de respekteres skal du lete lenge etter.

Lenke til kommentar

 

 

Norges brudd på menneskerettene er micro og Kina sine giga!

 

 

Ikke så merkelig all den tid Norge er med i den eksklusive gutteklubben-grei, hvis land over tid sjøl har bestemt og definert, hva som er "menneskerettigheter" og "frihet" etc. for hele den øvrige verden og alle dens innbyggere. Egentlig er det utslag av utrolig arroganse, selvgodhet og en moderne form for kolonialisme som bedrives.

Lenke til kommentar

Er det kolonialisme å spre holdninger om at Kina ikke skal fengsle mennesker for å si det de mener?

 

Jøss...

 

Er kineserne enige med deg i at dette er kolonialisme?

 

Er de som blir slått, kidnappet og henrettet enig i at frihet er "arroganse, selvgodhet og kolonialisme" bare fordi det kommer fra et sted og ikke et annet?

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

 

 

Men Kina som må lære seg å respektere menneskerettene slik de har forpliktet seg til ved å skrive under på de.

Ja og det bør også Norge gjøre.

 

Norges brudd på menneskerettene er micro og Kina sine giga!

I N er hovedregelen menneskerettene respekteres. Unntaksvis brytes de.

I K er hovedregelen menneskerettene brytes. Unntak hvor de respekteres skal du lete lenge etter.

 

Ingen benekter at Kina er driver en langt mer menneskefiendtlig politikk en lille Norge. Men det unnskylder ikke Norges brudd på menneskerettighetene for flere tusen mennesker i året. Men som vanlig bagatelliseres dette i Norge.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...