Gå til innhold

Kjøre med henger, Klasse B


Anbefalte innlegg

Hei. :)

 

Jeg lurer rett og slett bare på om noen kan bruke noen få minutter av livet sitt på å forklare meg ENKELT hvilke regler som gjelder med klasse B i forhold til kjøring med henger.

 

For å gjøre det litt enklere å forklare dette for meg så kan vi for eksempel si jeg har en bil som veier halvannet tonn og kan trekke det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kunne kjøre over 800kg med bilen min og hengeren vi har her hjemme... Sånn som jeg forstår det så trenger man egentlig bare hengerlappen hvis man skal trekke båter, eller har en usedvanlig tung bil som gjør at vekten til sammen med bil og henger overstiger 3,5 tonn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Store båter bak store biler må man nok ha noe hengersertifikat for å kjøre.

 

Forståelsen din som du beskrev er likevel feil, da det er innenfor regelverket for en med førerkort klasse B å kjøre en hvilken som helst bil med tillatt totalvekt mellom 2750-3500 kg med en båthenger med tillatt totalvekt på maksimalt 750 kg. Vedkommende kan selvfølgelig ha en liten båt på hengeren også, så lenge båtens vekt ikke er større enn båthengerens nyttelast. Tilllatt vogntogvekt og hengervekt i bilens vognkort må samtidig også være i orden.

Lenke til kommentar

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere drar inn båt i denne saken.

Hva lasten på tilhengeren er, er ikke tema i tilhenger-regelene.

 

Ikke? Jeg skjønner ingen verdens ting av disse reglene jeg. Men si jeg fortsatt har en bil som veier halvannet tonn og kan dra det samme og så har jeg en vanlig henger som veier 250 kilo og har en totalvekt på 750 kilo vil jeg da kunne dra full nytte av denne hengeren uten hengerlappen?

Lenke til kommentar

Tilhengerkalkulatoren er nevnt, putt inn registreringsnummer på bil og henger, og den sier om du lovlig kan trekke den hengeren med den bilen og klasse B.
Hvis du vil ha reglene i detalj, så finner du dem her: http://www.vegvesen.no/Forerkort/Om+forerkort/Hva+har+jeg+lov+a+kjore/Personbil+%28klasse+B+og+B+96%29

 

For å oppsummere det som står på Statens vegvesen sine sider:

Med førerkort klasse B kan du alltid trekke tilhenger med tillatt totalvekt på inntil 750 kg (Tillatt totalvekt finner du i hengerens vognkort).

Dette er hovedregelen, så kommer unntakene:

Dersom total vogntogvekt (altså summen av bilens tillatte totalvekt og hengerens tillatte totalvekt) er maks 3500 kg, så kan du trekke en henger med tillatt totalvekt = 3500 kg - "bilens tillatte totalvekt". Vær obs på at det i bilens vognkort kan være oppgitt en lavere tilhengervekt enn dette, noe som fører til at du kanskje ikke kan ha full last på tilhengeren.

 

Eksempel: Bil har tillatt totalvekt 2300 kg, henger 1200 kg, tilsammen 3500 kg. Du kan dermed lovlig kjøre denne kombinasjonen. Vognkortet til bilen sier imidlertid at maks tilhengervekt er 1050 kg, du kan dermed ikke laste like mye på hengeren som det er oppgitt i vognkortet på den, men må redusere med 150 kg.

 

 

OBS! Dersom hengeren ikke har bremser, kan du aldri ha mer enn 750 kg totalvekt på den, uansett hva som er oppgitt som totalvekt i vognkortet dens.

Endret av Llandari
Lenke til kommentar

Uten BE (eller B96) er det totalvekten på bilen og tilhengeren som er interessant. Man kan ikke trekke en tilhenger med høyere totalvekt enn det vognkortet til bilen tillater, selv om det nesten ikke er last i den. Men med BE kan man det, så lenge egenvekt på tilhenger pluss vekt av lasten ikke overstiger det bilen har lov til å trekke.

Endret av M.H
Lenke til kommentar

OBS! Dersom hengeren ikke har bremser, kan du aldri ha mer enn 750 kg totalvekt på den, uansett hva som er oppgitt som totalvekt i vognkortet dens.

 

Det finnes ikke godkjente tilhengere uten bremser som har tillatt totalvekt over 750kg.

 

 

Uten BE (eller B96) er det totalvekten på bilen og tilhengeren som er interessant. Man kan ikke trekke en tilhenger med høyere totalvekt enn det vognkortet til bilen tillater, selv om det nesten ikke er last i den.

 

Det fremstår som at du ikke har kontroll på reglene i det hele tatt. Hold deg til tilhengerkalkulaturen.

Lenke til kommentar

For kjøring med bil og tilhenger med førerkort klasse B gjelder:

 

Føreren må innhente og sjekke følgende tall fra vognkortene:

1: Bilens egenvekt inkl.fører.

2: Bilens tillatte totalvekt.

3: Bilens tillatte hengervekt.

4: Bilens tillatte vogntogvekt.

5: Tilhengerens egenvekt.

6: Tilhengerens tillatte totalvekt.

 

  1. Føreren kan alltid kjøre bilen med en tilhenger med tillatt totalvekt (6) på maksimalt 750 kg (selv om summen av 2 og 6 overstiger 3500kg).
  2. Føreren kan likevel kjøre bilen med en tilhenger med tillatt totalvekt (6) på maksimalt 3500kg fratrukket bilens tillatte totalvekt (2).
  3. Tilhengerens aktuelle totalvekt (egenvekt (5) + faktisk last) må være mindre enn bilens tillatte hengervekt (3).
  4. Bilens aktuelle totalvekt (egenvekt (1) + faktisk last) med tillegg av tilhengerens aktuelle totalvekt (egenvekt (5) + faktisk last) må være mindre enn bilens tillatte vogntogvekt (4).

 

Reglene er endret for ikke så lenge siden. Kravet om at tilhengerens tillatte totalvekt (6) må være mindre enn bilens egenvekt inkl. fører (1) er fjernet.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Store båter bak store biler må man nok ha noe hengersertifikat for å kjøre.

 

Forståelsen din som du beskrev er likevel feil (...)

Nja, han har da faktisk forstått det viktigste for de fleste, nemlig at bil og henger må veie (tillatt totalvekt) under 3500kg på klasse B. Det stemmer at man uansett kan kjøre 750kg henger selv om bilen har over 2750 og opp til 3500kg tillatt totalvekt, men det er biler i en størrelse "Ola Nordmann" sannsynligvis ikke har. (Hovedsakelig store pickup'er og varebiler)

 

 

Uten BE (eller B96) er det totalvekten på bilen og tilhengeren som er interessant. Man kan ikke trekke en tilhenger med høyere totalvekt enn det vognkortet til bilen tillater, selv om det nesten ikke er last i den.

 

Det fremstår som at du ikke har kontroll på reglene i det hele tatt. Hold deg til tilhengerkalkulaturen.

 

Det er mange som har trodd at på klasse B kunne ikke tillatt totalvekt på hengeren overstige bilens tillatte hengervekt i vognkortet (eller for å si det på en annen måte; i og med at det hele tiden i forbindelse med henger på klasse B har vært snakk om tillatt, aldri aktuell, hengervekt, så har mange antatt det samme gjaldt opp mot bilens tillatte hengervekt), men det har hele tiden vært en feilaktig lovtolkning.

 

 

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere drar inn båt i denne saken.

Hva lasten på tilhengeren er, er ikke tema i tilhenger-regelene.

Ikke? Jeg skjønner ingen verdens ting av disse reglene jeg. Men si jeg fortsatt har en bil som veier halvannet tonn og kan dra det samme og så har jeg en vanlig henger som veier 250 kilo og har en totalvekt på 750 kilo vil jeg da kunne dra full nytte av denne hengeren uten hengerlappen?

Ja. Om bilen veier over 1750kg, og kan trekke like mye (1750), så kan du behøve BE, fordi summen av bil og henger kan komme til å overstige 3500kg. (det kommer jo an på hengeren.)

 

HVA som er på hengeren (båt, bil, minigraver, plankelass, søppel...) driter Vegvesen og Politi i, det som spiller noen rolle er hva det (sammen med hengeren...) veier, og om det er sikret godt nok.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

HVA som er på hengeren (båt, bil, minigraver, plankelass, søppel...) driter Vegvesen og Politi i, det som spiller noen rolle er hva det veier, og om det er sikret godt nok.

Møter du riktig politimann så interesserer han/hun seg kun i hva det du har på hengeren veier.

Ellers er vel rett prosedyre å sjekke hengerens tillatte totalvekt og sjekke dette opp mot bilens vognkort og førerens førerkort.

Lenke til kommentar

Mye uttalelser og meninger her.

Kan noen komme med en kilde og kanskje en begrunnelse for hvorfor deres tolkning er riktig. Om jeg ikke leser feil sier førerkortforskriften §3-5, at det er totalvekten man bruker for å beregne hva man kan trekke med bil under vanlig B- lapp.

 

"§ 3-5.Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn (unntatt motorsykkel og moped) med en tillatt totalvekt på høyst 3 500 kg og godkjent for transport av høyst 8 passasjerer i tillegg til fører.

2. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3 500 kg.

4. Vogntog bestående av motorvogn som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg forutsatt at samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 4 250 kg og vedkommende har fellesskapskode 96 påført førerkortet."

 

Kilde:http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2004-01-19-298#KAPITTEL_3

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Uten BE (eller B96) er det totalvekten på bilen og tilhengeren som er interessant. Man kan ikke trekke en tilhenger med høyere totalvekt enn det vognkortet til bilen tillater, selv om det nesten ikke er last i den.

 

Det fremstår som at du ikke har kontroll på reglene i det hele tatt. Hold deg til tilhengerkalkulaturen.

 

 

 

 

 

Hehe, så det mener du. Jeg har relativt god kontroll på tilhengerreglene.

Lenke til kommentar

Hehe, så det mener du. Jeg har relativt god kontroll på tilhengerreglene.

 

Ja det mener jeg. Du skriver totalvekt. Er det tillatt totalvekt eller aktuell totalvekt du mener? Det at du ikke spesifiserer dette er allerede et klart tegn på at du ikke har kontroll på tilhengerreglene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mye uttalelser og meninger her.

Kan noen komme med en kilde og kanskje en begrunnelse for hvorfor deres tolkning er riktig. Om jeg ikke leser feil sier førerkortforskriften §3-5, at det er totalvekten man bruker for å beregne hva man kan trekke med bil under vanlig B- lapp.

Du har forsåvidt helt rett; det er tillatt totalvekt som gjelder for å finne ut hva du som sjåfør kan trekke på B-lappen, men om du leser den paragrafen du har sitert her fra ende til annen, så ser du at den ikke sier noe som helst om at hengerens tillatte totalvekt må være lavere enn bilens tillatte hengervekt.

 

Regelen om at hengeren ikke kan være tyngre enn bilen har lov å trekke gjelder (naturlig nok) uansett førerkortklasse, og står i en annen paragraf, og faktisk også i en helt annen forskrift, og der er det aktuell totalvekt (henger+last) som er det brukte begrepet.

 

§4-2 i Forskrift om bruk av kjøretøy sier følgende (min utheving):

Motorvogn må ikke brukes til å trekke tilhenger eller tilhengerredskap med aktuell totalvekt som er større enn den vektgrense for tilhenger som er fastsatt for motorvognen. Fastsatt vogntogvekt for motorvognen må ikke overskrides.
Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Men er det ikke det vi diskuterer? Hva man kan kjøre av henger med klasse B førerkort? Og det står da der att det er tillatt totalvekt de regner på ikke aktuell.

 

Jeg ser hva du sier, men jeg fikk høre på kjøreskolen i høst at de ved kontroll ville se på maks tillatt hengervekt (bil) og maks tillatt hengervekt de vil se på, sammen med om du er over 3,5 tonn totalt.

Holder på med ny llapp nå, skal spørre en ny kjørelærer om dette til uka (hvis jeg husker det)

Lenke til kommentar

Joda, det er hovedsakelig det vi diskuterer. Men også på klasse B kan det tenkes tilfeller hvor bilens tillatte totalvekt sammen med hengerens tillatte totalvekt er under 3500kg (altså B-lovlig), samtidig som hengerens tillatte (men ikke aktuelle) totalvekt overstiger det bilen har lov å trekke i vognkortet; slik M.H. ordlegger seg i sitt innlegg #10 mener han tydeligvis at det ikke er lovlig å trekke på klasse B; det mener i alle fall mobile999 og jeg er feil.

 

Uten BE (eller B96) er det totalvekten på bilen og tilhengeren som er interessant. Man kan ikke trekke en tilhenger med høyere totalvekt enn det vognkortet til bilen tillater, selv om det nesten ikke er last i den. Men med BE kan man det, så lenge egenvekt på tilhenger pluss vekt av lasten ikke overstiger det bilen har lov til å trekke.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...