Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ta backup av maskin som skal reinstalleres


Anbefalte innlegg

Heia, En kompis av meg ringte meg idag og spurte om jeg kunne se på farens pc. Vet ingen ting om den, Men problemet var at den stoppa på skrivebordet til win7. Jeg tror det er Os som har kræsja. Og må reinstalleres, Men faren hadde viktige dokumenter/bilder som han måtte ta vare på. Er det et program som lar meg gjøre det?

 

Takker på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den dukker nok opp av seg selv, bare pass på at du ikke booter på den i boot.

I docking er det bare til å slenge den inn i ettertid.

 

Start-min datamaskin- høyre - behandle- disk manag.

 

Ser du den der uten bokstav og den ikke kommer opp kan du bare rename og velge en random ledig.

Lenke til kommentar

 

Dette er jo så lett.

Det første du bør gjøre er å enable lokal administrator og sette/resette passord på den kontoen. Bruke pnordal og Windows 7 recovery console.

Logge inn med den Administrator (tilfelle det kun er user profil feil med hans hive)

Funker det å logge på med annen bruker (administrator) er problemet jo allerede løst her, lag ny bruker med alternativ login navn til han. Kopier filer fra den gamle profilen som ikke funker til den nye.

Hvis du eventuelt må re installere Windows 7 er det ikke nødvendig å miste noen brukerdata filer , det bør alle vite. Reinstallere (velge upgrade) oppå uten sletting eller formatering av partisjon rører ikke brukerdata (haver i Windows.old)

Men boot med annet medie og kopiere ut filene hans for sikkerhets skyld.

 

Dere kan jo også 'ghoste' disken for den saks skyld. Da har dere en original kopi av harddiskens partisjoner og data m/status før fikling påbegynnes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er jo så lett.

Det første du bør gjøre er å enable lokal administrator og sette/resette passord på den kontoen. Bruke pnordal og Windows 7 recovery console.

Logge inn med den Administrator (tilfelle det kun er user profil feil med hans hive)

Funker det å logge på med annen bruker (administrator) er problemet jo allerede løst her, lag ny bruker med alternativ login navn til han. Kopier filer fra den gamle profilen som ikke funker til den nye.

Hvis du eventuelt må re installere Windows 7 er det ikke nødvendig å miste noen brukerdata filer , det bør alle vite. Reinstallere (velge upgrade) oppå uten sletting eller formatering av partisjon rører ikke brukerdata (haver i Windows.old)

Men boot med annet medie og kopiere ut filene hans for sikkerhets skyld.

 

Dere kan jo også 'ghoste' disken for den saks skyld. Da har dere en original kopi av harddiskens partisjoner og data m/status før fikling påbegynnes.

Haha, Har alltid reinstallert uten å redde noen form for bilde, dokumenter etc siden jeg ikke har noe :p Da skal jeg gjøre det :)

Lenke til kommentar

Du har jo fått svar før i tråden. Hvis den ikke starter som den skal, så har du vel to alternativer for å redde ut det som må reddes:

Ta ut harddisken og sett den i en annen maskin, evt bruk en overgang til USB-porten, da er det lett å hente ut innholdet.


Eller så kan du starte PC-en med en Linux live-CD/DVD og kopiere over via USB eller nettverk. Har brukt Knoppix til slikt flere ganger selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...