Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blant norske motorjournalister i dag er det vel ganske få som har journalist-bakgrunn. Utdannelser i økonomi, historie og diverse annet er bakgrunnen hos de fleste jeg kjenner (men noen har ganske solide journalistiske bakgrunner også!). God penn og en lidenskap for bil har tatt de til motorjournalistikkens verden. Men for de som ønsker en vei inn i dag kan journalistikkutdanning være lurt. Det var slik jeg fikk en fot inn.

 

Om du ikke er interessert i skrivingen, er kanskje testsjåfør for en eller annen produsent veien å gå. De tar inn folk som enten har racingbakgrunn eller en ingeniør-bakgrunn. Sistnevnte fordi de ikke bare kjenner noe feil, men også kan identifisere både hva som er feil og hvorfor det er feil - rent teknisk. Alle bilprodusenter har slike testsjåfører (Lamborghinis tidligere sjåfør Valentino Balboni er kanskje mest kjent av de - så kjent og respektert at han fikk en Gallardo-modell oppkalt etter seg). Mange under- og ettermarkedsleverandører har også testsjåfører, for eksempel dekkprodusenter, tuningselskap og ombyggere.

 

Hvis det er selve racingdelen som trigger deg, er det jo en mulighet å bli racersjåfør, men det krever tid, flaks, ferdigheter og penger. Alt dette i hopetall. Om du ser på F1-, rally-, rallycross-, LMP-sjåfører og alle andre som konkurrerer på høyt nivå (såpass høyt at det blir noe penger ut av det) har de aller fleste bakgrunn fra karting som barn, hvor de har tatt stegene. Enkelte kan kjøpe seg inn, men det er snakk om så mange millioner at det i praktisk talt alle tilfeller er urealistisk. Den "billigste" sporten av de tre er rallycross, og skal du satse fullt (kjøre alle løpene, ha et team med skikkelig størrelse og satse på seier) er bare sponsorbudsjettet alene i størrelsesordenen 15-20 millioner kroner ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvordan ser dagen din ut Skavold?

Er det en 9 til 4 jobb med noe reising, eller er du på kontoret til langt på natt?

Regner med at du kan ta jobben med deg hjem?

 

Har du noen gang vurdert å teste biler foran kameraet?

Lenke til kommentar

De gutta jeg kjenner som er fabrikkførere for Audi har for det meste mekaniker- eller racingbakgrunn. Møtte en av gutta som testa Lamborghini for noen år siden da jeg var på et fabrikkbesøk der, og han hadde starta på gølvet som mekaniker for Fiat og jobbet seg oppover. Han hadde egentlig null utdannelse, men MASSE praksis med feilsøking og en lang rekke kurs på teknisk..

Lenke til kommentar

Hvordan ser dagen din ut Skavold?

Er det en 9 til 4 jobb med noe reising, eller er du på kontoret til langt på natt?

Regner med at du kan ta jobben med deg hjem?

 

Har du noen gang vurdert å teste biler foran kameraet?

 

Jeg er ikke motorjournalist full tid, jeg er næringslivsjournalist som av og til tar oppdrag som tester/prøvekjøringer etc. Men alt foregår i samme forlag, så det er ikke lang vei å spørre om å kjøre en bil i ny og ne.

 

Men jeg har hatt noen måneder som "intern sommervikar" for bilbladet vårt, og da blir det litt reising, ja. Hvor mye varierer en del, basert på lanseringstrykk og sesonger. Ugunstige arbeidstider kommer som regel i forbindelse med reiser - grisetidlige fly (06.10-fly til Tyskland en kjenning), og sene hjemkomster er ikke uvanlig i så måte. En del av skrivingen kan jeg gjerne få gjort unna på flyet på vei hjem, og med litt forberedelse før reisen går det ganske greit unna. Redigering av bilder tas helst på kontoret, ikke på laptop-skjermen. Kontordagene er som regel normal-lengde, selv om det kan forekomme strekte ettermiddager tett opp mot deadline. Jeg jobbet praktisk talt ikke noe hjemmefra i denne perioden. Jobbing på flyet og på kontoret dagen etterpå holder.

 

Vurdert å være foran kameraet? Tja, hadde sikkert vært veldig moro, men det er jo ikke bare å hive seg foran et kamera, så er alt gjort. Det er veldig mye arbeid som ligger bak en god videoproduksjon, og de som ikke bruker tid på det er veldig enkel å gjennomskue - det blir amatørproduksjon. Det gidder ikke jeg være med på.

Lenke til kommentar

Jeg har gjort et par tester for en liten blekke som dessverre er borte nå. Min inngang der var via bekjentskap. Jeg er utdannet og arbeider innen bil, men er også i stand til å uttrykke meg forståelig skriftlig. Redaktøren hadde i tillegg sansen for hvordan jeg formulerte meg. Jeg tror at første fokus bør være å kunne formulere seg anstendig. Føler du at du kan skrive en tekst på et sådan vis at folk vil betale for å lese den har du noe å bygge på. For å komme igang kan det være greit å ta kontakt med en lokalavis eller noe annet av mindre format og høre om de kan være interessert i freelanceoppdrag. Vær obs på at dette kan være tidkrevende arbeid, det var i alle fall for meg. Jeg er ikke så profesjonell at jeg bare kan sette meg ned å prestere et mesterverk. Jeg må føle inspirasjon og tiltakslyst for å prestere et anstendig resultat. Det å lage en god tekst og kanskje sette sammen et et sluttresultat med bilder, bildetekster og det som ellers hører med tar i alle fall for meg en del tid og ikke en ubetydelig andel arbeid. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...