Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Behandling av terrassegulv med maling eller dekkbeis?


Anbefalte innlegg

Jeg har en terrasse i impregnert treverk på ca 50 kvm, som har vært behandlet med terrassebeis . Denne var av en farge kalt "honning", men ble mer som mørk brun. Etter noen år er nå beisen såpass slitt at terrassen må behandles på nytt, og jeg hadde tenkt å fjerne den gamle beisen, og beise den på nytt i en lysere farge (lys grå). Jeg har renset den med terrassebeisfjerner som beskrevet i byggevarehuset og i bruksanvisningen, men det er umulig å få bort alt det gamle. Ny lys terrassebeis er derfor ikke særlig aktuelt, da skjolder fra den gamle brune beisen vil skinne igjennom. Min tanke var da å bruke enten dekkbeis eller maling, men jeg er usikker på hvor godt det vil holde. En kollega som har hus i et værutsatt område anbefalte dekkbeis, det skulle holde lenge, og når det ble slitt var det enkelt å legge på nytt strøk. Noen andre som har erfaring med å bruke dekkbeis eller maling på terrassegulv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil ikke bruke verken maling eller dekkbeis, for det er kommet et produkt i handelen som heter Tjæralin, den har jeg brukt på terrassegulv og er mer enn fornøyd. Kan blandes i mange farger, en litt mørk farge vil dekke skjolder, snakk med faghandelen, der får du råd om dette. Har du digitalkamera, knips et bilde og ta med slik at ekspeditøren med egne øyne kan se hvordan det ser ut. Koster rundt 1000 kr for 10 l.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke bruke verken maling eller dekkbeis, for det er kommet et produkt i handelen som heter Tjæralin, ...

Tjæralin er et ca 30 år gammelt varemerke, som Jotun og Flugger, ikke et produkt. Tror faktisk min gamle terrassebeis var fra denne leverandøren.

Lenke til kommentar

post-273075-0-86761600-1399029923_thumb.jpg

 

Jeg vil ikke bruke verken maling eller dekkbeis, for det er kommet et produkt i handelen som heter Tjæralin, ...

Tjæralin er et ca 30 år gammelt varemerke, som Jotun og Flugger, ikke et produkt. Tror faktisk min gamle terrassebeis var fra denne leverandøren.

 

For at det ikke skal være noen som helst tvil om hvilket produkt vi snakker om, legger jeg ved et bilde. Også faghandelen bruker benevnelsen "Tjeralin" om dette produktet, som er en "utvandig beis og maling i ett". Produktet inneholder tretjære.

 

 

Jeg vil ikke bruke verken maling eller dekkbeis, for det er kommet et produkt i handelen som heter Tjæralin, ...

Tjæralin er et ca 30 år gammelt varemerke, som Jotun og Flugger, ikke et produkt. Tror faktisk min gamle terrassebeis var fra denne leverandøren.

 

 

Lenke til kommentar

TS. Jeg ville vært skeptisk til å benytte oljedekkbeis, eller maling, på et utvendig gulv. Begge er beregnet for stående (eller hellende) kledning/bord. Og det slites ganske raskt vekk, med eks. sand under skoene o.l. Da hadde jeg heller akseptert et mørkere gulv og brukt Tjæralin på nytt.

 

Farget olje/beis trekker ulikt ned i treverket og er sikkert vanskjelig å fjerne. Har du forsøkt med en båndsliper? Men det er ikke sikkert det går heller, selv om jeg ville forsøkt. Biltema har billige båndslipere.

 

Jeg ville nok ha brukt olje (eller Tjæralin) Kanskje du kan få tilsatt en farge på oljen, som dekker missfargingen. Eller kontakte eks. Jotun pr telefon og snakke litt ned en som har "peiling".

Endret av Friluftskar
Lenke til kommentar
  • 4 år senere...

Jotun Trebitt Terrassebeisfjernet eller noe slikt? 5-liters dunk.

Hva endte du opp med å gjøre?

Kona skulle beise terassen og kjørte på med en rødlig farge. Resultatet ble noe av det styggeste vi har sett og hun har hatt ujevnt med maling rundt om. Grusomt rett og slett!

 

Hva kan man gjøre for å rette opp i dette og få et fint resultat?

Kunne godt hatt grå farge, men hvordan blir det å legge på ny farge over den stygge rødlige fargen?

post-55110-1326729_thumb.jpg

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Hva endte du opp med å gjøre?

Kona skulle beise terassen og kjørte på med en rødlig farge. Resultatet ble noe av det styggeste vi har sett og hun har hatt ujevnt med maling rundt om. Grusomt rett og slett!

 

Hva kan man gjøre for å rette opp i dette og få et fint resultat?

Kunne godt hatt grå farge, men hvordan blir det å legge på ny farge over den stygge rødlige fargen?

Fint med liv i en 4 1/2 år gammel tråd :-)

 

Jeg endte opp med, etter å ha renset den gamle terrassebeisen med beskrevet rensemiddel, å påføre 2 strøk med vanlig dekkbeis (for vegg). Resultatet ble bra, og det har holdt fint til nå. I sommer ser jeg at det begynner å bli slitt, men det bør holde å skrape bort det som har løsnet, og påføre 1-2 støk ny dekkbeis. Dekkbeisen har holdt godt på fargen (mye bedre enn terrassebeisen), og den holdt mye lenger enn terrasseoljen jeg brukte før.

Lenke til kommentar

Fint med liv i en 4 1/2 år gammel tråd :-)

 

Jeg endte opp med, etter å ha renset den gamle terrassebeisen med beskrevet rensemiddel, å påføre 2 strøk med vanlig dekkbeis (for vegg). Resultatet ble bra, og det har holdt fint til nå. I sommer ser jeg at det begynner å bli slitt, men det bør holde å skrape bort det som har løsnet, og påføre 1-2 støk ny dekkbeis. Dekkbeisen har holdt godt på fargen (mye bedre enn terrassebeisen), og den holdt mye lenger enn terrasseoljen jeg brukte før.

Takk for svar.

Jeg har satt igang med terasserens, tar litt tid.

Men 2 strøk, var det mye mørk beis igjen når du la på dekkbeisen?

Og brukte du lys grå uten at de mørke delene viste igjennom?

 

Se bilde nedenfor av ferdig renset terassebord, var det noen lunde likt ditt etter at du hadde renset?

post-55110-3439309_thumb.jpg

Endret av OddZen
Lenke til kommentar

Dekkbeisen dekker godt. Jeg fjernet det jeg fikk bort, men brukte ikke mye tid på det. Det var så mye mørk terrassebeis igjen i treverket at en ny beis som ikke var dekkbeis ville gitt dårlig resultat. 

 

Uansett er nok, som flere har påpekt, dekkbeis for vegg ikke særlig egnet for gulv. For meg var det enkleste løsning, alternativet for å få det fint var enten å slipe ned plattingen eller å legge ny.

Lenke til kommentar

Hvilken type dekkbeis benyttet du deg av?

Husker ikke merke/type, dette er 4 år siden. Kjøpte en rimelig oljedekkbeis som var løsemiddelbasert og av kjent fabrikat.

 

Generelt frarådes det å male terrassen, men i mitt tilfelle var det likevel beste alternativ, siden det var mye mørk terrassebeis igjen i treverket, slik at nytt lag med lys terrassebeis ikke var en aktuell løsning. Hadde jeg visst at terrassebeisen i farge Honning skulle bli mørk brun etter 2-3 år, ville jeg heller valgt en lysere terrassebeis, og etterbehandlet med tilsvarende produkt når behovet tilsa det.

Endret av zanta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...
zanta skrev (På 3.9.2018 den 19.32):

Fint med liv i en 4 1/2 år gammel tråd :-)

 

Jeg endte opp med, etter å ha renset den gamle terrassebeisen med beskrevet rensemiddel, å påføre 2 strøk med vanlig dekkbeis (for vegg). Resultatet ble bra, og det har holdt fint til nå. I sommer ser jeg at det begynner å bli slitt, men det bør holde å skrape bort det som har løsnet, og påføre 1-2 støk ny dekkbeis. Dekkbeisen har holdt godt på fargen (mye bedre enn terrassebeisen), og den holdt mye lenger enn terrasseoljen jeg brukte før.

Nysgjerrig på «vanlig dekkbeis». Er det feks. Tjæralin? Sliter med en skikkelig møkkaterasse og må finne en enklest mulig løsning som hilder noen år. Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...