Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvordan takler du angsten?


Laserbeam

Anbefalte innlegg

Angst er noe jeg oppfatter som ett merkelig fenomen, mest sannsynlig fordi jeg aldri har hatt det selv.

Jeg har opplevd mennesker med angst på nærthold via arbeid og kan si at det mildt sagt var urovekkende nok. Jeg har også en del tidligere kollegaer som sliter med angst, det å kjøre bil er blant annet ett enormt problem for deres sin del. Men på en måte kan jeg forstå akkurat den.

 

Jeg ser på meg selv som ett enkelt menneske, jeg står opp hver dag, gjør mine daglige gjøremål og sysler med ting jeg liker før jeg når jeg finner det forgodt går å legger meg. I løpet av en dag kan det være å tale i forsamlinger, spille golf, klatre litt i fjellet eller spille playstation.

 

Jeg tar med andre ord ikke meg selv så veldig høytidelig i det daglige liv, av den grunn så stresser ikke jeg med hva andre tenker om meg og hva jeg gjør, om folk har en formening om meg om det er positivt eller negativt spiller for meg del ikke en stor rolle. Dersom dem har noe konstruktivt å komme med tar jeg det til meg dersom jeg finner en nytte av det. Så konseptet med at folk bekymrer seg for hva andre tenker om deg har jeg vanskelig for å se som ett stressobjekt.

Angst er rett og slett hjernen som lurer kroppen til å gå i full forsvars posisjon med å øke puls og adrenalin nivået som om du du møter på et svært dyr å må enten løpe fra det, eller sloss for å overleve. Hos noen skjer dette bare helt plutselig når de sitter foran PC skjermen, ser TV etc, å føles veldig ubehagelig. Hvorfor dette skjer er vanskelig å svare på da det er veldig individuelt.

Endret av KimWhinesAlot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har 3 typer angst om jeg kan si det? sosial angst, angst å panikk angst..

jeg pleier å fokusere på pusten min å få pulsen til å gå saktere sette på veldig rolig musikk om jeg rekker det. finnes på youtube

 

eller meditere med ett stearinlys rett forran meg kan funke. kanskje ikke ved panikk da men. les om det ;)

Stearinlys meditasjon http://meditasjon.nyttiginfo.no/stearinlysmeditasjon.htm

Endret av chill1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Brå våkna mellom ett og to (i natt). La meg rundt klokka 9 i går kveld.

 

Har klart å distrahere meg noen timer. Men angsten roet seg ikke. Så jeg har nå fått et par angstdempende medisiner. Satser på at ting går bedre etterhvert. :-)

Full musikk på ørene å gå angsten vekk fungerer her. Ikke like lett å tvinge seg ut hver gang, men det fungerer knall her. Panikk angst er det værre med å da er det kun Xanor som fungerer på meg.

Lenke til kommentar

 

 

Brå våkna mellom ett og to (i natt). La meg rundt klokka 9 i går kveld.

 

Har klart å distrahere meg noen timer. Men angsten roet seg ikke. Så jeg har nå fått et par angstdempende medisiner. Satser på at ting går bedre etterhvert. :-)

Full musikk på ørene å gå angsten vekk fungerer her. Ikke like lett å tvinge seg ut hver gang, men det fungerer knall her. Panikk angst er det værre med å da er det kun Xanor som fungerer på meg.
Fått tilbake roen nå. Varte heldigvis bare noen timer. Ikke noe angst / panikkanfall. :-)
Lenke til kommentar

Hadde kraftig angst kun i forhold til en konkret ting. Tvang meg selv til å konfrontere angsten på forskjellige måter etter at jeg nådde voksen alder og klarte til slutt å overkomme problemet.

Er litt værre når man har angst uten at man vet hvorfor. Hatt en helt normal barndom, så tror ikke det er noe der.

Ble mobbet en stund på skolen fordi jeg var sengevæter frem til 10 års alderen å hadde et uhell på skolen, men mobbingen var kortvarig når jeg lurte de 3 guttene 1 etter 1 ut for å leke også grisebanket jeg og en kompis dem :devil:

 

Har testet litt stoff i 17-18 års alderen (hasj, marihuana, kokain og amfetamin) testet kun noen få ganger så tviler på at det skal kunne ha noe innvirkning.

 

Har gitt opp å finne ut hvorfor man har det å heller akseptert at man har det å må finne en måte å leve med det på.

Finnes ganske mye forskjellige mestrings teknikker, så er overbevisst om at det finnes en teknikk for alle bare man er villig. Likte ikke store folkemengder før å det løste jeg med nettopp å være der det var mye folk, så folkemengder er ikke noe problem i dag. Angst/uro løser jeg med en spasertur om det er natt eller dag, sol eller regn med god musikk på ørene. Ofte er det ikke mere enn en 15-20 minutters gåtur som skal til. Godt kosthold, lett trening samt kutte ut alkohol å begrenset koffein inntak har hatt god innvirkning på min psyke. For et år siden var jeg et angstvrak, mens nå har jeg kun litt uro på kveldene. Så det finnes håp om å bli kvitt angst, men det krever at man selv gjør noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...