Gå til innhold

Beskriv ditt hjemme server/nettverk-oppsettet!


sdf123

Anbefalte innlegg

Tenkte vi kunne ha en tråd med der hvor vi beskriver vårt oppsett hjemme hva angår server og nettverk. Både for skryt og inspirasjon til andre.

 

Server: AMD Xll 620, 6GB RAM. Win7 OS. En masse disker i forskjellig størrelse, ikke noe raid utenom 2 disker som speiler hverandre(backup av viktig). Har online backup av viktig data mot jotta online.

 

Nettverk: Kablet 1Gbit til stasjonære maskiner, media spillere. Trådløst til laptop, telefoner og nettbrett.

 

Funker bra,men savner et skikkelig server oppsett.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DIR-645 Ruter

Gigabit svitsjer for å transportere trafikken her og der.

WLAN på ruter 2,4GHz og GHz for trådløse enheter som mobiler, bærbare og tableter.

 

Server: en minnepinne med VMWare ESXi, et VM med Windows server 2012 som som kjører alle tjenestene mine, filserver, dlna server, torrent, backup mot eksterne disker.

 

post-74970-0-68117800-1394024845.jpg

Endret av Evelen!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ruter: pfSense, OpenWRT

Server: CentOS 5 / 6, raid oppsett er 4x HDD, hvor jeg oppretter /boot i 4x RAID1 og resten blir tilegnet til LVM 4x HDD RAID5

Tjenester: BackupPC, mysql, postgresql, CrashPlan, NIS, Plex, NTP, NFS, Samba, NX, apache, OpenVPN, værstasjon, cacti, smokeping, ubiquiti aircontrol(1/2), flexget, KVM virtualisering osv.

 

Nettverk: Blanding av Cisco, Linksys

 

Vi er idag 8 lokasjoner koblet i sammen med OpenVPN(knallhard håndtering av subnet), all ruting foregår dynamisk via OSPF for IPv4 og statisk ruting for IPv6 som jeg tilbyr gjennom en tunnel til sixxs. En av lokasjonene er faktisk oppkoblet via 3g uplink. Utover dette er det deling av data som går via NFS og Samba alt etter hvilken klient som kobler til.

 

På 3 av lokasjonene har jeg også satt opp Stratum1 NTP servere(GPS+PPS), disse skal i teorien være mer nøyaktig enn å synce seg opp mot ntp servere på Internett.

Endret av kpolberg
Lenke til kommentar

lokasjon 1:

Ruter / Brannmur : pfSense, OpenWRT(asus), Dlink til gjestar med Caprtiv portal og eget Vlan.

 

Server 1(Mona): 4U Rack server. Windows Server 2012 R2(Ekte) med 16 av 24 diskar.

Windows Server 2012 R2(Ekte) med 2 EVO i Raid 1.(med trim), 16 + hot spare av 24 diskar .+ Raid 6 LSI 9261-8i med BBU og SSD cache. med expander. 16 GB ECC RAM.

Tjenestar: Domene kontroller nr 3. Backup, Hyper-V og DFS filserver. Replikerar mot "EDNA". 4GB LACP truck.

 

Server 2 (EDNA):Tower server. Centos 6 med KVM. 5 Diskar i RAID 5. 8 GB RAM ECC. virtuell Windows server 2012 R2(ekte)(MAGGIE).

Tjenestar: virtuell Domene kontroller nr 1. Backup, RFS filserver. JottaCloud. Replikerar mot "Homer".

4GB LACP truck.

 

Server 3 (LISA):Tower server. Hyper-v Server 2012R2(Gratis) . 2 Diskar i RAID 1 + 2 minnekort til os i raid 1. 32 GB RAM ECC. virtuell Windows server 2012 R2(ekte)(Abbie).

Tjenestar: virtuell Domene kontroller nr 1. Hyper-V og RFS filserver.JottaCloud. Replikerar mot "Homer".

4GB LACP truck.

 

Nettverk: HP Procurve 2824. (Willie)

 

Lokasjon 2:

 

Server 4 (Sherri):2 U RACK server. Hyper-v Server 2012R2(Gratis) . 2 Diskar i RAID 1 + 2 minnekort til os i raid 1. 32 GB RAM ECC. 2x Quad cpu.

Tjenestar: Hyper-V Cluster

4GB LACP truck.

 

 

Server 5 (Terri): 2 U RACK server. Hyper-v Server 2012R2(Gratis) . 2 Diskar i RAID 1 + 2 minnekort til os i raid 1. 32 GB RAM ECC. 2x Quad cpu.

Tjenestar: Hyper-V Cluster

4GB LACP truck.

 

Server 6 (Homer) 4U Rack server. Windows Server 2012 R2(Ekte) med 8 av 8 15000 diskar. i raid 5.

Windows Server 2012 R2(Ekte) (med trim), 10 GB ECC RAM.

Tjenestar: Replikert til av "EDNA" via VPN. Styrar Clusteret med System Center Virtual maskin manager. 4GB LACP truck.

 

Nettverk: HP Procurve 2824. (Astrix) HP Procurve 5308XL(Obelix) som eg lånar frå jobben(Er til sal om nokon er interessert).

 

Som dykk sikkert ser er namne standaren frå ein bedrifts standpunkt ikkje god.

Men sidan det er privat likar eg han.

Endret av sogndal94
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

HP Microserver 12TB i RAID

 

Kjører FreeBSD med Samba 4, har satt opp en jail som fungerer som Primær domenekontroller/dns/kerbos/Active Directory server. HovedOS'et kjører som backup DC. Et annet jail kjører Transmission og server alle nedlastinger anonymt gjennom VPS

Lenke til kommentar
Server 1: Dell R515 2 stk Opteron 4180, 8 GB ECC RAM, 12 Stk Samsung Spintpoint F4EG 2 TB (Raid 10 med 2 hotspare) og 2 stk WD Scorpio Black 500 GB (Raid 1).
Server 2: Dell SC1425 2 stk Dualcore Xeon et eller annet. 2 GB Ram. Husker ikke diskene
Server 3: Dell SC1425 2 stk Dualcore Xeon et eller annet. 2 GB Ram. Husker ikke diskene. Ikke i bruk pga lynnedslag herpa de innebygde nettverkskortene.
Server 4: Dell 650. Støyete gammel sak som heller ikke er i bruk.
PC i Rackkabinett: Intel Core 2 Duo E6600, 4 GB RAM med et utvalg av møkkadisker og et ASUS Radeon 3870.
Cisco SG 200-26: For gigabitnettverk.
Cisco Catalyst WS-C2950-48-SI For 100 mbit. Mangler consolekabel så har ikke lekt så mye med denne enda.
Dlink DIR-655. Brukes ikke. Ble brukt til trådløse enheter.
APC Smart-UPS X 750VA.
Server 1 kjører CentOS 6.5, hoster Minecraft (FTB) og skal med tid og stunder være både filserver og backupserver. (Når jeg får lært meg Samba og Bacula) Kjører også Plex mediaserver og ownCloud.
Server 2 kjører Ubuntu Server 14.04 LTS og driver vel kun Cacti for tiden.
Server 3 kjørte pfSense. Men så kom lynet og drepte den litt.
Server 4 driver passivt med støvsamling.
PC i Rackkabinett kjører kun BOINC og noe småpjask.

post-74957-0-01880000-1398707393_thumb.jpg
Endret av Ascubal
Lenke til kommentar

Ruter: Low power Celeron med 3 Intel Gigabit nettverkskort og 2GB ram som køyre PFSense på ein USB pinne.

 

Server1: Databaseserver, PostgreSQL 9.3 og FreeBSD 9.2

AMD Dualcore XP 5000+ og 8GB ECC ram.

6 stykk 7200 RPM 500GB disker, satt opp på ein ZFS mirror med 2 vdev som har 3 disker kvar.

1 SSD 120GB som disk cache, men har oppretta ein partisjon på 30GB som brukes til caching då ZFS bruker villt med RAM for mapping av data til L2ARC/cache når blokkstørrelsen er 8kb.

Ytelse: Kan hente ut og summere 10 mill rader mellom 1 til 30 sekund (avhenger av cache hits)

Databasestørrelse er på 200GB uncompressed

 

Server2, Applikasjonsserver, Debian 7 og Tomcat

Athlon 2 x250, 4GB ECC ram. 2 sata disker på 160GB som speiles

 

Server3, FreeBSD 9.1, Jails

Athlon 2 x250 4GB ECC ram 2 sata disker på 250GB som speiles

Køyre DNS, Wiki(MoinMoin), OpenLDAP, Extern SSH Login, Backup, uWSGI

 

Server4, FreeBSD 9.1, Datalagring, Backup, ZFS

Intel Core 2, 8GB ram, 5 stykk 2TB disker.

 

Server5,6,7 Debian7 og Elasticsearch

AMD Dual Core XP 5600+

8GB ECC RAM

Har kvar sin USB 3.0 penn 16GB

 

Har ikkje bilete då alt er plassert i eit vanvittig rot, skal rydde nå i sommer

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Router:

 

Asus rt-n66u (skal ved senere anledning byttes ut med dedikert maskin med pfsense)

Filserver:

 

Hp proliant microserver n36

Ubuntu 13.10

8GB ECC Ram

4*3tb WD Red satt opp i ZFS raidz1.

60 gb OCZ Vertex SSD til read og write cahce.

Intel pro/pt 1000 dual NIC

Minnepenn med OS.

Står for sambasharing av media,
Backup av viktige filer fra andre maskiner både på zfs poolet og ekstern disk.

Deling og lagring av VM'er.
Dedikert NIC til fildeling/NFS Shares for å distribuere last.

 

Virtualiseringsserver:

Whitebox build i et lian li q16

intel i5 4670

16gb ram
Intel pro/pt 1000 dual NIC
Intel 320 120gb SSD
ESXI kjørende fra minnepenn.

Lagrer i hovedssak alt av data på NFS Share men har to stk maskiner som ikke er migrerte enda da jeg jobber med å forbedre ytelsen på NFS delinga fra filserveren da disse maskinene krever bedre ytelse.

På denne maskina kjører jeg:

  • et windows 7 miljø i tilfelle jeg har behov for windows fra en av linux pc'ene mine,
  • General purpose ubuntu 14.4 miljø for IRC osv.
  • ubuntu 12.04 Utviklingsmiljø for c, c++, Python osv.
  • Debian wheezy webutviklingsmiljø og webserver med apache, ispconfig, webalizer og mysql.
  • Plex Mediacenter som transcoder media direkte fra filserver og streamer til pc, nettbrett, mobil og chromecast.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...