Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ny bil i løpet av året. Anbefalinger?


Anbefalte innlegg

Etter å ha stått trofast ved Hondas side i en årrekke vurderer jeg nå og liste meg ut på ukjent mark og lukte på litt andre bilmerker (IKKE Opel. Jeg har alt hatt Opel.)

Accorden skal inn til EU-kontroll nå i Mai og håpet er at den går igjennom uten for store utgifter og at jeg kan selge den for noen høvdinger etterpå.

 

I denne anledning ser jeg meg om etter ny bil og jeg trenger anbefalinger.

Jeg har ikke vært i banken ennå, men håper på å kunne legge meg i prisklassen 150 000-180 000,-

Her håper jeg å gjøre et kupp og finne en bil som ikke er så veldig gammel og ikke har gått så veldig langt.

 

Jeg biler mye, men er alene, så strengt tatt er ikke 5 seter ett must. Jeg har meget sjelden passasjerer i baksetet. Jeg har en forkjærlighet for takluker, men innser at disse forsvant ett sted midt på 90-tallet.

 

Her kommer det som er crucial: Jeg må ha en bil med ganske stort baggasjerom.

Jeg skal ha ett relativt stort hundebur bak der. (82x70x65 - mulig jeg oppgraderer til ett som er enda litt større [103x70x72] etterhvert)

På Accorden jeg har nå ser baggasjerommet himla stort ut, men det er forbausende hvor lite praktisk det er. (bakhjulene kommer opp og tar mye plass, seteryggen skrår veldig og selve bakluka er smalere enn resten av baggasjerommet)

Jeg ser altså etter en bil som er stor over hekken, og som tåler å gå litt! En bil jeg kan ha i mange år da jeg er lei av å returnere til markedet annenhvert år. Bensin eller Diesel går på ett ut men jeg ønsker en bil som er litt mer sparsom på drivstoffet enn de jeg har hatt til nå. Manuelt girkasse og ålreit størrelse på motor er også veldig greit.

 

 

Jeg utelukker ikke firhjulstrekker, men det skal sies at jeg ikke har hytte på fjellet og har veldig behov for det.

 

Jeg er åpen for det meste så lenge det ikke er Opel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom du ikke har behov for 4WD, bør du ikke kjøpe det. Det er noe som trekker opp prisen, trekke opp forbruket, og som regel trekker opp vedlikeholdskostnadene.

 

Kan jeg spørre hvilken Opel du har hatt, siden du utelukker merket helt? Situasjonen for merket i dagens marked gir deg som regel mye bruktbil for pengene, og fra 1998-2005 (avhengig av modell) er kvaliteten full på høyde med det beste på markedet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Verste mandagsbilen jeg har vært borti var en relativt ny toyota corolla for noen år siden, så om man er plaget med en bil så betyr det ikke at bilmerket er dårlig, mao så er det ikke bare opel som har hatt mandagsbiler.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en 95 modell Opel Astra. Bla rustet det hull på bensintanken og etter å ha lest litt rundt på nett fant jeg ut at det var sjokkerende mange med akkurat samme problem, også eksospotta rustet og løsnet til slutt før den falt av. Samtidig var bilen forfulgt av ulykke. Bakvinduet knuste under en storm og bilen regnet full, stereoen skrudde seg på av strøsteinen som blåste inn i bilen og tappet bilen for batteri og dynamoen røyk uka etterpå, frontruta tok også skade og måtte skiftes, sidespeilene løsnet med ett års mellomrom og falt av (i forbannelse gav jeg en lang faen i å skaffe nye), drivknute, bensinpumpe ble skiftet, den lekket olje som en sil, kjølevæsken forsvant på mystisk vis samme hvor mye jeg etterfylte, bensinmåleren viste feil, viftemotstand, bremser som var bortimot ikkeesksisterende (ifølge Eu-kontrollen var det ingenting i veien med dem!!) og vindusviskere og spylevæske som fungerte akkurat når det passet dem, nakkestøtter i baksetet fantes ikke. Dette er bare noe jeg kommer på i farten.

Etter 2 lage år som føltes som 2 tiår gav jeg opp og laget spiker av helveteskapet og kjøpte meg Accord igjen. Accorden har vært super, det eneste jeg ikke liker er at den begynner å dra på årene (1996) og at bagasjerommet blir veldig knapt.

 

Here she is!

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Nå er Opel idag noe helt annet enn det du hadde der, men uansett så er det ikke aktuelt med Opel i og med at du må ha en relativt stor bil uten å betale for mye. En Vectra C kunne f.eks vært aktuelt siden den har STOR plass og er meget praktisk, men der er det bare noen modeller jeg ville kunne anbefalt, flere utgaver som har for mye feil. Insignia blir trolig for dyrt, og trolig for liten.

 

Du er nok sikkert litt bortskjemt med Accord som er særs driftsikker, og du vil gjerne ha noe som er like bra? Generelt ville jeg prøvd å holde meg til japse da, skjønt ikke alle modeller der heller er idiotsikre (noe Almar84 bekrefter). Hva med en Mitsubishi Grandis? Mener den finnes som varebil, om du vil ha det? Har ikke så voldsomt med kjennskap til bilen, annet enn at jeg ser at den er stor, og en bekjent har hatt en slik i flere år uten et feilslag.

Prismessig er du ikke så lang i fra å få deg en helt ny f.eks Berlingo varebil. Rett nok litt undermotorisert i 75HK utgaven, men ellers en ganske grei bil med små driftskostnader. Ikke helt personbil, men ikke så gærn å kjøre.

Lenke til kommentar
Du er nok sikkert litt bortskjemt med Accord som er særs driftsikker, og du vil gjerne ha noe som er like bra?

Folk pleier erte meg litt for min kjærlighet til Honda Accord. Det er godt å møte andre som kan bekrefte at dette er kvalitet.

 

Nå er Opel idag noe helt annet enn det du hadde der,

Det de være. Men jeg er blitt skikkelig skremt. Jeg har ikke råd til å bli sittende med en bil som blir en like stor utgiftspost som det den forige Astraen ble. Jeg trenger noe pålitelig som jeg kan ha i noen år.

 

Hva med en Mitsubishi Grandis?

Hæhæh. Grandis...

 

Prismessig er du ikke så lang i fra å få deg en helt ny f.eks Berlingo varebil. Rett nok litt undermotorisert i 75HK utgaven, men ellers en ganske grei bil med små driftskostnader. Ikke helt personbil, men ikke så gærn å kjøre.

Som sagt er jeg en ensom ulv og kan telle på hendene hvor mange ganger jeg har hatt passasjerer i baksetet siden jeg kjørte opp for 5 år siden. En toseter er faktisk ikke helt utelukket.

Endret av medlem-124997
Lenke til kommentar

Citroen Berlingo er møkkabil bak rattet. Da jeg jobba som budbilsjåfør og satt i den jævla Berlingoen hver dag, var den kjip. God å kjøre på motorvei, men den automatkassa er så langt bak mål at det var nesten trafikkfarlig.

 

 

Hva med Volkswagen Touran? De får du som varebil, og da har du _latterlig_ stor plass baki.

Lenke til kommentar

Da kan en bil av typen Berlingo kanskje være noe da. Det er noe eget med å kjøpe helt nytt. Verditapet blir stort om du selger etter bare 1-3 år, siden "alle" varebiler faller i pris siden de som regel er firmabiler og dertil elendig stelt, men skal du ha den i noen år er økonomien helt grei. Praktisk med nytt er jo at du har garantier "og slikt". Litt mer forutsigbart da.

 

Generelt er min erfaring at jo enklere bilen i utgangspunktet er, jo mindre tull blir det med de. Franske biler er ikke de med best rykte, for å si det mildt, men f.eks Berlingo (og andre tilsvarende) er totalt sett ganske OK bilkjøp.

 

Men der finnes mye annet å finne, men hovedsakelig må du nøye deg med brukt.

Du har jo biler som f.eks Skoda CitiGo, som koster ca 20.000,- ny pluss 995,-/mnd i leie i 3 år, men jeg vet ikke om du kan legge ned setene helt, om det blir plass til buret der. Kunne du klart deg med en slik så er jo det trolig det aller billigste bilholdet du kan få. Kanskje ikke idealbilen til langkjøring... :eek:

Lenke til kommentar

De fleste stasjonsvogner får man modelltilpassede hundegitter til, å da er vel problematikken med å få inn hundebur borte?

 

2 seter går jo ann, men det blir varmt baki der på sommeren og kaldt på vinteren, noe å tenke på hvis du kjører mye med en hund som tåler lite. Også er de jo somregel relativt ukomfortable da :)

Lenke til kommentar

De fleste stasjonsvogner får man modelltilpassede hundegitter til, å da er vel problematikken med å få inn hundebur borte?

De eneste hundeburene som er kræsjtestet, godkjent og hvor forsikringsselskapene dekker tap og skade av bikkja er de som heter Variocage. (Her er nettsidene deres.)

Hercules, Trixie og for ikke å snakke om 500 kroners stålburene som selges rundt omrking har lite å fare med når uhellet først er ute. Det samme gjelder spesialtilpassede bur fra Kela eller Alukonsult. Her tenker jeg ikke bare på bikkja, men på folket som sitter i bilen også. Bikkja blir tung når den kommer flyvende og har den hele bagasjerommet å flakse rundt på så skjer det store skader. Buret skal være så lite som mulig, så hunden flyr minst mulig rundt inni der. Den skal kun ligge, sitte og snu seg noenlunde komfortabelt. Derfor er gitter uaktuelt. :)

 

Sånn til info for andre med hund i bagasjerommet også!:)

Lenke til kommentar

CR-V er vel ikke det dummeste. Uten at det trenger å bety noenting, så har jeg en bekjent som hadde en ca 2007-modell bensiner. Han hadde en god slump utgifter med den bilen, så mye at han tilslutt fikk byttet den inn. Og forbruket var nokså drøyt, lå og bikket rundt literen på milen. Men dette trenger ikke være representativt! Jeg har satt på med den noen ganger, også opp noen bratte hytteveier. Den dugde rimelig greit der må jeg si. Men noen off-roader er det slett ikke ,-)

Får gode tester rundtom ser jeg. Sjekk at det er dybde nok i bagasjerommet. Det er ikke veldig dypt, om jeg husker rett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Sjekket målene Skoda Superb sitt bagasjerom? Et av de største bagasjerommene jeg kommer på, utenom E-klasse. Ikke er de spesielt dyre heller.

 

Edit: Finnkode: 46568601

Den har firehjulstrekk også :) Står kanskje litt langt unna :p

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

Passat er nok faktisk i minste laget mtp. høyden på bagasjerommet.

 

En god ressurs å bruke kan være Mim sin katalog over biler der burene deres passer inn, kombiner den med oversikten over størrelse på burene..

 

Her er link til oversikten over burene til MIM (Variocage)

http://www.veng.no/admin/common/getImg.asp?FileId=1322

 

Her finner man oversikten over hvilke biler de passer i, samt kommentarer til de der det er i trangeste laget..

http://www.veng.no/admin/common/getImg.asp?FileID=1200

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...