Gå til innhold

Define R4 vs. Corsair 450D vs. Corsair 650D


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har snust litt på nytt kabinett, delvis grunnet at jeg må bytte 4 stk. vifter på mitt gamle og delvis at det heller ikke tar vannkjøling. Istedenfor å bruke 800,- på 4 stk. nye vifter tenker jeg at jeg kanskje like greit kan strekke meg litt lengre og investere i noe helt nytt.

 

Kravene til nytt kabinett er rimelig greie - kabinettet må ta corsair H100i, ha rimelig grei kabelstyring, og helst ha mulighet til å ta både 120 og 140 vifter om hverandre. Støydemping er ønsket, men ikke et absolutt krav. Vekt er ikke viktig, og jeg kommer mest sannsynlig aldri til å kjøre mer enn et skjermkort eller ha behov for veldig stor strømforsyning.

 

Har heller aldri helt forstått forskjellen mellom 450D og 650D, virker som om begge klarer å ta H100i?

 

Meninger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på Fractal Design Arc Midi R2.

Genialt kabinett syntes jeg. Fleksibelt interiør og støtter mye forskjellig config av vifter og radiatorer. Støvfilter på inntak i front og bunn som kan plukkes for hånd for rengjøring. Fås med "vindu" eller med støtte for vifte på sidepanel. R4 vil nok være med lydisolert, men Arc Midi R2 er mer versatile.

 

Det å "ta" en H100i er en smal sak for de fleste kasser i dag. Se lenger enn dette :)

 

450D VS 650D

Lenke til kommentar

Ja, har sett litt på Arc Midi men det er noe her som ikke stemmer helt for min del hva utseende angår. Jeg er egentlig ganske opphengt i utseende, og kommer fra et firkantet aluminiumsfarget Lian Li. Jeg har ingen tvil om at Arc Midi er et godt kabinett, men jeg klarer ikke helt å falle for det.

Lenke til kommentar

Folk må jo gjerne få lov til å mene noe om form og farge og kjøpe en iphone, det er vel ikke uten grunn at "kommunisme-grått" er et begrep - tror de også var veldig glade i funksjon over form. Kanskje litt for mye? :)

 

Har sett på NZXT H440 tidligere, ser knall ut hva vifte- og radiatorplass angår - men faller liksom ikke helt i smak. Den NZXT logoen man ser nederst i vinduet, er det mulig å få fjernet den på noe vis?

 

edit: H440 har ingen eksterne 5.25 slots, noe som gjør viftestyrings i front umulig?

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Folk må jo gjerne få lov til å mene noe om form og farge og kjøpe en iphone, det er vel ikke uten grunn at "kommunisme-grått" er et begrep - tror de også var veldig glade i funksjon over form. Kanskje litt for mye? :)

 

Har sett på NZXT H440 tidligere, ser knall ut hva vifte- og radiatorplass angår - men faller liksom ikke helt i smak. Den NZXT logoen man ser nederst i vinduet, er det mulig å få fjernet den på noe vis?

 

edit: H440 har ingen eksterne 5.25 slots, noe som gjør viftestyrings i front umulig?

 

Ang viftestyring vet jeg ikke, men som du kanskje ser, så er det lagt opp til at du kan koble opp til 5 eller 6 vifter på en sån "3pins hub" slik at du får samlet alle vifteledningene en plass uten å måtte bruke overganger :)

 

 

Å det går vel an å koble viftene til hovedkortet også å styre dem der i fra :)

 

 

 

Men uansett, så er kabinett smaksak, jeg har som sakt R3 selv og er kjempe fornøyd med dette, veldig lite støy som kommer fra pcen.

Men kanskje et stilrent bigtower passer deg?

Lenke til kommentar

Ja, er uten tvil på jakt etter noe stilrent. Deler kontor med samboer, så kabinettet må ta hensyn til det. Støy er et tema men kommer nok til å investere i nye vifter og viftestyring ved side av, så det burde ikke være et problem uansett hva jeg velger.

 

Har et hvitt R3 liggende fra før av jeg også, brukes som NAS. Veldig fornøyd med det, og planen var jo egentlig å kjøpe et hvitt R4 før jeg begynte å snuse på hva Corsair hadde å by på. Må innrømme at jeg også vurderer 750D, rett og slett fordi prisen er lavere enn hva et 650D koster.

 

Må også innrømme at jeg har et veldig godt inntrykk av Corsair C70 hva funksjonalitet angår. Jeg er ikke fremmed for å prioritere funksjon over design, og kunne muligens ha levd med det i hvitt :)

Lenke til kommentar

Kanskje Corsair Carbide 330R ?

Viftestyring med touchpanel får plass bak frontdøren.

Pad'et ..

Støtter 240/280 i topp.

Så noen perverst gode vifter .. kanskje Aerocool DS (Dead Silence).

PS: Kombinasjonen H100i og "stille PC" lyder litt rart i mine øre. Du må bytte viftene på radiatoren da (Du hadde kanskje tenkt det uansett :) )

 

 

Edit:

Litt off-topic, fordi dette kabinettet treffer ikke TS sine krav, men imho er dette den mest deilige fronten på ei kasse ever

 

node605.jpg

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hei,

 

Tusen takk for all hjelp så langt, men jeg ser at jeg søren meg ikke klarer å bestemme meg helt. Kan godt hende at jeg bare kjøper 4 stk. 80mm vifter billig en plass og lar det gamle kabinettet leve litt lengre.

 

Hva vifter angår så Aerocool DS veldig spennende ut, men tror jeg kommer til å gå for disse den dagen jeg kjøper kabinett som tar 120mm vifter - http://techbay.no/product.html/noiseblocker-vifte-eloop-b12-2-120x25?category_id=93. De er litt dyre, men får jevnt over veldig gode tilbakemeldinger. Kommer i flere versjoner hva hastighet angår etc. Må også innrømme at de ser griselekker ut :)

Lenke til kommentar

Ser at komplett kjører superhelg med både Corsair 650D og Corsair H100i satt ned ganske bra i pris. Må tvinne litt tomler først, men kan hende jeg bestiller disse to i løpet av helga. Litt usikker på om 650D, mangler støvfilter både forran og på topp, samtidig som man ikke får byttet ut 200mm vifta i front med noe annet.

 

Har behov for vifter og viftestyring i tillegg, men det får jeg bare ta i etterkant.

 

https://www.komplett.no/corsair-h100i-hydro-series-cpu-kjler/769177

https://www.komplett.no/corsair-obsidian-650d-midi-tower-sort/622209

Lenke til kommentar

Nei, har ikke H100i fra før av - skal jeg først bytte kabinett så tenkte jeg at jeg like gjerne kunne slenge inn et par ekstra komponenter. Jeg har googlet endel, og det virker som om den jevnt over får veldig gode tilbakemeldinger? Hva vil du eventuelt anbefale som et alternativ? Har en intel 3820 som jeg får boota på 4.6 men den blir fryktelig fort fryktelig varm (har en eller annen intel generisk vifte), så jeg har aldri latt den stå på i mer enn 30 sekund etter boot :) Eller har jeg svært lite - GTX770, en SSD og en standard HD.

 

Hva kassa angår så har jeg ikke bestilt enda. Tingene lå i handlevogna, men rett før jeg skulle bestille så ble jeg usikker og begynte å vurdere 450D isteden. De koster nesten det samme denne helga, og som du sier har jeg egentlig ikke behov for en veldig stor kasse. Men det er ikke så store forskjeller hva størrelse angår:

 

450D

Bredde 21 cm Dybde 49.7 cm Høyde 49.4 cm Vekt 7 kg

 

650D

Bredde 22.9 cm Dybde 54.6 cm Høyde 52.1 cm

 

R4

Bredde 23.2 cm Dybde 52.3 cm Høyde 46.4 cm Vekt 12.3 kg

Endret av BareGjest
Lenke til kommentar

Hvis du har stock viften som fulgte med CPU vil du bli positivt overrasket over alt! Hehe .. De kjølerene er søppel.

 

H100i er ikke sååå dårlig som folk vil ha det til. Den er helt OK, men det er noen ting ..

1. Den er litt dyr

2. De medfølgende viftene er bråkete, spesielt på høy last. Du kan oppleve susing/skurring vba Corsair Link (men løser dette ved å kjøre viftene manuelt på viftestyring).

3. Bytter du ut viftene for å få den mer stillegående blir den enda dyrere.

4. Radiatoren er for tynn, så den kunne vært mye bedre enn den er.

 

Fordelen med H100i er at den vil være bedre på å holde temperaturen lav ved høy last ift store luftkjølere (men er da veldig bråkete som sagt). Det er her vannkjøling virkelig kommer inn i bildet. Har du mye penger kan du bygge custom vannkjøling. Dette vil være et bedre alternativt mtp kjøling og støy, men er dyrere.

 

Så du må vurdere følgende:

1. Best mulig kjøling, og la dette gå utover støy

2. Mest mulig stillegående, men som gjør at man ikke kan klokke

3. Noe midt i mellom kanskje?

4. Pris.

 

Man kommer ikke utenom CM Hyper 212 Evo. Denne er akseptabel på kjøling og støy og er veldig billig.

Noctua kjølere er generelt veldig gode, og har veldig bra vifter. NH-D14 er jo en kjenning. Denne vil nok være hakket bedre en 212'n men dyrere. Skal du klokke en god del og driter i støy kan H100i være et OK valg, sammen med tilsvarende lukkede vannkjølere (Du må opp i 240/280 mm radiatorer før lukkede vannkjølere har noe for seg).

 

Eksempelvis vil en H100i støye nesten dobbelt så mye som enkelte lav-profil Noctua modeller under last, men vil samtidg kunne holde temperaturen vesentlig lavere (20-30°C).

 

Dat choosing ... ^^

 

Edit: Kan også nevne be quiet! Dark Rock Pro 3

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det blir nok H100i på meg uansett, det er nok det som egentlig motiverer meg til å bytte ut min gamle kabinett. Alternativet hadde vært å bare kjøpe nye vifter.

Har et gammalt antec p180, Som blir byttet ut med 650D, Men hvilket er ditt nåværende? :)

 

EDIT: Mulig jeg bruker p180 til server pc`en.. hmm, Må tenkte litt ^^

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Hehe,

 

Det er nesten så jeg ikke tørr å innrømme det, men jeg har faktisk fra et eldgammelt Lian-Li kabinett som jeg har slitt veldig med å kvitte meg med. Har endel ting på det kjøpt direkte fra produsent, bla tilhørende viftestyring. I mine øyne ser kabinettet knall ut, men når jeg ser det på nett så ser jeg jo at det drar litt på årene ja :)

 

http://www.dansdata.com/images/llmisc/pc65440.jpg

 

Er nok uansett ikke interessert i P180, det står nå mellom 450D og R4. Brukte helga på å slå fra meg 650D.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...