Gå til innhold

Skal kjøpe min første PC siden 1994: Hjemmelaptop, kontorarbeid & mediekonsum, pris opp til ca. 4000, brukt thinkpad eller ny ikke-thinkpad?


Anbefalte innlegg

Ikke slik at jeg har brukt samme PC siden 1994, men alle jeg har hatt siden da har enten vært på permanent utlån fra hjelpemiddelsentralen, jobb-PC eller donert av kollegaer. Per nå sitter jeg på en 32 bit stasjonær 2GHz m. 2,5GB RAM som jeg har hatt siden 2007 (var brukt da jeg fikk den). Jeg bytter fordi det ikke er mulig å installere win 7/8 med gode resultater på den (og fordi jeg er lei av å ikke kunne se video i full HD / nett-tv uten hakking). Med andre ord: Jeg er ikke spesielt bortskjemt.

 

Det jeg ønsker at PC-en skal klare er generelt kontorarbeid (excel & word) og medieavspilling (spotify / wimp / netflix / nett-tv osv.) uten at noe begynner å hakke. Det er viktigere at den er responderer raskt enn at den er kjapp (dvs. jeg blir mer irritert hvis videoen hakker fordi et program gjør noe i bakgrunnen enn at den bruker lang tid på å konvertere en mediefil), og at den ikke setter viftene på full guffe hvis jeg skal se en film i full HD (1080p). Mesteparten av tiden vil den tilbringe i stua, men bør være bærbar fremfor slepbar. Den må ha utgang for hdmi eller displayport. Den bør ha DVD-brenner.

 

Siden jeg ser på innkjøp av PC som et nødvendig onde verdsetter jeg også om jeg slipper å måtte kjøpe ny PC før jeg strengt tatt må - som er grunnen til at jeg funderer litt på thinkpadene på denne siden: http://www.refurb.no/category/57-ibm-lenovo-brugt-laptop-billigt.aspx - siden thinkpad generelt er kjent for høy byggkvalitet.

 

Mine spørsmål er derfor:

Hvilken ny laptop kan dere anbefale?

Vil noen av thinkpadene på siden over være verdt å satse på, i såfall hvilke(n)?

 

På forhånd takk!

Endret av Jostein G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke slik at jeg har brukt samme PC siden 1994, men alle jeg har hatt siden da har enten vært på permanent utlån fra hjelpemiddelsentralen, jobb-PC eller donert av kollegaer. Per nå sitter jeg på en 32 bit stasjonær 2GHz m. 2,5GB RAM som jeg har hatt siden 2007 (var brukt da jeg fikk den). Jeg bytter fordi det ikke er mulig å installere win 7/8 med gode resultater på den (og fordi jeg er lei av å ikke kunne se video i full HD / nett-tv uten hakking). Med andre ord: Jeg er ikke spesielt bortskjemt.

 

Det jeg ønsker at PC-en skal klare er generelt kontorarbeid (excel & word) og medieavspilling (spotify / wimp / netflix / nett-tv osv.) uten at noe begynner å hakke. Det er viktigere at den er responderer raskt enn at den er kjapp (dvs. jeg blir mer irritert hvis videoen hakker fordi et program gjør noe i bakgrunnen enn at den bruker lang tid på å konvertere en mediefil), og at den ikke setter viftene på full guffe hvis jeg skal se en film i full HD (1080p). Mesteparten av tiden vil den tilbringe i stua, men bør være bærbar fremfor slepbar. Den må ha utgang for hdmi eller displayport. Den bør ha DVD-brenner.

 

Siden jeg ser på innkjøp av PC som et nødvendig onde verdsetter jeg også om jeg slipper å måtte kjøpe ny PC før jeg strengt tatt må - som er grunnen til at jeg funderer litt på thinkpadene på denne siden: http://www.refurb.no/category/57-ibm-lenovo-brugt-laptop-billigt.aspx - siden thinkpad generelt er kjent for høy byggkvalitet.

 

Mine spørsmål er derfor:

Hvilken ny laptop kan dere anbefale?

Vil noen av thinkpadene på siden over være verdt å satse på, i såfall hvilke(n)?

 

På forhånd takk!

Jeg vil fraråde deg fra å kjøpe brukt laptop på generelt basis. Laptopper bærer mye større preg av slitasje enn stasjonære maskiner.

 

Dersom du vil ha maskinen så lenge som mulig bør du går for noe med i7/8gb og ssd.

Dersom støy er viktig for deg hadde jeg vurdert asus sine maskiner.

Lenke til kommentar

Om du kan skaffe Windows 8.1 lisens, vil Multicom Xishan W550S være ditt absolutt beste valg til 4799,-. Den har full HD IPS-skjerm, 62 Wattimer batteri, fjerde generasjons Intel Haswell prosessor og veier bare 2,2 kg. 15,6" modell. Så om du vil forbedre ytelsen, kan du alltids kjøpe og innstallere en 120GB mSATA SSD til 730 kroner.

 

Om du absolutt skal ha en foreldet PC (disse er brukt-PCer, så du kan ikke regne med at de varer til evig tid heller), så er denne fra siden den best av de dårligste:

 

http://www.refurb.no/products/5657-ibm-lenovo-brugt-thinkpad-t420-brbar-kun-5499kr-billigst.aspx

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du kan skaffe Windows 8.1 lisens, vil Multicom Xishan W550S være ditt absolutt beste valg til 4799,-. Den har full HD IPS-skjerm, 62 Wattimer batteri, fjerde generasjons Intel Haswell prosessor og veier bare 2,2 kg. 15,6" modell. Så om du vil forbedre ytelsen, kan du alltids kjøpe og innstallere en 120GB mSATA SSD til 730 kroner.

 

Om du absolutt skal ha en foreldet PC (disse er brukt-PCer, så du kan ikke regne med at de varer til evig tid heller), så er denne fra siden den best av de dårligste:

 

http://www.refurb.no/products/5657-ibm-lenovo-brugt-thinkpad-t420-brbar-kun-5499kr-billigst.aspx

Tommel opp for denne maskinen, MEN viften spinner fort opp ved lett belastning som full hd video. Det betyr ikke at den er bråkete, men hørbar. Du får vurdere hvor mye dette betyr for deg. Disse maskinene er også kjent for rimelig dårlig batterieffektivitet.

 

Når det er sagt er multicom geniale når det gjelder å tilby bang for the buck ytelse!

Lenke til kommentar

Mange takk så langt! Jeg har ikke hengt med de siste årene, så jeg føler meg litt lost.

 

Multicom-maskinen virker meget lovende. Liker spesielt at den har plass til en ekstra disk, noe som gjør oppgradering underveis lettere, at den leveres uten OS (får win 8.1 gjennom jobben), og at skjermen er matt. Jeg har egentlig ikke så stort behov for stor oppløsning i selve PC-skjermen (kobler den til TV-en hvis jeg skal se film), bare at den klarer å henge med i svingene uten hakking når jeg kjører det i 1080p på TV-en.

 

 

Det jeg lurer på nå er:

1. Hvor mange meter unna kan man høre viftene når multicom-maskinen spinner opp? Vil man f.eks. kunne høre dem hvis maskinen sitter nær TV-en, og man selv sitter i sofaen 2-4 meter unna?

2. Hvordan vil jeg merke forskjellen på en i3- (multicom-maskinen) og en i7- (Lenovo) prosessor?

3. Er det prestasjonsmessig verdt å investere i en maskin med dedikert grafikkort, som denne Dell-en, selv om man ikke har planlagt noe særlig spilling?

4. Hvordan er byggkvaliteten / slitestyrken hos multicom Xishan vs. Lenovo Ideapad (vs. Dell Inspiron)? Er Levonoen verdt de 1000 kronene mer?

Endret av Jostein G
Lenke til kommentar

Jeg overlater Strato å svare på punkt 1 hvis han har hatt maskinen, men for punkt 2 vil jeg si at du i praksis ikke merker forskjellen mellom i3 og i7 prosessoren på de bruksområdene du beskriver. For såkalt skrivebordsytelse, alt i fra å starte opp maskinen til å åpne mange nettleservinduer samtidig, så er det en SSD som vil utgjøre forskjellen. Både i3 og i7 prosessorene yter langt, langt, langt over det som kreves for den slags, og stresses ikke hardt under den slags belastning. Forskjell merker du først og fremst i selve programmene, sånn som når du redigerer et bilde i Photoshop, eller spiller et grafikktungt spill.

 

Om spilling ikke er et mål, så er det aller beste å bare bruke Intel sin integrerte grafikk. Rett og slett fordi den spiller av video perfekt, og ikke krever ekstra plass, strøm og kjøling slik som en ekstra grafikk chip ville gjort. :)

 

Hva angår byggekvaliteten eller slitestyrken til PCen, så ser jeg ikke noen strukturmessige ulemper iallefall hva angår designen. Lenovo Ideapad har ikke samme byggekvalitet som den eldre Thinkpad-generasjonen i det hele tatt, og Dell Inspiron er i utgangspunktet heller ikke bygget som en tanks. Imidlertid tror jeg at både Dell og Multicom sine PCer vil vare veldig lenge dersom du behandler dem med omhu. Multicom har solgt denne modellen lenge, og i følge dem selv har det på lang sikt vært gode tilbakemeldinger fra kunder. Lenovoen er en dårligere maskin, så verdt mindre.

Endret av Agentspoon
Lenke til kommentar

Har du den selv Strato? Jeg kan godt forestille meg at viften ikke er den mest stillegående, fordi det er Multicom sitt svakeste punkt, men her er det jo faktisk integrert grafikk uten noe varmt skjermkort. :)

Jeg har den ikke selv. Snakker fra generell multicom erfaring. Det er absolutt deres svake punkt og det er faktisk et område de til og med nedprioriterer i 13" "ultrabookene" deres.

 

For meg er det viktig at viften aldri er på ved enkel bruk. Jeg er nok over gjennomsnittlig kresen på dette området, det er ikke sikkert dette blir et problem for deg.

 

Jeg vil tro at støynivået til maskinen vil være nokså lik en billig bluray spiller. Med andre ord; kan du leve med bråket til en billig bluray spiller så skal det ikke være problematisk :) Jeg påstår egentlig ikke at viften bråker, men heller at den absolutt kommer til å snurre i stedet for å stå i stille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så integrert grafikk er en fordel, prosessorhastigheten har lite å si så lenge det er 3 eller 4. generasjon, og støyen til en "bråkete" maskin er ikke verre enn Blu-Ray-spilleren min (billigste til Sony m. analog lydutgang)! Utmerket.

 

Jeg regner med at alle skjermkort klarer å spytte ut full HD til ekstern skjerm, selv om den innebygde skjermen ikke er full HD, og det som bestemmer hvor godt maskinen responderer er mengden RAM og hvorvidt den har en SSD. Vil det være smartere å kjøpe en maskin som i utgangspunktet er eldre og med litt dårligere egenskaper, som denne fra ASUS, og så bruke pengene man sparer på å investere i en SSD og en større RAM-brikke?

 

 

Finnes det forresten forbrukerbærbare i denne prisklassen med skjerm i 4:3 eller 5:4-format, eller er alle wide-screen (16:9 eller 16:10)? Til kontorarbeid er høyde mer ettertraktet enn bredde.

 

 

Ja, tror definitivt ikke det er en vifte som hyler iallefall. Om du velger å kjøpe den Jostein, noe du burde, kunne du ikke kommet tilbake og gitt litt tilbakemelding på dette feltet, eventuelt sende meg en PM. :)

Har en god gammeldags decibelmåler på jobben jeg sikkert kan låne :)

Endret av Jostein G
Lenke til kommentar

prosessorhastigheten har lite å si så lenge det er 3 eller 4. generasjon

Helt uenig. Du vil merke stor forskjell på den du linket til (https://www.komplett.no/asus-f551ca-156-hd/808883#!tab:extra) og den jeg linket til (https://www.komplett.no/lenovo-ideapad-z510-156-full-hd/806987#!tab:extra).

Den du linket til er dessuten 3. generasjon, som har dårligere grafikk.

 

 

Vil det være smartere å kjøpe en maskin som i utgangspunktet er eldre og med litt dårligere egenskaper, som denne fra ASUS, og så bruke pengene man sparer på å investere i en SSD og en større RAM-brikke?

Absolutt ikke. Den du lenket til har nok ram, dessuten er det loddet, noe som betyr at det ikke kan byttes eller oppgraderes. Har du kun SSD vil du få for lite plass (etter min mening) unntatt hvis du kjøper en på 250 gb eller større. Men de koster en tusenlapp, så da er du nesten like langt.

 

Dessuten, hvis du ikke liker å kjøpe pc ofte så er det en ting som gjelder: kjøp en som er bra nok i flere år fremover. Da nytter det ikke med noe utdatert.

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

Ikke tenk på ram, 4gb eller mer holder til ditt bruk.

 

Min mening er at ssd er den oppgraderingen i en pc som gir mest "ekstra ytelse" for pengene. Det er utrolig merkbart til alle hverdagsoppgaver.

 

Asusen du linket til er ikke gammel. Den har bare tredje generasjons i3 som er nesten lik fjerde generasjon, bare med litte høyere strømforbruk.

 

Likevel vil jeg heller anbefale deg multicom sin maskin. Der kan du putte i en ssd på 128gb og beholde den mekaniske på 1tb. 128gb ssd får du for tiden til 500,-. Crucial m500 er et bra og billig valg.

 

Det lages ikke laptopper i 4:3/5:4 til konsumentmarkedet lenger. Det ville heller ikke sett særlig bra ut da nesten alt innhold på en moderne pc er skalert til 16:9.

 

For å klarere spørsmålet rundt grafikk: Integrert er dårligere enn dedikert! Men til ditt behov vil ikke ett dedikert grafikkort gjøre noe godt. Dedikert grafikkort bør vurderes til grafisk bruk som spill og lignende.

 

En i3 av tredje eller fjerde generasjon vil kunne drive ekstern skjerm med full hd video helt problemfritt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...